Toon posts:

Juridisch probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een probleem.
Ik heb een server bij iemand staan die een verbinding via de universiteit heeft.
Hierop staan wat websites van vrienden en kennissen van me.
Nu is degene waarvan de verbinding is gedagvaargd met als reden het schenden van copyright regels.
Hoogstwaarschijnlijk gaat het om een celebrity site van een kennis van me. Het gaat dan om materiaal uit Amerika.
De persoon die gedagvaard is gaat voor zo'n 100 gulden een advocaat inhuren en wil (uiteraard) dat ik die kosten betaal.

Zijn er hier mensen met 'n juridische achtergrond of ervaring op dit gebied die mij tips kunnen geven of iets dergelijks ?

Heb er zelf over gedacht om gewoon m'n /var/log/messages wat 'bij te werken' en te doen alsof m'n server gehacked is, danwel dat de wachtwoorden gesniffed zijn (wat goed mogelijk is met ftp)

En als dit helemaal tot op de bodem uitgezocht gaat worden, wie is dan uiteindelijk degene die in de problemen zit ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb overigens niks op papier staan. Noch over de plaatsing van de server zelf, noch over de plaatsing van de website op die server.

Verwijderd

Kun je niet gewoon een schikking treffen? Meestal zijn ze toch wel mild als het gaat om individuen of niet? Vaak is het gewoon een kwestie van het materiaal verwijderen.

Of heb je te maken met een doordrammer?

Verwijderd

Topicstarter
Degene waar die server staat is gedagvaard door de universiteit, niet door justitie of iets dergelijks.
Maar eigenlijk zou natuurlijk degene die die site runt gedagvaard moeten worden, alleen weet de universiteit dat momenteel natuurlijk niet.
Ik denk dat ik gewoon de 'eigenaar' van de site moet gaan vragen de kosten voor 'n advocaat te betalen, of niet ?

Verwijderd

Op donderdag 28 juni 2001 18:50 schreef Hostertje het volgende:
Degene waar die server staat is gedagvaard door de universiteit, niet door justitie of iets dergelijks.
Maar eigenlijk zou natuurlijk degene die die site runt gedagvaard moeten worden, alleen weet de universiteit dat momenteel natuurlijk niet.
Ik denk dat ik gewoon de 'eigenaar' van de site moet gaan vragen de kosten voor 'n advocaat te betalen, of niet ?
Lijkt me wel. Hij/zij zou natuurlijk beter moeten weten. Alleen een beetje lullig als het een van je vrienden is...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 28 juni 2001 18:51 schreef CPUgevraagd het volgende:

[..]

Lijkt me wel. Hij/zij zou natuurlijk beter moeten weten. Alleen een beetje lullig als het een van je vrienden is...
Ja, daar zit ik 'n beetje mee. Die jongen is zich echt van geen kwaad bewust en heeft zelfs naar mijn idee ook geen winst gemaakt met die site van hem.

Verwijderd

Ik zou gewoon eens opbellen naar die universiteit en een gesprek aanvragen. Als je je goed opstelt en maar genoeg toegeeft zullen ze heus wel bereid zijn om het door de vingers te zien (hoop ik voor je). Gewoon zeggen dat je het nooooooooiiittt meer zal doen, etc... :)

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 22:26
Ga eens praten bij een rechtswinkel

Verwijderd

Wat is het probleem precies? Is het niet dat je op netwerk van de Universiteit geen servers mag hangen voor commerciele doeleinden? Volgens mij is dat het namelijk.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 28 juni 2001 20:26 schreef Rats het volgende:
Wat is het probleem precies? Is het niet dat je op netwerk van de Universiteit geen servers mag hangen voor commerciele doeleinden? Volgens mij is dat het namelijk.
Mwoh, en dan ook nog es copyright protected materiaal aanbieden...
Daarvoor is de universiteit verantwoordelijk en die schuiven die schuld netjes, zoals het hoort op de persoon in kwestie.

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 15:52
Hi

Ik dacht laten we de zaken eens even een beetje uitzoeken. Het is allemaal wel wat ingewikkeld, het heeft met name te maken met de nieuwe media.

Waarschuwing vooraf
Als eerste zou ik nagaan of de persoon van wie de verbinding niet eerst een waarschuwing heeft gehad! Indien hij dit gehad heeft dient hij uit te zoeken wat er precies aan de hand is en jou als sysop moeten waarschuwen dat er zaken zijn die niet door de beugel kunnen. De gedaagde had een termijn moeten krijgen waarin hij de zaken had moeten dienen op te lossen.

Wanneer jij dus van de gedaagde een waarschuwing hebt gehad, had jij er voor moeten zorgen dat er binnen het gestelde tijdstermijn de betreffende data verwijderd is cq ontoegankelijk gemaakt.

Geen waarchuwing
Dagvaarding is wel een heel zwaar middel!!! Wanneer de zaak voorkomt zou ik zeggen dat je de zaak in de minnen wil schikken en dat je het betreurt dat de zaken op deze wijze opgelost dienen te worden. Bij mijns inziens is de universiteit wel heel erg kortzichtig.

Indien gedaagde wel een waarschuwing heeft gehad maar dat niet doorspeelt naar jou... dan heeft hij geen recht van spreken en kan hij naar mijn mening geen kosten terug vorderen.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Met betrekking tot het laatste punt, kan je even contact opnemen met de Universiteit en navragen over een waarschuwing uitgevaardigd is.

Suc6

My weblog

Verwijderd

De persoon die gedagvaard is gaat voor zo'n 100 gulden een advocaat inhuren en wil (uiteraard) dat ik die kosten betaal.
Hmmm... een advocaat voor Fl. 100,- ??
Volgens mij wil iemand jou gewoon geld
afhandig maken hoor!

• Paul_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11-2021
Op vrijdag 29 juni 2001 00:59 schreef Tredecim het volgende:

[..]

Hmmm... een advocaat voor Fl. 100,- ??
Volgens mij wil iemand jou gewoon geld
afhandig maken hoor!
Een advocaat voor 100piek inhuren bestaat inderdaad niet. 100piek per uur is al extreem laag voor een advocaat...

Verwijderd

Je kunt toch ook een gratis prodeo advocaat inhuren?

Verwijderd

een gratis advocaat huren :) lol
wat moet ie ervoor hebben ?

maar is het niet genoeg om gewoon die site eraf te halen ?

Verwijderd

hostertje: heb je ook icq? zo je me dan even willen contacten via icq?

Verwijderd

overigens stond hier 2 maanden terug over dit soort zaken een artikel in Net Magazine
misschien vind je daarin wat meer info

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Is niet echt slim van je, een verbinding van (nota bene!) een universiteit 2 x onderverhuren... Universiteiten vinden het zowieso al niet zo prettig als je hun verbindingen voor andere doeleinden gaat gebruiken.

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 19:17
Het "schenden van copyrightregels" is een omschrijving van niets. Waarmee worden wiens copyrights geschonden?

Hoe dan ook, degene die uiteindelijk in de problemen zit is natuurlijk degene die die verbinding huurt van de universiteit - en die dus ook gedagvaard is. Hij is verantwoordelijk voor de verbinding, voor het onderverhuren, en is dus ook aansprakelijk voor eventuele illegale praktijken die via zijn server worden aangeboden. Als hij daardwerkelijk een boete krijgt of op andere manier schade lijdt, moet ie dat zelf met jou zien op te lossen, en jij vervolgens weer met die vrienden en kennissen van jou.

Wat Capedro zegt is overigens onzin, de universiteit is helemaal niet verplicht eerst een waarschuwing uit te delen indien de regels worden overtreden.

Mijn mening: niet bepaald slim van jou om die vriend van je in de problemen te brengen door zijn account te (laten) gebruiken (lees: misbruiken).

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Zoek eerst eens uit waar het nu om gaat. Welke data er volgens de claimende partij nu de problemen veroorzaken. Je moet eerst een waarschuwing krijgen met een duidelijke omschrijving over de desbetreffende data. Ook is het vaak gebruikelijk dat men je de tijd geeft om het recht te zetten doet men dit niet dan moet dat altijd als nog. Bovendien moet je hier ook weer weten om welke data het gaat. De claimende partij moet ook nog eens aantonen dat de die data copyrighted is. Een tag in aan een bestand of het bekende c tje is hier dus een must. Die kostten van een advokaat is dus een lachertje want het begintarief is vaak al hoger. Reken op zo'n 300,- per uur. Het lijkt mij hsandig als je enige documentatie dus een bekend maakt. Scan anders ff alles in en post het hier. kunnen wij je misschien beter helpen.

Meh ...

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Haal die site er gewoon af, dat is waarschijnlijk wat ze willen. Voor een copyright zaak naar een wetswinkel gaan ---> hebben ze de kloote verstand van.

100 piek voor een advocaat: maak er maar driehonder van.

En laat ze maar gaan suen, ik geef ze weinig kansen. Kost ze meer dan het ze zal opleveren.

Probleem is dat ik (wannabee-Mr.) niks met die zaak kan zolang ik niet alle feiten heb. Hoe is de server gehosed, wat zijn de afspraken tussen alle mensen etc etc.

Degene die uiteindelijk in de problemen zit is de maker van de site.
In de zaak scientology tegen xs4all
De rechtbank concludeert dat internet providers zelf niet verantwoordelijk zijn voor het materiaal dat hun klanten verspreiden. Wanneer er echter sprake is van een evident onrechtmatige handeling waar de internet provider kennis van heeft dan zou de provider moeten optreden.
http://www.ivir.nl/publicaties/hugenholtz/Scientology-XS4ALL.html

Dit is de noot (commentaar van wijze man op een uitspraak) onder het arrest. De gene die de copyright inbreuk maakt is verantwoordelijk, de ISP misschien alleen als je blijft weigeren de site eraf te halen.

Maar doe es een linkje naar de gehooste site.

Maar jij bent dus eigenlijk gewoon een reseller.

Wat ik niet snap waarom wil de universiteit die vent in godsnaam dagvaarden. Jij hebt met die dagvaarding helemaal niets te maken. Haal gewoon al je sites weg bij die vent beschouw hem niet meer als vrien en ga verder met je leven. Maasr ga vooral helemaal niets betalen.

• Anders
Op zaterdag 30 juni 2001 09:49 schreef cutter het volgende:
Wat ik niet snap waarom wil de universiteit die vent in godsnaam dagvaarden. Jij hebt met die dagvaarding helemaal niets te maken. Haal gewoon al je sites weg bij die vent beschouw hem niet meer als vrien en ga verder met je leven. Maasr ga vooral helemaal niets betalen.
Oh, ben jij er zo een? Een ander in de problemen brengen en er dan vervolgens vandoor gaan? Siert je.

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:40
FF ontopic blijven (anders...)!

We kunnen helemaal niets zonder nog wat info... Plz ff een linkje ofzo dus!

Verbouwing

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Dus alles wat er aan de hand is is dat de universiteit (ut of tud of tue) iemand met een aansluiting in z'n woningkje een webserver host met 'illegale' dingen. Het gaat er dus om dat dat niet mag en geen commerciele sites mogen worden gehost (het onder 'verhuur' hebben ze waarschijnlijk niet eens door) Gewoon de site erafhalen en zeggen dat je het niet meer zal doen.

Het eninge wat hem kan gebeuren is dat ze hem z'n aansluiting ontnemen .. is wel zonde voor die 15piek lekker op 10mbit lan :)

Gewoon site weghalen .. (allemaal graag dan wel van die server) webserver dicht (tijdelijk) en sorry zeggen.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Anders
Op zondag 01 juli 2001 13:15 schreef bjck het volgende:
Dus alles wat er aan de hand is is dat de universiteit (ut of tud of tue) iemand met een aansluiting in z'n woningkje een webserver host met 'illegale' dingen.
Tsja, dat lijkt mij ook het aannemelijkst, maar ik kan dat dus absoluut niet rijmen met een dagvaarding voor het schenden van copyrights. Tenzij de universiteit in zijn voorwaarden heeft vergeten te vermelden dat je geen eigen server mag draaien, maar wel heeft vermeld dat je geen auteursrechtelijk beschermd materiaal van derden mag verspreiden via je aansluiting.

Hoe dan ook, zolang Hostertje een en ander niet toelicht (waarmee worden wiens copyrights geschonden, wat staat er precies in de overeenkomst die zijn vriend heeft gesloten met de universiteit) kunnen we hier alleen maar in het wilde weg gissen.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Op zondag 01 juli 2001 13:19 schreef Anders het volgende:

Hoe dan ook, zolang Hostertje een en ander niet toelicht (waarmee worden wiens copyrights geschonden, wat staat er precies in de overeenkomst die zijn vriend heeft gesloten met de universiteit) kunnen we hier alleen maar in het wilde weg gissen.
Die overeenkomst maakt niet zoveel uit neem aan dat die het niet tegenelkaar gaan uitspelen verder :)

Ik zou samen iig goed overleggen en zorgen dat ze samen uit de penarie komen .. iig nu zaak om asap die webserver offline te halen .. ook alle verdere servers en of toegang tot die server .. ff by the book nu tijdelijk :)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Gooi gewoon die site van die ene kennis eraf en zeg dat ook tegen de uni en rechtbank.

Hun tevreden, jij tevreden, en 1 vriend niet tevreden maar het is niet anders d8 ik zo..

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 01 juli 2001 17:36 schreef pier het volgende:
Gooi gewoon die site van die ene kennis eraf en zeg dat ook tegen de uni en rechtbank.

Hun tevreden, jij tevreden, en 1 vriend niet tevreden maar het is niet anders d8 ik zo..
Het grootste probleem zit hem denk ik, in het feit dat je helemaal geen commerciele zooi mag hosten bij universiteiten (bij heel surfnet niet)
Pagina: 1