weersafhankelijke sturing en ketel temperatuur: praktijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:11
Hi,

Mijn vraag betreft rond het maken van een weersafhankelijke sturing.
Hoe deze precies werkt en of het effectief nut heeft voor verbruik te verlagen.

In mijn geval heb ik een mazout installatie dat rechtuit rechtaan is, niet modulerend 28kw.
Ketel temperatuur instellen, deze wordt behouden ten alle tijden en wanneer er warmte vraag is gaat de pomp draaien (1 circuit).

Nu vroeg ik me af hoeveel zin het heeft om
1- de ketel constant op temperatuur te houden
2- of weersafhankelijke temperatuurregeling wel werkt.

Voor punt 1, krijg ik vanuit verschillende installateurs vooral te horen dat de ketel constant op temperatuur houden vooral veel verstookt en weinig nut heeft, aan de andere kant zeggen ze als het water té koud wordt duurt het ook weer een eeuwigheid eer het verwarmd is.

Voor punt 2, is het dan weer vooral goede regeling is belangrijk. Met als voornaamste voorbeeld:
Het kan overdag buiten 18 graden is waardoor uw ketel maar 60C moet zijn ipv 70C (de normale winter stand). Echter 's nachts gaat het al snel afkoelen waardoor uw ketel automatishc op 70C gaat verwarmen ook al is uw warmte vraag tijdens de nacht een stuk lager (bv 10c ipv 20c).

Ik zou namelijk graag een aparte temperatuur sensor willen steken in mijn ketel en dan 'slimmer' verwarmen. Een bestaande weersafhankelijke sturing kost ongeveer 300-400euro wat ik een beetje te duur vind. Daarbij rekening houden dat mazoutbranders eigenlijk pas na 3-4 minuten optimale verbrandingsefficiëntie halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 30-09-2016 11:41 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Een weersafhankelijke regeling verzorgt de hoogte van jouw aanvoertemperatuur d.m.v. de buitentemperatuur.
Hoe kouder het buiten wordt, des te hoger gaat je aanvoertemperatuur.
De verhouding buitentemperatuur met aanvoertemperatuur is:
Buiten 20 graden, aanvoer 20 graden.
Buiten -7 graden, aanvoer 90 graden.
Dit is ongeveer standaard, is je huis bijvoorbeeld geisoleerd dan kan je bij een buitentemperatuur van -7 ook 70 graden of lager doen.
Vaak zit er wel een regelaar/kamerthermostaat bij de weersafhankelijke regeling waarmee je een klokprogramma kan programmeren op de dag en nachtstand en een tijdelijk verhoogte of verlaagde temperatuur en het aan en uit zetten van het verwarmingssysteem.

Dit heeft als voordeel dat je verwarming harder gaat werken als het buiten kouder wordt.
En minder hard als het buiten niet koud is, hierbij kan je dus besparen omdat je aanvoertemperatuur begrenst wordt.

Weersafhankelijk is een heel mooi en comfortabel systeem als je de binnentemperatuur niet centraal kan regelen dmv een kamerthermostaat.
Denk aan meerdere kamers die verwarmt moeten worden waarbij een zone-regeling niet makkelijk toepasbaar is.
Het kan iets duurder in verbruik zijn in vergelijking met een kamerthermostaat.
Echter vereist een weersafhankelijke regeling een goed gedimensioneerde verwarmingsinstallatie (Goede inregeling/waterverdeling naar de radiatoren maar ook juist vermogen per kamer).
Als dit allemaal in balans is, heb je een heerlijk comfertabel regelsysteem wat niet duurder hoeft te zijn in gebruik!

Echter als je alleen de woonkamer verwarmt en de temperatuur in overige kamers niet belangerijk vindt, is een weersafhankelijke regeling zonde van de investering en is het verbruik hoger.

Nadeel van een kamerthermostaat is dat de verwarming zo in zo naar minimaal 70 graden aanvoertemperatuur kan gaan ook al is het buiten bijvoorbeeld 10 graden.

Vaak zit een mazoutbrander op een grotere waterinhoud ketel waardoor weersafhankelijke regeling daar voordeel mee heeft en kan besparen.
Door je grotere waterinhoud van je ketel is je verwarming trager en kost het warmhouden van dat water minder dan dat je hem elke keer moet opstoken.
(En bij een warmere ketel heb je minder last van condensatie in de ketellichaam waardoor je ketel langer mee gaat, of het moet een HR ketel zijn, al vermoed ik dat niet bij deze brandstof).

Qua punt 1:
Kan nuttig zijn, zeker de vaak grote waterinhoud van de ketel waar mazoutbranders op gemonteerd zitten.
De grooste besparing haal je door de juiste capaciteit in te stellen op de mazout/diesel/oliebrander (Denk aan nozzle en oliepompdruk wat je verbuik en efficiëntie bepaald, dit zou bij een goede afstelling al na 1 minuut effectief moeten zijn ;))

Qua punt 2:
Dit werkt geweldig icm de buitentemperatuur.
Zeer comfortabeler dan alleen een kamerthermostaat/ 1 referentieruimte maar let op,
je verwarmingsinstallatie moet goed gedimensioneerd zijn!

Hopelijk kom je er een klein beetje mee verder.

[ Voor 5% gewijzigd door DJKroon op 30-09-2016 21:10 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:11
bedankt, ik kende het CV tuning topic.. echter is dit niet echt hetzelfde als een mazout installatie ivm dat er een voorraad water inzit...
Dus als ik het juist begrijp , is het warm houden van de ketel goed? Dan toch eens zien voor de ketel isolatie aan te pakken... en de ruimte (garage) een omkasting te maken.

Nu weer regeling is in principe redelijk simpel zelf te maken.. ik weet welke relay de brander aan laat gaan... en kan dan ook weer makkelijk een aparte temp sensor gebruiken.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be