Hallo
Al een tijdje valt het op dat de Solid state drive categorie een beetje een rommeltje is
. De tijd dat er vrijwel alleen SATA 2.5" drives met als enige onderscheiding SATA 3Gb of SATA 6Gb in de pricewatch staan, is definitief voorbij. Deze categorie in de pricewatch is de laatste jaren gegroeid en uitgebreid. Naar mijn idee is het echter tijd voor een herstructurering
. Let wel: een groot gedeelte hieronder is op mening gebaseerd.
Een aantal punten waar dit in te zien is:
• Bij Behuizing bay intern staat mSata en M.2. Dit zijn sowieso geen "bays". Hier zou een PCI-e insteekkaart ook onder moeten vallen bijvoorbeeld.
• Bij Hardschijf bus (intern) --> Naam is van voor de HD/SSD splitsing. Hier staat ook weer M.2, maar dan met PCIe, S600/PCIe3.0x4 en mSata. Ook staan hier de oude PATA133 aansluitingen tussen.
• Bij SSD eigenschappen staat nu "NVMe" waar naar mijn idee dat niet hoort.
Ondertussen ben ik tijdens het typen van dit bericht er al achter gekomen dat de nieuwe U.2 interface onder "Card interface (PCI(e))" staat. Bewust heb ik dit laten staan in de topic titel.
Kleine opmerking over de naam van categorie "Card interface (PCI(e))": Waarom staat er nog PCI(e) en niet PCIe. Naar mijn idee op dit moment totaal overbodig om dit nog tussen haakjes te zetten.
Naar mijn mening is een herstructurering hier dus wel op zijn plaats
. Misschien zijn jullie hier op de achtergrond al mee bezig. Misschien kan dit topic gebruikt worden om hier vorm aan te geven. Hieronder heb ik wat ideeën staan. Als iemand betere heeft: Laat dit graag weten!
Filters:
Formfactor
Een deel wat het oude "Bay intern" was en nieuwe formfactors die in de loop der jaren zijn gekomen en nog gaan komen. Dus een aantal opties kunnen bijvoorbeeld zijn:
• 2.5" (12.7mm / 9mm / 7mm / x mm onderscheiding eventueel maar dat zit al bij "hoogte")
• PCIe Insteekkaart (x1, x2, x4 / + low profile?) De PCIe specificatie is mogelijk hier niet interessant.
• M.2 met lengte (maar mogelijk haal ik hier nu connector en formfactor door elkaar
)
Connector
• SATA
• SATA-Express
• PCIe
• U.2
• M.2
• SAS
Interface?
• SATA 6Gb/s
• PCIe 2.0 / 3.0
• SAS X
Iets over aansturing?
• NVMe
• AHCI
• SCSI
Voor nu even genoeg stof tot nadenken
.

Al een tijdje valt het op dat de Solid state drive categorie een beetje een rommeltje is
Een aantal punten waar dit in te zien is:
• Bij Behuizing bay intern staat mSata en M.2. Dit zijn sowieso geen "bays". Hier zou een PCI-e insteekkaart ook onder moeten vallen bijvoorbeeld.
• Bij Hardschijf bus (intern) --> Naam is van voor de HD/SSD splitsing. Hier staat ook weer M.2, maar dan met PCIe, S600/PCIe3.0x4 en mSata. Ook staan hier de oude PATA133 aansluitingen tussen.
• Bij SSD eigenschappen staat nu "NVMe" waar naar mijn idee dat niet hoort.
Ondertussen ben ik tijdens het typen van dit bericht er al achter gekomen dat de nieuwe U.2 interface onder "Card interface (PCI(e))" staat. Bewust heb ik dit laten staan in de topic titel.
Kleine opmerking over de naam van categorie "Card interface (PCI(e))": Waarom staat er nog PCI(e) en niet PCIe. Naar mijn idee op dit moment totaal overbodig om dit nog tussen haakjes te zetten.
Naar mijn mening is een herstructurering hier dus wel op zijn plaats
Filters:
Formfactor
Een deel wat het oude "Bay intern" was en nieuwe formfactors die in de loop der jaren zijn gekomen en nog gaan komen. Dus een aantal opties kunnen bijvoorbeeld zijn:
• 2.5" (12.7mm / 9mm / 7mm / x mm onderscheiding eventueel maar dat zit al bij "hoogte")
• PCIe Insteekkaart (x1, x2, x4 / + low profile?) De PCIe specificatie is mogelijk hier niet interessant.
• M.2 met lengte (maar mogelijk haal ik hier nu connector en formfactor door elkaar
Connector
• SATA
• SATA-Express
• PCIe
• U.2
• M.2
• SAS
Interface?
• SATA 6Gb/s
• PCIe 2.0 / 3.0
• SAS X
Iets over aansturing?