Toon posts:

waterkoeler voor een amd fx-9590

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo tweakers,

mijn vraag is wat voor water koeler heb ik nodig voor een amd fx-9590 processor, kunnen alle water koelers gebruikt worden?

ik kom er niet echt uit.

hoop dat jullie me kunnen helpen.

groetjes

Danny ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom overweeg je nog steeds een FX-9590 terwijl het in amd gaming pc bouwen afgeraden wordt? Bij gebruik van een FX-9590 hebben moederbord en koeling speciale aandacht nodig zoals de fabrikant van het moederbord vast en zeker ergens vermeld heeft. Dat moet een goede combi zijn anders worden de prestaties van de cpu nog lager dan ze al zijn. Het probleem met een waterkoeler is dat je alle airflow rond het socket weg neemt wat met een cpu met dergelijk hoog verbruik grote problemen veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:52
Kortom, neem een Intel chipsetje. Of je moet een best grote case hebben mrt opties voor een windtunnel aan fans. Laat je niet afleiden door de hoge clocksnelheden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-08 15:22
De mhz"en van de fx generatie zijn niet te vergelijken met een intel van de 4000/6000 serie. Ga lekker voor intel zuiniger/koeler/ vaak sneller. Ik spreek uit ervaring, eigenaar geweest van de fx8350/9590.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ga niet voor full hd gaming, speel h1z1 en cs, daarvoor is fx prima te doen. en ja intel is beter, heb nu een i72600 maar wil gewoon eens een amd kast proberen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Van een 2600 i7 naar welke AMD dan ook is gewoon een downgrade voor gaming...
Dat is niet alleen je geld niet slim gebruiken maar het ook echt gewoon weggooien.
Als je AMD wilt, wacht dan Zen af. De 9xxx serie is een verzameling gedrochten die nooit hadden moeten worden gemaakt.
Die 9xxx is nog duurder dan nu een goede i7 kopen....
Wil je AMD: wacht dan op Zen, wil je prijs/kwaliteit: Intel (tenzij Zen tegen die tijd zoveel beter is)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik hoop dat je het advies opvolgt van de overige Tweakers hier en in je andere topic. Ik ben zelf jaren terug AMD fan geweest, maar op zijn tijd ben ik ook Intel fan. Net als dat ik af en toe in het rode en groene kamp verkeer qua videokaarten (Nvidia / AMD, voorheen ati).

Wat ik altijd doe is de beste prijs-kwaliteit/snelheid nemen. Hier kan je van afwijken door bepaalde meningen (mooiere kleur componenten, wat extra features, prijs free-sync vs g-sync monitoren en noem maar op). Een AMD FX CPU +moederbord kan ik je nu echt niet aanraden, een hele dikke punt. Teveel redenen om het niet te doen. Wacht op de zen-architectuur als je puur voor AMD wil gaan of ga voor een intel i3-6100 (Sneller dan de FX) of i5-6500 (zelfde prijs als de FX) bijvoorbeeld. Veel meer performance voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn games die 1 hooguit 2 cores gebruiken. Dan wil je cores hebben met een hoge single core prestatie en helaas is AMD daar op dit moment niet goed in. Wil je iets op basis van AMD samenstellen doe het dan veel goedkoper met een Athlon X4 845 en een FM2+ bord. Dat is op dit moment de meest interessante AMD cpu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een waterkoeler voor een amd fx-9590? De enige juiste waterkoeler voor een AM3 systeem is een monoblok voor op je moederbord die zowel je CPU als je VRMs waterkoelt middels een custom loop. Bij elke andere vorm van waterkoeling zullen je VRMs 100+ graden celcius worden waardoor de beveiliging aanschiet en je CPU zichzelf terugklokt en throttelt.

Je hebt al meermaals het terechte advies gekregen om het niet te doen, maar als je echt zo standvastig (lees: koppig) bent moet je maar gewoon een 4 jaar oud AM3 platform aanschaffen met een FX 9590 gedrocht. Investeer dan wel even in een moederbord van 200 euro, een waterkoelconstructie van 700 euro en geniet vervolgens van matige performance door de lage IPC. Je kachel hoeft deze winter in ieder geval niet meer aan, je PC stookt de kamertemperatuur wel richting de 30 graden celcius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 02:36:
ik ga niet voor full hd gaming, speel h1z1 en cs, daarvoor is fx prima te doen. en ja intel is beter, heb nu een i72600 maar wil gewoon eens een amd kast proberen
Dan ben je echt je geld aan het weggooien. Een i7 2600 is een veel betere cpu dan een fx9590 in alle opzichten: sneller, koeler en verbruikt minder stroom.
Het zou echt waanzin zijn om over te stappen voor het proberen.

Als je dan echt een keer een AMD systeem wilt bouwen, zou ik wachten op wat Zen te bieden heeft. De fx9590 is een rampzalige cpu die ik werkelijk niemand (behalve masochisten) zou aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Alhoewel ikzelf een FX8320 draai geef ik alle tweakers hier groot gelijk: Blijf bij je Intel.

Echter om antwoord op je vraag te geven: Ga voor een custom loop. Pak een D5 pomp, willekeurig reservoir en een 240 rad met goede fans, de EK Vardar F3 zal prima voldoen. Hiermee zal je processor (mits de VRM's van het moederbord ook voldoende gekoeld worden) vaak de boost clock halen gok ik.

Als je een AIO waterkoeler wilt, zoek dan op reviews waarin deze getest worden met een 220 - 300watt belasting. Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste AIO's met een 240mm rad en alle AIO's met een 280 rad dit wel kunnen. Evt. Kun je naar de EK predator 360 kijken als je je videokaart er later ook op wilt gooien.

Grote voordeel van een custom loop is dat je bij een upgrade enkel je cpu blok hoeft te vervangen. Van de huidige AIO's weet je gewoon niet of ze op de nieuwe sockets gaan passen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je een i7 2600 weg doet voor een FX-9590 ben je echt niet slim bezig. Betalen om te downgraden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:01
Als je naar AMD kamp wil(wat ik wel kan begrijpen). Wacht dan tot AMD zen er is. Nu naar AMD gaan terwijl je een i7 2600 in bezit hebt is gewoon zinloos. Gegooid een hoop geld en performance weg. ZEN kan AMD weer op de kaart brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Inderdaad, als je AMD wilt, moet je of wachten tot Zen, men zegt dat dat januari 2017 wordt, maar, voor de games die jij wilt doen is een Athlon 845 al meer dan genoeg, vooral omdat die juist een erg leuke singlecore snelheid heeft, al betwijfel ik of die meer performance gaat geven dan die i7.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik een FX-9590 [RX 480 Strix OC in CF] i.c.m. een EK Predator 360 AIO en dat bevalt zeer goed.

Moederbord: Asus TUF Sabertooth 990FX R3.0. Een recent bordje met M.2 slot. Om de VRM's van wat extra lucht te voorzien kun je een 40mm fan plaatsen achter het IO shield.

Mobo: https://www.asus.com/nl/M...UF-SABERTOOTH-990FX-R3-0/
AIO: https://www.ekwb.com/shop/ek-xlc-predator-360-incl-qdc

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2016 15:57 ]

Pagina: 1