Remeha iSense vervangen door verwarmingsmodule NHC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hellokes,
NHC (niko homecontrol)
Vraagske,

Kan je de Isense vervangen door een niko home control verwarmingsmodule.
Deze module heeft enkel een ketelcontact nodig.
...

Waarom?
Mijn huis, totaal zelf gerenoveerd, wordt gestuurd door een domotica systeem.
We proberen alles zo zuinig mogelijk te krijgen met deze sturing, overal LED sturingen, ventilatie controle, binnenkort zonnepanelen op het dak, en nu willen we de verwarming optimaal krijgen.
Voor zo ver we in de handleidingen van Remeha en online hebben kunnen vinden doet de Isense eigenlijk niet al te veel met de ketel, dan alleen open en dicht sturen van het ketelcontact. Klopt dit? Je kan de temp. van de water en zo ook regelen, maar eiegenlijk bepaald de ketel dit zelf. Daar vinden we het net iets te complex (Ben eigenlijk elektricien van beroep, maar ik ga graag een uitdaging aan)
Nu hebben we een thermostaatkraan in de badkamer bijgeplaatst, maar dit werkt toch niet naar behoren daar de Isense het volledige gebeuren onder controle houd en dus ook de controle van het water.
Dus was het de bedoeling om de Isense te verwijderen en zoals de domotica producent ons aanraad in elke kamer een thermostaat plaatsen en deze op een constante temperatuur houden. De thermostaten bedienen op hun beurt de module van het systeem en die bediend de klep aan de collecteurs, pfff serieuze boterham...
Nergens vloerverwarming alleen radiotoren. 8 verticale radiatoren en 4 horizontale radiatoren verspreid over de woning.

Hopelijk tot binnenkort

Groetjes,
Dave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ziet er naar uit dat het wel moet werken, ik geloof alleen niet dat deze unit modulair kan regelen. Hierdoor kan het wel eens minder energiezuinig werken, de ketel zal alleen helemaal uit of volle bak aangaan. Uiteraard kan je op de ketel zelf wel maximale temperaturen van tap- en CV-water instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 18:55:
[...]
Voor zo ver we in de handleidingen van Remeha en online hebben kunnen vinden doet de Isense eigenlijk niet al te veel met de ketel, dan alleen open en dicht sturen van het ketelcontact. Klopt dit? Je kan de temp. van de water en zo ook regelen, maar eiegenlijk bepaald de ketel dit zelf.
[...]
Welkom op Tweakers! 8)

Om op je vraag in te gaan: Nee, dat is wel erg simpel gezegd, dat de iSense alleen het ketelcontact open/dicht stuurt :S

De iSense werkt via OpenTherm. Dat is een databus over twee aders. Je ketel heeft waarschijnlijk ook een aan/uit-aansluiting (ook tweedraads), maar dat is inderdaad meer een seintje geven aan de ketel dat je warmte wil. Met wat voor aanvoertemperatuur e.d. je ketel dat wil bereiken zoekt hij dan zelf wel uit. Via OpenTherm verloopt dat een stuk complexer (en daardoor verfijnder). De iSense ziet dat je warmte nodig hebt in de kamer, berekent dan een aanvoertemperatuur en zegt tegen de ketel "Hey ketel, ik heb water van 45 °C nodig!".
De ketel gaat dat vervolgens maken en ziet dat hij daarvoor maar op 30% vermogen hoeft te draaien bijv.

Je ketel via aan/uit sturen gaat waarschijnlijk meer gasverbruik opleveren en een verminderd comfort. Je gaat waarschijnlijk overshoots in de temperatuur krijgen (je wil het 20 °C in de kamer hebben, maar het wordt 21 °C bijv.) omdat de regeling gewoon minder verfijnd is.

De iSense heeft een extern schakelcontact. In de handleiding zeggen ze dat je dit kunt gebruiken voor bijv. een bewegingssensor. Ik heb het in het verleden gekoppeld gehad aan m'n domotica: [Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren

Je verhaal van de thermostaatkraan is waarschijnlijk simpel op te lossen: in de iSense kun je aangeven wat hij voor aansturing voor het tapwater moet regelen. Je hebt een optie 'volg klokprogramma', waarbij hij met je verwarmingsprogramma mee gaat. Als het klokprogramma een lagere ruimtetemperatuur heeft ingesteld ('s nachts bijv.) dan gaat de tapwatertemperatuur ook omlaag. Er is echter ook een instelling 'Continu temperatuur'. Als je daar 60 °C kiest dan zal je altijd (24/7) tapwater van 60 °C tot je beschikking hebben en is je probleem met de thermostaatkraan in de douche waarschijnlijk opgelost.

Ik zou nog wel even verder kijken in de iSense, want als je een continu temperatuur instelt voor het tapwater, dan heb je kans dat hij constant een voorraadje water warm blijft houden. Dat is nogal zonde van het gas als jij toch ligt te slapen. Volgens mij heb je voor het warmhouden ook een optie " 's nachts uit ". Dat scheelt weer een aantal m3 op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:19

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

bovenstaande (goede) verhaal gaat ervanuit dat je in je badkamer een thermostaatkraan bedoelt voor het douchen. Ik las het als thermostaatraan voor de verwarming in de badkamer.

Indien dit laatste:
Dit is altijd een probleem in een 'klassieke' huissituatie. Je isense hangt in de woonkamer en stuurt dus de temperatuur van de woonkamer. de overige ruimtes gaan redelijk goed mee, maar als een ruimte bv slechter geïsoleerd is, dan koelt die weer harder af en is het aan het eind van de dag kouder in de badkamer dan je zou willen, omdat de ketel dan niets doet (de isense vraagt niets, de woonkamer is immers warm).

Dit kun je oplossen door home-control achtige systemen, waarbij elke radiatorkraan afzonderlijk gestuurd kan worden. Een centrale unit zorgt er dan voor dat zodra 1 radiatorkraan open gaat de CV ketel ook warmte gaat produceren. Voor dit beetje extra comfort betaal je ten eerste de hoofdprijs en ten tweede is het niet een heel duurzame manier van je huis verwarmen.

Je moet je dus serieus afvragen of het echt zo'n probleem is dat je badkamer iets minder warm is. Overigens is er een goedkopere oplossing: voor een handdoekradiator bestaan elektrische elementen, zo kun je de handdoekradiator gecombineerd maken, dus zowel via CV als elektrisch bedienbaar. Een moderne vorm van een elektrisch kacheltje dus. https://www.praxis.nl/bad...mingselement-600w/5034084

edit: om deze reden is een elektrische vloerverwarming, die onafhankelijk van de rest van het huis schakelt, in de badkamer ook zo populair.

[ Voor 4% gewijzigd door prein2 op 12-10-2016 09:58 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
prein2 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:56:
bovenstaande (goede) verhaal gaat ervanuit dat je in je badkamer een thermostaatkraan bedoelt voor het douchen. Ik las het als thermostaatraan voor de verwarming in de badkamer.
[...]
Dat kan natuurlijk ook nog, heb ik inderdaad niet aan gedacht |:(

Als je problemen hebt met bepaalde ruimtes die niet goed op temperatuur komen dan zou je ook eens moeten kijken naar 'waterzijdig inregelen'. Een stappenplan voor inregelen vind je in de topicstart van Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:19

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

precies! waar het dan in dit geval op neerkomt is dat je de woonkamer iets moet knijpen (zodat ie iets langzamer opwarmt). De Isense zal dan iets langer warmte vragen waardoor de badkamer langer warm water krijgt.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Toch blijft het behelpen met de 'klassieke' CV-opstelling met één centrale kamerthermostaat en verschillende warmtevraag in vertrekken. Je hinkt dan altijd tussen comfort (thermostaat per kamer, ketel gaat stoken zodra er een ruimte om warmte vraagt) en zuinig stoken (één centrale kamerthermostaat die 'de baas is').
Pagina: 1