S.M.A.R.T Status Bad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eerste vraag op het forum, dus hopelijk ook goed geplaatst

Kreeg laatst bij het opstarten van mijn paar maand oude laptop de melding:
“S.M.A.R.T Status Bad, Backup and Replace. Press F1 to Resume…”
Foto gemaakt van de melding maar uit schrik de laptop uitgezet (heel dom natuurlijk)

Laptop naar de mediamarkt gebracht (ivm garantie) en na anderhalve week terug gekregen met de opmerking: geen reparatie en niks vervangen, ze hebben de software er opnieuw opgezet.
Even gekeken op de bon en ze hebben alleen hardeschijf geconfigureerd.

Heb er een beetje gemopperd (ook al heb ik er geen verstand van)
Want ik had dit gelezen: https://www.asus.com/nl/support/faq/1010992
ASUS website geeft dus aan dat bij deze melding de HDD vervangen moet worden.
Als het goed is krijg ik nog te horen van de reparatieservice waarom de hardeschijf niet vervangen is..

Kan het nu goed zijn met alleen configureren?
Lees toch op veel sites dat je het best voor de zekerheid de HDD kunt vervangen.

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-10-2016 19:19)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Naja, je hebt niets verkeerd gedaan toen je de laptop uit deed na de melding.
Die melding verschijnt nog voordat Windows opstart, dus er was nog niks geladen en er is dus ook geen schade aan software door het uitschakelen. Je hebt prima gehandeld :)

Verder, ja het is een melding dat de harddisk kaduuk aan het gaan is.
Even Windows opnieuw installeren helpt niet en je zal die melding dan ook vaker gaan krijgen, tenzij de SMART check in de BIOS uit gezet is. Da's n beetje het computer-equivalent van 'm'n auto geeft een storingslichtje, dus ik draai het lampje er uit'.

Kortom, gewoon terug gaan en melden dat dit niet de bedoeling is. SMART error => harddisk vervangen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Smart status bad kom je in principe niet meer vanaf, dus ofwel die melding krijg je nog steeds, ofwel de melding is uitgezet in de bios.
Post eens een screenshot van crystal disk info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zou u misschien uit kunnen leggen waar ik 'crystal disk info' kan installeren en waar u een screenshot van wilt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Beetje eigen inzet mag ook wel...

Check je SMART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik typte al dat ik geen verstand heb van dit onderwerp, maar dat ik het gevoel heb dat asus me bij de poot neemt door wat ik gelezen heb op het internet.
Beetje jammer dat u gelijk met een reactie komt; beetje eigen inzet mag ook wel..
In ieder geval bedankt voor de link, zal even kijken hoe het werkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Naja, je hebt niets verkeerd gedaan toen je de laptop uit deed na de melding.
Die melding verschijnt nog voordat Windows opstart, dus er was nog niks geladen en er is dus ook geen schade aan software door het uitschakelen. Je hebt prima gehandeld :)

Verder, ja het is een melding dat de harddisk kaduuk aan het gaan is.
Even Windows opnieuw installeren helpt niet en je zal die melding dan ook vaker gaan krijgen, tenzij de SMART check in de BIOS uit gezet is. Da's n beetje het computer-equivalent van 'm'n auto geeft een storingslichtje, dus ik draai het lampje er uit'.

Kortom, gewoon terug gaan en melden dat dit niet de bedoeling is. SMART error => harddisk vervangen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gister bij het afsluiten moesten er weer updates geïnstalleerd worden.
bij 34% viel de laptop uit. vanochtend bij het opstarten ging hij verder met updaten.

Asus chat heeft helaas geen enkele nut gehad.
ze vertrouwen op de kennis van de reparateur, ook al staat op hun eigen officiële website dat de HDD dient vervangen te worden.

Bij de Media Markt heeft de servicemedewerker zijn collega's om advies gevraagd die ook zeiden ook smart bad = harddisk vervangen.

Laptop is weer ter reparatie richting asus reperatieservice.
natuurlijk is er ook vermeld dat de laptop bij het updaten spontaan uitviel.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55

Blokker_1999

Full steam ahead

sowieso had je best vooraf even je S.M.A.R.T. status uitgelezen en opgeslagen zoals aangegeven. Ik kan je op dit moment ook alleen maar aanraden om, wanneer je de laptop terug hebt, deze data alsnog een keer uit te lezen en de parameters eens goed te bekijken. Kijk zeker na dat er bij het aantal uren dat de schijf heeft aangestaan een laag nummer staat. Je wil echt niet dat ze er een tweedehands exemplaar in duwen (want die hebben vaak ook al problemen gehad).

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, jullie helpen me echt verder.
Heb nog eens rustig nagelezen hoe je een smart uitleest via crystaldiskinfo.
Op de site leek het me een moeilijk programma (waarschijnlijk iets te vluchtig/gefrustreerd doorgelezen), blijkt het dus een super simpel programma te zijn.
Achteraf was dit zeker handig geweest, maar ga na de reparatie (2-4weken) ook zeker naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie het Check je SMART topic hierboven - daar lees je alles over SMART en vind je ook hoe je de waarden kunt interpreteren. Wat CrystalDiskInfo zelf zegt over 'good' of 'bad' is niet te vertrouwen. Een perfecte schijf kan 'bad' krijgen terwijl een falende schijf 'good' krijgt. SMART is enkel nuttig als je de waarden zelf interpreteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-09 18:24
Vind het raar dat hdd niet vervangen is (indien laptop bij Asus zelf is geweest).

Zelf bij Asus gewerkt in Emmen, en in dit geval werd destijds altijd nieuwe hdd ingestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Afhankelijk van de Windows updates zal het updaten bij grote updates vaak in twee delen gaan. Bijvoorbeeld 0-50% systeem uit en bij aan 50-100%. Dus updaten tot 34% zegt niks. Het zegt alleen dat de laatste 66% gedaan wordt nadat systeem uit is geweest.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net bij de mediamarkt geweest.
Laptop opgehaald, bij de reparatie is het volgende gedaan:
- Herconfiguratie systeem software / applicaties **
- Vervanging add-on bord
- Vervanging hard disk drive**
- Opmerking reparateur:
* hdd board

Snel al even crystal disk info geïnstalleerd
en volgende instellingen veranderd:
Menu: Function -> Advanced Feature -> Raw Values -> 10 [DEC]
Hier een link van de screenshot : http://prnt.sc/cwme4k

Zo jammer dat ik bijna geen info van de eerste hardeschijf heb (alleen dat het ook een TOSHIBA MQ01ABF050 is), maar de 1993hours zijn de uren die de hardeschijf heeft gedraaid?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt dus een 2e hands hardeschijf gekregen. SMART ziet er verder prima uit, maar de schijf heeft wel veel (36.000+) start/stop-cycli gehad, wat betekent dat de schijf intensief is gebruikt voor spindown. Dat betekent dat de motor al wel best wat werk heeft verricht wat slijtage genoemd kan worden. Ook meet dan 100.000 load cycles, waarbij 300.000 veelal de max is qua specificaties, al kun je hier ook ruim overheen gaan zonder dat de hardeschijf hieraan hoeft te overlijden.

Grote vraag is natuurlijk of het nu allemaal wel goed werkt. Heb je sindsdien nog problemen ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beetje teleurgesteld in het feit dat ik een tweedehandsje erin heb.
Heb een nieuwe laptop gekocht om weer een paar jaartjes vooruit te kunnen.

Weet bijna wel 100% zeker dat mijn hardeschijf veel minder uren heeft gedraaid dan dit tweedehandsje.
Laptop (en dus ook hardeschijf) was namelijk maar drie en een halve maand oud toen ik ze aanbood voor eerste reparatie (daarna hooguit 6 uurtjes in gebruik gehad).

Ik ga nog even uitzoeken of ik hier akkoord mee moet gaan voor ik de laptop verder uittest.

UPDATE
Naar de mediamarkt geweest en het verhaal uitgelegd.
Leidinggevende zei dat de Media Markt afspraken met ASUS heeft waarin staat dat er geen gebruikte onderdelen mogen worden ingezet tijdens de garantieperiode.
Laptop wordt opgestuurd, en ASUS krijgt de laatste (3e) kans om een reparatie naar behoren uit te voeren.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2016 19:19 . Reden: Update ]

Pagina: 1