Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Als ik mijn Zotac Fusion met AMD APU met Debian 8 testing aanzet terwijl de TV (HDMI) aanstaat, dan gaat alles goed.

Maar als ik de computer aanzet terwijl de TV uit staat, dan krijg ik geen beeld als ik de TV later aanzet. En dan moet ik de computer rebooten.

Volgens mij start xorg gewoon niet zonder connected display.

Ik gebruik de standaard (AKA open source) drivers voor de AMD onboard APU.

Er is geen xorg.conf.
Linux MediaCenter 4.6.0-1-amd64 #1 SMP Debian 4.6.4-1 (2016-07-18) x86_64 GNU/Linux
De artikelen die ik op google kan vinden gaan veelal over de proprietary drivers van ATI of NVIDIA en zijn extreem outdated (2009).

Op de Raspberry Pi is het heel simpel. Daar heb je een bestandje /boot/config.txt en zet je gewoon:
code:
1
2
hdmi_force_hotplug=1 # Voor video
hdmi_drive=2 # Voor audio

Wie weet wat de truuk is?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 20:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan is toch nog de vraag wat je zelf hebt gevonden. Want dit is niet sinds de laatste paar maanden, maar al jaren. In 2009 had je ook al HDMI bij computers, dus waarom zou datgeen wat je vind van toen, nu niet meer van toepassing zijn?

Je zal hoe dan ook een xorg.conf moeten hebben, want daar geef je immers aan wat er gedaan moet worden. Begin daar eerst maar eens mee.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
In 2009 waren de open source drivers nog kut en gebruikte niemand ze. Er staan dus driver-specifieke opties die niet relevant zijn.

Het zou mooi zijn als ik alle auto-detected info van het booten met de display aangesloten kon outputten naar een xorg.conf, zoals dat vroeger met de Nvidia driver kon.

Xorg -configure kan ik niet gebruiken als het display al in gebruik is. En als het niet in gebruik is dan levert het een xorg.conf die net zo waardeloos is als geen xorg.conf.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Er zijn kernel parameters waarmee je in theorie je connector kunt forceren om beeld te geven (ondanks dat er op dat moment geen beeldscherm wordt gedetecteerd omdat die uit staat).
https://www.kernel.org/doc/Documentation/fb/modedb.txt en dan vooral het stukje:
DRM drivers also add options to enable or disable outputs:

'e' will force the display to be enabled, i.e. it will override the detection
if a display is connected. 'D' will force the display to be enabled and use
digital output. This is useful for outputs that have both analog and digital
signals (e.g. HDMI and DVI-I). For other outputs it behaves like 'e'. If 'd'
is specified the output is disabled.

You can additionally specify which output the options matches to.
To force the VGA output to be enabled and drive a specific mode say:
video=VGA-1:1280x1024@60me

Specifying the option multiple times for different ports is possible, e.g.:
video=LVDS-1:d video=HDMI-1:D
Theoretisch zou dit dus ook voor DRM drivers moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sando schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:34:
In 2009 waren de open source drivers nog kut en gebruikte niemand ze. Er staan dus driver-specifieke opties die niet relevant zijn.
Daar hebben ze manpages voor uitgevonden. ;) Dat weet je toch?
Het zou mooi zijn als ik alle auto-detected info van het booten met de display aangesloten kon outputten naar een xorg.conf, zoals dat vroeger met de Nvidia driver kon.

Xorg -configure kan ik niet gebruiken als het display al in gebruik is. En als het niet in gebruik is dan levert het een xorg.conf die net zo waardeloos is als geen xorg.conf.
Geen idee hoe het zou gaan, maar iets als dit werkt dus niet? https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?pid=1093460#p1093460

En nog een paar resultaten:
https://www.phoronix.com/...n-when-no-tv-is-connected
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1466271

Hoeveel moeite heb je nou echt gestoken in het vinden van een oplossing? Dit is niet wat we van je gewend zijn als verstokte Linux gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
gekkie schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:49:
Er zijn kernel parameters waarmee je in theorie je connector kunt forceren om beeld te geven (ondanks dat er op dat moment geen beeldscherm wordt gedetecteerd omdat die uit staat).
https://www.kernel.org/doc/Documentation/fb/modedb.txt en dan vooral het stukje:

[...]
Bedankt voor de suggestie. Dit had ik nog niet geprobeerd. Maar helaas is het niet zo effectief als de hdmi_force_hotplug van de Raspberry Pi.

Ik heb dus in /etc/default/grub gezet:
code:
1
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet video=HDMI-1:D"

En dan natuurlijk update-grub

Geen beeld.

code:
1
2
3
4
$ for p in /sys/class/drm/*/status; do con=${p%/status}; echo -n "${con#*/card?-}: "; cat $p; done
DP-1: disconnected
HDMI-A-1: disconnected
VGA-1: disconnected

Andere naam geprobeerd.

code:
1
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet video=HDMI-A-1:D"

Alternatieven hierop gegoogled.

code:
1
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet video=HDMI-A-1:1920x1080@60"

En nog een paar combinaties met HDMI-1 en HDMI-A-1.
Maar geen beeld als ik boot voordat ik de TV aanzet.

Nee. Ik heb het niet zo expliciet gezegd in de OP, maar wat ik vooral heb geprobeerd was 1001 variaties op Xorg.conf. In sommige gevallen werkte het beeld helemaal niet meer of liep de computer zelfs vast, maar in alle gevallen had ik geen beeld als ik de TV aanzette nadat de computer geboot was.

Wat ik ook probeerde zijn talloze pogingen om xrandr --output HDMI-A-1 --mode 1920x1080 achtige constructies te starten tijdens/na het booten, maar er is simpelweg geen DISPLAY voor xrandr om mee te werken.

offtopic:
Hero of Time schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 20:01:
[...]
Hoeveel moeite heb je nou echt gestoken in het vinden van een oplossing? Dit is niet wat we van je gewend zijn als verstokte Linux gebruiker.
Ik had niet anders verwacht dan een dergelijke nadeel-van-de-twijfel reactie van jou, en het doet me pijn, vooral omdat je me wel pretendeerd te kennen als een verstokte linuxgebruiker hier op het forum. Om een uur of 1400 begon ik te klooien en te googlen, en om een uur of 17 begon ik me te ergeren. Dit is precies het soort gedoe waar ik geen zin meer in heb sinds ik geen student met oneindig tijd meer ben. Hoe is het mogelijk. Ik ben toch niet de enige met een htpc die ik ook wel eens wil rebooten als de TV uitstaat?

Omdat ik er vanmiddag nog niet van uitging dat dit langer dan een half uurtje zou gaan duren of dat het me überhaupt niet zou lukken, hield ik er ook geen rekening mee dat ik een dossier van mijn operaties moest aanleggen om de rechtzaak-achtige inquisitie van Hero of Time - die, samen met de klassieker "manpages", steevast ten grondslag ligt aan enige vorm van hulp - mee te doorstaan.

Zo ben ik uiteindelijk ook vooral naar GoT gestapt om een beroep te doen op de aanwezige kennis. Niet zo zeer voor hulp bij googlen en het voor linux-gebruikers stereotypische wantrouwen naar gedane moeite, maar meer hopende op een "Hey, ik had precies het zelfde probleem want ik ben ook een Tweaker met een htpc, en ik heb het zo opgelost."

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 02-10-2016 02:50 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
De Raspberry Pi optie is niet relevant hier. Die gebruikt de HDMI regels uit de boot txt voor de binary blob bootloader die rechtstreeks de VideoCore en HDMI poort aanstuurt. Dat is ook nog eens een closed source blob waarvan we niet weten hoe het werkt. Door dat het dus platform-specifiek en geheim is kunnen we daar buiten de Raspberry Pi niks mee.

In Debian kan je HDMI het beste aansturen via:

- De bootloader
- De kernel
- De driver module
- De display server

Als je van boven naar onder werkt kom je steeds op hogere laagjes die afhankelijk zijn van de onderste laagjes. Wat je in de bootloader doet is meestal wat VESA modes forceren, in dit geval niet zo interessant. De kernel opties zijn vooral voor de initiele framebuffer, en standaard graphics mode, daar gaan we met uitzondering van driver-specifieke commandline opties ook niet ver mee komen.

Dan blijven de driver en displayserver over, die hebben over het algemeen goed gedocumenteerde generieke informatie beschikbaar, dus kijk even welke driver en displayserver je gebruikt, dan is het vinden van de poort-specifieke instellingen een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 02:26:
kijk even welke driver en displayserver je gebruikt, dan is het vinden van de poort-specifieke instellingen een stuk makkelijker.
Dat kan ik wel vertellen en heb ik (impliciet) al genoemd. Xorg en "radeon".

Of iets verboser:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
$ lspci | grep -i vga
00:01.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Wrestler [Radeon HD 6310]

$ lsmod | grep drm
drm_kms_helper        147456  1 radeon
drm                   364544  6 ttm,drm_kms_helper,radeon

$ cat /etc/modprobe.d/radeon-kms.conf 
options radeon modeset=1

$ grep LoadModule /var/log/Xorg.0.log
[    18.865] (II) LoadModule: "glx"
[    18.897] (II) LoadModule: "ati"
[    18.898] (II) LoadModule: "radeon"
[    18.910] (II) LoadModule: "modesetting"
[    18.912] (II) LoadModule: "fbdev"
[    18.914] (II) LoadModule: "vesa"
[    18.981] (II) LoadModule: "fbdevhw"
[    18.993] (II) LoadModule: "fb"
[    19.017] (II) LoadModule: "dri2"
[    19.017] (II) LoadModule: "exa"
[    19.644] (II) LoadModule: "ramdac"
[    20.291] (II) LoadModule: "libinput"
[    20.490] (II) LoadModule: "wacom"

$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Debian
Description:    Debian GNU/Linux testing (stretch)
Release:    testing
Codename:   stretch

$ cat /etc/X11/default-display-manager
/usr/sbin/lightdm

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik volg dit met interesse, heb zelf een Brix A8-5545 met een gelijkaardig probleem. Misschien een interessant detail: bij mijn vorige HTPC - Zotac AD10 - was dit geen probleem. Bij de Brix is het beeld compleet verhakkeld als ik 'm zelf de TV laat aanzetten vanuit standby (via CEC).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sando schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 02:16:

[...]

Nee. Ik heb het niet zo expliciet gezegd in de OP, maar wat ik vooral heb geprobeerd was 1001 variaties op Xorg.conf. In sommige gevallen werkte het beeld helemaal niet meer of liep de computer zelfs vast, maar in alle gevallen had ik geen beeld als ik de TV aanzette nadat de computer geboot was.
Jammer dat je dat niet had genoemd. Je weet wat ze zeggen over aannames. ;)
offtopic:

[...]

Ik had niet anders verwacht dan een dergelijke nadeel-van-de-twijfel reactie van jou, en het doet me pijn, vooral omdat je me wel pretendeerd te kennen als een verstokte linuxgebruiker hier op het forum. Om een uur of 1400 begon ik te klooien en te googlen, en om een uur of 17 begon ik me te ergeren. Dit is precies het soort gedoe waar ik geen zin meer in heb sinds ik geen student met oneindig tijd meer ben.
Het deed mij juist pijn dat je zo summier was. In de OP heb je het erover dat er geen xorg.conf is, maar niets over wat je wel hebt geprobeerd ermee. Zoals ik al zei, ik ben meer van je gewend en vind ik het jammer om zo'n relatief weinigzeggende post te zien van je. We hebben allemaal minder tijd, maar voor goede hulp zal je toch de tijd moeten maken om uit te leggen wat er niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Misschien heb je hier iets aan: http://kodi.wiki/view/Cre...ng_edid.bin_via_xorg.conf

Aangezien ik geklooi in configuraties wil vermijden als ik een andere output aansluit, heb ik het hardwarematig opgelost met een EDID-emulator tussen m'n htpc en receiver: http://connectpro.com/product/tmds-edid/

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Pagina: 1