Password manager

Pagina: 1
Acties:

• sprites
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 20:48
Omdat ik vaak wachtwoorden vergat en toch voor veel sites hetzelfde wachtwoord gebruikte uit gemak heb ik besloten om gebruik te maken van het programma KeePass 2 . Ik heb het password bestand opgeslagen op Dropbox en kan deze via mijn telefoon bereiken via de Keepass2Android Password Safe app. Uiteraard is het zo dat wanneer dit bestand wordt gekraakt, iemand toegang heeft tot meerdere accounts en zo grote schade kan aanrichten.

Nu was ik in gesprek met een vriend, en die verklaarde me nog net niet voor gek. Het feit dat 1 bestand toegang geeft tot alle wachtwoorden maakt dit erg interessant voor hackers, en gebruik van Dropbox voor een dergelijk bestand kon al helemaal niet. Ik kan mijn wachtwoorden beter op papier schrijven zei hij, fysiek opschrijven is veiliger. Ik dacht juist veilig te zijn, door de sterke wachtwoorden die Keepass zelf kan genereren.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is het gebruik van een password manager (en in het specifiek in combinatie met dropbox) zo onveilig dat je hier beter niet aan kunt beginnen?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat dit topic je wel kan helpen: [Password Managers] Discussie- en reviewtopic

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
sprites schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:50:
Ik kan mijn wachtwoorden beter op papier schrijven zei hij, fysiek opschrijven is veiliger.
Tuurlijk, en hij pikt ze dan niet uit je bureaula of maakt geen foto van de post-it die aan je monitor hangt.
Maar nee, jij legt ze veilig in de kluis met een timer. Moet je X minuten wachten voordat je kan inloggen.
Of iemand breekt in en neemt de kluis mee.

Tuurlijk kan iemand een ander voor gek verklaren als diegene het niet met je eens is.
Ik noem het gewoon meningsverschil.

Ik? Ik gebruik KWallet in KDE en daarin staan al mijn wachtwoorden!
Ik zou zeggen stap over op GNU/Linux en KDE want dan heb je ook KWallet :p 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 18-10-2016 02:06 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zolang je je key-file maar niet ook op Dropbox zet heb je weinig te vrezen. Mét je key-file op Dropbox ook niet echt trouwens, alleen is dat minder slim. Hoe dan ook is het totaal niet te vergelijken met je wachtwoorden op een papiertje schrijven tenzij dat papiertje in een kluis ligt met daarop een combinatie van meer tekens dan jij in je hele leven kan voorlezen, laat staan bij elkaar hacken.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NMe schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 02:15:
Zolang je je key-file maar niet ook op Dropbox zet heb je weinig te vrezen. Mét je key-file op Dropbox ook niet echt trouwens, alleen is dat minder slim. Hoe dan ook is het totaal niet te vergelijken met je wachtwoorden op een papiertje schrijven tenzij dat papiertje in een kluis ligt met daarop een combinatie van meer tekens dan jij in je hele leven kan voorlezen, laat staan bij elkaar hacken.
Hij heeft het niet over een key-file gehad ;) Ik vrees daarom dat het puur een wachtwoordbeveiligde database is.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11 17:09
Je kunt altijd 2 aparte keepass maken, 1 voor buitenshuis, en 1 voor thuis, deze laatste deel je niet via internet en deze wachtwoorden gebruik je alleen thuis.
Je kunt natuurlijk ook keepass thuis gebruiken, en dan een andere wachtwoord manager die ook op je telefoon werkt voor onderweg, en die bijv automatisch de wachtwoorden synct.

Een wachtwoord manager maakt het veiliger, je kunt bijv langere wachtwoorden gebruiken.
Automatisch invullen is ook goed.
En bijv wachtwoorden in je browser bewaren is een slecht idee, of het zijn onbelangrijke websites.
Zelf heb ik wel altijd op papier een kopie gemaakt, zodat ik altijd overal in kom , ook al weigert de wachtwoord manager.
Door bijna iedereen tav veiligheid wordt dit aangeraden.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Room42 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 02:56:
[...]

Hij heeft het niet over een key-file gehad ;) Ik vrees daarom dat het puur een wachtwoordbeveiligde database is.
Het was dan ook een vrij subtiele hint. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
jan99999 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 08:43:
Zelf heb ik wel altijd op papier een kopie gemaakt, zodat ik altijd overal in kom , ook al weigert de wachtwoord manager.
En dat wat je zegt klopt! Firefox 49 anyone? :)
Ik kijk dan gewoon in mijn wachtwoord manager zelf wat het wachtwoord is omdat hij niet werkt in Firefox 49.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1