KPN internetsnelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 23:35
Ik zit sinds het Chello heette al bij UPC (nu Ziggo). En eigenlijk bevalt dat me heel goed, ik kan me de laatste keer niet herinneren dat er een storing was, de snelheid is altijd top, beeldkwaliteit TV is in orde.

Nu krijg ik van KPN, omdat we daar ook onze mobiele abonnementen hebben, een aanbod met TV en internet. Het zou me 20 euro per maand schelen, dus dat is de moeite van het onderzoeken waard. Los van alle andere overwegingen (zenderpakket, Horizon box enz) zit ik even met een vraag m.b.t. het internet.

We hebben nu 150 mbit. Dat zou bij KPN 100 mbit zijn. Nu heb ik geen ervaring met ADSL (nooit gehad) maar vroeger was het zo dat je dan dicht bij een wijkcentrale moest wonen, anders was die 100 mbit in de praktijk soms maar 40 ofzo. KPN geeft telefonisch aan dat op mijn postcode check echt 100 mbit als snelheid aangeboden wordt. Als ik hier kijk dan zie ik verschillende waarden staan. Wat is jullie ervaring hiermee, en wat zeggen deze gegevens? Zie plaatje hieronder.

Helaas geen glasvezel (Arnhem) mogelijk nog,

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Es2UhAq.png

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-10 15:20
Jup als dit er staat, dan ga je ook echt die 100 waarschijnlijk halen / aantikken!
;) Makkelijk.

Voor meer vragen kan je beter het xDSL topic in de gaten houden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 16:15
Je krijgt dus gewoon netjes 100Mb binnen en zeer waarschijnlijk 30Mb up. Dit gaat via VDSL, een verbetering tov ADSL.

Tegenwoordig zet KPN de centrales in de wijk/straat waardoor de afstanden véél korter zijn, en dus hogere snelheden mogelijk zijn. Dan praat je over een paar 100 meter ipv kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliwier30
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09-2021

Oliwier30

Herman Brood Academie

HvanderT schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:29:
Je krijgt dus gewoon netjes 100Mb binnen en zeer waarschijnlijk 30Mb up. Dit gaat via VDSL, een verbetering tov ADSL.

Tegenwoordig zet KPN de centrales in de wijk/straat waardoor de afstanden véél korter zijn, en dus hogere snelheden mogelijk zijn. Dan praat je over een paar 100 meter ipv kilometers.
VVDSL bedoel je, VDSL(2) is tot 40 mb/s. Vectoring rond de 100 mb/s.

PSN: TiS_x_ChaozZ | https://soundcloud.com/skarbamusic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Oliwier30 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:09:
[...]

VVDSL bedoel je, VDSL(2) is tot 40 mb/s. Vectoring rond de 100 mb/s.
VVDSL valt nog steeds onder VDSL2. Vectoring is een extra techniek om de ruis op die lijnen te onderdrukken waardoor de nadelen van afstand en latency deels worden opgeheven. 100Mb is ook te halen zonder vectoring, met bonding.

Normaal VDSL2 zou in feite ook gewoon 100Mb kunnen doen, maar dat werd in Nederland niet toegepast. Ik zit nu op een VDSL2 profiel vanaf een wijkcentrale (dus geen vectoring) van 50Mb, terwijl de lijn in theorie 80Mbit aankan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WjS0ykp.png

KPN heeft het profiel dus gewoon op 50Mb gezet. Wat exact de reden van is weet ik niet, maar het had iets te maken dat het VDSL signaal andere signalen dan wegdrukt.

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 21-10-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua snelheid zal je misschien wel goed zitten. Ik heb zelf een jaar geleden de overstap gemaakt en ik heb er eerlijk gezegd alleen maar spijt van gehad.

Het modem van KPN ondersteund bijvoorbeeld geen bridgemodus. En ondanks alle nieuwe technologie is de verbinding nog steeds niet zo stabiel als je zou hopen.

Mijn advies: als er geen glas beschikbaar is, geen ADSL of de varianten daarop nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:22

Speedmaster

Make my day...

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:54:
Qua snelheid zal je misschien wel goed zitten. Ik heb zelf een jaar geleden de overstap gemaakt en ik heb er eerlijk gezegd alleen maar spijt van gehad.

Het modem van KPN ondersteund bijvoorbeeld geen bridgemodus. En ondanks alle nieuwe technologie is de verbinding nog steeds niet zo stabiel als je zou hopen.

Mijn advies: als er geen glas beschikbaar is, geen ADSL of de varianten daarop nemen.
Jouw advies is ingegeven door het feit dat je het modem in bridge minder/niet stabiel hebt/kan draaien. De vraag is dus, waarom moet het modem in bridge, wat is de specifieke reden hiervoor. Is TS een "gewone" gebruiker met geen specifieke eisen dan zou een xDSL verbinding voor hem kunnen volstaan.

Je moet dus wel het hele verhaal vertellen, waarom en om welke reden het voor jou niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedmaster schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:58:
[...]

Jouw advies is ingegeven door het feit dat je het modem in bridge minder/niet stabiel hebt draaien. De vraag is dus, waarom moet het modem in bridge, wat is de specifieke reden hiervoor. Is TS een "gewone" gebruiker met geen specifieke eisen dan zou een xDSL verbinding voor hem kunnen volstaan.

Je moet dus wel het hele verhaal vertellen, waarom en om welke reden het voor jou niet goed werkt.
De verbinding zelf is minder stabiel. Dat heeft niets te maken met een losse router. Je bent ook nog eens afhankelijk van soms oudere koper kabels die in huis lopen.

Hoe vaak hier de boel er wel niet uitklapte omdat het modem weer eens zijn plekje aan het zoeken was. Oké, het duurt maar een paar minuten maar het blijft vervelend.

KPN is een prima provider mits er glas ligt. Voor de gemiddelde gebruiker is ADSL misschien geen probleem. Ik ga er voor het gemak van uit dat de ts dat niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:21

Shunt

Boe

Mijn ervaring is so far met KPN is in de tijd dat ik er gewerkt heb (2003 / 2004) en dat mijn vriendin er gewerkt heeft (2014 / 2015) gewoon slecht. Naast hoe dat ze omgaan met hun callcenter personeel (maar dat zal bij andere providers niet anders zijn) gaan ze gewoon slecht om met de klant.

Er worden TOT snelheden gegeven als je het over de DSL techniek hebt. En zolang jij binnen je plaatje past dus laten we zeggen 20 tot 100 dan betaal jij gewoon voor de volle 100mbit. Verder (verbeter me vooral) gaat als je een vorm van digitale TV gebruikt en je geen overhead bandbreedte hebt de stream van de TV gewoon van je download snelheid af. Aangezien die 100mbit al geen garantie is kun je bij een HD stream zo'n 8 tot 20 mbit inleveren.

Persoonlijk blijf ik lekker bij kabel totdat er glasvezel mogelijk is. Adsl in welke upgrade/update vorm blijft een techniek die veel te zwaar leunt op kwalitatief slecht koper wat door jaren van mishandeling tientallen lassen heeft en in oude wijken vaak zo slecht is dat je nog niet de helft van je snelheid gaat halen ongeacht de afstand tot je centrale / wijk kast.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 09:38
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:04:
[...]

De verbinding zelf is minder stabiel. Dat heeft niets te maken met een losse router. Je bent ook nog eens afhankelijk van soms oudere koper kabels die in huis lopen.

Hoe vaak hier de boel er wel niet uitklapte omdat het modem weer eens zijn plekje aan het zoeken was. Oké, het duurt maar een paar minuten maar het blijft vervelend.

KPN is een prima provider mits er glas ligt. Voor de gemiddelde gebruiker is ADSL misschien geen probleem. Ik ga er voor het gemak van uit dat de ts dat niet is.
En er zijn massa's mensen te vinden die wel een stabiele verbinding hebben. Als je niet in een oud huis woont met oude kabels, maar gewoon een normaal ISRA punt in de meterkast of woonkamer hebt zitten, en je daar ook de Experiabox kan plaatsen (dus minimale verbinding qua telefoondraad), dan weet ik bijna zeker dat er geen problemen optreden.

Nee, het modem kan niet in bridge zodat je je eigen modem kan gebruiken, maar dat kon ook niet bij UPC en er zijn genoeg mensen die dat niet nodig hebben. Bovendien krijg je een V10 tegenwoordig bij een VVDSL abonnement en dat is gewoon een goed modem (dualband ook nog)

Dus voor een normale gemiddelde klant is een xDSL oplossing echt wel heel goed te doen hoor. En voor veel tweakers trouwens ook want je kan ook je eigen modem erop zetten (mits je geen telefonie via dat modem wil laten lopen)

En reactie op Shunt: De postcodechecker die de TS al liet zien maakt van zoveel gegevens gebruik dat de opgegeven snelheid tegenwoordig gewoon bijna altijd gehaald wordt. En ook voor jouw mening over de staat van het netwerk geldt: Zeer afhankelijk van de plek waar je woont en de ouderdom van je huis of wijk.

Ja, inderdaad, de bandbreedte voor TV gaat van je totale technisch haalbare bandbreedte af op het moment dat je TV kijkt en downloadt tegelijk. Dat is maximaal 7,2 Mbit per TV decoder die aanstaat.Dat merk je niet met internetten, en met downloaden scheelt het wel bijna een hele MB per seconde.....Dat is voor een DVD-tje toch wel een halve minuut 8)7
Dus voor de duidelijkheid: Als jij maximaal 100 Mbit snelheid kan halen maar je neemt een 60 Mbit abonnement, dan zit die TV bandbreedte in de resterende beschikbare 40 Mbit en merk jij daar niks van. Pas als je ook een 100 Mbit abonnement neemt, gaat het werken zoals ik hierboven omschreef.

@BeQuietAndDrive: Kijk anders ook even in dit topic voor ervaringen met DSL van KPN:
Het grote xDSL-topic

[ Voor 32% gewijzigd door Barre73 op 21-10-2016 14:00 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:04:
[...]

Dat is per regio weer verschillend. Hier (Friesland) is er bij Ziggo veel vaker uitval dan via een DSL van KPN. We hebben nu al een paar jaar VDSL en tot nu toe altijd de volle snelheid gehad en erg stabiel. Tuurlijk wel eens een kleine storing, maar dat had vooral een landelijke oorzaak.

Ik heb op verschillende plekken in het land al DSL aangesloten, het werkt gewoon prima en de kabels die er liggen waren nog van voor de oorlog. Daar gaat momenteel ook +100Mb down over en 33Mb up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:33
Barre73 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:25:
[...]
Nee, het modem kan niet in bridge zodat je je eigen modem kan gebruiken, maar dat kon ook niet bij UPC en er zijn genoeg mensen die dat niet nodig hebben.
Volgens mij was het altijd wel mogelijk om bij UPC je modem in bridge te zetten? Alleen Horizon kan niet maar modems is nooit een issue. Die dubbele NAT is echt een handicap bij mijn dualWAN router, al heb ik dan VF ipv KPN maar hetzelfde idee. (glas)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 23:35
Dank voor de reacties. Geeft mooi inzage in de diverse ervaringen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:50
Als fourstack aangeeft dat je 100 kunt halen dan krijg je dat tegenwoordig ook als garantie mee. Blijkt bij oplevering dat er meer dan x% verschil.in zit mag je direct opzeggen of er wordt een monteur aangestuurd om het te fixen. dacht verschil van max 10%.

Heb je geen overhead dan gaat dat idd van je snelheid af als je tv kijkt en dat is bij sd 6 mbit en HD 12/13 mbit.

Upload is altijd rond de 30 mbit dus neem je 100/10 pakket dan krijg je 96/30 +-.

Zelf 5+ jaar zonder problemen itv gehad op koper. En sinds vorig jaar zit ik op glas.

Als je verbinding continu zou wegvallen had je allang een monteur moeten bellen veelal heb je die bij kpn binnen 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 09:38
Jan-man schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:28:
Als fourstack aangeeft dat je 100 kunt halen dan krijg je dat tegenwoordig ook als garantie mee. Blijkt bij oplevering dat er meer dan x% verschil.in zit mag je direct opzeggen of er wordt een monteur aangestuurd om het te fixen. dacht verschil van max 10%.

Heb je geen overhead dan gaat dat idd van je snelheid af als je tv kijkt en dat is bij sd 6 mbit en HD 12/13 mbit.

Upload is altijd rond de 30 mbit dus neem je 100/10 pakket dan krijg je 96/30 +-.

Zelf 5+ jaar zonder problemen itv gehad op koper. En sinds vorig jaar zit ik op glas.

Als je verbinding continu zou wegvallen had je allang een monteur moeten bellen veelal heb je die bij kpn binnen 24 uur.
Sorry maar ik moet je corrigeren op die bandbreedtes. KPN (en alle dochters) gebruiken de KPN BCS TV-streams. SD is dan ongeveer 3,6 Mbit en HD is 7,2 Mbit.

De genoemde 12/13 Mbit is ook beschikbaar vanuit KPN maar wordt alleen gebruikt op glasvezel verbindingen. En dit ging over een DSL verbinding.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 19:33
Hier al tijden een 100/30 verbinding die ik ook (makkelijk) haal. Nooit geen problemen mee. Voordeel voor mij is dat de TV niet meer via coax gaat, maar via een draadloze verbinding en ik in mijn geval af ben van al die kabels door mijn huiskamer.

DSL link informatie
Link status Up
Showtime 1224 h 26 min 25 s
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 31703/104982 kbps
Attainable rate (Up/Down) 46073/105805 kbps

[ Voor 0% gewijzigd door Ynnoz op 24-10-2016 15:33 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:50
Barre73 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:45:
[...]

Sorry maar ik moet je corrigeren op die bandbreedtes. KPN (en alle dochters) gebruiken de KPN BCS TV-streams. SD is dan ongeveer 3,6 Mbit en HD is 7,2 Mbit.

De genoemde 12/13 Mbit is ook beschikbaar vanuit KPN maar wordt alleen gebruikt op glasvezel verbindingen. En dit ging over een DSL verbinding.
Ja klopt zit al tijdje niet meer op dsl dus vandaar de verwarring :).

@Ynoss

Dat is via een los aan te schaffen adapter a 80,- voor 1 tv of 110,- voor 2 tv's als je die van kpn neemt. Wel even belangrijk om erbij te vermelden want nu wordt er mischien gedacht dat het via de wifi gaat en dat is dus niet zo.
Pagina: 1