Douchecabine vervangen door inloopdouche, advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Situatieschets:
Op dit moment hebben we een bijna 10 jaar oude douchecabine. Deze lekt en rammelt aan alle kanten. Komende herfstvakantie ga ik deze eruit slopen en wil ik er een inloop douche van maken met douchegoot.

De huidige douchebak staat op een granito vloer welke betegeld is. De afvoer gaat met pvc door de muur naar een koof waarin oa een afvoer naar de riolering loopt.

Plan van aanpak: (Voor verbetering vatbaar en dit is waar jullie advies welkom is!)
1) Douchcabine slopen
1b) oude afvoer afdichten in de koof
2a) vierkant van ong. 80x80cm wegbikken om plaats te maken voor een iets verlaagde tegelvloer met douchegoot. (iets verlaagd zodat het water niet verder de badkamer inloopt)
2b) ruimte maken in de muur om daar de afvoer te kunnen aanleggen en later weer dicht te tegelen.
3) goot uitbikken uit de granito vloer (80x10x7 cm diep).
4) goot plaatsen, uitlijnen en aansluiten op riolering in koof
5) uitgebikte vloer egaliseren, beetje aflopend naar de douchegoot.
6) hoeken behandelen met kimband om eea. waterdicht te houden?
7) vloer betegelen met waterdichte tegellijm
8 ) muur betegelen met waterdichte tegellijm
9) voegen van vloer en muur met waterdicht voegspul

In eerste instantie vind ik dit al heel wat voor de herfstvakantie dus ik zal eerst gewoon een ordinair douchegordijn ophangen, om later een glazen afscheiding en deur te plaatsen.

Benodigdheden:
Douchegoot met zijafvoer + aansluiting, egaliseer middel (beton?), tegels (reeds aanwezig), tegellijm, tegelvoeg, freesmachine, slijptol, tegelsnijder.

Vragen die ik nu heb:
Uitbikken granito vloer wil ik doen door met een muurfrees eerst wat sleuven in de vloer te frezen om vervolgens met de boorhamer ea. uit te bikken. Met een slijptol maak ik eerst een net vierkant. Is dit de manier of is er ander apparatuur wat ik beter kan gebruiken hiervoor? Is granito niet te hard voor een boorhamer?

Egaliseren, gewoon met beton of kan ik hier beter iets anders watervast voor gebruiken?

Kimband+pasta heb ik ergens gelezen maar als ik daar op zoek krijg ik ook allerlei alternatieven?
(bijv. bison rubberseal)

Aansluiting met de huidige vloer. Hoe kan ik dat doen? Zelf dacht ik aan tegelprofielen?

De karwei is bij ons het dichtste bij en daar ga ik meestal heen. Ook kan je daar diverse zaken huren indien nodig. Ik heb diverse artikelen ed. gelezen maar om daar een eenduidige conclusie uit te trekken valt niet mee. Vooral over het waterdicht maken van alles lopen verhalen uiteen.

Stellen jullie het op prijs als ik foto's bijhoud van de progressie? En deze hier tzt. post?

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:06
Pin0 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:40:
2a) vierkant van ong. 80x80cm wegbikken om plaats te maken voor een iets verlaagde tegelvloer met douchegoot. (iets verlaagd zodat het water niet verder de badkamer inloopt)

3) goot uitbikken uit de granito vloer (80x10x7 cm diep).

Vragen die ik nu heb:
Uitbikken granito vloer wil ik doen door met een muurfrees eerst wat sleuven in de vloer te frezen om vervolgens met de boorhamer ea. uit te bikken. Met een slijptol maak ik eerst een net vierkant. Is dit de manier of is er ander apparatuur wat ik beter kan gebruiken hiervoor? Is granito niet te hard voor een boorhamer?
Granito weghalen? Zware klus volgens mij. Is er geen mogelijkheid die te laten zoals het is, waterdichter dan dat krijg je het niet (en persoonlijk vind ik het erg mooi) Enige is dat je dan een afvoerstrook/putje moet maken en dan moet je dus wel plek hebben in de kamer (of kruipruimte) eronder om de afvoerleiding mooi weg te werken.

Kijktip: YouTube: Granito uitfrezen met haakse slijper Granito uitfrezen met haakse slijper (geen how to, maar een ervaringsvideo).

En nog wat tips: http://www.fantv.nl/forum...n/9577-verbouwen-badkamer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Als je de boel toch open hebt liggen zou ik er ook een douchewarmtewisselaar tussen zetten om je gasverbruik te drukken.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 11-10-2016 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met tegels is een mooi aflopende vloer altijd erg lastig ik heb zelf erg goede ervaring met een giet vloer of eigenlijk epoxie vloer korrels met een kunsthars. Erg mooi en geen kitranden, hoeken bij de muren iets omhoog laten lopen.
Wat zit er onder de granito vloer ? Want deze eruit halen is bijna onmogelijk. Zeer slecht werk pas op met het stof etc (zie ook de bescherming die ze op het filmpje dragen).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Ik zit me nu hard af te vragen hoe dat in mijn badkamer is gedaan, want daar heb ik ook een inloopdouche op een granito vloer laten leggen. Misschien herinner ik het me later nog wel. Volgens mij was het handmatig bikwerk.

Paar tips:
- Easydrain douchegoot die tegen de muur te plaatsen is, vind ik persoonlijk mooier dan een douchegoot midden in de vloer.
- Kimband met pasta werkt prima, is mijn ervaring. Bij mij zit het in de hoek van de muur, op de aansluiting van de vloer aan de muur en bij de douchegoot.
- Aansluiting muur en vloer is volgens mij gewoon met kwalitatief goede kit gedaan, als ik me goed herinner. Kan ik thuis eventueel checken voor je.
- Kleine verdieping van de vloer van de inloopdouche is inderdaad prettig als bijvoorbeeld de afvoer begint verstopt te raken door haren e.d., en het eerste water blijft te staan.
- Houd er rekening mee dat een professionele bouwmarkt of loodgieter vaak beter spul heeft liggen dan de Karwei, en niet eens heel veel duurder.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-05 11:18
Hier ging de granito vloer er redelijk makkelijk uit met de boorhamer, ook het zandcement ging nog goed, toen ik op het beton kwam, was de pret over haha.

Maar granito vloog er aardig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telerion
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:18
Is het geen optie om op de huidige vloer te werken. Wordt het wel ietsje hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:56
Frogmen schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:23:
Met tegels is een mooi aflopende vloer altijd erg lastig
Een goede tegelzetter hoort hier geen enkel probleem mee te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
SBTweaker schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:46:
[...]

Een goede tegelzetter hoort hier geen enkel probleem mee te hebben.
Klopt maar het staat niet op hun voorhoofd of ze goed zijn en met een grote tegel is het onmogelijk

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:56
Frogmen schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:49:
[...]

Klopt maar het staat niet op hun voorhoofd of ze goed zijn en met een grote tegel is het onmogelijk
Wat is je definitie van groot? Bij ons een paar maanden terug de gehele badkamer verbouwd met tegels van +-40 * +-40 met een schuine afloop in de douche en een douchegoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-05 12:49

Stoffel

Engineering the impossible

SBTweaker schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:51:
[...]

Wat is je definitie van groot? Bij ons een paar maanden terug de gehele badkamer verbouwd met tegels van +-40 * +-40 met een schuine afloop in de douche en een douchegoot.
Bij die van mij zelfs met 60x60. En dan heb ik het ook nog eens zelf gedaan (ben wel handig, maar ook geen rockstar tegelzetter). Waarom zou het niet kunnen? Je doet er alleen goed aan om de maat van de douchebak aan te passen aan de grootte van tegel, dan maak je het niet te lastig.

Ik heb overigens die afdichtingspasta niet alleen in de hoeken maar in de volledige douche'cabine' gesmeerd. Onafhankelijk van of de tegels, voegen, kit, etc allemaal waterdicht zijn kan het water niet anders dan over die laag de afvoer in lopen. Just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 09:27
Pin0 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:40:

Vragen die ik nu heb:
Ik zou dat uitbikken met veel meer beleid doen dan een frees of een boorhamer. Ik dacht dat namelijk ook te doen in mijn huidige badkamer. Wilde er met een nieuwe badkamer ook een nieuw putje in zetten. Dat is allemaal fun & games met de boorhamer totdat je de waterleiding tegenkomt die een of andere droplul 30 jaar geleden direct onder/naast de afvoer van het putje heeft gelegd. Dat was een instant fontein. Omdat dat het beton keihard (letterlijk, er zaten van die enorme kiezels in) was kon ik een loodgieter bellen.
Ik heb uiteraard even gekeken hoe hij de waterleiding vakkundig blootlegde, dat deed hij met een klopboor (of heel compacte boorhamer) met een klein boortje erin. Stukje bij beetje de vloer wegbikken.

Een volgende keer zou ik dat op dezelfde manier aanpakken. Kleine boor, klein boortje. Regelmatig checken met een leidingzoeker of er iets in de buurt zit.

Verder eens Stoffel, niet alleen de hoeken van waterdicht spul voorzien maar het hele oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Kan je niet een foto plaatsen van de huidige situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:34
Volgens mij moet bij tegels inderdaad altijd onder de gehele vloer een afdichtende laag met een gat bij de afvoer en opstaande randjes tegen de wanden. Zoek b.v. naar afdichtingsdoek. Tegelvoegen moet je goed (!) voegsel voor gebruiken, iets wat de krachten van de vallende waterdruppels kan hebben, jaar na jaar. Bij mij kwamen de voegen binnen een jaar los omdat de ingehuurde kluspersoon een prutser was. Die gasten hebben zoals hierboven gezegd geen keurmerk of barcode op de oren. Ik heb de tegels laten uitbikken en nog een heleboel gedoe om de afvoer weer goed te krijgen. Als toplaag heb ik toen een troffelvloer laten aanbrengen, die is altijd waterdicht.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:06
Met tegels is een mooi aflopende vloer altijd erg lastig ik heb zelf erg goede ervaring met een giet vloer
Een gietvloer is toch geëgaliseerd? Dus dat loopt sowieso niet af? Of heb ik een verkeerd idee bij een gietvloer?

Tegels laten aflopen is geen probleem - wel wat lastiger als je het op een bestaande vloer doet die al egaal is. Dan zou je eerst een stuk weg moeten bikken (of vlak frezen waarbij je de ondervloer al laat aflopen.

Als je zorgt dat de voegen precies lopen op het punt waar je wil gaan aflopen is het simpelweg een kwestie van meer/minder tegellijm gebruiken.

In mijn badkamer moest de hele vloer nog geëgaliseerd worden (alles laten doen) dus de mannen hebben daar het douchegedeelte in eerste instantie niet meegenomen. Toen de rest van de badkamer droog was het gedeelte van douche opgevuld met net wat minder cement. De tegelzetter heeft het toen makkelijk kunnen laten aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ja ze noemen het wel een giet vloer maar het zijn kleine korrels in kunsthars, hierdoor kunnen ze het zelfs in de hoeken omhoog laten lopen waardoor je geen kit nodig hebt en dat scheelt.
Ervaring vorig huis tegels en drain lekkage op kit rand tussen tegel en drain als gevolg van nauw voor een goede kitrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
Bedankt voor de reacties en tips! Top, ben dankzij jullie al heel wat wijzer/zekerder over de aanpak!
Pat911 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 08:02:
[...]

Granito weghalen? Zware klus volgens mij. Is er geen mogelijkheid die te laten zoals het is, waterdichter dan dat krijg je het niet (en persoonlijk vind ik het erg mooi) Enige is dat je dan een afvoerstrook/putje moet maken en dan moet je dus wel plek hebben in de kamer (of kruipruimte) eronder om de afvoerleiding mooi weg te werken.
...
Daar ben ik me van bewust, maar als het zo kan gaan als op het filmpje ben ik tevreden denk ik.
Met tegels is een mooi aflopende vloer altijd erg lastig ...
Het gaat om 4 tegels van 45x45 ik heb al eerder tegels gezet dus dat moet wel lukken.
Telerion schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:48:
Is het geen optie om op de huidige vloer te werken. Wordt het wel ietsje hoger?
Nee we willen niet onze tenen stoten en we willen water wat er eventueel naast valt makkelijk er in kunnen vegen.
Anoniem: 316442 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:55:
Kan je niet een foto plaatsen van de huidige situatie
Bij deze:
Cabine
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Keu2Dp5mAFgWuUr4e80mZHrQ/medium.jpg
leecher schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:43:
[...]
Ik zou dat uitbikken met veel meer beleid doen dan een frees of een boorhamer...
Ik kan denk ik vanuit de koof zien welke leidingen er de vloer in gaan en welke kant ze oplopen. Maar ik zal ook de leidingdetector van stal halen. Goeie tip, zelf niet aan gedacht!
mekkieboek schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 19:40:
Volgens mij moet bij tegels inderdaad altijd onder de gehele vloer een afdichtende laag ...
Ga ik zeker doen, ook omdat het maar een stuk van 90x90 is. Ik ga niet op voeg en lijm ed. besparen.

Bedankt zover!

Hebben jullie nog tips voor hoe de rand met de bestaande tegels niet te scherp te maken? Ik dacht aan een tegel profiel maar dat is denk ik moeilijk op al gelegde tegel tot te passen.

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Bij mij is het opstaande randje schuin afgewerkt met voegmiddel.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
Coffeemonster schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 23:02:
Bij mij is het opstaande randje schuin afgewerkt met voegmiddel.
Das ook een optie om te overwegen!

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
Cabine is weg! Zat vaster dan verwacht.

Als de kleine wakker is kan ik gaan slijpen!
Hier moet het gebeuren:
Cabine weg1
Cabine weg 2
Tussenstand na 1 dag noeste arbeid:
Tussenstand na dag 1

[ Voor 19% gewijzigd door Pin0 op 17-10-2016 16:58 ]

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-05 11:18
Ziet er goed uit! hoe ging het met de granito vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
Das hard werken! Ik ben vandaag net over de helft van de granito gekomen.

Het slopen is gedaan nu weer opbouwen
Afvoer past
Gat in douche

[ Voor 72% gewijzigd door Pin0 op 18-10-2016 20:11 ]

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
Duurt best lang voordat beton en kimband hard en droog zijn. Morgen tegelen:
Beton en zo
Klaar om te tegelen

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pin0
  • Niet online
Na zaterdag de tegels gelijmd te hebben zojuist gevoegd! Einde is in zicht!
Voegen

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:44
ziet er goed uit!
Pagina: 1