Toon posts:

amd gaming pc bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo hallo tweakers :D

heb een vraagje ik wil een amd gaming pc gaan bouwen, en wil AMD FX-9590, 8x 4.70GHz processor gebruiken, nu is mijn vraag wat voor moederbord moet ik daar voor gebruiken?

dit zijn de specs van de gaming pc

- Behuizing Zalman Z9 Plus,
- CPU AMD FX-9590, 8x 4.70GHz,
- MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G
- HDD TOSHIBA 1TB
- moederbord ASUS M5A99FX PRO R2.0, socket AM3 (is deze geschikt?)
- Corsair RM750x

heb er niet echt veel verstand van hoop dat jullie me kunnen helpen :) en/of mee kijken of dit allemaal samen kan en of ik niet iets vergeet :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom AMD? Zelfs een FX-9590 presteert niet beter dan een Intel i3-6100, verbruik 4x zoveel stroom, heeft een moederbord van €200,- nodig en heel speciale aandacht voor de koeling.
Wil je AMD dan adviseer ik je nog een aantal maanden te wachten op AMD Zen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Bouw lekker een AMD Zen monster idd. Je 9590 is obsolete zodra het zover is. Niet doen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:52

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Bron ?
Begin 2017 komt ZEN uit als je kan wachten anders kan jr misschien beter tweedehands 8370 halen. Bij mij draait de 8150 al minstens 5 jaar als een zonnetje. 3-6 maanden geduld is hier alleen vast beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke dan zal, ik even verder moeten kijken, maar als ik bijv een i7 4790k neem met een Radeon RX 4800X 8G wat voor moederbord heb ik dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4790k is ook al 2 generaties oud. Inmiddels is er een i7-6700k. Overigens is een i7 voor gaming niet nodig. Een i5-6600k presteert net zo goed.
Een goed moederbord erbij pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING en een kit ddr4 pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16.
Bovenstaande set is voor overklokken wat nauwelijks winst oplevert. Als je niet overklokt kan het goedkoper met een pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed, pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P en pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213.

Voeding heb je ruim genoeg aan een RM550X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:57:
oke dan zal, ik even verder moeten kijken, maar als ik bijv een i7 4790k neem met een Radeon RX 4800X 8G wat voor moederbord heb ik dan nodig?
Als je nu een gaming rig met een AMD CPU wilt bouwen zou ik een FX 8350 nemen en die overclocken, doet het dan prima. Performance in meeste games is GPU gelimiteerd en niet specifiek CPU gelimiteerd dus daar valt prima mee te werken. Grootste nadeel van de AMD CPU's is met name stroomgebruik, en dus ook de warmte die er wordt geproduceerd waardoor koeling e.d. een stuk belangrijker wordt.

De meeste mensen die nu een pc kopen beginnen met een Skylake Intel processor. Dus een i3-6100 (budget gaming), i5-6400-6600(K) (standard), i7-6700(K) (enthusiast). (Als je echt teveel geld hebt een I7-5930K-I7-6950X voor pc's met 3-way SLI enzo).

Dus begin met een i5-6400 tot i5-6600K en bouw daarom heen, dan heb je de meeste waar voor je geld.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheInsomniac schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:09:
[...]

Als je nu een gaming rig met een AMD CPU wilt bouwen zou ik een FX 8350 nemen en die overclocken, doet het dan prima. Performance in meeste games is GPU gelimiteerd en niet specifiek CPU gelimiteerd dus daar valt prima mee te werken. Grootste nadeel van de AMD CPU's is met name stroomgebruik, en dus ook de warmte die er wordt geproduceerd waardoor koeling e.d. een stuk belangrijker wordt.
Dan moet je wel een die-hard fan zijn. Om een 8350 te overclocken heb je wel een duur moederbord en CPU koeler nodig. Een i5 systeem is hiermee niet alleen goedkoper en verbruikt 4x minder stroom, maar ook alsnog gewoon een stuk sneller en beter uitbreidbaar. Zelfs op 4,7Ghz is deze vaak de limiterende factor. Zie bijvoorbeeld:
http://www.techspot.com/r...t-4-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...tch-benchmarks/page5.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:22:
[...]

Dan moet je wel een die-hard fan zijn. Om een 8350 te overclocken heb je wel een duur moederbord en CPU koeler nodig. Een i5 systeem is hiermee niet alleen goedkoper en verbruikt 4x minder stroom, maar ook alsnog gewoon een stuk sneller en beter uitbreidbaar. Zelfs op 4,7Ghz is deze vaak de limiterende factor. Zie bijvoorbeeld:
http://www.techspot.com/r...t-4-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...tch-benchmarks/page5.html
Ik raad in feite ook expliciet een i5 systeem aan. Want ik vind dat de betere optie, meeste waar voor je geld.
Maar wees voorzichtig met afschieten van andere CPU's, want voordat je het merkt moeten er wel een paar dingen aan de hand zijn:

- Ja in 1080p is de processor de beperkende factor (in spellen die CPU intensief zijn), maar een FX-8350 haalt nog steeds riante frames en dus zul je dit op de meeste monitoren niet merken. Uitzondering zijn 1080p systemen met 144Hz monitoren, dan ga je het verschil inderdaad merken (bij een aantal spellen, nog steeds lang niet allemaal).
- Op hogere resoluties is de CPU minder de beperkende factor maar eerder de GPU, dan kruipen de CPU's weer wat naar elkaar toe aangezien er een andere bottleneck is. Met een hele zware videokaart kan de CPU natuurlijk wel weer de bottleneck worden.

Dus tenzij je of
- 1080p resolutie icm hoge refreshrate op je monitor
- 1440p resolutie icm erg sterke videokaart (GTX1070/GTX1080)
hebt, merk je het verschil niet tussen de CPU's (anders dan geluid en verbruik en pure CPU activiteiten).

Voor input kijk naar CPU review voor gaming (oud) Daar zie je dat je bij de meeste spellen pas bij 3-way SLI verschil zag tussen de processoren. Nu is een GTX 1070 ongeveer 2-2,5x zo snel als een 7970, dus daar ergens zul het verschil gaan merken qua fps.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja klopt, al het lijkt me dan alsnog de logische keuze om voor de snellere CPU te gaan die ook nog eens minder kost (of je moet inderdaad persé AMD willen) :).

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:27

br00ky

Moderator Harde Waren
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.