Gezond goedkoper leven (ook eten) dagelijkse zaken.

Pagina: 1
Acties:
  • 471 views

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter

Inleiding

Als consument worden we dood gegooid met "gemak", kant en klare maaltijden, verpakkingen en andere snuisterrij-en waarbij je als consument tegen een extra bedrag eigenlijk je maandsalaris ziet verdwijnen.

Je kiest er voor om je "gezonde"
- stoom maaltijd
- maaltijd salade
En andere "snelle" bereiding eetwaren in je keuken / auto te laten bezorgen zodat je dat vervelende winkelen niet meer hoeft te doen.

Ander dagelijks voorbeeld is dat we ervoor kiezen dat we 70 euro per maand een nieuwe gsm, met daarbij vanaf 200 euro private lease auto te rijden.
kleding te bestellen online ..

Als je echter afvraagt waarom je een stukje maand over hebt en je het eind van de maand elke keer weer dan zit je hier goed.

Echter er zijn veel manieren waarop je goedkoper uit kan zijn zonder in te leveren op leef gemak.

Dit topic is bedoeld voor:

Methodes waarop jij bespaart op dagelijkse producten. dit doe je door:

Minder regelmatig in de winkel. door een voorraad thuis aan te leggen, en meer lang houdbare producten in bulk te kopen bij kortingsacties.

Kant en klaar pannekoek mix te vervangen door: eieren, beetje zout, bloem,melk bespaart ongeveer 40 cent. eventueel zemelen/boekweit toevoegen voor de extra vezels. (iets duurder maar gezonder)

Bij cake decoratie, dure "spuitzakken" te vervangen door snoepzaken die vele malen goedkoper zijn.

Frisdrank te vervangen door "carbonizers" waardoor je zelf koolzuur houdende drankjes kan maken met of zonder smaakje.

afgepast of "meer" te koken, waarbij het overschot ingevroren word voor kliekjes-dag. (of de dag dat je geen zin hebt om te koken)
- jus en saus kan je in ijsklontjes/kleine bakjes perfect persoons gebonden invriezen.
- restant groeten (bv bloemkool) zijn makkelijk te verwerken in een boullion tot soep.

IPV ui/paprika uit de verse groenten, kan je ook in "grote" zak in het vriesvak vinden dit is relatief langer houdbaar, maar ook makkelijker in porties in gerechten te verwerken.

Niet alles is goed in te vriezen, lang houdbaar. maar dat kan hier verder besproken worden een paar voorzetjes
- honing en pasta's (misschien wel weer eetbaar te maken.. toch niet echt handig)

Wat we niet bespreken

Een compleet recept, of "groene" visie we hebben het niet over het milieu, dieren of gevoelens tegen /voor sinterklaas/kerstman. Laten we voorop stellen dat het gaat om eind van de maand wat euro's over te houden.

Het is niet vriendelijk om iemand negatief te beinvloeden op zijn/haar visie van "gemak" of geloof.
Natuurlijk is eco-vriendelijk-gedachtegoed zeker een + maar niet het doel van dit topic.

Stoppen met roken/bellen/ of ademen vind ik ook net iets kort door de bocht en ik denk dat ook een schot voor open doel. in dit geval zou ik minderen voorstellen.. Waarbij we ademen gewoon vooral promoten en zeker elkaar gunnen.

jou bijdrage

Reageer vooral op de Startpost of op anderen met het liefst met een beetje onderbouwing
Reclame van "goedkope stunt" van merk x dat vooral tijdelijk is is ook niet handig.. tenzij je dit als reactie doet op iemand die een oplossing zoekt voor zijn/haar situatie.

Tja vanalles

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:06
Meer producten bij de bron kopen. Bij mij in de buurt zit een landwinkel. Eieren (biologische) zijn daar goedkoper dan in de supermarkt. Scheelt per ei misschien maar 5 tot 8 cent, maar in een huishouden waar er per week zo'n 3/4 dozen doorheen gaan is dat toch al ca. 2 euro per week.

Groente en fruit (van het seizoen) is daar ook goedkoper (in ieder geval niet duurder). En af en toe slachten ze een koe. Je kunt je dan inschrijven voor een vleespakket. Goed (bio)vlees, goed in te vriezen en wederom goedkoper dan bij een supermarkt (of slager).

Wat bij mij erg meespeelt is dat ik weet waar de producten vandaan komen. Eieren zijn van hun eigen kippen, het kippenvlees dat ze verkopen is van een andere boer. Desgevraagd krijg je het adres en kun je ook een kijkje gaan nemen.

Andere bespaartip: tot voor kort pakte ik eigenlijk overal de auto voor, zelfs voor kleine boodschappen. Sinds kort doe ik veel op de fiets. Gezond en bespaart benzine (nadeel, ik heb meer honger, dus er moet ook meer eten komen).

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:38

Basszje

Reisvaap!]

Jij kiest er kennelijk voor. Ik heb geen auto, bestel niet teveel zooi online. Eten koop ik alleen op de lokale markt bij de groenteboer en kant-en-klare dingen verkopen ze hier niet.

Mijn enige 'zonde' is dat ik vrij veel buiten de deur eet. Besparen is volstrekt niet nodig, ik hou ruim meer dan de helft van mijn salaris over elke maand.

Eerlijk gezegd lijkt mij de hele motivatie om 'euro's' over te houden ook nogal een beperkte levenshouding tenzij het echt nodig is ( aka geen buffers ). Kan je beter op zoek gaan om je footprint wat te verlagen danwel gezonder te leven ( heeft ook voordelen qua energie over etc ).

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:23

Barrycade

Through the...

De mensen die je zoekt zullen niet snel op dit topic reageren.

Die mensen willen graag in de rat race meedoen en schaffen dus een abbo aan van > 50 euro.
Hebben thuis te snel internet voor hun gebruik met HBO en Fox sport abbotje etc.

Die zullen er weinig mee opschieten om hun pannekoeken (<1 euro per pak waarbij dus nog 2 eieren gaan een pak melk melk dus hooguit 2 euro) nóg goedkoper kan door zelf beslag te maken. Die kopen magnetron pannekoeken nóg makkelijker maar wel 2 euro per 8, dus die zijn 6 euro kwijt.

Dus mooi initiatief, maar zoals je ziet komen er vooral "lokale groenten kopers" op zo'n topic af en die hoef je niet te overtuigen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
Je bent niet de eerste met dit idee, zie dit uitgebreide topic: Hoe serieus geld besparen? Aangezien de laatste reactie van eind augustus is, is dat nog recent genoeg om daar verder te gaan. Vandaar een slotje op deze. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Dit topic is gesloten.