Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:10
Ik loop er al een tijdje over na te denken om naast zonnepanelen en een zonneboiler gebruik te maken van windenergie. Ik weet en snap dat windenergie economisch gezien niet lonend is, maar ik zie het ook als een soort van hobby/knutselproject.

Nu heb ik al een beetje rondgesnuffeld op internet maar ik kan niet echt een antwoord vinden op de volgende vraag.
Ik wil de windenergie terugleveren aan het net. De "goedkopere" setjes gaan uit van het opladen van een accu oftewel de opgewekte energie wordt omgezet naar 12V/24V. Voor het terugleveren aan het net moet dit natuurlijk omgevormd worden naar 230V. Als ik ga kijken naar de setjes die daarvoor geschikt zijn dan hebben we het niet meer over goedkope setjes en dat kan ik thuis maar ook niet aan mezelf verkopen als "het is ook een hobby".

Nu had ik het volgende idee is het eigenlijk mogelijk om een omvormer voor zonnepanelen te gebruiken, deze zijn wat goedkoper in de aanschaf (zeker tweedehands). Als het kan is het waarschijnlijk niet helemaal efficiënt, maar kan ik wel kijken of een windmolentje wat is. (ook qua geluid(soverlast) ed) en dan later wellicht een 'echte' omvormer aanschaffen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
Voor een beetje opwek zit je al gauw op wieken van een meter of meer te kijken denk ik.
Zou ik niet blij van worden als je m'n buurman bent. Tenzij je op een boerderij in the middle of nowhere woont natuurlijk :P

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Power one heeft de aurora wind, tegenwoordig is het ABB dus die power one zie je soms bijna weggegeven worden. Dit zijn ze van ABB
http://new.abb.com/power-.../wind-turbines/small-wind

Of ebay.de kan je soms leuke generators scoren voor zelfbouw projecten, ook complete molens staan te koop daar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:10
ThinkPadd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:01:
Voor een beetje opwek zit je al gauw op wieken van een meter of meer te kijken denk ik.
Zou ik niet blij van worden als je m'n buurman bent. Tenzij je op een boerderij in the middle of nowhere woont natuurlijk :P
Ik dacht meer aan een molentje wat gebruikt wordt op zeilschepen. Ik weet minimale opwek, maar gewoon leuk om te hebben/doen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik verwacht dat een zonnepanelen omvormer niet heel lekker gaat werken.
Een elektromotor gedraagt zich anders dan een plak silicium: er komt minder mooie DC uit en met draaiende wieken kan je er kortstondig flink wat vermogen uit trekken door het traagheidsmoment van de wieken.
De MPPT zal dus flink in de war raken.
Beide punten zijn op te lossen door een accu er tussen te zetten (omvormer aan bij SOC >70%, uit bij SOC <50%), maar dan worden de verliezen nog groter.

Een OK4 of andere één-paneel-omvormer lust wel stroom uit een 24V accu, MPP ligt bij de stroombegrenzing van de omvormer :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.