Vloerverwarming fout aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 00:45
Hallo,

Sinds Januari ben ik verhuisd.
Dit huis heeft vloerverwarming, maar deze wordt nooit echt heel warm. Heb het gemeten met infrarood meter, echter wordt de vloer ongeveer 22 graden in het gunstigste geval.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd met het aanpassen van aanvoertemperatuur etc. echter heeft dit geen verbetering opgeleverd.

Nu ben ik eens gaan kijken naar de verdeler hoe deze aangesloten zit en als ik op internet handleidingen van diverse verdelers bekijk zou ik haast zeggen dat hij precies verkeer om zit (de aanvoer en de afvoer)
Er staat geen merk op type op de verdeler, echter heb ik ergens een stikker gevonden met Thermion en zou ik haast zeggen dat het de voorloper is van http://www.vloerverwarmin.../1-bijlage-model-5000.pdf
Zoals je in deze PDF ziet moet hier de aanvoer rechts en de retour links.
Echter zit het bij mij precies andersom. Zie de foto.

Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/e92xfa7el/IMG_20161012_002901_1.jpg

Ik heb een aantal metingen gedaan zodat ik enigzins de flow kan bepalen.

Linksboven is de aanvoer, temp die er in gaat is ongeveer 60 graden (Zo staat m'n CV ingesteld)
Rechtsboven is retour, temp is ongeveer 45 graden wat er uit komt

De 2 slangen waaraan draaiknoppen zitten worden ongeveer 40 graden
De 2 slangen onderaan zonder draaiknoppen worden 30 graden
Op basis hiervan zou je ook zeggen dat de aanvoer en retour zijn omgedraaid gezien de draaiknop juist retour zou moeten zijn?

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

[ Voor 2% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2016 08:56 . Reden: Plaatje werd uitgerekt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markkolk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-07 13:57
In eerste instantie lijken de temperaturen die de vloer ingaan 40°C toevoer en 30°C retour goed.
De aanvoer temperatuur welke je vloer in gaat mag maximaal 45°C zijn. de temperatuur die de
vloer ingaat zou nog iets omhoog kunnen.

De vraag of je aanvoer en retour omgedraaid zitten (links en rechtsboven) dat is wel het geval.
Aan de draaiknop met de temperatuur aanduiding zit een voeler (dit is de thermostaatknop met
afstandsvoeler), zo te zien gaat deze aan de linkerzijde van de verdeler in. Als de temperatuur te
laag wordt (daar waar de voeler zit) wordt de thermostaatkraan open gestuurd.
Echter zit deze voeler direct onder de aanvoer en krijgt gelijk 60°C water te verwerken waardoor de thermostaatkraan gelijk dicht gaat. Hierdoor ontstaat een wat pulserend of pendelend effect.
Dit komt een constante gelijke watertemperatuur niet ten goede.

Zodoende zou ik zeggen de aanvoer en retour aan de boven zijde omdraaien zal een positief resultaat
geven.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Die zwarte slangen is dat tyleen?

Kijk uit als je een moderne ketel hebt, deze slangen zijn niet zuurstofdicht en kunnen bij moderne ketels voor versnelde corrosie zorgen en de algen die in het water kunnen groeien kunnen voor verstoppingen zorgen in ketel en in leidingen zelf.

Eigenlijk als je het goed wil doen met je dit systeem met een warmtewisselaar aan je CV hangen dus een compleet los circuit. Dit circuit moet elk jaar compleet gespoeld worden om te voorkomen dat het verstopt.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:19
Ik vraag me even af, hoe groot de verwarmde vloer is. Gezien er maar 2 groepen zijn, kan deze voor hoofdverwarming niet groter dan maximaal 25 m2 zijn. Is ie toch groter, dan is de vloerverwarming een bijverwarming en klopt het wel dat ie niet warmer wordt. Gezien de temperaturen die je afleest verwacht ik dat dat het geval is.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Vloerverwarming is toch uitsluitend voor het gevoel op een warme vloer te lopen? En verder geen echte huishoudelijke verwarming enz... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:18:
Vloerverwarming is toch uitsluitend voor het gevoel op een warme vloer te lopen? En verder geen echte huishoudelijke verwarming enz... :?
Dat zou nieuw voor mij zijn. Vloerverwarming heeft nadelen maar kan prima gebruikt worden voor de verwarming van een ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er wordt onderscheid gemaakt tussen vloerverwarming als hoofd- of bijverwarming. Dat is waar hesselbeertje hierboven ook op doelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Fly-guy schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:22:
[...]

Dat zou nieuw voor mij zijn. Vloerverwarming heeft nadelen maar kan prima gebruikt worden voor de verwarming van een ruimte.
Wij hebben alleen vloerverwarming thuis. Werkt opzich prima. Het enige nadeel is dat het veel langer duurt om de woning op temperatuur te krijgen.

Voor TS: Bij mijn ouders was de vloerverwarming een aantal jaar lang verkeerd aangesloten waardoor er soms een vreemd hamerend geluid uit de pomp kwam. Het heeft diverse monteurs gekost totdat een monteur eindelijk ontdekte waar het geluid vandaan kwam. Ik kan m'n ouders wel om foto's vragen van de oude en de nieuwe situatie, wellicht zijn er overeenkomsten. Overigens heeft geen van de eerdere monteurs de fout ontdekt omdat ze een typische ITIL fout maakten: Men ging er vanuit dat de eerdere monteur het gebeuren wel goed had aangesloten omdat men er geen rekening mee hield dat het ook verkeerd kon zijn aangesloten. Men diagnosticeerde dus alleen buiten dat feit om. Een beunhaas kwam uiteindelijk met de oplossing en heeft het gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
De vloerverwarming gaat om een oppervlakte van ongeveer 25m2 dus dit lijkt me voldoende..? Er is een stuk aangebouwd en daar ligt nieuwe vloerverwarming, deze heeft een rtl ventiel en geen pomp.
Deze wordt wel lekker warm.

Ik sprak iemand die zei de pomp laat het water naar boven stromen, dus aanvoer en retour zitten wel juist omdat hij dan het retourwater terug naar boven pompt. Klopt dat of werkt het zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:19
Volgens mij zit ie wel verkeerd, maar dat is hier niet het probleem. Aanvoer en retour temperatuur van de vloer zijn goed.

Stookt de ketel wel lang genoeg door? Opwarmen van een vloer duurt even. Als er ook nog radiatoren in de ruimte hangen, zet die eens (bijna) dicht.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Heb alles dicht zitten behalve deze en thermostaat op 26 graden als doel temperatuur staan.
Wordt echter niet veel warmer helaas...

Ik heb een verwarmingsmonteur als klant dus heb het er met hem eens over gehad.. hij zegt je moet de installatie een keer spoelen, dan is het hoogstwaarschijnlijk opgelost. Als er 20 jaar niets aan gedaan is kan hij vol vuil zitten.

Ik heb hier de prijs voor opgevraagd, maar hii adviseerde meteen de verdeler en de pomp te vervangen, als je hier aan ging schroeven ging het wellicht lekken zei hij en een nieuwe pomp is veel zuiniger (heb wel al een pomp schakelaar)

Zou het spoelen denk je inderdaad het probleem op kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markkolk
detim schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:31:

Ik sprak iemand die zei de pomp laat het water naar boven stromen, dus aanvoer en retour zitten wel juist omdat hij dan het retourwater terug naar boven pompt. Klopt dat of werkt het zo niet?
Dit is onjuist, de pomp laat het water circuleren tussen de onderste en bovenste verdeler balk, hier
zitten de slangen tussen zodat het water door de slangen van de bovenste balk naar de onderste stroomt.

In de bovenste balk wordt het water gemengd door warm cv water van 60°C in de bovenste balk te injecteren. (meng injectie). In de bovenste balk moet het water van rechts naar links stromen. als de aanvoer ook rechts zit (is nu niet het geval) heeft het water tijd om te mengen.

Als de slangen inderdaad van tyleen zijn zou ik inderdaad zoals eerder vermeld een nieuwe verdeler plaatsen
met een scheidingswisselaar. Daarbij zou je je hele moeten systeem spoelen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:19
De pomp (en de verdeler ook trouwens) ziet er redelijk oud uit, als je besluit om de huidige hardware te houden dan is het waarschijnlijk ook aan te raden om een pompschakelaar te kijken. Scheelt nogal wat geld aan stroom op jaarbasis.

Zie mijn verhaal: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2016 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Die had ik er inderdaad al meteen een tussen gezet :)
ThinkPadd schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 08:54:
De pomp (en de verdeler ook trouwens) ziet er redelijk oud uit, als je besluit om de huidige hardware te houden dan is het waarschijnlijk ook aan te raden om een pompschakelaar te kijken. Scheelt nogal wat geld aan stroom op jaarbasis.

Zie mijn verhaal: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Goed zo!

Neem Gas besparen door middel van CV tuning deel II ook eens door om je CV-installatie optimaal te tunen. Moet je wel zeker weten dat deze verdeler goed zit aangesloten, anders krijg je het nooit zo efficiënt als het zou moeten zijn.

En je zou Therminon een mailtje kunnen sturen met de vraag of het klopt hoe het zit aangesloten: http://www.vloerverwarming.nl/nl/over-ons/contact/
Ik zou dan even met Paint een paar pijltjes (rood voor warm, blauw voor minder warm) erin zetten, dan is het voor hun wat duidelijker.

In het verleden trouwens ook eens met deze vraag gezeten: Vragen over vloerverwarmingsysteem
Daar staat wel een plaatje van hoe het bij m'n ouders zit aangesloten. Ik heb daar alleen twee pijltjes verkeerd getekend waarschijnlijk, zie: Paul C in "Vragen over vloerverwarmingsysteem"

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403357

Mijn woon- en slaapkamer hebben uitsluitend vloerverwarming en dat gaat heerlijk. Enige ding is wel dat het even opstart tijd nodig heeft, maar als je de thermostaat op 19 laat staan het hele jaar doet het zomers dus niets en zodra het winters dan nachts af en toe onder de 19 komt wordt de vloer elke nacht langzaam warmer (in de woonkamer dan). Tegen de tijd dat het koud is en er overdag gestookt moet worden is de vloer al afdoende opgewarmd.

Ik moet wel zeggen dat voor de 80m2 die ik met vloerverwarming opwarm ik volgens mij 4 of 5 groepen heb (liggen in ieder geval 5 maal 2 slangen) en alhoewel ik 0 verstand heb van vloerverwarmingen verder ziet het systeem er op de foto een beetje kaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-07 12:08
Ik heb 120 m2 verwarmd met vloerverwarming (8 groepen), geen radiatoren. Dat gaat prima, ik zet de verwarming ook niet uit. Gewoon continu op 18 graden. Doordat het 's nachts nu kouder wordt, is hij 's ochtends aan het verwarmen. De thermosstaat hangt in de kamer op het zuiden en dus doet de verwarming overdag vrij weinig. Ik weet nog niet precies wat de gevolgen zijn voor de kamers op het noorden in de winterperiode, maar mogelijk zal ik toch deelverwarming + motoren moeten gaan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-07 09:26
Zo'n verdeler hadden we hier ook toen we het huis kochten, de eerste winter was het vrij koud en kregen we met de CV het huis niet warmer dan 16 graden...
Gelukkig hebben we ook een houtkachel :)
Ik heb daarna de verdeler vervangen en meteen de leidingen (ook tyleen) gespoeld, als je ziet wat er uit die leidingen kwam is het niet zo gek dat het niet warm werd...
Sindsdien is het goed en ik vermoed dat het grootste verschil in het spoelen van de leidingen zat.

Zit je pomp er wel goed in trouwens?
Volgens mij is de onderste balk de aanvoer, daar zit ook je maximaalbeveiliging.
Dan is de bovenste de retour en hoort volgens mij de aanvoer rechts en de retour links, dan kan alles ook goed mengen.
Uitgaande van de temperaturen die jij opgeeft is de bovenste balk de aanvoer, dan staan de pomp van de cv en die van de vv elkaar tegen te werken, probeer het maar eens uit te tekenen.
Op de zijkant van de pomp staat een pijl, die zou naar beneden moet wijzen.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
De pijl op de pomp wijst naar boven.
Stoofie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:32:
Zo'n verdeler hadden we hier ook toen we het huis kochten, de eerste winter was het vrij koud en kregen we met de CV het huis niet warmer dan 16 graden...
Gelukkig hebben we ook een houtkachel :)
Ik heb daarna de verdeler vervangen en meteen de leidingen (ook tyleen) gespoeld, als je ziet wat er uit die leidingen kwam is het niet zo gek dat het niet warm werd...
Sindsdien is het goed en ik vermoed dat het grootste verschil in het spoelen van de leidingen zat.

Zit je pomp er wel goed in trouwens?
Volgens mij is de onderste balk de aanvoer, daar zit ook je maximaalbeveiliging.
Dan is de bovenste de retour en hoort volgens mij de aanvoer rechts en de retour links, dan kan alles ook goed mengen.
Uitgaande van de temperaturen die jij opgeeft is de bovenste balk de aanvoer, dan staan de pomp van de cv en die van de vv elkaar tegen te werken, probeer het maar eens uit te tekenen.
Op de zijkant van de pomp staat een pijl, die zou naar beneden moet wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markkolk
detim schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:25:
De pijl op de pomp wijst naar boven.

[...]
De aanvoer balk van je vloerverwarmingsunit zit boven dus je pomp zit goed.

De pomp van de vloerverwarmingsunit zal geen invloed hebben op de
pomp van de CV installatie, deze is hydraulische gescheiden ook al
zou die verkeerd om zitten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-07 18:25
detim schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 00:39:

(.......)

Ik heb een aantal metingen gedaan zodat ik enigzins de flow kan bepalen.

Linksboven is de aanvoer, temp die er in gaat is ongeveer 60 graden (Zo staat m'n CV ingesteld)
Rechtsboven is retour, temp is ongeveer 45 graden wat er uit komt

De 2 slangen waaraan draaiknoppen zitten worden ongeveer 40 graden
De 2 slangen onderaan zonder draaiknoppen worden 30 graden
Op basis hiervan zou je ook zeggen dat de aanvoer en retour zijn omgedraaid gezien de draaiknop juist retour zou moeten zijn?

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?
De vloer wordt maar 22 graden terwijl je over de slangen 40 graden in en 30 graden uit meet. Ik vermoed daarom dat de warmteoverdracht door die slangen dermate laag is dat er niet genoeg in de vloer komt. Oorzaak kan te weinig slang per oppervlakte zijn maar ook (zoals hierboven al gesuggereerd) vervuiling. Dus eerst maar eens kijken of spoelen een verbetering geeft. Kun je nog nagaan bij de oude bewoners hoe het gelegd is (HOH)?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Installateur wil de verdeler en pomp gaan vervangen voor dit type:

http://www.albrand.nl/pro...elers/verdeler-lcv-en-lcv

Is dit een goede keuze, ook met het oog dat ik wellicht later een warmtepomp zou willen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markkolk
detim schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:27:

Is dit een goede keuze, ook met het oog dat ik wellicht later een warmtepomp zou willen..?
Naar mijn idee niet, uitgaande van tyleen slangen zou ik deze adviseren.
https://www.warmteservice...wisselaar-RUWW/p/33955105.

Dit is een wisselaar met scheidingswisselaar op deze wijze heb je de vervuiling en zuurstof niet
meer in je CV installatie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markkolk

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
detim schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:27:

Ik zou de slangen ook maar meteen vervangen als je een warmtepomp neemt.
Warrmtepomp is lage temperatuur, dan wil je niet tobben met een vloer die dan niet warm wordt.
En natuurlijk LTV verdelers.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Slangen vervangen in de zin van heel de vloer er uit?
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:44:
[...]

Ik zou de slangen ook maar meteen vervangen als je een warmtepomp neemt.
Warrmtepomp is lage temperatuur, dan wil je niet tobben met een vloer die dan niet warm wordt.
En natuurlijk LTV verdelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Yep.
Als je het goed wil doen, lijkt me dat het verstandigste met een l/w warmtepomp.
Of het uitvoerbaar is, weet ik niet.

Ik ben hier van radiatoren en gasketel naar warmtepomp gegaan en vloerverwarming.
Op zolder en 1e verdieping, uponor minitec, beneden moet ik de gehele cementdekvloer incl tegels, er nog uit halen en komt er geisoleerde noppenplaat met 17 mm, 10 cm HOH vloerverwarming in.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Dat is hier niet te doen helaas...
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:56:
Yep.
Als je het goed wil doen, lijkt me dat het verstandigste met een l/w warmtepomp.
Of het uitvoerbaar is, weet ik niet.

Ik ben hier van radiatoren en gasketel naar warmtepomp gegaan en vloerverwarming.
Op zolder en 1e verdieping, uponor minitec, beneden moet ik de gehele cementdekvloer incl tegels, er nog uit halen en komt er geisoleerde noppenplaat met 17 mm, 10 cm HOH vloerverwarming in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:47
Misschien een off-topic vraag, maar stel hem toch:

Het spoelen van de tyleenslangen. Kan dat gewoon met kraanwater? (Tuin)slang aansluiten en de andere zijde het water via een (tuin)slang afvoeren? Of is er een spoelmiddel voor waarmee je de slangen doorspoelt?

De slangen zitten er inmiddels een jaar of 15-17 in. Door de vorige bewoners aangelegd.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Aegle schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:52:

Het spoelen van de tyleenslangen. Kan dat gewoon met kraanwater? (Tuin)slang aansluiten en de andere zijde het water via een (tuin)slang afvoeren? Of is er een spoelmiddel voor waarmee je de slangen doorspoelt?

De slangen zitten er inmiddels een jaar of 15-17 in. Door de vorige bewoners aangelegd.
Ja kan, heb ik ook gedaan, geen tyleen maar wel vvw, je hebt ook speciale bedrijven die dat pulserend spoelen met een reiniger maar zelf doen met water en pulserend op de kraan (liefst nog wat luchtbellen er bij) maakt het ook een stuk beter.

Zonder geknoei doorspoelen :
Meeste aansluitingen op vloerverdelers zijn half duims, die er uit gedraaid, aan de slang gezet en daar heb ik weer een 1/2 duims gardena koppeling op gezet en dan aan de kraan, andere kant van de groep het zelfde en de slang in de wc gehangen.
Het water wat hier uit kwam was zo zwart als de kachel, heel de wc pot zwart en stukjes metaal, ik heb nu ook een filter er tussen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-07 09:26
Markkolk schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 13:39:
[...]

De aanvoer balk van je vloerverwarmingsunit zit boven dus je pomp zit goed.

De pomp van de vloerverwarmingsunit zal geen invloed hebben op de
pomp van de CV installatie, deze is hydraulische gescheiden ook al
zou die verkeerd om zitten.
Hij is dan wel hydraulisch gescheiden, maar of een en ander goed werkt is een tweede.
Overigens zit dan de maximaalthermostaat op de retour, en tegen de tijd dat deze ingrijpt is de vloer al kokend heet...

Edit: Overigens is bij heel veel vv-verdelers de onderste balk de aanvoer...

[ Voor 6% gewijzigd door Stoofie op 12-10-2016 19:07 ]

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad

offtopic:
In tegengestelde richting spoelen werkt het beste waarschijnlijk. Zo heb ik het koelsysteem van een auto ook goed schoongekregen. Koelvloeistof was slootwater-bruin ipv roze of blauw. Eerst normale richting doorgespoeld, daarna in tegengestelde richting waarna er nog weer bagger uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:47
@ Rol-Co en ThinkPad: Bedankt! _/-\o_
Een mooi klusje voor dit weekend voordat de verwarming definitief in de winterstand gaat :) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markkolk
Stoofie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 18:58:
[...]

Hij is dan wel hydraulisch gescheiden, maar of een en ander goed werkt is een tweede.
Overigens zit dan de maximaalthermostaat op de retour, en tegen de tijd dat deze ingrijpt is de vloer al kokend heet...

Edit: Overigens is bij heel veel vv-verdelers de onderste balk de aanvoer...
Op de foto lijkt de voeler van de thermostaatknop in de bovenste balk te zitten, vanuit
dat oogpunt zou ik zeggen de aanvoer zit boven. Uitgaande van de maximaal beveiliging
zou je zeggen dat de aanvoerbalk onder zit en zit de pomp verkeerd om.

Als je de foto goed bekijkt (had ik eerder moeten doen) 8)7 lijkt het of wat nu de aanvoer is door de bovenste balk gaat en op de onderste is aangesloten er loop nu een buis van de bovenste balk naar de onderste.

Mijn vraag is nu waar zit de voeler in de onderste of bovenste balk en of die buis door de bovenste balk
gaat. Een paar extra foto's van de linker zijde zou mooi zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Jip gewoon met kraanwater de slangen liggen er bij mij zo`n 40 jaar in en er zit gelukkig nog steeds flow in.

Water is wel echt ranzig... gelukkig zit er een wisselaar tussen.

Mochten ze echt slecht stromen zal je met pulsen en reinigingsmiddelen aan de gang moeten.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Heb het met m'n installateur er over gehad of ik inderdaad een verdeler met warmtewisselaar zou moeten nemen, echter vanwege de hogere aanschafprijs en dat je een stukje rendement inlevert hebben we toch besloten om voor de standaard verdeler te gaan en hier een filter tussen te zetten, zodat de zooi niet mijn cv ketel in kan. Stel de pomp van de vloerverwarming zou in 5 jaar verslijten is het per saldo toch nog goedkoper. Daarom willen we toch voor de goedkopere verdeler gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verdeler zonder warmtewisselaar kan ook byebye ketelgarantie betekenen als je een nieuwe ketel laat monteren en hij gaat kapot door vervuiling wat veroorzaakt blijkt te zijn door je tyleenslangen.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 13-10-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Oke, maar is een filter in de leiding niet voldoende dan?
ThinkPadd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 22:02:
Verdeler zonder warmtewisselaar kan ook byebye ketelgarantie betekenen als je een nieuwe ketel laat monteren en hij gaat kapot door vervuiling wat veroorzaakt blijkt te zijn door je tyleenslangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hangt van je ketel af. Intergas heeft bijvoorbeeld een koper binnenwerk en geeft ook garantie op gebruik met tyleenslang. Heb je een ketel met alu binnenwerk dan vreet inderdaad langzaam je wisselaar op en heb je geen garantie.

Het gaat niet om de troep maar om de zuurstof. Bij een dicht systeem krijg je dood water zonder zuurstof dat niet reageert met radiatoren, leidingen en ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb even een handleiding van een willekeurige Nefit Trendline gepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CmdyQ7jqkO485nTNdNP2d9c3/full.png
Zie laatste regel. Nu staat er niks in over garantie, maar ik kan mij voorstellen dat ze daar behoorlijk lastig over kunnen doen, als ze willen.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 13-10-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:26
Ik heb bij ons de voeler op de afgaande kant zitten, dit op advies van de zeer ervaren loodgieter. Ook tyleen slangen, maar daar maak ik me geen zorgen om, het tyleen ligt alleen in het beton en de koppeling hebben we nadat we gezien hebben dat eea goed waterdicht was gewoon in de vloer gegoten. Werkt als een tierelier. En op die manier kan er ook geen zuurstof van buiten bij komen. Heb er overigens geen extra pomp op gezet, en ook geen wisselblok, maar gewoon hop, direct op de verwarmingspomp. Oppervlakte is ook maar een m2 of 10 (badkamer).

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ThinkPadd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 22:18:
Ik heb even een handleiding van een willekeurige Nefit Trendline gepakt:
[afbeelding]
Zie laatste regel. Nu staat er niks in over garantie, maar ik kan mij voorstellen dat ze daar behoorlijk lastig over kunnen doen, als ze willen.
Maar een verdeler met wisselaar is net zo duur (minstens) als een nieuwe wisselaar in de cv, en na 2 jaar is toch de garantie om.
Lood om oud ijzer dus, en tegen die tijd dat het 2 wisselaars kost is de ketel aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Inmiddels is de verdeler vervangen en alles gespoeld en de vloerverwarming werkt weer perfect.
Er zit een vuilafscheider tussen.
Nog een vraagje, om alles goed af te stellen en de delta T te meten van de vloerverwarming, moet ik dit dan doen op aanvoer en retour van verdeler of op de slangen die de grond in gaan en weer terugkomen?

Hier moet dan zo'n 10 graden verschil in zitten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

detim schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:56:
Inmiddels is de verdeler vervangen en alles gespoeld en de vloerverwarming werkt weer perfect.
Er zit een vuilafscheider tussen.
Nog een vraagje, om alles goed af te stellen en de delta T te meten van de vloerverwarming, moet ik dit dan doen op aanvoer en retour van verdeler of op de slangen die de grond in gaan en weer terugkomen?

Hier moet dan zo'n 10 graden verschil in zitten toch?
Heb je geen meters in de verdeler? Thermostaat kraan op 35 graden aanvoer en met je retour kraan je dt regelen, ligt tussen de 5 en 8 graden meestal.

Heb je nu zelf gespoeld of een bedrijf ingehuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Rol-Co schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:12:
[...]

Heb je geen meters in de verdeler? Thermostaat kraan op 35 graden aanvoer en met je retour kraan je dt regelen, ligt tussen de 5 en 8 graden meestal.

Heb je nu zelf gespoeld of een bedrijf ingehuurd?
Is door een bedrijf gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/b5gkdwehn/IMG_20161105_160739.jpg

Deze meter zit er al op.

Met de witte knop moet ik de aanvoer temp regelen en de rode knoppen op de slangen de retour wat knijpen voor de juiste dt? Samen met de pompsnelheid. En dit dan meten op de retour slangen of op de retour leiding naar de cv?
Heb ik dat zo juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

detim schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:20:
[...]

Is door een bedrijf gedaan.
[afbeelding]

Deze meter zit er al op.

Met de witte knop moet ik de aanvoer temp regelen en de rode knoppen op de slangen de retour wat knijpen voor de juiste dt? Samen met de pompsnelheid. En dit dan meten op de retour slangen of op de retour leiding naar de cv?
Heb ik dat zo juist?
Nee
De witte wel om de temperatuur van het systeem op 35 graden te zetten, met de enkele rode in de retour de dt regelen, de slangen blijven vol open.
Aanvoer temperatuur heb je een meter, dus retour temperatuur van de slangen moet je zelf meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
Rol-Co schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:41:
[...]

Nee
De witte wel om de temperatuur van het systeem op 35 graden te zetten, met de enkele rode in de retour de dt regelen, de slangen blijven vol open.
Aanvoer temperatuur heb je een meter, dus retour temperatuur van de slangen moet je zelf meten.
Oke, maar moet ik de retour meten per slang of op de totale retour van de verdeler?
En wat is het verschil tussen het instellen van de rode knop van de retourleiding t.o.v. de pompsnelheid van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

detim schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:48:
[...]

Oke, maar moet ik de retour meten per slang of op de totale retour van de verdeler?
En wat is het verschil tussen het instellen van de rode knop van de retourleiding t.o.v. de pompsnelheid van het systeem?
De totale retour van de verdeler
Pompsnelheid kan gewoon op 1-2 bij een yonos, dat is meer dan voldoende om de 2 groepjes rond te pompen.
De rode in de retour voorkomt dat het warme water te snel terug gaat naar de ketel, je zal ook zien als jedie te dicht draait de dt kleiner word.
Je verdeler mengt retour en warm water op 35 en pompt dat rond door de vloer, een gedeelte gaat daar ook weer terug naar de ketel.
Speel maar eens met die rode, dan word het je duidelijk wat hij doet, wel met aanvoer en retour meter er op.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Rol-Co schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:54:
[...]

Maar een verdeler met wisselaar is net zo duur (minstens) als een nieuwe wisselaar in de cv, en na 2 jaar is toch de garantie om.
Lood om oud ijzer dus, en tegen die tijd dat het 2 wisselaars kost is de ketel aan vervanging toe.
Warmtewisselaars in cv ketels kennen vaak 10 jaar garantie.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:09:
[...]

Warmtewisselaars in cv ketels kennen vaak 10 jaar garantie.
In de papieren wel, en hoeveel mensen ken jij die na 5 jaar nog een nieuwe wisselaar hebben gekregen zonder dat het iets koste? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Rol-Co schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 05:34:
[...]

In de papieren wel, en hoeveel mensen ken jij die na 5 jaar nog een nieuwe wisselaar hebben gekregen zonder dat het iets koste? ;)
0 (nul).
Ik ken wel lui met cv ketel problemen en lieden bij wie Ziggo niet naar behoren werkt :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Pagina: 1