Betere filters bij SSD's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Disclaimer:
Ik ga nu als domme gebruiker aan de gang, niet beledigd zijn.

Ik heb een vrij M.2 slot op mijn moederbord, en daar wil ik een SSD in.
Ik heb goede verhalen gehoord over Samsung, dus daar ga ik naar op zoek. Filtertje aan.
Eerste wat ik tegenkom aan relevante dingen na merk is 'HDD/SSD-aansluiting' en hé, daar kan ik dus M.2 kiezen. Geen idee wat voor M.2 ik precies op mijn moederbord heb, maar ik zie nu M.2 SSD's van Samsung.
Simpel, behalve dat ik bijvoorbeeld pricewatch: Samsung 960 Pro 512GB niet tegenkom, terwijl er met grote letters 'M.2' op staat. Is wel te corrigeren (en dat ga ik ook doen, als ik 'HDD/SSD-aansluiting' ergens kan vinden en corrigeren) -edit- Nu zie ik pas 'Hardeschijf bus (intern)' staan 8)7

Nu een andere situatie:
Ik heb een PCI-e 3.0 x4 vrij op het moederbord, en wil daar een SSD in prikken.
... Eh... filter? Oh ja, wat verderop staat 'Card interface (PCI(e))', Filtertje aan (op een lompe manier)
Ik weet zeker dat een pricewatch: Plextor M8PeY 512GB wel gaat passen, maar waarom staat pricewatch: Plextor PX-512M8PeG (met heatsink) 512GB er ook? Die past niet in mijn moederbord.

Nu de vraag:
Kunnen er niet wat meer fysieke aansluitmogelijkheden bij de 'HDD/SSD-aansluiting' er bij gezet worden? PCI-E, SAS en U.2 missen bij voorbeeld. Filtertje met dingen die het NIET zijn, dan kan je verderop wel verder specificeren, zoals welk type PCI-E.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Resistor schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:52:
Disclaimer:

Ik heb goede verhalen gehoord over Samsung, dus daar ga ik naar op zoek. Filtertje aan.
Eerste wat ik tegenkom aan relevante dingen na merk is 'HDD/SSD-aansluiting' en hé, daar kan ik dus M.2 kiezen. Geen idee wat voor M.2 ik precies op mijn moederbord heb, maar ik zie nu M.2 SSD's van Samsung.
Simpel, behalve dat ik bijvoorbeeld pricewatch: Samsung 960 Pro 512GB niet tegenkom, terwijl er met grote letters 'M.2' op staat. Is wel te corrigeren (en dat ga ik ook doen, als ik 'HDD/SSD-aansluiting' ergens kan vinden en corrigeren) -edit- Nu zie ik pas 'Hardeschijf bus (intern)' staan 8)7

Nu een andere situatie:
... Eh... filter? Oh ja, wat verderop staat 'Card interface (PCI(e))', Filtertje aan (op een lompe manier)
Ik weet zeker dat een pricewatch: Plextor M8PeY 512GB wel gaat passen, maar waarom staat pricewatch: Plextor PX-512M8PeG (met heatsink) 512GB er ook? Die past niet in mijn moederbord.

Nu de vraag:
Kunnen er niet wat meer fysieke aansluitmogelijkheden bij de 'HDD/SSD-aansluiting' er bij gezet worden? PCI-E, SAS en U.2 missen bij voorbeeld. Filtertje met dingen die het NIET zijn, dan kan je verderop wel verder specificeren, zoals welk type PCI-E.
Ik zal binnenkort eens kritisch naar dit filter kijken, is inderdaad een beetje achterhaald op sommige punten. De specificaties voor het aangeven van de bus zijn in de loop der jaren een beetje rommelig geworden, deels omdat specs door meerdere categorieen worden gebruikt.

Bijvoorbeeld "Hardeschijfbus (intern)" wordt ook gebruikt bij Moederborden, waar je ook de M.2 slots invult. Maar bij ssd's is het de bedoeling dat je daar echt de bus invult, zoals SATA of SAS. Als je een M.2 SATA-600 drive hebt, vul je daar SATA-600 in en verderop bij "Behuizing bay intern" M.2 met de bijbehorende lengte. Maar als het een PCI-e drive betreft, laat je "hdd bus (intern)" leeg en vul je "Card interface" in (en de M.2 lengte).

Nogmaals, de rommeligheid is erkend, ik ga in ieder geval het filter voor HDD/SSD-aansluiting aanpassen, waarschijnlijk deze week nog. De rest zal moeten wachten op het moment dat we eindelijk de veelgevraagde tools krijgen om specificaties nog beter te beheren aan de achterkant...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glaanie
  • Nu online

Glaanie

Resistor schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:52:
Disclaimer:

Nu een andere situatie:

Nu de vraag:
Het gaat niet lukken om op korte termijn hier een oplossing voor te bedenken. Het komt erop neer dat de hele categorie opnieuw opgebouwd moet worden op het gebied van aansluitingen. Hoewel het technisch allemaal klopt, gaat het mis bij de ssd's die een PCI-e aansluiting hebben. En dat is niet altijd een fysieke PCI-e connector, maar vaak gaat het over de M.2, U.2 of SATA-express aansluiting. Dus hoewel het technisch nog steeds PCI-e is, kan je daar niet meer automatisch aannames maken wat betreft de aansluiting.

We hebben nu twee specificaties voor de bus en het is ooit zo bedoeld:
Hardeschijfbus (intern) bedoeld fysieke connectors met kabeltjes enzo
Card interface (Pci-e), bedoeld voor interne connectors, prik je direct op het moederbord

Dat zal op den duur 1 specificatie moeten worden, maar dat is zo simpel niet, want deze specs worden ook elders gebruikt (bijvoorbeeld moederborden), dus daar moet iets nieuws voor komen. Daarnaast zal er een spec moeten komen voor het soort connector. De huidige "HDD/SSD aansluiting" specificatie is virtueel, dat wil zeggen dat deze kijkt naar andere specs, checkt wat daar ingevuld is en afhankelijk van wat er waar (niet) ingevuld is, spuugt deze een connectortype uit. Maar dat werkt niet meer, omdat je die aannames niet meer kan doen...

Kortom, er is nog wat werk te verzetten, ik zal eerst in kaart moeten brengen wat er allemaal gewijzigd moet worden en op basis daarvan oa tickets inschieten, nieuwe specs aanmaken etc. Gaat nog fftjes duren ben ik bang, dus voorlopig blijft het ff zoals het nu is. Misschien dat ik nog wat quick 'n dirty fixes ga doen aan het virtuele filter, maar meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32

Epsilon

Solid state drives: U.2 interface + Herstructurering

Ik zeg: dit loopt al erg lang, tijd om er wat aan te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
Het komende jaar komen we bij het tipping point dat er meer PCIe SSDs verkocht gaan worden dan SATA SSDs. Dan lijkt het me inderdaad handig als deze data er wel juist in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Nu online

Glaanie

Balance schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:28:
Het komende jaar komen we bij het tipping point dat er meer PCIe SSDs verkocht gaan worden dan SATA SSDs. Dan lijkt het me inderdaad handig als deze data er wel juist in staat.
Het is lastiger dan gedacht. Het staat nog steeds op de radar, maar er zijn flinke aanpassingen nodig. Ik hoop er dit jaar nog aan toe te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glaanie
  • Nu online

Glaanie

@Resistor @Epsilon & @Balance

Na een tijdje zwoegen is het dan toch gelukt: categorie: Solid state drives. Er zijn twee nieuwe specs (met bijbehorende filters) aangemaakt, namelijk SSD-formaat en SSD-interface. Daarin zitten alleen de specs die voor SSD's relevant zijn, dus geen overerving meer van andere categorieen, met de bijbehorende vervuiling en verwarring :) Afgeleid van deze twee specs is de virtuele specificatie SSD-connector, waarmee je dus op de fysieke connector kan filteren.

Kleine kanttekening, de oude specs en filters zijn voorlopig nog beschikbaar, maar helemaal onderaan gesorteerd. Dit is vooral voor de oude producten die geen prijs meer hebben, want die heb ik min of meer overgeslagen tijdens het overzetten van de oude naar de nieuwe specs. Hiervoor ligt een ticket bij development, om in een keer de rest over te zetten. Maar bijna alles wat nu een of meer prijzen heeft, op enkele OEM-producten van bijvoorbeeld HP of Origin Storage na, is nu voorzien van deze nieuwe specs en kan ook netjes op gefilterd worden.

Mocht er iets niet duidelijk zijn of heb je een foutje gevonden, laat het weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32

Epsilon

d:)b

Ik ga het eens checken als ik tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
d:)b Goede dingen hebben tijd nodig :P

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1