Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi onstabiel op Macbook Pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-11 22:20
Hoi mensen,

Ik woon in een studentenhuis, en aangezien Ziggo de enige provider was die fatsoenlijke snelheden kon leveren, hebben we een 300Mbs-abonnement van hen. Onze router is dus van Technicolor.

Nu is het zo, dat sinds ik dag 1 hier en daar problemen ondervind met onze wifi op mijn Macbook (en heel zelden mijn iPhone). Hij ziet onze twee (5G en 2.4) netwerken dan nog wel, maar dan is het net alsof ik even geen verbinding heb, tot ik de Wifi op mijn Macbook uitzet, weer inschakel en opnieuw verbinding maak met de router. Het is net alsof onze router prioriteit geeft aan bepaalde apparaten in huis (we hebben in totaal zo'n 13 apparaten die verbonden zijn met ons netwerk), en anderen verwaarloosd, gebaseerd op hoe lang ze zijn verbonden o.i.d.

Wat ik wel enorm frappant vind, is dat ik probleemloos een heel potje League kan spelen zonder ook maar enige problemen te ondervinden.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

- Macbook netwerkkaart falen uitsluiten (bij vrienden heeft hij nooit problemen met wifi)
- Een tool gebruikt om de kanalen van andere routers in de buurt te scannen, en onze op verschillende kanalen ingesteld (leek precies niks uit te maken)
- Honderd keer met Ziggo gebeld (levert precies niks op)
- Andere router geprobeerd
- Andere firmware op de Technicolor router
- Monteur van Ziggo laten langskomen (functioneerde prima volgens hem)
- Uiteraard het 2.4Ghz netwerk proberen ipv de 5, dit maakte ook geen drol uit.
- Toen ik alleen thuis was getest, met alleen mijn Macbook - alles was zo'n 10% meer stabiel maar alsnog was het probleem merkbaar.
- DNS van mijn Macbook wifi naar die van Google gezet ipv die van Ziggo

Kortom: Ik ben echt ten einde raad. Sinds kort heb ik een baantje waarvoor ik perioden van 4-5 uur onafgebroken online moet zijn (chat agent) en het is gewoon niet te doen als er steeds opnieuw verbinding moet worden gemaakt. Daarnaast is het ook gewoon super frustrerend tijdens dagelijks gebruik natuurlijk.

Ik draai de laatste versie van El Capitan op mijn early 2015 MBP 13" trouwens.

Alle reacties

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-11 08:24
Kijk eens voor de grap hier.
Is ook al eens in het nieuws geweest op t.net.

Advies: neem een accesspoint of hang er een andere wifi router aan.

• Dennis de Vries
Mijn kamer zit zo'n drie meter van de router af, dus dat zou niet mogen baten - alsnog heb ik een AP geprobeerd, dat hielp totaal niet. Vergeten te vermelden in mijn OP.

Een andere router hebben we ook geprobeerd zoals vermeld staat, dit bleek ook niet te mogen baten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je maar drie meter van de router af zit: probeer eens een tijdje bedraad te werken. Kijk of het dan stabiel is...

Want tot nu toe zitten we met twee tegenstrijdigheden:
- probleem zou op totaal ander WiFi-netwerk niet spelen
maar
- probleem treedt ook op met ander AP

Dat doet vermoeden dat het probleem helemaal niet in de WiFi zit :o

Oslik blyat! Oslik!

• Dennis de Vries
dion_b schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:23:
Als je maar drie meter van de router af zit: probeer eens een tijdje bedraad te werken. Kijk of het dan stabiel is...

Want tot nu toe zitten we met twee tegenstrijdigheden:
- probleem zou op totaal ander WiFi-netwerk niet spelen
maar
- probleem treedt ook op met ander AP

Dat doet vermoeden dat het probleem helemaal niet in de WiFi zit :o
Met een ander AP, doelde ik op zo'n wifi extender die dan als extra AP fungeert, letterlijk in een stopcontact een meter van mijn laptop af.

Dan is het toch niet tegenstrijdig? Of mis ik nou iets?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dennis de Vries schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 08:55:
[...]

Met een ander AP, doelde ik op zo'n wifi extender die dan als extra AP fungeert, letterlijk in een stopcontact een meter van mijn laptop af.

Dan is het toch niet tegenstrijdig? Of mis ik nou iets?
Een "extender" is een marketingterm en kan van alles zijn. Was het apparaat in kwestie bedraad of draadloos aangesloten op de modemrouter?

Als het draadloos verbonden was, was het als repeater aan het werken, niet als AP en dan heb je nog niet met tweede AP getest, aangezien de repeater ook afhankelijk is van WiFi vanaf de primaire AP (je modemrouter).

Sowieso, als je al een repeater in wilt zetten (slecht idee), dan moet je het niet plaatsen waar je problemen hebt, maar halverwege tussen die plek en de AP.

Maar goed, back to basics:
- test met je MacBookPro bedraad op de modemrouter. Stabiel ja/nee?
- test met je MacBookPro draadloos verbonden is met andere AP (die dus bedraad op modemrouter aangesloten is! - en liefst pal naast die modemrouter staat). Stabiel ja/nee?

Eerste controleert of de router zelf een stabiele verbinding levert. Zo niet is het nogal logisch dat je ook draadloos geen goede verbinding hebt, en heeft het geen zin draadloos te testen tot je het bedraad stabiel hebt.
Als eerste wel stabiel is, is duidelijk dat het probleem draadloos is. Door met een andere AP te controleren sluit je uit of het probleem ligt aan de TC7210 of dat het daar los van staat en komt door verstoring in de lucht.

Oslik blyat! Oslik!

• Dennis de Vries
Het AP was inderdaad bekabeld verbonden met de router zelf, en dat leverde niks op.

Als ik straks vrij ben, ga ik even op zoek naar een kabel, hopelijk zorgt dat voor antwoorden. Ik moet trouwens zeggen dat mijn verbinding sinds vanochtend 8u perfect stabiel is, dat komt zelden voor. Ik vind het maar vreemd, haha.

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Stond wifi dan wel uit op je router? Anders heb je nog geen flauw idee of je met de AP of de router verbonden bent. En weet je zeker dat de AP niet in repeater mode stond?

Test het eens volledig bedraad. Werkt dat goed dan is er iets mis met de wifi connectie van je router, of de wifi van je Macbook.

Zet WIFI uit op je router, en stel een AP correct in en test het nogmaals. Gebruik geen knaken AP want daar wordt je geen steek wijzer van.

Schakel potentiële stoor zenders uit. Alles met zendvermogen.

Gebruik een tool zoals WIFI Commander om inzicht te krijgen welke netwerken er zijn en welke met elkaar botsen,

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:01

ongekend41

Division Brabant

maar dan is het net alsof ik even geen verbinding heb
Net als of, of echt geen verbinding? Kan je de router wel pingen, of zelfs een extern ip pingen?
Logbestanden kunnen ws ook wel helpen, zie je iets vreemds wanneer de verbinding verbroken wordt? (logbestanden kon je oproepen met console (gui) o.i.d. Al te lang geen OSX aangeraakt)

Het lijkt wel echt specifiek aan jouw MacBook te liggen. Heeft 'ie een vast IP?

Edit: las nu pas dat het probleem op magische wijze opgelost (lijkt) te zijn. Mochten de problemen onverhoopt weer de kop op steken, dan zou je kunnen kijken of booten van een live-usb soelaas biedt. Zo ja, dan zit het probleem zeker in jouw OSX/MacOS installatie.

[ Voor 23% gewijzigd door ongekend41 op 20-10-2016 23:59 ]

nope

Pagina: 1