Solid state drives: U.2 interface + Herstructurering

Pagina: 1
Acties:
  • 505 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32

Epsilon

Topicstarter
Hallo :w

Al een tijdje valt het op dat de Solid state drive categorie een beetje een rommeltje is :). De tijd dat er vrijwel alleen SATA 2.5" drives met als enige onderscheiding SATA 3Gb of SATA 6Gb in de pricewatch staan, is definitief voorbij. Deze categorie in de pricewatch is de laatste jaren gegroeid en uitgebreid. Naar mijn idee is het echter tijd voor een herstructurering :). Let wel: een groot gedeelte hieronder is op mening gebaseerd.

Een aantal punten waar dit in te zien is:
• Bij Behuizing bay intern staat mSata en M.2. Dit zijn sowieso geen "bays". Hier zou een PCI-e insteekkaart ook onder moeten vallen bijvoorbeeld.
• Bij Hardschijf bus (intern) --> Naam is van voor de HD/SSD splitsing. Hier staat ook weer M.2, maar dan met PCIe, S600/PCIe3.0x4 en mSata. Ook staan hier de oude PATA133 aansluitingen tussen.
• Bij SSD eigenschappen staat nu "NVMe" waar naar mijn idee dat niet hoort.

Ondertussen ben ik tijdens het typen van dit bericht er al achter gekomen dat de nieuwe U.2 interface onder "Card interface (PCI(e))" staat. Bewust heb ik dit laten staan in de topic titel.

Kleine opmerking over de naam van categorie "Card interface (PCI(e))": Waarom staat er nog PCI(e) en niet PCIe. Naar mijn idee op dit moment totaal overbodig om dit nog tussen haakjes te zetten.

Naar mijn mening is een herstructurering hier dus wel op zijn plaats :). Misschien zijn jullie hier op de achtergrond al mee bezig. Misschien kan dit topic gebruikt worden om hier vorm aan te geven. Hieronder heb ik wat ideeën staan. Als iemand betere heeft: Laat dit graag weten!

Filters:
Formfactor
Een deel wat het oude "Bay intern" was en nieuwe formfactors die in de loop der jaren zijn gekomen en nog gaan komen. Dus een aantal opties kunnen bijvoorbeeld zijn:
• 2.5" (12.7mm / 9mm / 7mm / x mm onderscheiding eventueel maar dat zit al bij "hoogte")
• PCIe Insteekkaart (x1, x2, x4 / + low profile?) De PCIe specificatie is mogelijk hier niet interessant.
• M.2 met lengte (maar mogelijk haal ik hier nu connector en formfactor door elkaar :P)

Connector
• SATA
• SATA-Express
• PCIe
• U.2
• M.2
• SAS

Interface?
• SATA 6Gb/s
• PCIe 2.0 / 3.0
• SAS X

Iets over aansturing?
• NVMe
• AHCI
• SCSI

Voor nu even genoeg stof tot nadenken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ook hier zijn we tot de conclusie gekomen dat deze categorie een opknapbeurt kan gebruiken. Het toevoegen van allerlei standaarden de afgelopen tijd, heeft de duidelijkheid geen goed gedaan. Recentelijk heb ik een wijziging gedaan in de specificatie Hardeschijf bus (intern), omdat bij de categorie Moederborden de wens was om de M.2, U.2 en Sata Express standaarden beter te specificeren qua snelheid, bus etc. Deze specificatie wordt onder andere ook bij de categorie SSD's gebruikt, maar daar levert het juist potentieel verwarring op, omdat de specificatie voor form factor juist weer apart wordt gespecificeerd. Toch hebben we het zo gelaten, omdat je nu niets mist in deze categorie, je kan alles prima specificeren, maar het is een beetje versnipperd of zelfs dubbelop. Bij moederborden ontbrak juist deze informatie, dus we hebben dat iets zwaarder laten wegen.

Op dit moment ontbreekt het ons aan tools om hier echt wat aan te doen, we kunnen geen bestaande specificaties verhuizen naar nieuwe, duidelijker specificaties bijvoorbeeld. Hier hebben we de hand van een devver nodig en met de backlog die wij hebben, kan dat heel lang duren voor een script is gemaakt en gedraaid. Zodra wij die tools wel hebben, willen we met deze en andere categorieën aan de slag gaan om deze duidelijker te maken qua specificaties. Tot die tijd is het even niet anders, vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Dit topic is gesloten.