Thuisserver in de cloud zetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-10 23:05
Ik woon in een appartement en heb op dit moment een thuis server (sabnzb/transnmission/vpn-server/file-server/transcoding) draaien in de meterkast.

En ik zit er over na te denken om de services van die server in een VPS cloud server te laten draaien en de server in de meterkast wil ik weg doen. Dat scheelt mij weer ruimte. Daarnaast heb ik een KPN 100 mbit glasvezelverbinding en die is snel genoeg om ook media te kunnen kijken van die VPS cloud server en om daar naartoe te uploaden.

Nu zit ik een beetje te kijken naar VPS met een 2 terabyte schijf erin (voor een nette prijs) en goede performance. Ik zie eigenlijk geen VPS-en met 2 terabyte schijven erin.

Hebben jullie hier ervaring mee (dus je download-server in de cloud en hiervandaan streamen naar huis) en hebben jullie suggesties voor een goedkope aanbieder (<20 euro) met 2 terabyte schijfruimte ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:13
Heb je ook gekeken naar de data limieten ? Want zodra je gaat streamen naar huis verstookt je nogal wat data en als je over je data limiet heen gaat betaal je meestal flink extra!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Jan-man schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:27:
Heb je ook gekeken naar de data limieten ? Want zodra je gaat streamen naar huis verstookt je nogal wat data en als je over je data limiet heen gaat betaal je meestal flink extra!.
Ja ik zat te kijken naar unlimited data en ik zie bij online.net een mooie server staan alleen die heeft maar 1 terabyte schijfruimte. Dat is teweinig, het liefst zou ik nog 4 terabyte hebben maar dat zie ik helemaal nergens aangeboden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 22:38
vortexnl1982 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:29:
[...]

Ja ik zat te kijken naar unlimited data en ik zie bij online.net een mooie server staan alleen die heeft maar 1 terabyte schijfruimte. Dat is teweinig, het liefst zou ik nog 4 terabyte hebben maar dat zie ik helemaal nergens aangeboden worden.
En je data ook uit de cloud laten komen van een andere plek?

[ Voor 14% gewijzigd door Houtenklaas op 30-09-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Houtenklaas schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:30:
[...]

En je data ook uit de cloud laten komen van een andere plek?
Nou ik wil de server gebruiken als downloadserver (usenet/torrents). Vervolgens een VPN leggen van thuis naar die server zodat ik er ook gewoon bij kan als fileserver (windows share).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

volgensmij is een synology / qnap NAS 20x goedkoper met meer features dan een vps..

nas(2disks unit met 2x 4tb) + stoomverbruik = laten we zeggen 1000,- voor 4 jaar = 21 euro p m (28 p/m voor 3 jaar)

zoals hierboven gezegd word
- diskspace
- trafic
- CPU cycles
zijn inderdaad de punten waarop het "duurder" word .

Stel dat je 10 gb aan new materiaal gemiddeld per dag binnentrekt, dat is 80gigabit * 25 dagen (even wat minder dagen omdat je vakantie / weinig contenct download etc.. .. = 2terabit maar dan heb je nog niks kunnen bekijken .. dan staat het van de bron op je VPS .. dan ga je nog kijken ..

nah .. beetje leuke vps/cloud oplossing word snel .."prijzig" ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 30-09-2016 11:49 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ik zie bij online.net bv de DEDIBOX® XC 2016 voor 15,99 die heeft unlimited data maar alleen 1 terabyte schijfruimte. Die server lijkt me snel genoeg voor downloaden/fileserver/etc en geen gedoe met datalimieten. Alleen is die 1 terabyte schijf te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 16:15
Een combinatie dan? Een goedkope vps en een eigen nas?

Kun je ze ook automatisch laten syncen met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:52
Bij transip kan je zoveel storage toevoegen aan je VPS als je wil:

https://www.transip.nl/vps/big-storage/

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:34

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Let er wel op dat vrijwel alle clouddiensten iets in de algemene voorwaarden hebben staan alla:
Gebruiker garandeert dat (het uitvoeren van) de Overeenkomst, noch de feitelijke en/of rechtshandelingen die Gebruiker met gebruikmaking van de Diensten van TransIP verricht, inbreuk maken op enig subjectief recht van een derde, dan wel op enige rechtsregel, onverschillig uit welk rechtstelsel afkomstig

Indien TransIP, op welke wijze dan ook, kennis neemt van een mogelijke onrechtmatige daad of van mogelijk strafbaar gedrag van Gebruiker of diens klanten, is zij gerechtigd de Diensten geheel of ten dele op te schorten totdat in rechte komt vast te staan of daarvan sprake was. Onder onrechtmatig dan wel strafbaar gedrag van Gebruiker en/of diens klanten, ongeacht of het in medeweten van Gebruiker en/of diens klanten gebeurt, wordt mede begrepen:

i) handelen in strijd met (Intellectuele Eigendoms)rechten van derden;
En dat ze er meestal niet heel erg blij van worden als je torrents gaat downloaden via hun servers. In tegenstelling tot een ISP zijn zij namelijk wel direct aanspreekbaar.

[ Voor 31% gewijzigd door Kees op 30-09-2016 12:58 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 23:13

ZeroCode

Woopie

Kees schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:54:
Let er wel op dat vrijwel alle clouddiensten iets in de algemene voorwaarden hebben staan alla:

[...]

En dat ze er meestal niet heel erg blij van worden als je torrents gaat downloaden via hun servers. In tegenstelling tot een ISP zijn zij namelijk wel direct aanspreekbaar.
Dat dus, een torrent / nzb server in de cloud is een slecht idee. Reken maar dat ze je een keer bannen. Zoals anderen het ook al adviseren: neem gewoon een nas oplossing en gooi die ergens bij iemand op een 100 of 500mbit verbinding. Desnoods spreek je met die persoon een bedrag per maand af.

Ik zou mij er niet aan wagen, ben je eerst veel tijd aan het investeren om het daar aan de gang te krijgen. Word je vervolgens gebanned en misschien wel vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-10 14:26

Eris

-

Is een deticated server geen optie?

https://robot.your-server.de/order/market/country/NL#561129

+/- 23 euro per maand voor 6tb aan oplag..

Nadeel is echter een datalimiet van 20TB / maand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Die suggesties dat cloud aanbieders het niet leuk vinden dat er via torrents/usenet wordt gedownload op zo'n vps had ik zelf nog niet aan gedacht. Daar kan ik op inkomen maar dat risico loop ik wel (gebruik VPN daarvoor).
Eris schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:25:
Is een deticated server geen optie?

https://robot.your-server.de/order/market/country/NL#561129

+/- 23 euro per maand voor 6tb aan oplag..

Nadeel is echter een datalimiet van 20TB / maand..
Voor 23 euro zie ik alleen maar tot de 1 TB gaan (750 GB + 320 GB) en geen 6 tb ? Of kijk ik verkeerd ? Ik zie ook dat de hardware niet supersnel is.

Dan lijkt me de online.net wel de beste oplossing alleen slechts 1 TB :(
Mattie112 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:50:
Bij transip kan je zoveel storage toevoegen aan je VPS als je wil:

https://www.transip.nl/vps/big-storage/
Transip is inderdaad wel interessant. Voor 30 euro in de maand een snelle server + 2 TB + 5 TB traffic (=zat).

[ Voor 18% gewijzigd door vortexnl1982 op 30-09-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-10 14:26

Eris

-

Het zijn oude servers die ze weer in de verkoop doen en dan in een veiling. Vaak is het even zoeken maar in het verleden hebben ik ooit wel een server gevonden voor 2x 3 TB voor 25 euro / ex btw...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 00:21

Shunt

Boe

Waarom zou je dan eigenlijk nog gaan voor een optie als hosting.
Laten we even uitgaan dat je minimaal tussen de 15/30 euro kwijt gaat zijn per maand.
Daar naast kun je best een VPN tunnel gebruiken maar dat gaat niemand stoppen de data op je disk te monitoren en zien dat het illegale content is. Bij de meeste cloud diensten staat er namelijk ook een stukje in de algemene voorwaarden dat data op de systemen gemonitord zal worden op illegale praktijken / content. (same met 99% van alle online opslag diensten)

Dit voelt weer heerlijk als een stukje:
Manager: IK WIL NAAR DE CLOUD.
Engineer: voor onze diensten en doeleinden is dat niet handig.
Manager: IEDEREEN GAAT NAAR DE CLOUD DUS WIJ OOOOOK!!!!!1111oneone.
Enigneer: Pffffff.

Neem dan gewoon een abonnement op Netflix + HBO + iets anders en doe het gewoon totaal legaal.
Een cloud constructie durf ik met 99% zekerheid te stellen je uit eindelijk met de billen bloot zult gaan.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-10 22:44
vortexnl1982 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:52:
Die suggesties dat cloud aanbieders het niet leuk vinden dat er via torrents/usenet wordt gedownload op zo'n vps had ik zelf nog niet aan gedacht. Daar kan ik op inkomen maar dat risico loop ik wel (gebruik VPN daarvoor).
Al die budgetproviders zijn ook ontzettend populair als 'seedbox' - als je wegblijft van de publieke torrentsites is er niets aan het handje.
Voor 23 euro zie ik alleen maar tot de 1 TB gaan (750 GB + 320 GB) en geen 6 tb ? Of kijk ik verkeerd ? Ik zie ook dat de hardware niet supersnel is.

Dan lijkt me de online.net wel de beste oplossing alleen slechts 1 TB :(
Goed naar deals zoeken! Bijvoorbeeld op LowEndTalk is men groot fan van goedkope hosting.

Twee die ik daar net tegenkom:
Online.net 1 TB 10.99 ex BTW - volgens mij is dit simpelweg de Dedibox XC van vorig jaar (8 GB RAM ipv. 16).

OVH - Kimsufi KS2E 2 TB, 7.99 ex BTW

Beide rekenen setupkosten, meen ik.
Hebben jullie hier ervaring mee (dus je download-server in de cloud en hiervandaan streamen naar huis) en hebben jullie suggesties voor een goedkope aanbieder (<20 euro) met 2 terabyte schijfruimte ?
Dat is precies wat ik al jaren probleemloos doe. Die schijf lekker laten ratelen in een DC in Frankrijk, sshfsmount naar de server thuis en Kodi alles laten streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Thralas schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:28:
[...]

Al die budgetproviders zijn ook ontzettend populair als 'seedbox' - als je wegblijft van de publieke torrentsites is er niets aan het handje.

[...]

Goed naar deals zoeken! Bijvoorbeeld op LowEndTalk is men groot fan van goedkope hosting.

Twee die ik daar net tegenkom:
Online.net 1 TB 10.99 ex BTW - volgens mij is dit simpelweg de Dedibox XC van vorig jaar (8 GB RAM ipv. 16).

OVH - Kimsufi KS2E 2 TB, 7.99 ex BTW

Beide rekenen setupkosten, meen ik.

[...]

Dat is precies wat ik al jaren probleemloos doe. Die schijf lekker laten ratelen in een DC in Frankrijk, sshfsmount naar de server thuis en Kodi alles laten streamen.
Bedankt voor de tips. Ik ga eens even kijken op lowendtalk. Die kimsufi is helaas maar 100 mbit. En inderdaad het lijkt mij ook interessant om alles in de cloud te downloaden/hebben staan. Zeker als die server een dikke pijp heeft 1G+ gaat het lekker snel allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:32 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

JCE schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 16:50:
Ik zie niet zo goed waarom je dit zou willen eigenlijk?
Scheelt ruimte in de meterkast zie topic start.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

RobbyTown schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 17:48:
[...]

Scheelt ruimte in de meterkast zie topic start.
Klopt hoor, maar een kleine nas of een nucje met freenas erop heeft een footprint van niks.
Om nou die ruimte te gaan besparen met een constructie waar je elke maand aan kosten vast zit met de verdere nadelen die hierboven ook genoemd zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Inderdaad ruimte in de meterkast. En er staat dan niet 24/7 een voeding te loeien. Ook is mijn server niet de allerzuinigste.

Daarnaast heb je een dikkere pijp bij je VPS (1 gbit) dus gaat het downloaden ook veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:29
Ik heb thuis een Intel NUC (oud i3 model) met ESXi 6 erop als hypervisor, 8GB RAM erin en een 256GB SSD. Het ding trekt 17W uit het stopcontact, wat ik niet heel onzuinig vind, maar ook niet superzuinig ofzo.

Heb er daarom laatst eens aan zitten rekenen. Maar uit de berekening kwam, dat 17W continu laten draaien mij maar €2,50 per maand kost. Voor dat bedrag kan ik buitenshuis niks hosten, zeker niet met gelijkwaardige specs.

Daar zit geen vervangingswaarde in gerekend, stel dat de NUC kapot zou gaan dan ben ik gelijk €250 verder. Als je dat meeneemt in de berekening zou iets buitenshuis wel uit kunnen qua kosten.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 30-09-2016 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Zo'n NUC is leuk maar dan moet er weer een paar schijven aan en dan heb je alsnog de halve meterkast staan met apparatuur.

Oh ja: ik kan de kosten zakelijk opvoeren (gebruik de server ook zakelijk).

[ Voor 24% gewijzigd door vortexnl1982 op 30-09-2016 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb er nog een Synology DS715 naast met 2x2TB erin. Die trekt iets van 23W ofzo als de schijven draaien. Per maand iets van €4 aan stroom als je hem 24/7 zou laten draaien (ik heb hem grootste deel van de dag uit staan). Met de NUC + NAS gerekend kan ik dus nog steeds niet iets afnemen buitenshuis wat mij dezelfde specificaties geeft :D

Qua energie kan het in mijn geval dus absoluut niet uit. Als ik een dikke 2U server ofzo had draaien die 250W continu trok dan had een dedicated bakje elders wel uitgekund gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Zoals ik al zei past die meuk niet bij mij in de meterkast. Daarnaast vind ik het wel handig als die vps lekker kan downloaden met 1 gbit ipv mijn 100 mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

vortexnl1982 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 21:36:
... Daarnaast vind ik het wel handig als die vps lekker kan downloaden met 1 gbit ipv mijn 100 mbit.
Huh? 't Is niet dat je 't sneller kunt bekijken, ofzo. Dus waar zit 'm dat handige in?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:33
vortexnl1982 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:19:
Ik woon in een appartement en heb op dit moment een thuis server (sabnzb/transnmission/vpn-server/file-server/transcoding) draaien in de meterkast.

En ik zit er over na te denken om de services van die server in een VPS cloud server te laten draaien
Vergeet niet heel goed te controleren in welk land je dan host. Downloaden van films is niet toegestaan (ook niet in Nederland), en bittorrents worden in diverse landen aangepakt.
Je kunt straks zo maar onder een andere wet vallen als je ergens in een ander land gaat hosten. Zelfs in Nederland kan je problemen krijgen met je transmission downloadens.

Ik zeg niet dat je problemen krijgt, maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 23:25:
[...]

Huh? 't Is niet dat je 't sneller kunt bekijken, ofzo. Dus waar zit 'm dat handige in?
Dat je sneller kan beginnen met kijken :>

Je zou eens bij bijvoorbeeld Leaseweb kunnen kijken, kan je op maat dedicated servers samenstellen, ook met unlimited data volgens mij!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hij kan niet sneller beginnen met kijken, of neemt hij een stoeltje mee naar de cloud?

Een cloud lijkt me hiervoor ook niet de handigste oplossing hiervoor. Misschien dat je de VPS kan encrypten en met een VPN kan werken en dan is het gewoon data voor ze. Bij Transip zou je een VPS en dan Big Storage van 2TB erbij kunnen nemen maar dat kost behoorlijk per maand.

Moet het een complete server zijn? Voor 10 euro per maand heb je 2TB opslag per maand in Stack.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 00:21

Shunt

Boe

Je gaat dus per jaar +- 200/300 euro uit geven terwijl je nu al alles hebt staan om exact het zelfde te kunnen doen. Met daar enkel extra risico's bij en als enige voordeel dat je meterkast leger is?
Nofi maar heb je wel eens nagedacht om het IT management in te gaan?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

vortexnl1982 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 21:36:
Zoals ik al zei past die meuk niet bij mij in de meterkast. Daarnaast vind ik het wel handig als die vps lekker kan downloaden met 1 gbit ipv mijn 100 mbit.
In een nuc kun je gewoon een 4TB schijf kwijt. En heb je wel eens gezien hoe groot zo'n apparaat is? Ik weet niet hoe groot je meterkast is maar een nuc is net iets groter dan een stopcontact of zo...

[ Voor 38% gewijzigd door Palthe op 01-10-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Bedankt voor alle tips !

Ik ga nog eens goed kijken wat ik ga doen met mijn thuis-servertje. Ik zie nog niet echt een goedkoop alternatief voor het ding met voldoende schijfruimte.

Misschien dat ik een andere casing ergens vandaan kan halen of inderdaad voor een NUC gaan. Ik heb nu een Intel ATOM D525 @ 1.8 GHZ met 2 schijven in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jNXatVj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

offtopic:
Rust dat ding nou op je gasmeter? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Radiant schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 13:20:
offtopic:
Rust dat ding nou op je gasmeter? 8)7
Haha check, zoals ik zei: weinig ruimte in de meterkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

No offence, maar voor de inhoud lijkt mij dat de kast aan de grote kant is ;-). In jouw meterkast past meer dan je denkt (lees: ik heb ze hier wel voller voprbij zien komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat een puinhoop in die meterkast :X

Ik zou aan de linkerkant (of over de hele breedte) een aantal plankjes maken. In Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 staan genoeg voorbeelden :)
Pagina: 1