Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zuinige (idle) Game/Server/Film PC

Pagina: 1
Acties:

• Wulffje
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11 21:52
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1080p gamen. Films kijken. Apache (mysql/php) server en/of FileServer. Browsen. Video omzetten naar hevc. Fotobewerking. Filesharing.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Onder de 1000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Thermalright TRUE Spirit 90 koeler. HDD's/SSD. Rest ga ik vervangen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 227,-€ 227,-
1MSI H110M ECO€ 50,95€ 50,95
1EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB€ 270,50€ 270,50
1Cooltek C3 Zwart€ 63,86€ 63,86
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 47,95€ 47,95
1Huntkey Jumper 300G€ 73,36€ 73,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 733,62

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD. Ben ik gewoon fan van. Nvidia/Intel is wel een optie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil bij idle. Niet heel storend geluid bij zwaarder/zwaar verbruik. Idle consumption <20 watt. PC komt naast TV meubel te staan in verbinding met TV en een scherm ergens in de hoek van de kamer.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik ben eigenlijk benieuwd naar feedback omtrent de wens om <20 watt idle te draaien met een dergelijk systeem. Ik heb per onderdeel goed gekeken naar het idle verbruik op basis van reviews. De videokaart is bijvoorbeeld zuinig zelfs in verhouding tot andere 1060 varianten, al helemaal na de laatste bios update. Het moederboard hetzelfde. De voeding is hier ook op geselecteerd. De enkele fan van de case zou niet veel stroom moeten trekken, enz... Ga ik hier ook daadwerkelijk onder de 20 watt mee komen (liefst lager)?

Verder vraag ik me af of de voeding afdoende zal zijn. Onder een bepaalde temperatuur is het eigenlijk een 400 watt voeding. Zijn hier bedenkingen over? Ik wil eigenlijk een voeding die uitermate geschikt is om mijn idle verbruikt laag te houden.

Dit moet dus een Server/PC zijn voor eigenlijk van alles. Vragen/opmerkingen/feedback hoor ik graag.

Verwijderd

Onder de 20w zal je niet gaan komen met een videokaart, op alleen de igpu misschien wel als ik https://nl.hardware.info/...resultaten-stroomverbruik interpreteer naar een H110 welke een iets lager verbruik zal laten zien. Met videokaart ga je snel richting de 40w.
De Huntkey is niet heel erg geweldig. Vooral de secundaire caps zijn van mindere kwaliteit. Een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is een betere en goedkopere keuze. Wil je een voeding die erg efficiënt is bij aan laag verbruik dan kan je niet om een pricewatch: Cooler Master V Series V550 heen. Bij die voeding piekt de efficiëntie met ruim 92% al bij een belasting van 100w en het meest efficiënte traject zit loopt van 50 - 200w. https://nl.hardware.info/...cten/321412-161899-142252 Exact het verbruik van het systeem wat je voorstelt.

Het geheugen zou je een pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213 van kunnen maken.

• Wulffje
Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:03:
Onder de 20w zal je niet gaan komen met een videokaart, op alleen de igpu misschien wel als ik https://nl.hardware.info/...resultaten-stroomverbruik interpreteer naar een H110 welke een iets lager verbruik zal laten zien. Met videokaart ga je snel richting de 40w.
De 1060GTX zou 5-6 watt moet verbruiken op idle. Of is dat te optimistisch?
https://www.techpowerup.c.../GeForce_GTX_1060/24.html

Is een AMD GPU een goed alternatief met de mogelijkheid voor ZeroCore? Ik ben niet zo bekend met ZeroCore, maar lijkt een mooie techniek voor hoe ik het wil gebruiken. Want idle wint een RX480 het niet van een 1060GTX.
De Huntkey is niet heel erg geweldig. Vooral de secundaire caps zijn van mindere kwaliteit.
Kun je hier wat meer info over geven als bron? Ben wel benieuwd. De voeding kwam wel goed uit de test bij: http://www.anandtech.com/...untkey-300w-80plus-gold/7
Een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is een betere en goedkopere keuze. Wil je een voeding die erg efficiënt is bij aan laag verbruik dan kan je niet om een pricewatch: Cooler Master V Series V550 heen. Bij die voeding piekt de efficiëntie met ruim 92% al bij een belasting van 100w en het meest efficiënte traject zit loopt van 50 - 200w. https://nl.hardware.info/...cten/321412-161899-142252 Exact het verbruik van het systeem wat je voorstelt.
De Seasonic had ik al gezien en leek me een goede keuze. Maar de Cooler Master V scoort al helemaal goed. Die zou dan de voorkeur genieten. Ik neig nu naar deze PSU inplaats van de Seasonic/Huntkey
Zal ik naar kijken. Bedankt.

Ik houd ook eventueel rekening met een AMD Zen CPU. Afhankelijk van prestatie en prestatie bij idle verbruik. Deze zou naar verluid ook zeer laag moeten uitkomen, net als bij de nieuwste Intel processors.

Ik kom in mijn eigen berekening uit op circa 18 watt zonder de (in)efficientie van de PSU meegerekend, maar ik weet niet hoe realistisch dat is.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Wulffje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:33:
[...]

De 1060GTX zou 5-6 watt moet verbruiken op idle. Of is dat te optimistisch?
https://www.techpowerup.c.../GeForce_GTX_1060/24.html

Is een AMD GPU een goed alternatief met de mogelijkheid voor ZeroCore? Ik ben niet zo bekend met ZeroCore, maar lijkt een mooie techniek voor hoe ik het wil gebruiken. Want idle wint een RX480 het niet van een 1060GTX.

[...]

Kun je hier wat meer info over geven als bron? Ben wel benieuwd. De voeding kwam wel goed uit de test bij: http://www.anandtech.com/...untkey-300w-80plus-gold/7

[...]

De Seasonic had ik al gezien en leek me een goede keuze. Maar de Cooler Master V scoort al helemaal goed. Die zou dan de voorkeur genieten. Ik neig nu naar deze PSU inplaats van de Seasonic/Huntkey

[...]
Zal ik naar kijken. Bedankt.

Ik houd ook eventueel rekening met een AMD Zen CPU. Afhankelijk van prestatie en prestatie bij idle verbruik. Deze zou naar verluid ook zeer laag moeten uitkomen, net als bij de nieuwste Intel processors.

Ik kom in mijn eigen berekening uit op circa 18 watt zonder de (in)efficientie van de PSU meegerekend, maar ik weet niet hoe realistisch dat is.
Die review die je aanhaalt is een uit 2011...
March 5, 2011 12:00 AM EST
Ik zou eens kijken naar semi-passieve voedingen. Heb zelf een Corsair RM650 in m'n PC zitten en die fan springt pas aan als ik gamen.

Hiernaast is <20w idle verbruik een utopie. Dit ga je niet redden. Je mag op 18 watt zitten qua CPU en GPU, maar wat dacht je van een moederbord, SSD, HDD, RAM, fans, etc; al die dingen gebruiken ook energie en zijn niet 100% efficient. ~30w idle is realistischer denk ik.

GTX1060 is een prima keuze voor 1080p gamen. Qua verbruik zuiniger dan een RX480 en presteert net ff iets beter momenteel. In de toekomst zullen DX12 games misschien iets meer aan een RX480 hebben, maar het zal geen groot verschil zijn. De games waar AMD met DX12 nu wel veel winst pakt zijn juist in nauwe samenwerking met AMD ontwikkelt. (Heb zelf een 290X, dus geen Nvidia fanboy talk).

Also, die i5 6600... is die het geld waard? Kan je niet beter een 6400 of een 6400 pakken? Bespaart je een paar centen en de performance ga je niet echt missen. Doe er dan liever 16GB aan RAM in, daar heb je dan tenminste nog wat aan bij games en fotobewerking.

www.ping-win.nl

Verwijderd

Wulffje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:33:

De bron geef je zelf al. Als ik de foto's van de binnenkant bekijk zie ik oa secundaire caps van Teapo welke van lagere kwaliteit zijn dan de Nippon Chemicons bij de Seasonic.

• Wulffje
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 00:14:
[...]

De bron geef je zelf al. Als ik de foto's van de binnenkant bekijk zie ik oa secundaire caps van Teapo welke van lagere kwaliteit zijn dan de Nippon Chemicons bij de Seasonic.
Je hebt er veel meer verstand van dan ik dat heb. Ik kan daar zelf geen onderscheid in maken door gebrek van kennis mbt voedingen. De voorkeur gaat nu naar de:
pricewatch: Cooler Master V Series V550
Wat is jou mening over die voeding?

Over de RAM. Ik denk dat ik mijn eerdere keuze behoud. Ook al is de case dicht. Ik weet dat het onzin is, maar ik heb liever toch wat mooiere sticks.

• Wulffje
Rye schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:57:
[...]

Die review die je aanhaalt is een uit 2011...

[...]

Ik zou eens kijken naar semi-passieve voedingen. Heb zelf een Corsair RM650 in m'n PC zitten en die fan springt pas aan als ik gamen.

Hiernaast is <20w idle verbruik een utopie. Dit ga je niet redden. Je mag op 18 watt zitten qua CPU en GPU, maar wat dacht je van een moederbord, SSD, HDD, RAM, fans, etc; al die dingen gebruiken ook energie en zijn niet 100% efficient. ~30w idle is realistischer denk ik.
Welke semi-passieve voeding is er dan met een hoge efficientie bij <22.5 watt?

De Skylake serie zou <4 watt moeten presteren op idle. Tenminste als ik de volgende review mag geloven van Tom:
http://www.tomshardware.c...ore-i5-6600k,4252-11.html

CPU (igpu disabled)+GPU = 3.5 watt + 5.5 watt = 9 watt. Het is een beetje van een koude kermis thuiskomen, als blijkt dat ik ineens 2x zoveel idle verbruik als ingeschat. Dus houd ik mezelf voor gek of niet? :+

Voor het 2x4GB DDR4 RAM schat ik 3 watt in:
http://www.tomshardware.c...aswell-e-cpu,3918-13.html

Per fan is het misschien 1 watt? En per standby hdd 0.5 watt? Zelf heb ik daarom het idee dat het wel zou moeten kunnen. Maar als het verbruik ineens 40 watt is dan is dat ineens een stuk hoger dan ik zelf inschat.

Het volgende topic viel me tijdens het schrijven van deze reply op: Het grote zuinige server topic - deel 2
Hierin staat een voorbeeld PC met een i3-6100 en ook een MSI H110M ECO maar zonder GPU, die 11 idle watt zou moeten kunnen draaien. Lijkt me te optimistisch, maar ook al is het bv 14 watt. Met de 1060GTX kom je dan uit op ~20 watt.
Rye schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:57:
GTX1060 is een prima keuze voor 1080p gamen. Qua verbruik zuiniger dan een RX480 en presteert net ff iets beter momenteel. In de toekomst zullen DX12 games misschien iets meer aan een RX480 hebben, maar het zal geen groot verschil zijn. De games waar AMD met DX12 nu wel veel winst pakt zijn juist in nauwe samenwerking met AMD ontwikkelt. (Heb zelf een 290X, dus geen Nvidia fanboy talk).

Also, die i5 6600... is die het geld waard? Kan je niet beter een 6400 of een 6400 pakken? Bespaart je een paar centen en de performance ga je niet echt missen. Doe er dan liever 16GB aan RAM in, daar heb je dan tenminste nog wat aan bij games en fotobewerking.
De GPU die ik nu heb geselecteerd is ook mooi compact, dus die blijft nog wel staan. Qua idle verbruik is een RX480 geen optie, tenzij ZeroCore echt goed werk.

Tja, de CPU staat nog niet helemaal vast. Zolang het idle verbruik maar goed is en het TDP niet hoger is dan 65 watt.

Edit:
Over de 16gb. Hoeveel impact heeft 8 vs 16gb op gaming? En dan ook voor de aankomende jaren. Ik twijfel om meer RAM te doen.

Edit2:
Ik blijf denk ik wel bij de 6600. Deze is ~10% sneller in single/multi dan een 6500. En de 6500 is weer een stuk sneller dan een 6400. Voor een paar tientjes meer heb ik dat er wel voor over.

[ Voor 5% gewijzigd door Wulffje op 08-10-2016 10:35 ]

• Rye

Rye

Bij zo'n laag verbruik zijn volgens mij alleen pico psu's nog redelijk efficiënt. Overigens zal je toch moeten kijken naar een 400 a 450 watt voeding ipv bijv. 300 watt. Voedingen zijn namelijk zo rond de 50% belasting het meest efficiënt. Als je gaat gamen dan tik je ongeveer de 200 a 220w aan gok ik zo.

Volgens ArsTechnica:
http://arstechnica.com/ga...drives-really-that-green/
2.82 watts when idle, and 0.38 watts when in standby or sleep mode
En dat is voor een Green. In het artikel zijn er ook schijven bij die een stukje meer verbruiken als ze idle zijn. Standby/sleep mode = totale spin down. Je schijven zullen dan eerst weer moeten opstarten voor je ze kan benaderen.

En qua impact van 16GB op gaming; Helemaal niks als het spel gewoon netjes in de 8GB past. Echter vereisen steeds meer spellen 8GB RAM als minimum en als je niet je browser, Spotify, FTP, of Photoshop wilt afsluiten als je zo'n spel gaat doen... tja, dan ga je makkelijk over die 8GB RAM heen. Op kantoor tik ik af en toe de 8GB aan met alleen al Chrome, Spotify en Netbeans open.

Trouwens, als je een stille pc wilt, investeer dan in een fatsoenlijke CPU-koeler en in wat dempingsmateriaal.
Die standaardkoeler is leuk hoor, maar wint geen prijzen voor z'n uitmuntende stilte. En ik heb zelf een Cooltek W2 behuizing. Er mooi dat aluminium, maar het dempt voor geen meter. Ik heb bitumen matjes gehaald en op de grote oppervlakten geplakt; dit zorgde voor aardig wat demping van trillingen. (Ondertussen ben ik geheel over op SSD's; puur vanwege het geluid van een HDD's).

[ Voor 18% gewijzigd door Rye op 08-10-2016 12:03 ]

www.ping-win.nl

• Wulffje
Rye schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:59:
Bij zo'n laag verbruik zijn volgens mij alleen pico psu's nog redelijk efficiënt. Overigens zal je toch moeten kijken naar een 400 a 450 watt voeding ipv bijv. 300 watt. Voedingen zijn namelijk zo rond de 50% belasting het meest efficiënt. Als je gaat gamen dan tik je ongeveer de 200 a 220w aan gok ik zo.
Daarom heb ik nu op advies deze op het oog: pricewatch: Cooler Master V Series V550
Die is >80% efficient bij <22.5 watt en piekt dus snel.. Deze is direct ook geschikt tot >550 watt, dus meer dan genoeg.
Volgens ArsTechnica:
http://arstechnica.com/ga...drives-really-that-green/

[...]

En dat is voor een Green. In het artikel zijn er ook schijven bij die een stukje meer verbruiken als ze idle zijn. Standby/sleep mode = totale spin down. Je schijven zullen dan eerst weer moeten opstarten voor je ze kan benaderen.
HDD's gaan in standby als ze niet gebruikt worden. Dat heb ik in mijn huidige PC ook.
En qua impact van 16GB op gaming; Helemaal niks als het spel gewoon netjes in de 8GB past. Echter vereisen steeds meer spellen 8GB RAM als minimum en als je niet je browser, Spotify, FTP, of Photoshop wilt afsluiten als je zo'n spel gaat doen... tja, dan ga je makkelijk over die 8GB RAM heen. Op kantoor tik ik af en toe de 8GB aan met alleen al Chrome, Spotify en Netbeans open.
Ja, misschien moet ik dan ook gaan kijken wat de nieuwere games vereisen? Weet nog niet wat ik hierin ga doen. Als het verstandig is om 16GB te nemen, doe ik dat gewoon. Zijn hier misschien reviews over of benchmarks. Ik zal zelf ook eens verder gaan Googlen.
Trouwens, als je een stille pc wilt, investeer dan in een fatsoenlijke CPU-koeler en in wat dempingsmateriaal.
Die standaardkoeler is leuk hoor, maar wint geen prijzen voor z'n uitmuntende stilte. En ik heb zelf een Cooltek W2 behuizing. Er mooi dat aluminium, maar het dempt voor geen meter. Ik heb bitumen matjes gehaald en op de grote oppervlakten geplakt; dit zorgde voor aardig wat demping van trillingen. (Ondertussen ben ik geheel over op SSD's; puur vanwege het geluid van een HDD's).
Was ik vergeten te vertellen ik heb nu een Thermalright TRUE Spirit 90 in mijn huidige PC. Is misschien geen uitmuntende stilte, maar misschien goed genoeg? Ik zie dat de W2 ook een aluminium kast is. Dat is puur voor de looks natuurlijk en ik maakte me wel wat zorgen om het geluid. Bedankt voor de tip van de matjes! Moet ik nog ergens rekening mee houden bij het aanbrengen? Zit er al een plaklaag op voor het aanbrengen?

Ben ik weer wat wijzer geworden. Bedankt!

• Rye

Rye

Die koeler is al stukken beter dan de standaardkoeler :)

Die matjes die ik had, hadden al een plaklaag. Conrad verkoopt ze ook, voor zo'n 6 a 7 euro per stuk. Zijn makkelijk op maat te snijden :)
Aanbrengen kan later ook altijd, maar dan moet je wel weer alles loshalen.

www.ping-win.nl

• Wulffje
Rye schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:16:
Die koeler is al stukken beter dan de standaardkoeler :)

Die matjes die ik had, hadden al een plaklaag. Conrad verkoopt ze ook, voor zo'n 6 a 7 euro per stuk. Zijn makkelijk op maat te snijden :)
Aanbrengen kan later ook altijd, maar dan moet je wel weer alles loshalen.
Waar breng je die matjes eigenlijk overal aan? Kan dit bijvoorbeeld achter het moederbord? Er zijn bij mijn kast ook fan mogelijkheden aan de linkerkant. Kan het hier ook overheen? Ik ben namelijk niet van plan gebruik te maken van fans op die plek.

Zijn het deze;
https://www.conrad.nl/nl/...7-mm-1-stuks-1229141.html

[ Voor 11% gewijzigd door Wulffje op 09-10-2016 09:28 ]

Verwijderd

Of pak als behuizing de pricewatch: Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black)

Deze is al voorzien van geluiddempend materiaal aan de meeste zijden. Ook zitten er 2 fan-controllers in, zijn de kabels netjes weg te werken en genoeg ruimte om mee te werken.

• Wulffje
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 09:41:
Of pak als behuizing de pricewatch: Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black)

Deze is al voorzien van geluiddempend materiaal aan de meeste zijden. Ook zitten er 2 fan-controllers in, zijn de kabels netjes weg te werken en genoeg ruimte om mee te werken.
De PC komt naast een laag tv meubel. Ik wil niet een look van een traditionele PC. Bovendien wil het oog ook wat. De aluminium kast die ik in mijn lijst heb, vindt ik toch wel veel mooier dan de Nanoxia.

Vraag is die overblijft. Krijg ik last van geluid op idle, bij het spelen van games (hoge belasting) en bij het afspelen van films/muziek (licht gebruik).

Verwijderd

Je kunt beter stille onderdelen kiezen ipv gaan prutsen met matjes. Een gpu met enkele fan is niet stil en zal in een behuizing met dempend materiaal nog steeds te horen zijn. Een vergelijking van kaarten met enkele fan en duofan https://nl.hardware.info/...cten/357929-358539-361838
Ook heb ik mijn twijfels bij de airflow en koelend vermogen van de Cooltek C3. Een behuizing met 2 of meer casefans welke op lage snelheid draaien is beter en stiller dan 1 casefan die alle airflow voor zijn rekening moet nemen. De behuizing in onderstaand lijstje heeft 3 casefans welke bij goede tweaking erg stil zullen zijn. De afmetingen van de RM3 zijn niet gek veel groter dan de C3, de prijs wel wat je ook terug ziet in het uiterlijk en nog betere kwaliteit. De RM3 is een behuizing met raam, of dat een probleem is mag je zelf bepalen.
De True Spirit 90M is een goede koeler. Gebruik deze zelf op een 65w AMD Athlon en is daarbij zo goed als onhoorbaar.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 206,-€ 206,-
1MSI H110M ECO€ 50,95€ 50,95
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 334,90€ 334,90
1Cooltek RM3€ 108,11€ 108,11
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 79,87€ 79,87
1Cooler Master V Series V550€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 873,83

• Wulffje
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 13:20:
Je kunt beter stille onderdelen kiezen ipv gaan prutsen met matjes. Een gpu met enkele fan is niet stil en zal in een behuizing met dempend materiaal nog steeds te horen zijn. Een vergelijking van kaarten met enkele fan en duofan https://nl.hardware.info/...cten/357929-358539-361838
Ook heb ik mijn twijfels bij de airflow en koelend vermogen van de Cooltek C3. Een behuizing met 2 of meer casefans welke op lage snelheid draaien is beter en stiller dan 1 casefan die alle airflow voor zijn rekening moet nemen. De behuizing in onderstaand lijstje heeft 3 casefans welke bij goede tweaking erg stil zullen zijn. De afmetingen van de RM3 zijn niet gek veel groter dan de C3, de prijs wel wat je ook terug ziet in het uiterlijk en nog betere kwaliteit. De RM3 is een behuizing met raam, of dat een probleem is mag je zelf bepalen.
De True Spirit 90M is een goede koeler. Gebruik deze zelf op een 65w AMD Athlon en is daarbij zo goed als onhoorbaar.
Ik begrijp je punt mbt koeling... Als ik kijk naar reviews, komt alleen de volgende naar voren waar ik echt iets aan heb (een andere is een review met een watercooler):
http://www.hardwareluxx.c...tek-c3-aluminum-case.html
Daar in is het geluid nog redelijk. Nu word daar gebruik gemaakt van een passief gekoelde GPU. Dus ik vind het moeilijk te bepalen. Ik ga er nog even over nadenken.

De GPU die ik op het oog draait op idle 0db. Onder load zie ik dat deze nog acceptable vormen aanneemt. Maar ik zal nog eens kritisch gaan kijken naar welk GPU handig is. Als ik voor een heel zuinig idle systeem ga met GPU, dan is dit naar mijn idee één van de beste keuzes. Deze GPU lijkt ook ondanks single fan heel goed te presteren, zowel op geluid als op hitte. Ik krijg het idee dat de hardware.info waardes niet op basis van laatste bios zijn geweest:
http://www.legitreviews.c...deo-card-review_184301/11

Kan iemand mij meer vertellen over het verbruik van moederborden en vooral het moederbord dat ik had geselecteerd? Ik kom nogal conflicterende resultaten tegen mbt verbruik in wattages.
Pagina: 1