AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Oké, je raakt de voeding of de ongeverfde binnenkant van de behuizing aan. Zit je dan ook meteen op hetzelfde potentiaal als die nieuwe geheugenmodules die je net gekocht hebben?Twarp schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:41:
Wat een gedoe, jezelf aarden is in principe niet eens zo belangrijk. Je eigen lading moet gelijk zijn met datgene waarmee je werkt.
Die zitten in een static shielding bag en zijn waarschijnlijk op aardpotentiaal dat zakje in gegaan.
Waarom denk je dat die folie er om zit, je weet wel van die metaal achtige folie ...Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:17:
[...]
Oké, je raakt de voeding of de ongeverfde binnenkant van de behuizing aan. Zit je dan ook meteen op hetzelfde potentiaal als die nieuwe geheugenmodules die je net gekocht hebben?
Die zitten in een static shielding bag en zijn waarschijnlijk op aardpotentiaal dat zakje in gegaan.
Meh ...
Om die geheugenmodules op aardpotentiaal te houden. (Of welk potentiaal ze ook hadden toen ze die zak in gingen.) Maar wanneer je de kast van je pc aanraakt, ben je niet sowieso meteen op aardpotentiaal. Daartoe moet je pc ook geaard zijn.Twarp schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:18:
Waarom denk je dat die folie er om zit, je weet wel van die metaal achtige folie ...
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2016 22:21 ]
Daar ga je de fout in. Als je potentiaal gelijk is met je pc en je pakt de module uit de verpakking dan zal die ook gelijk zijn met jouw potentiaal, de verpakking zorgt ervoor dat je potentiaal verschil gelijkmatig over de inhoud zal verspreiden waarmee de kans op een beschadiging door ontlading nihil is geworden. Als je daarna je pc weer aanraakt met de module in je hand is alles op gelijk niveau.Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:21:
[...]
Om die geheugenmodules op aardpotentiaal te houden. Maar wanneer je de kast van je pc aanraakt, ben je niet sowieso meteen op aardpotentiaal. Daartoe moet je pc ook geaard zijn.
Bovendien gaat het om potentiaal verschil, niet aardpotentiaal.
[ Voor 4% gewijzigd door Twarp op 28-09-2016 22:25 ]
Meh ...
Dat zijn roze dissipative bags. Een grijze static shielding bag geleidt alleen aan de buitenkant. Er komt geen lading van buiten naar binnen. Die geheugenmodules gaan, in de fabriek, met 0 volt potentiaalverschil t.o.v. aarde, die zak in en blijven zo geladen totdat je ze eruit haalt. Ben jij dan niet geaard... ESD.Twarp schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:24:
Als je potentiaal gelijk is met je pc en je pakt de module uit de verpakking dan zal die ook gelijk zijn met jouw potentiaal, de verpakking zorgt ervoor dat je potentiaal verschil gelijkmatig over de inhoud zal verspreiden waarmee de kans op een beschadiging door ontlading nihil is geworden.
Tot je hem open maakt ...Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:28:
[...]
Een grijze static shielding bag geleidt alleen aan de buitenkant.
Daarna, potentiaal gelijk, probleem over.
Meh ...
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Kan, zoals al eerder gezegd. Maar het kan ook hoger zijn dan het aardpotentiaal. De nul hoeft namelijk niet nul te zijn en gelijk te zijn aan het aardpotentiaal. Ook tussen de nul en de aarding kán een potentiaalverschil optreden waardoor ook daar een stroom kan gaan lopen.Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:19:
[...]
Kan je moederbord een lager potentiaal dan de aarde hebben?
Zit je me te trollen?Twarp schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:36:
Tot je hem open maakt... Daarna, potentiaal gelijk, probleem over.
Als je geaard bent en de geheugenmodules gingen op aardpotentiaal de zak in: geen ESD.
Of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2016 23:01 ]
Nee ik zou niet durven ...Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:48:
[...]
Zit je me te trollen?Als je die static shielding bag opent en je hand erin steekt om die geheugenmodules te pakken. Ja, dan komen jij en die geheugenmodules op hetzelfde potentiaal. Maar hoe? De statische lading vliegt van je hand: ESD. Of zie ik iets over het hoofd?
Die anti static bags hebben die coating die aan beide kanten werkt, dus binnen en buiten. Hoewel alleen binnen al voldoende zou zijn.
Daarnaast is de hoeveelheid lading die eventueel over kan springen bepaald door het materiaal, de manier van opbouw en ook zeer belangrijk de grootte van het materiaal, en dat is bij pc componenten zeer gering.
Meh ...
Ik zou daar niet teveel over nadenken of mee gaan rekenen. Het werkt, daar gaat het om.
Meh ...
Bedoel je: zonder dat de rest van je laptop ook op +10kV komt?Tom-Z schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:30:
Voor voldoende hoge voltages zien die diodes er uit als kortsluiting, zodat als je +10kV op GND zet die stroom door de diodes kan lopen, zodat de rest van je laptop ook op +10kV komt (en er dus geen stroom door de rest kan lopen).
Nee, ik bedoel precies wat ik schreef. De rest van je laptop komt óók op +10kV, zodat er géén verschil meer is met GND.Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:28:
[...]
Bedoel je: zonder dat de rest van je laptop ook op +10kV komt?
Maar de diodes (tussen GND en de ICs) houden de stroom wel tegen?Tom-Z schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:30:
De rest van je laptop komt óók op +10kV, zodat er géén verschil meer is met GND.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2016 23:50 ]
Wat je vraag over ESD diodes betreft, daar bestaan specs voor die specificeren welke spanningen en stromen zo'n ding moet kunnen afvoeren om ESD veilig te worden genoemd, zoekvriendelijke term human body model. Goeie ESD protectie beloven een performance 'beyond JEDEC', en aangezien die tot 8kV gaan, moet 4kV prima werken.
Het product wat je aandraagt kan goed van pas komen in een productie omgeving van apparaten met een USB poort en plastic behuizing. Je kan tenslotte snel een geïsoleerd oppervlakte aarden zonder deze aan te raken, namelijk door een kabeltje te steken. Dan moet het apparaat wel uit staan natuurlijk. Als je thuis aan zo'n apparaat wil werken, dan ga ik ervan uit dat we over een reparatie praten. Dan kun je net zo goed even de metalen behuizing binnen aanraken als je dat product toch gaat openmaken. Zo'n plugje voegt thuis niks toe.
[ Voor 9% gewijzigd door Flake op 29-09-2016 01:54 ]
In de kabels die ik bij Conrad besteld heb om de polsband met de terminal te verbinden zit een weerstandje van 1MΩ. Dus in je plaatje is de polsband via een 1MΩ weerstandje met de terminal verbonden. Voor zover ik op internet kan vinden is dat ook verplicht.Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:00:
[...]
Ik wil weten of de volgende opstelling m'n USB-poort en/of moederbord niet verpest wanneer ik een aardige statische lading op me heb.
[afbeelding]
Dan zit er geen weerstand tussen mij en de GND van de USB-poort. (Die GND is volgens mij gelijk aan de GND van het moederbord.) Als ik 4kV ontlaad via het polsbandje en die GND heeft om een of andere reden een lager potentiaal dan de aarde, dan kan er veel stroom gaan lopen naar de USB-poort. Kan die dat aan? Want veel spanning en amper weerstand = hoge stroomsterkte.
Als de kabel van je laptop naar de aardingsterminal niet voorzien is van een weerstand dan is er nog altijd meer dan voldoende weerstand tussen de laptop en de polsband.
Bij de Chinese blauwe polsbandje zit de weerstand vaak in de plastic sluiting. In ieder geval zou dus tussen de polsband en de aardingsterminal een 1MΩ moeten zitten.
De aardingsterminal is weer met een 1MΩ weerstand verbonden met de aarde van het stopcontact.
Ja, dat snap ik ook niet helemaal. Snij een willekeurig USB-draadje open (bv. van je muis) en je ziet 5 draadjes, waarvan de 5e, de shield, uitkomt op de GND, meteen achter de USB-poort.Flake schreef op donderdag 29 september 2016 @ 01:51:
De shielding van usb connectoren gaan inderdaad naar ground.
Ik kom vooral specs tegen van diodes die achter de V+ van de USB-poort zitten. Ook logisch, want blijkbaar zit de GND van de USB-poort direct op de GND van het moederbord.Flake schreef op donderdag 29 september 2016 @ 01:51:
Wat je vraag over ESD diodes betreft, daar bestaan specs voor die specificeren welke spanningen en stromen zo'n ding moet kunnen afvoeren om ESD veilig te worden genoemd, zoekvriendelijke term human body model. Goeie ESD protectie beloven een performance 'beyond JEDEC', en aangezien die tot 8kV gaan, moet 4kV prima werken.
Weinig info over diodes tussen de GND van het moederbord en de ICs op het moederbord. Dus hopelijk kunnen jullie me hier meer over leren.
Als je de metalen behuizing aanraakt, dan vereffen je het potentiaalverschil tussen jou en het moederbord. Maar je zit niet op aardpotentiaal.Flake schreef op donderdag 29 september 2016 @ 01:51: Als je thuis aan zo'n apparaat wil werken, dan ga ik ervan uit dat we over een reparatie praten. Dan kun je net zo goed even de metalen behuizing binnen aanraken als je dat product toch gaat openmaken.
Het idee is dat alles continu op aardpotentiaal zit, tijdens de reparatie. Anders heb je een floating ground.
Nou het probleem is juist dat er bij het ontbreken van die 1M ohm weerstand juist te weinig weerstand is. Mocht je (per ongeluk hoop ikSepio schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:25:
[...]
Als de kabel van je laptop naar de aardingsterminal niet voorzien is van een weerstand dan is er nog altijd meer dan voldoende weerstand tussen de laptop en de polsband.

Die 1 M ohm weerstand is voldoende hoog om bovenstaande geen probleem te laten zijn (de stroom kan nooit gevaarlijk groot worden) maar die 1 M ohm is toch laag genoeg om de statische lading af te voeren.
Vandaar dus ook verplicht vanwege de veiligheid.
Als je een twijfelgeval ESD kabeltje gebruikt: check dan even met een mulitmeter wat de weerstand tussen beide uiteinden is. Indien het geen 1 M ohm of daaromtrent is, soldeer er een weerstand in als dat kan og koop een andere.
Je praat over de USB kabel maar de opmerking gaat over de grounding van de USB poort.Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:33:
[...]
Ja, dat snap ik ook niet helemaal. Snij een willekeurig USB-draadje open (bv. van je muis) en je ziet 5 draadjes, de 5e, de shield, uitkomt op de GND, meteen achter de USB-poort.
[...]
Het metalen deel van de USB poort is verbonden met het chassis van de PC en deze is via de netaansluiting via de PC voeding geaard (als het goed is).
Ja de GND van de USB zit direct aan de GND van het moederboard.
Die ESD diodes daar zou je eigenlijk helemaal niets mee moeten doen omdat je een ESD kabeltje helemaal niet op de signaal draden van de USB moet aansluiten ! Je mag het slechts op de GND aansluiten, het metalen shield dus. Die andere draadjes (rood, wit, groen) laat je open !
Die ESD diodes zitten meestal in de chio waar de USB poort aan hangt en die diodes zijn niet te vergelijken met "normale" huis tuin en keuken diodes. Het hangt ook van de chip af wat voor diodes het zijn. Soms is het niet eens een diode maar een misbruikte MOSFET of een PNP.
Dank voor je reactie. Ik dacht hetzelfde als jij, maar de fabrikant van de USB Ground Adapter adviseert om geen weerstand te hebben tussen de aardingsterminal en je polsbandje:Sepio schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:25:
[...]
In de kabels die ik bij Conrad besteld heb om de polsband met de terminal te verbinden zit een weerstandje van 1MΩ. Dus in je plaatje is de polsband via een 1MΩ weerstandje met de terminal verbonden. Voor zover ik op internet kan vinden is dat ook verplicht.

Daarom startte ik dit topic. Mijn vraag: als er geen weerstand hoeft tussen jezelf en de USB-poort, hoe zit het dan met de bescherming tussen de GND van het moederbord en de interne circuits op het moederbord?
Als je die USB Ground Adapter gebruikt, dan moet er geen weerstand tussen de aardingsterminal en de echte aarde.Sepio schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:25:
De aardingsterminal is weer met een 1MΩ weerstand verbonden met de aarde van het stopcontact.
jeroen3 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:48:
Jouw lichaam heeft geen stekker. Een apparaat wel. Er is altijd een stroomkring welke het apparaat een common mode spanning geeft. Dat los je met een 1 Mohm weerstand niet op. Dat los je op met een harde verbinding naar aarde. Puur koperdraad dus. Minder dan een Ohm.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2016 14:59 ]
En eenieder die denkt dat de ESD protectie niet gaat werken als er een weerstand in de aansluiting zit heeft niet begrepen hoe ESD werkt.
Ehh, elektrocutie door je pc? Nee. Alle stekkers trek je vooraf uit je pc/laptop. (Misschien laat je de voedingskabel in je pc zitten en schakel je de PSU uit, om je pc geaard te houden. Mits je zeker weet dat die PSU dan echt helemaal geen stroom verbruikt.) Als de stroomsterkte ergens te hoog wordt, is dat hooguit een paar milliseconden en je kan je pc slopen, maar niet anderom.peterpv schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:34:
Mocht je (per ongeluk hoop ik) iets aanraken waar spanning op staat dan kan er bij zo'n aarding zonder weerstand teveel stroom gaan vloeien en dan electrocuteer je jezelf. Dat wil je niet.
Die USB Ground Adapter doet in wezen gewoon hetzelfde als de aardingsdraad in je voedingskabel.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2016 17:54 ]
Mijn eerste ingeving was toch juist, die shield hangt niet aan ground, maar aan earth. Bij pc's doen ze dit bijvoorbeeld met die metalen vingers aan je IO shield, die maken contact met de connector en die shield zelf hangt natuurlijk vast aan je chassis, en die zit op randaarde. Je wilt niet dat interferentie die opgepikt wordt door je shield op je ground terecht komt. Tussen earth en ground hangen meestal elco's.Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:33:
Ja, dat snap ik ook niet helemaal. Snij een willekeurig USB-draadje open (bv. van je muis) en je ziet 5 draadjes, de 5e, de shield, uitkomt op de GND, meteen achter de USB-poort.
Die aan de V+ heeft zenerdiode karakteristieken, dus die zal geleiden als V+ boven de 5V uitkomt, of onder de 0V waarbij het als een normale diode fungeert. Die op de datalijnen zijn bidirectioneel (dus 2 zeners in serie) en dat is omdat usb datalijn een differentieel (verschil tussen D+ en D-) signaal is, net zoals ethernet. Moet ook wel om een beetje afstand te kunnen maken.Ik kom vooral specs tegen van diodes die achter de V+ van de USB-poort zitten. Ook logische, want blijkbaar zit de GND van de USB-poort direct op de GND van het moederbord.
Je moet zelf natuurlijk wel geaard zijn, dan zit je behuizing ook meteen op aardpotentiaal. Als je dan op een ESD mat werkt die contact maakt met het plastic van je laptop, dan zweeft je moederbord inderdaad, maar hij zal ook niet zo gauw geladen worden als je hem net hebt gedischarged en je de laptop niet verplaatst. Met je hand contact blijven maken is met een reparatie goed te doen. In een productieomgeving neem je liever het zekere voor het onzekere.Als je de metalen behuizing aanraakt, dan vereffen je het potentiaalverschil tussen jou en het moederbord. Maar je zit niet op aardpotentiaal.
Het idee is dat alles continu op aardpotentiaal zit, tijdens de reparatie. Anders heb je een floating ground.
En daar vertrouw jij altijd 100% op ? Zou ik nooit doen. Een vergissing is zo gemaakt.Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:50:
[...]
Ehh, elektrocutie door je pc? Nee. Alle stekkers trek je vooraf uit je pc/laptop. (Misschien laat je de voedingskabel in je pc zitten en schakel je de PSU uit, om je pc geaard te houden. Mits je zeker weet dat die PSU dan echt helemaal geen stroom verbruikt.) Als de stroomsterkte ergens te hoog wordt, is dat hooguit een paar milliseconden en je kan je pc slopen, maar niet anderom.
Bovendien, met de 1 M ohm weerstand heb ESD protectie en is een ongelukje minder rampzalig.
Hoe bedoel je andersom ?Als de stroomsterkte ergens te hoog wordt, is dat hooguit een paar milliseconden en je kan je pc slopen, maar niet anderom.
Ja voorzover het het deel betreft wat niet aan je arm hangt wel ja. En dan nog gaat dat ook ESD protectie geven met een 1 Mohm weerstand erin.Die USB Ground Adapter doet in wezen gewoon hetzelfde als de aardingsdraad in je voedingskabel.
[ Voor 13% gewijzigd door peterpv op 29-09-2016 17:58 ]
In alle stroomschema's die ik heb gezien tot nu toe, komt het shield draadje uit op de GND, direct achter de USB-poort. Die GND staat volgens mij sowieso direct aan earth.Flake schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:54:
Mijn eerste ingeving was toch juist, die shield hangt niet aan ground, maar aan earth.
Die GND is gewoon de 0. Of de 'min'. Hoe je het wilt noemen. Het voltage in de ICs is ten opzichte van de GND. Correct me if i'm wrong.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2016 18:29 ]
Als je nou eens een multimeter pakt op de continuity stand (piept bij verbinding) en je probeert het gewoon eens even uit. Dat is erg leerzaamVerwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 17:58:
[...]
In alle stroomschema's die ik heb gezien tot nu toe, komt het shield draadje uit op de GND, direct achter de USB-poort. Die GND staat volgens mij sowieso direct aan earth,
(Dat moederbord is bijna 10 jaar oud. Maar die dingen veranderen niet zo snel, lijkt me.)
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2016 18:09 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2016 20:35 ]
Volgens mij heb je het verschil tussen spanning en stroom nog niet door.Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:49:
[...]
Maar de diodes (tussen GND en de ICs) houden de stroom wel tegen?
Als je 10kV op de V+ kant zet én je zet 10kV op de ground van de laptop dan gaat er niets gebeuren. Er is in dit geval immers geen potentiaalverschil en dus zal er geen stroom lopen.
In een serie-schakeling is de stroomsterkte overal gelijk, maar de spanning neemt af na iedere weerstand.
Als ik direct verbonden ben met de GND van de USB-poort (en dus direct verbonden ben met de GND van het moederbord) zonder weerstand ertussen, dan kan lading vanaf mij snel stromen naar het moederbord.
Zie die GND even als een sloot waar ineens een grote golf doorheen komt. Als er geen sluisjes zijn tussen die sloot en de zij-slootjes, dan stroomt het water gewoon door tot in de zij-slootjes; de interne circuits op het moederbord.
Normaal gesproken is de GND een afvoer-sloot met het laagste waterniveau van de delta.
Hoe sterk zijn die sluisjes; de diodes? Of zit er iets anders tussen GND en de ICs?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2016 19:37 ]
Ja en nee. Een 0 Ohm weerstand heeft meer inductiviteit, en toch nog steeds meer weerstand dan een stuk koperspoor van dezelfde afmetingen. Dit zorgt ervoor dat het pad van de minste weerstand voor hoogfrequente signalen niet via deze weerstand is. Puur 0 Ohm is namelijk niet zomaar mogelijk.Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:35:
0 ohm is toch gewoon hetzelfde als kortsluiting tussen shield en GND?
Je zit warm. Je verwart een 0 ohm weerstand (jumper) met een ferrietje. 0 ohm weerstandjes bestaan uit een laag dikke film, en waarbij bij een normale weerstand met een laser een hap uit de film wordt gesneden om de gewenste weerstand te bereiken, wordt deze bij de jumper intact gelaten. Dat levert niet veel inductie op. Ferriet daarentegen gedraagt zich als een jumper voor gelijkspanning, maar op (hoog)frequente wisselsignalen treedt er inductie op. Dat is inherent aan het materiaal.jeroen3 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:15:
[...]
Ja en nee. Een 0 Ohm weerstand heeft meer inductiviteit, en toch nog steeds meer weerstand dan een stuk koperspoor van dezelfde afmetingen. Dit zorgt ervoor dat het pad van de minste weerstand voor hoogfrequente signalen niet via deze weerstand is. Puur 0 Ohm is namelijk niet zomaar mogelijk.
Verder heb je gelijk wat zuivere 0 ohm betreft, dat is supergeleiding en daar mag je wel wat moeite voor doen. Bij CERN doen ze dat door het koper (volgens mij) in die magneten met vloeibaar helium te koelen naar bizar lage temperaturen en dan heb je supergeleiding. Als je multimeter 0 ohm aangeeft, dan zit er altijd wel iets van weerstand in. Dat is ontzettend lastig om te meten maar prima te schatten door te rekenen met soortelijke weerstand van het materiaal. En inderdaad zal de stroom de weg van de minste weerstand volgen, ook als het verschil in weerstand erg klein is.
Tov wat zou de GND beschermd moeten worden? Het gaat om het potentiaal verschil. Of nu de ground 1kV omhoog springt of de voeding (en data) 1kV naar beneden maakt niks uit. Dus de ESD protectie die op de voeding en data naar ground zit beschermd de ICs. Als alles 1kV omhoog springt is er immers niks aan de hand, het potentiaal verschil tussen de verschillende pinnen is nog steeds prima.Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:48:
Ik snap het verschil tussen spanning en stroom. Spanning, het potentiaalverschil, is nodig om stroom te laten lopen. Hoe snel die stroom loopt, de stroomsterkte, hangt af van de weerstand. Veel spanning, weinig weerstand: veel ampère.
In een serie-schakeling is de stroomsterkte overal gelijk, maar de spanning neemt af na iedere weerstand.
Als ik direct verbonden ben met de GND van de USB-poort (en dus direct verbonden ben met de GND van het moederbord) zonder weerstand ertussen, dan kan lading vanaf mij snel stromen naar het moederbord.
Zie die GND even als een sloot waar ineens een grote golf doorheen komt. Als er geen sluisje zijn tussen die sloot en de zij-slootjes, dan stroomt het water gewoon door tot in de zij-slootjes; de interne circuits op het moederbord.
Normaal gesproken is de GND een afvoer-sloot met het laagste waterniveau van de delta.
Hoe sterk zijn die sluisjes; de diodes? Of zit er iets anders tussen GND en de ICs?
Maar nog steeds de vraag: Waarom? Er is geen reden om niet een 1MOhm weerstand in je polsbandje te hebben, en imo is het overdreven voor een PC in elkaar zetten. Doe niet je favoriete wollen trui aan, raak wat blank metaal aan, en doe een beetje voorzichtig en het moet prima gaan.
Klopt helemaal. Tijdens certificatie zit er vaak ook een ferrite op. Maar die zijn duur, dus tijdens productie is het een jumper. Welkom bij de zelfregulerende markt.Flake schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 14:44:
Je zit warm. Je verwart een 0 ohm weerstand (jumper) met een ferrietje.
Zeker niet overdreven. ESD mat en polsbandje om anders kun je meteen vertrekken waar ik werk (en terecht). Dat raak wat blank metaal aan is intussen het advies van iedereen die niet professioneel met electronica werkt volgens mij, echter gebeurd er ook nog een hoop wat je niet ziet. ESD is namelijk niet alleen een zichtbare ontlading maar ook onzichtbaar. Helaas nog steeds schadelijk voor je geheugenmodules. Dat je niet meer voelbaar ontlaad wilt niet zeggen dat je daadwerkelijk geen schade meer aan kan richtenSissors schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 23:24:
Maar nog steeds de vraag: Waarom? Er is geen reden om niet een 1MOhm weerstand in je polsbandje te hebben, en imo is het overdreven voor een PC in elkaar zetten. Doe niet je favoriete wollen trui aan, raak wat blank metaal aan, en doe een beetje voorzichtig en het moet prima gaan.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Er werd hierboven niet over een professionele werkplek gepraat. Daar wil je dit soort maatregelen wel afspreken omdat je niet kunt verwachten dat elke nitwit netjes contact houdt met het grootste aardvlak om zo min mogelijk potentiaalverschil te hebben. Voor thuis is het aanraken (en vasthouden!) van een blank stuk metaal zeker wel voldoende om geen lading meer te hebben en zo ESD-veilig je werkzaamheden te kunnen uitvoerenJim423 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 23:42:
Zeker niet overdreven. ESD mat en polsbandje om anders kun je meteen vertrekken waar ik werk (en terecht). Dat raak wat blank metaal aan is intussen het advies van iedereen die niet professioneel met electronica werkt volgens mij, echter gebeurd er ook nog een hoop wat je niet ziet. ESD is namelijk niet alleen een zichtbare ontlading maar ook onzichtbaar. Helaas nog steeds schadelijk voor je geheugenmodules. Dat je niet meer voelbaar ontlaad wilt niet zeggen dat je daadwerkelijk geen schade meer aan kan richten
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Het eerste product waarbij dat het geval is moet ik nog tegenkomen. Ferrietjes zijn niet zo duur, het is zeker niet een noemenswaardige kostenpost tijdens productie om aan te gaan nibbelen, en als je dat zou doen kun je net zo goed niet certificeren. Zowel vanuit technisch als commercieel perspectief zou ik dit een bizar scenario vinden.jeroen3 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 23:32:
[...]
Klopt helemaal. Tijdens certificatie zit er vaak ook een ferrite op. Maar die zijn duur, dus tijdens productie is het een jumper. Welkom bij de zelfregulerende markt.
Wat ik over die ESD discussie nog kwijtwil, als je een desktop wilt bouwen en je hebt een voeding met powerschakelaar, dan kun je daar al een hoop mee. Voeding als eerste inbouwen, power schakelaar uit met de stekker erin, wel geaard natuurlijk, en voila, je behuizing is geaard. Dan zou je zelf nog contact moeten maken met die kast met je blote armen of benen misschien zelfs, je werkt op de vloer waar in ieder geval geen tapijt ligt, en dan heb je al behoorlijk wat ESD maatregelen genomen. Met zo'n opstelling zou je al een hoop schokken voorkomen.
Nou is dat wel erg minimalistisch en is een matje een stuk praktischer, maar dat is wel het belangrijkste wat je nodig hebt. Nadeel: dit werkt maar voor één persoon en dus voor een productieomgeving ongeschikt. Op een matje blijft het spul op zijn plek en in een productieomgeving zijn die goederen constant in beweging en komen ze langs heel veel personen. Dan moet je wel zoveel maatregelen treffen, inclusief zo'n esd usb stekker, om het probleem beheersbaar te houden, maar voor thuis voegt dat echt niks toe. De essentiële zaken zijn een geschikte omgeving, een matje met polsbandje, en fatsoenlijke training.
Het ging dus duidelijk niet om de professionele sfeer. En voor gewoon je PC in elkaar zetten thuis vind ik een polsbandje overdreven, en ook het permanent aanraken vind ik overdreven. Ja het verminderd het risico, maar we hebben het over zulke kleine risico's dat het imo meer moeite kost dan wat het waard is.Jim423 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:09:
Dat klopt. Echter versta ik met ''raak wat blank metaal aan'' geen vasthoudenOok is het missen van 1 hand erg onhandig met het plaatsen van componenten dus ik zou alsnog een polsbandje aanraden. Overigens gaan in professionele sfeer de regels nog veel verder dan een mat en bandje (denk aan vloeren, mouwen, jassen etc) maar dat is inderdaad voor thuis minder interessant
Wat overigens grappig is, is dat ik laatst hoorde van een onderzoek gedaan waaruit bleek dat bij de assemblage van producten het eigenlijk weinig uitmaakte welke ESD klasse er rekening mee werd gehouden, als ze maar de basis ESD maatregelen namen (waar dus een polsbandje bij hoort uiteraard).
Ik neem aan dat je daar voor een professionele omgeving bedoelt, en niet dat iedereen die een PC in elkaar wil zetten eerst een echte ESD training moet voltooienDe essentiële zaken zijn een geschikte omgeving, een matje met polsbandje, en fatsoenlijke training.
Overigens heb ik nog nagenoeg nooit in professionele omgeving ESD bandjes gebruikt
GND hoeft niet beschermd te worden. Andersom. De ICs op het moederbord (bv. de chipset) moeten bescherming hebben tegen GND.Sissors schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 23:24:
Tov wat zou de GND beschermd moeten worden?
Normaal, wanneer je pc aan is, loopt de stroom van V+, door de ICs, naar GND.
Als je pc uitgeschakeld is en er zit 0 ohm tussen jou en de GND van de USB-poort, dan zit er ook 0 ohm tussen jou en de GND van het moederbord.

Wanneer je plakband lostrekt van je hand of je doet iets anders, dan kan er zomaar ineens een paar kV statische lading op je huid zitten.
Omdat GND op aardpotentiaal is, is er een potentiaalverschil tussen je huid en GND en gaat er (heel even) stroom lopen, totdat het potentiaalverschil weer 0 is.
Als er niets zit tussen de ICs en GND, dan kan de stroomsterkte (heel even) te veel worden voor de ICs...
Gelukkig zitten er diodes tussen de ICs en GND. Mijn vraag was: tot hoeveel kV gaat dat goed?
Vind je? Ik werd er spuugziek van dat na 3 jaar mijn zelfbouw pc's begonnen uit te vallen (mobo defect, ram defect, weet ik het) en iedereen die ik ken die zelf pc's bouwt heeft altijd gezeik met uitvallende componenten. Geven ook altijd de fabrikant of leverancier de schuld. En dan zit je weer een tijdje zonder, moet je noodoplossingen gaan verzinnen voor de tussentijd, uiteraard nieuwe compatibele hardware zoeken, noem maar op. Dan noem ik geen klein risico meer. En als dat een videokaart is waar ik destijds 350 euro voor heb betaald, dan voel je dat ook in de portemonnee. Vergis je niet, ondanks dat iedereen een pc en telefoon heeft is dat spul top of the line als het om high tech gaat.Sissors schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 18:39:
[...]
Het ging dus duidelijk niet om de professionele sfeer. En voor gewoon je PC in elkaar zetten thuis vind ik een polsbandje overdreven, en ook het permanent aanraken vind ik overdreven. Ja het verminderd het risico, maar we hebben het over zulke kleine risico's dat het imo meer moeite kost dan wat het waard is.
Nu al jarenlang geen uitvallende componenten meer tegengekomen. Toeval? Ik denk het niet.
Nee, ook voor thuisgebruikers geldt dat je moet weten waar je mee bezig bent om het te beheersen. Je kunt het tenslotte niet waarnemen, een polsbandje om terwijl je op tapijt werkt of in een wollen trui heeft weinig zin. Dat wil niet zeggen dat je persé een cursus moet volgen, als je mijn blog in mijn sig leest en begrijpt is dat denk ik al voldoende.Ik neem aan dat je daar voor een professionele omgeving bedoelt, en niet dat iedereen die een PC in elkaar wil zetten eerst een echte ESD training moet voltooien.
[ Voor 3% gewijzigd door Flake op 04-10-2016 14:36 ]
Stroomsterkte hangt af van potentiaalverschil en weerstand. Veel volt, weinig weerstand = veel ampère. Hoewel ElectroStatic Discharge maar heel kort duurt (want daarna is alles weer vereffend) kan die tijdelijk te hoge stroomsterkte wel die ultra tiny wires (op je moederbord) doen doorbranden.Sissors schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:14:
Is nu je probleem stroom of spanning?
Zeker weten? Gezien deze opmerking:Sissors schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:14:
Er zitten dus geen diodes tussen de ICs en de ground, ze zijn er aan kortgesloten. Er zitten diodes tussen de andere pinnen en de ground.
Damic schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:45:
Best practice bij een usb poort zijn TVS diodes over + en data naar gnd te leggen zodoende bij aanraking de hoge spanningen weg kunnen.
https://www.silabs.com/Su.../TechnicalDocs/AN0046.pdf op pagina 4 staat een voorbeeld

Als de ICs en GND zijn kortgesloten, dan krijgen die ICs toch meteen opdonder wanneer je de behuizing van de USB-poort aanraakt met blote vingers?
ESD is een point-of-contact dingetje. Ik zou zelfs dissipative handschoentjes dragen. Dat deed ik ook niet, maar ben het wel van plan bij m'n komende build.Flake schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:01:
Nee, ook voor thuisgebruikers geldt dat je moet weten waar je mee bezig bent om het te beheersen. Je kunt het tenslotte niet waarnemen, een polsbandje om terwijl je op tapijt werkt of in een wollen trui heeft weinig zin.
Mijn vraag blijft: wel of geen weerstand tussen je polsbandje en het aardingspunt?
Geen weerstand lijkt me beter, dan en slechts dan als de GND van de USB-poort (en dus de GND van het moederbord) zeer goed beschermd is tegen ESD.
Maarja, hoe goed is die bescherming? (Ik doel op de bescherming tussen GND en ICs. De GND zelf kan wel wat hebben, denk ik.)
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2016 16:40 ]
ESD is een ontlading van jou naar de aarde. Dat levert alleen gevaar op als het DOOR de IC's heen gaat. Als GND aan aarde vast zit, en je raakt GND aan, dan ontlaad jij je via GND naar de aarde. Maar dat levert geen gevaar op voor de IC's, want die zitten niet op het pad van jou naar de aarde. Het maakt dan niet uit of de lading 10, 100 of 10kV is.
Je loopt pas risico op schade als je een pinnetje van een IC aanraakt terwijl GND aan aarde vast zit, want dan loopt de lading VIA HET IC naar GND en dan naar de aarde. Maar dat is ook precies de reden dat je jezelf (al dan niet via een weerstand) aan GND/aarde vastmaakt, namelijk zodat dit nooit kan gebeuren.
Ja, daar begon ik meeTom-Z schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:49:
We vallen nu wel een beetje in de herhaling... GND van de USB-poort zit direct aan GND van de IC's vast. Daar zit geen "bescherming" of wat dan ook tussen.
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:12:
Mijn gok is dat alle GNDs op het moederbord gelijk zijn en doordat je de GND van de USB-poort op aardpotentiaal brengt, breng je alle GNDs op aardpotentiaal.
ESD is een ontlading. Van waar dan ook naar waar dan ook. Als gevolg van een potentiaalverschil. Vaak van je vinger naar een stukje hardware.Tom-Z schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:49:
ESD is een ontlading van jou naar de aarde.
Ja, inderdaad.Tom-Z schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:49:
Dat levert alleen gevaar op als het DOOR de IC's heen gaat.
Als ik GND aanraak (en er zitten geen diodes tussen de ICs en GND) dan maak ik toch direct verbinding met de ICs en als er dan statische lading op m'n vingers zit, dan verspreidt die toch eerst even over een deel van de ICs, voordat alles wegstroomt naar de aarde?Tom-Z schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:49:
Als GND aan aarde vast zit, en je raakt GND aan, dan ontlaad jij je via GND naar de aarde. Maar dat levert geen gevaar op voor de IC's, want die zitten niet op het pad van jou naar de aarde.
Stroom kiest gewoon de weg van de minste weerstand. Niet per se het pad naar de aarde.
De statische lading op mijn lichaam wordt 'aangetrokken' door de aarde. Dat stroomt eerst naar het aardingspunt. Daar kan het 2 kanten op: aarde of USB-poort. Daar kan een aantal elektronen toch denken: laten we naar de USB-poort gaan, want die trekt ons ook aan, maar er staat geen file die kant op? Waarna ze later alsnog naar de aarde stromen.
Je randaarde is een referentie en daarom wil je na de randaarde aansluiting wel een weerstand hebben. Meer weerstanden kan geen kwaad, als je maar geen contactpunt zonder weerstand aan die randaarde hebt zitten.Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:23:
Mijn vraag blijft: wel of geen weerstand tussen je polsbandje en het aardingspunt?
Waar zijn die diodes anders voor?Tom-Z schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:49:
Daar zit geen "bescherming" of wat dan ook tussen.

Oké, thanks.Flake schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 17:13:
Je randaarde is een referentie en daarom wil je na de randaarde aansluiting wel een weerstand hebben. Meer weerstanden kan geen kwaad, als je maar geen contactpunt zonder weerstand aan die randaarde hebt zitten.
Mijn logica was: geen weerstand tussen polsbandje en aardingspunt, want mocht je statische lading opbouwen, terwijl je een ESD-gevoelig ding in handen hebt, dan wil die statische lading liever naar de aarde dan naar dat ding.
Maar met dissipative handschoentjes kan je dat ook vermijden.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2016 17:36 ]
De min in een pc hangt HARD aan aarde, de massa (chassis) en de min van de voeding worden in de voeding direct met elkaar verbonden.
Denk niet te veel aan stroom, bij het afvoeren van statische lading heb je het amper over stroom, en als je via 1meg aan aarde hangt kan er zich geen lading meer opbouwen. Dus daar hoef je je al helemaal geen zorgen over te maken.
Ook je redenatie van "de kortste weg" gaat hier niet op (het meest gruwelijke wat je iemand bij basis elektro kunt leren, net alsof er dan op andere plaatsen dan geen stroom meer kan/zal lopen)
Als je bij de fabrikant van dat USB "aardtouwtje" gaat kijken zie je ook dat het bedoeld is om jouw op het zelfde potentiaal te brengen als de laptop
Ofwel, je knoopt je zelf aan de laptop ( een nettere vorm van de "kast vasthouden" methode van hierboven ) Als je het geheel daarbij aan aarde knoopt ben je nog beter bezig.*Standard USB jacks are wired to ground through the device to which they are connected. Bonding an operator or other grounding hardware to the USB port of a device will bring the device and operator to the same electrical potential (equipotential).
Geleidende handschoentjes doen NIETS anders dan blote handen ESD-wise dus die gaan je niet redden
[ Voor 43% gewijzigd door Sine op 06-10-2016 02:43 ]
Oké, je bent en blijft dan zelf op aardpotentiaal. Maar het ding dat je wilt vastpakken zit misschien niet op aardpotentiaal. Dus potentiaalverschil tussen je vingers en dat ding. Dan kunnen dissipative (1E7 ohm, oftewel: minimaal geleidend) handschoentjes toch beschermen tegen ESD?Sine schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 02:34:
Denk niet te veel aan stroom, bij het afvoeren van statische lading heb je het amper over stroom, en als je via 1meg aan aarde hangt kan er zich geen lading meer opbouwen.
De binnenkant van een static shielding bag is ook minimaal geleidend.
PS Ik ben niet bang voor m'n vingers. Ik wil voorzichtig doen met gevoelige elektronica.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2016 13:22 ]
Alleen handschoenen zijn niet voldoende.
Alleen een polsbandje is niet voldoende.
ESD veiligheid is een verzameling van voorzorgsmaatregelen die je allemaal moet volgen.
Hier een voorbeeld van een serie blogpost welke ook een veldmeter gebruikt.
http://www.e-gizmo.com/ARTICLES/ESD/ESD1.HTM
Lading is de integraal van stroom, dus stroom is een lading die zich per seconde verplaatst. Statische lading die verplaatst is dus wel degelijk een stroom, zij het een hele korte.Sine schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 02:34:
Denk niet te veel aan stroom, bij het afvoeren van statische lading heb je het amper over stroom, en als je via 1meg aan aarde hangt kan er zich geen lading meer opbouwen. Dus daar hoef je je al helemaal geen zorgen over te maken.
Ook je redenatie van "de kortste weg" gaat hier niet op (het meest gruwelijke wat je iemand bij basis elektro kunt leren, net alsof er dan op andere plaatsen dan geen stroom meer kan/zal lopen)
De redenering van "de kortste weg" gaat wel degelijk op (of althans, de weg van de minste weerstand) en is een valkuil waarom een ontwerp niet langs een EMC test komt. In een poging een beetje fatsoenlijke weergave te kunnen tonen, hier staat een leuk voorbeeldje tussen figuur 1 en 2. Figuur 1 zal storing geven doordat ze een stuk spoor delen op de ground, in figuur 2 niet meer. Dat is een theoretische weergave, trek dit door naar de praktijk en dan krijg je te maken met dezelfde stromen die door chassis, bekabeling en groundplanes kunnen lopen. En om er zeker van te zijn dat de stroom van één kring niet in de ground van een andere kring komt, zorg je ervoor dat er een kortere (of afgesloten) weg is. De weg van de minste weerstand is een belangrijke om rekening mee te houden.
Verder, met alleen dissiperende handschoenen aan ben je niet ESD-veilig. Je mist het gemeenschappelijke referentiepunt en in de praktijk kan lading dóór dissiperend materiaal schieten. Volgens mij had Dave van EEVblog daar nog een leuk filmpje van waarmee hij tekeer ging tegen Farnell.
Dat waren "Draadloze esd-wristands".Flake schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:55:
[...]
Volgens mij had Dave van EEVblog daar nog een leuk filmpje van waarmee hij tekeer ging tegen Farnell.
YouTube: EEVblog #768 - Cordless Anti-Static Wristbands BUSTED!
Maar deze, draadloze ESD bandjes? Dat slaat wel echt alles.
Ja, wel die minimaal geleidende handschoentjes, hè. Zoals in dat filmpje van MSI.jeroen3 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:38:
Normale handschoenen kunnen namelijk juist door wrijving meer esd opwekken dan blote handen.
Of doen die dissipative handschoentjes meer kwaad dan goed?
Ja, dissipative handschoentjes i.c.m. polsband en spiraaldraadje naar het aardingspunt.Flake schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:55:
Verder, met alleen dissiperende handschoenen aan ben je niet ESD-veilig. Je mist het gemeenschappelijke referentiepunt en in de praktijk kan lading dóór dissiperend materiaal schieten. Volgens mij had Dave van EEVblog daar nog een leuk filmpje van waarmee hij tekeer ging tegen Farnell.
(Aardingspunt = common ground point = gemeenschappelijk referentiepunt.)
Ja, letterlijk. Ampère = coulomb per seconde.Flake schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:55:
Lading is de integraal van stroom, dus stroom is een lading die zich per seconde verplaatst.
Klopt, de initiële ontlading. Als je eenmaal ontladen bent heb je het over zo gruwelijk kleine stroompjes dat ze te verwaarlozen zijn.Flake schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:55:
[...]
Lading is de integraal van stroom, dus stroom is een lading die zich per seconde verplaatst. Statische lading die verplaatst is dus wel degelijk een stroom, zij het een hele korte.
Verschillende massa structuren is totaal niet wat ik bedoelDe redenering van "de kortste weg" gaat wel degelijk op (of althans, de weg van de minste weerstand) en is een valkuil waarom een ontwerp niet langs een EMC test komt.
De uitspraak "de stroom volgt de weg van de minste weerstand is verkeerd en gevaarlijk.
De bulk van de stroom zal die weg volgen, maar dat wil niet zeggen dat er op andere plaatsen geen stromen meer kunnen lopen. Maar zo wordt dat helaas vaak wel geïnterpreteerd, zeker door mensen die net genoeg verstand van elektriciteit hebben om gevaarlijk te zijn
Precies, daarom ook mijn opmerking dat ESD handschoentjes vrij zinloos zijn als beveiliging tegen ESD, Als je dan handschoenen moet dragen ( om geen vingerafdrukken achter te laten die tegen je gebruikt kunnen worden bijvoorbeeldVerder, met alleen dissiperende handschoenen aan ben je niet ESD-veilig. Je mist het gemeenschappelijke referentiepunt en in de praktijk kan lading dóór dissiperend materiaal schieten.
Bij het vervangen van een reepje ram in een lapdoos totaal niet van toepassing.
Jein,Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:14:
Oké, je bent en blijft dan zelf op aardpotentiaal. Maar het ding dat je wilt vastpakken zit misschien niet op aardpotentiaal. Dus potentiaalverschil tussen je vingers en dat ding. Dan kunnen dissipative (1E7 ohm, oftewel: minimaal geleidend) handschoentjes toch beschermen tegen ESD?
Het gevoelige ding wat je vast pakt zit of in de laptop ( geen probleem, zelfde potentiaal ) of en een ESD zakje ( ook geen probleem, zodra je het zakje vast pakt wordt het potentiaal vereffend.)
Sterker nog, als je zo ver gaat zou je op een antistatische mat moeten werken, zodat je ook wat kunt neerleggen zonder dat het lading kan opbouwen.
Handschoentjes helpen enkel tegen vettige vingers
Goed overigens dat je ESD veilig kunt werken, maar de laatste jaren moet je het ECHT bont maken wil je iets slopen met ESD.
Het enige componente waarvan ik zeker weet dat ik het met ESD gemold heb was bij het overhandigen van een graka, maar toen tikte het ook letterlijk toen ik de kaart aanpakte ... dat was in het 386 tijdperk overigens.
Sinds dien raak ik in zo'n geval eerst de hand van de andere persoon aan en dan pas het onderdeel. Niet dat dat echt onder ESD best practices valt ik kan me niet heugen sinds dien nog wat gesloopt te hebben.
En ik heb heel wat halfgeleiders in handen gehad sinds dien.
[ Voor 11% gewijzigd door Sine op 06-10-2016 22:46 ]
Normale handschoenen, kunnen juist omdat ze van kunststof zijn meer statische elektriciteit opwekken dan een blote hand. Net als een ballon. Dus als je met ESD gevoelige spullen werkt, en je wilt handschoenen aan om de spullen niet te bevuilen met oliën en vetten van de huid, dan zul je daar speciale handschoenen voor moeten gebruiken.Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 19:54:
Ja, wel die minimaal geleidende handschoentjes, hè. Zoals in dat filmpje van MSI.
Of doen die dissipative handschoentjes meer kwaad dan goed?
Dus niet esd handschoenen omdat het esd spullen zijn.
Maar esd handschoenen omdat het schone spullen moeten blijven.
Is het beter dan geen handschoenen dragen? Nee. Je laat enkel geen vingerafdrukken achter op de hdd.
Ofwel ... het stond leuk voor het filmpje.
Maar voor het inbouwen van een hdd-tje zou ik zelf geen verdere ESD voorzorgen nemen.
[ Voor 16% gewijzigd door Sine op 07-10-2016 10:38 ]
Wat het inbouwen betreft, solid state 2,5" disks zijn immuun (want behuizing) zolang je van de connector afblijft. M2 SSD's en deze mechanische in dat filmpje zijn dat absoluut niet, en je ziet die persoon ook de vingers leggen op de PCB waar blote via's contact kunnen maken. Moet je niet doen zonder maatregelen.
Handschoenen zijn niet de beste optie ooit, maar een stuk makkelijker dan een polsbandje met draad. Ze geleiden niet en je kan er ook niet doorheen komen met een discharge (wat met die grijze ESD zakjes wel kan). Ze zijn goedkoop en makkelijk overal te gebruiken in tegenstelling tot zo'n beetje alles wat hier verder geschreeuwd wordt.
Niet geleidende handschoenen is het ergste wat je kunt doen, statische lading klappert daar vrolijk doorheen en ze helpen ook nog eens fijn bij het opbouwen ervan.
Magoed, je draagt al een polsbandje met een spiraalkabeltje naar het aardingspunt. Dus er zit, als het goed is, geen statische lading op je hand. De beetjes lading die je af en toe opbouwt, worden meteen vereffend met de aarde. Je blijft ongeladen.
Gaat het bij ESD vooral om de statische lading op je huid? Zoals elektronen op een ballon?
Of gaat het om body capacitance? De lading die je lichaam opslaat?
ESD-handschoenen zijn handschoenen die geschikt zijn voor werk in een ESD omgeving, Niet ESD (Isolerende) handschoenen zijn dat niet.
Je draagt ESD-handschoenen als je om een andere redenen handschoenen moet dragen (eerder genoemde vinger afdrukken ... maar er zijn meerdere niet ESD redenen denkbaar natuurlijk) meer is het niet.
Ofwel, in PC assemblage/reparatie totaal zinloos. (of je moet met LCD's aan de gang, daar zijn vetvingers niet zo prettig bijvoorbeeld.
Lading op de huid? Gaat niet lukken, daar ben je een veel te goede geleider voor. Body capacitance is de truuk.
Vandaar ook het human body model als gegeven bij hoe bestand een component is tegen ontlading. (typisch iets van 100pF met 1k5 in serie)
Nee hoor. In de praktijk kan daar een lading doorheen schieten. Daarom zijn alleen handschoenen niet voldoende.Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:03:
ESD gloves zijn minimaal geleidend. Als je ze draagt, dan springt de statische lading niet ineens van je hand naar het ding in je hand, maar het potentiaalverschil vereffent langzaam genoeg om geen schade te veroorzaken.
Tussen de specs van de gemiddelde ESD handschoen staat: 1E7 ohm weerstand.Flake schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:18:
In de praktijk kan daar een lading doorheen schieten. Daarom zijn alleen handschoenen niet voldoende.
Fijn dat jullie blijven reageren. Want het begint een beetje te dagen.
Ik dacht dat je huid een zeer slechte geleider is. Daarom dacht ik: je moet je lichaam zien als een ballon, een isolator, waar elektronen op blijven plakken.
Maar je moet je lichaam zien als een capacitor die charge kan opslaan.
Maar als je kijkt hoe die dingen er uit zien (open geweven) dan kun je daar makkelijk doorheen knetteren.
Ik val in herhaling ... maar de primaire functie van ESD-handschoenen is dingen schoon houden, daarnaast zijn ze geleidend zodat je geen lading kunt opbouwen met het voorwerp wat je anders geïsoleerd beet zou hebben, maar dat is eigenlijk vooral zodat je ze in een ESD-omgeving MAG gebruiken.
Dat geldt trouwens voor ALLE dingen op een ESD veilige werkplek, als het niet geleidend is hoort het er niet thuis. Incluus plastic bakjes en gereedschap. Als je ver genoeg gaat is zelfs je trui een probleem.
Maar wat is nou eigenlijk je doel, we zijn al drie pagina's over ESD theorie verder en het is me nog niet helemaal duidelijk wat je vraag precies is.
Als je aan apparatuur wilt sleutelen (laptops?) die ESD gevoelig is en je wilt het goed doen dan kom je niet weg met enkel een polsbandje en een kabeltje op de USB poort. Dan kom je een echte ESD veilige werkomgeving aan het opzetten.
En als je dat echt goed wilt doen ziet dat er zo uit:

Maar zoals gezegd, persoonlijk vind ik dat wat ver gaan om een reepje geheugen in een laptop te frutten.
Als je zelf iets wilt doen zorg dan voor een werkoppervlak met een geleidende mat en een polsbandje. Voeg daar een ESD schroevendraaier setje aan toe en je hebt van ESD weinig meer te vrezen.
[ Voor 15% gewijzigd door Sine op 07-10-2016 18:44 ]
Je moet minstens een smurfenpak aan.Sine schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:31:
Als je ver genoeg gaat is zelfs je trui een probleem.

Ja, even ASML bellen
Ik wil voorzichtig zijn met elektronica. ESD vermijden. Dus common ground point (die je kortsluit met de randaarde-pin) met daaraan verbonden:Sine schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:31:
Maar wat is nou eigenlijk je doel, we zijn al drie pagina's over ESD theorie verder en het is me nog niet helemaal duidelijk wat je vraag precies is.
-dissipative matje;
-spiraaldraadje naar polsbandje;
-USB Ground Adapter in USB-poort van het moederbord.
Mijn vraag was: moet er wel/niet een weerstand in dat spiraaldraadje? Als er geen weerstand in moet, was mijn vraag: maak je dan geen kortsluiting met de ICs op het moederbord? Daarom dacht ik: zitten er misschien diodes tussen de GND van het moederbord en de ICs op het moederbord?
Wat betreft de dissipative gloves; ik dacht echt dat die dienst deden als een soort weerstand tussen je handen en het ding in je hand. Dat leek me alleen maar goed. Maar als ik jullie goed begrijp, voegen ze weinig toe, want het is geweven doek met kleine openingen in het weefsel.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2016 20:58 ]
Altijd, maar om veiligheidsredenen niet om ESD technische.
Als er geen weerstand in moet, was mijn vraag: maak je dan geen kortsluiting met de ICs op het moederbord?
Nee, je hangt enkel aan massa, als je met de pc/laptop op het antistatische matje werkt is zelfs die usb connector niet nodig
Daarom dacht ik: zitten er misschien diodes tussen de GND van het moederbord en de ICs op het moederbord?
Nee, maar dat is ook niet relevant, een ontlading op de massa van het geheel is geen probleem, die kun je net zo goed krijgen als je gewoon een laptop oppakt bijvoorbeeld.
Wat betreft de dissipative gloves; ik dacht echt dat die dienst deden als een soort weerstand tussen je handen en het ding in je hand. Dat leek me alleen maar goed. Maar als ik jullie goed begrijp, voegen ze weinig toe, want het is geweven doek met kleine openingen in het weefsel.
Je hebt ook geleidende nitrile handschoenen, maar inderdaad voor ESD voegen ze niets toe.
[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 07-10-2016 21:19 ]
De GND van de USB-poort zit waarschijnlijk direct (of met een spoel) aan de massa, maar kan ook een eigen GND hebben die verderop aan de massa zit.Sine schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:18:
Als er geen weerstand in moet, was mijn vraag: maak je dan geen kortsluiting met de ICs op het moederbord?
Nee, je hangt enkel aan massa, als je met de pc/laptop op het antistatische matje werkt is zelfs die usb connector niet nodig
Is het wellicht beter om de randaarde-pin van de voeding gewoon direct aan het aardingspunt te hangen? I.p.v. die USB Ground Adapter tussen pc en aardingspunt. (Je polsbandje hangt ook aan hetzelfde aardingspunt.)
De weerstand van nitrile gloves is +- 1E10 ohm. Is dat nog "geleidend" te noemen?Sine schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:18:
Je hebt ook geleidende nitrile handschoenen, maar inderdaad voor ESD voegen ze niets toe.
Aanvankelijk dacht ik dat dissipative gloves hetzelfde doen als een pink static dissipative bag. Zo'n pink bag geleidt minimaal van buiten naar binnen en andersom. Leg je hand erop en het potentiaalverschil met het ding erin wordt veilig vereffend. Tenzij het potentiaalverschil gigantisch is.
Bij een static shielding bag kan je de binnenzijde van het folie aanraken om een eventueel potentiaalverschil veilig te vereffenen, voordat je het ding in de bag eruit haalt.
Maar wat doe je als de hardware gewoon in plastic zit? Bijvoorbeeld geheugenreepjes.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2016 20:54 ]
Nog een vraagje: hangt de behuizing (van een laptop) direct aan de common ground van het moederbord?
Dan kan je de kabel tussen laptop en voedingsadapter doorknippen. In die kabel zitten 2 draadjes: V+ en GND. Dat GND-draadje hang je dan direct aan het aardingspunt.
Of heeft de behuizing een apart spoor naar de randaarde?
Je polsbandje hang je aan hetzelfde aardingspunt. Is een anti-statische polsbandje met metalen band beter dan met stoffen bandje? Omdat het contact-oppervlak met je huid groter is? Of maakt het geen klap uit?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2016 16:20 ]
Hangt de voedingsplug direct aan massa bij een laptop ?
Niet gegarandeerd, daar kan zomaar eens een ferriet kraal of een common mode spoel tussen zitten. Is dat dan 'hard' genoeg om het ding ESD technisch te aarden? JA.
Het zelfde als een USB massa dat ook is, knip een willekeurige USB kabel doormidden, en gebruik daar het aardscherm van (weer via 1M)
Elk antischtatisch bandje is beter dan geen antistatisch bandje (behalve de wireless versie die in China wel te vinden is ... die doet gewoon niets
Moet 'ie per se om je pols of is het effect hetzelfde om je enkel?
Maakt het qua static buildup (op het polsbandje zelf) nog uit of de band is gemaakt van metaal of van elastisch textiel?
Een metalen bandje heeft meer contactoppervlak met je huid.
Een textiel bandje kan je lekker strak trekken en blijft misschien beter zitten, maar de buitenkant van de stof is blijkbaar isolerend: "outer surface of light blue fibers act as an insulator." Beetje wrijven en statische lading blijft juist zitten op de buitenkant. Of niet?
(De binnenkant is wel geleidend.)
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2016 15:46 ]
YouTube: Blackberry the cat answers a question on ESD safety.
Hij chargeert hier ... een tikje

Ik zeg niet dat het compleet geen issue meer is tegenwoordig, maar met PC hardware moet je goed je best doen om iets te mollen.
Je mag goed je best doen om je build from scratch compleet te frituren, maar nogmaals, iedereen die ik ken die zelf pc's bouwt klaagt na een aantal jaar over uitvallende componenten. Ik heb nog steeds nergens last van.
Ik bouw en sleutel aan pc's sinds ik een 386 kocht ergens midden jaren 90, ik heb letterlijk honderden PC's en notebooks in mijn handen gehad in de negen jaar die ik bij een kleine automatiseerder gewerkt heb. Alle eigen pc's ik heb gehad sinds 1999 waren zelfbouwers.
De enige defecten die ik aan mijn eigen machines gehad hebben waren HDD media errors, behalve het eerder genoemde videokaartje wat ik van iemand aanpakte.
In die 20 jaar heb ik NOOIT een ESD bandje gedragen of aan een ESD werkplek gewerkt.
Ook in mijn directe omgeving waar wat tweakerige figuren rondzwerven zie ik het zelfde, en die zijn waarschijnlijk minder voorzichtig dan ik.
Ook werk ik al jaren met CMOS logica, picofet amps en uC's, daar zal ik vast wel eens wat van gesloopt hebben, maar dingen die later door een eventuele tik een stiekeme dood gestorven zijn? Ik kan er geen opnoemen.
Wat niet wilt zeggen dat ik geen rekening gehouden heb met ESD, met een beetje gezond verstand kom je een heel eind, een geaarde behuizing en reepjes alleen bij hun randen/heatsinks beet pakken, IO kaarten enkel bij hun brackets grijpen helpt al een hele hoop.
Is dat perfect ? Vast niet. Is dat in mijn geval afdoende geweest? Jep, would do again / doe niet anders, maar YMMV.
In het kort, mijn ervaring is anders
[ Voor 5% gewijzigd door Sine op 22-10-2016 22:24 ]
Extra goede aarde maken op het moederbord. Als de afstandsbusjes niet voldoende zijn. Doordat het bijvoorbeeld een uitschuifbare achterzijde is.
Oké, die ground wire én messing standoffs. Is dat niet vragen om ground loops?jeroen3 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:05:
Extra goede aarde maken op het moederbord. Als de afstandsbusjes niet voldoende zijn. Doordat het bijvoorbeeld een uitschuifbare achterzijde is.
Ik meet 0 ohm tussen alle mounting holes. (Daarom is 1 ground wire ook genoeg, denk ik.)
Zitten alle mounting holes vast aan de common ground van het moederbord?
Is die common ground, via de PSU, grounded naar earth?
Is het moederbord niet verbonden, via de messing standoffs, met de kast?Sine schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:02:
Of een geïsoleerd deel van de kast aarden, het moederbord is normaal gezien al via de voeding met de kast verbonden.
Hoe zijn geverfde kasten eigenlijk geaard? De kast is de shielding van alles, toch? Die wil je op aard-potentiaal hebben. Maar genoeg kasten zijn zwart vanbuiten én zwart vanbinnen.
Ik heb net even m'n zwarte PSU gemeten en die geleidt niet aan de buitenkant.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2016 21:26 ]
En dat is geen perfecte aarde, maar dat hoeft ook niet. Het netspanningsvoerende gedeelte blijft in de voeding, en die is wel degelijk hard geaard, verder is alles waar een power stekker naartoe gaat via de massa draden geaard. En die dingen zitten dan weer in op of tegen de kast geschroefd.
[ Voor 77% gewijzigd door Sine op 25-10-2016 22:50 ]
Ik heb al een stuk of 10 PC's op de vloerbedekking in elkaar gezetSine schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 21:32:
*Iedereen* is een klein beetje behoorlijk heftig heel erg zwaar overtrokken.
Ik bouw en sleutel aan pc's sinds ik een 386 kocht ergens midden jaren 90, ik heb letterlijk honderden PC's en notebooks in mijn handen gehad in de negen jaar die ik bij een kleine automatiseerder gewerkt heb. Alle eigen pc's ik heb gehad sinds 1999 waren zelfbouwers.
De enige defecten die ik aan mijn eigen machines gehad hebben waren HDD media errors, behalve het eerder genoemde videokaartje wat ik van iemand aanpakte.
In die 20 jaar heb ik NOOIT een ESD bandje gedragen of aan een ESD werkplek gewerkt.
Ook in mijn directe omgeving waar wat tweakerige figuren rondzwerven zie ik het zelfde, en die zijn waarschijnlijk minder voorzichtig dan ik.
Ook werk ik al jaren met CMOS logica, picofet amps en uC's, daar zal ik vast wel eens wat van gesloopt hebben, maar dingen die later door een eventuele tik een stiekeme dood gestorven zijn? Ik kan er geen opnoemen.
Wat niet wilt zeggen dat ik geen rekening gehouden heb met ESD, met een beetje gezond verstand kom je een heel eind, een geaarde behuizing en reepjes alleen bij hun randen/heatsinks beet pakken, IO kaarten enkel bij hun brackets grijpen helpt al een hele hoop.
Is dat perfect ? Vast niet. Is dat in mijn geval afdoende geweest? Jep, would do again / doe niet anders, maar YMMV.
In het kort, mijn ervaring is andersNaar mijn mening ruikt je sig daarom ook iets te veel naar bangmakerij.
Toevallig 2 dagen geleden in een oude A-Open case gebouwd, daar zaten geen standoffs in maar een soort van heuveltjes. Zal wel goed zijn dus, dacht ik. Nee dus, kortsluiting. Wat blijkt: het oude OEM moederbord had plastic ringen onder het bord. Maar goed, niks is kapot, andere kast uit de kast (lol) getrokken en alles is weer prima. Ik heb hier wel 2 PC's (waaronder mijn eigen) die niet aan een geaard stopcontact hangen. Van die andere PC heb ik een idiote optater gekregen toen ik met mijn klauwen aan de kast kwam, 220v dus. Dat is dus wel iets waarvan ik zeg dat je rekening mee kan (moet) houden als dat mogelijk is. Zeker bij een niet-geverfde kast zoals in mijn geval het geval was.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Het idee is om de schielding - de kast - te grounden naar earth. Dan kan statische lading wegvloeien en blijft de kast ongeladen.kuusj98 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:54:
Ik heb hier wel 2 PC's (waaronder mijn eigen) die niet aan een geaard stopcontact hangen. Van die andere PC heb ik een idiote optater gekregen toen ik met mijn klauwen aan de kast kwam, 220v dus. Dat is dus wel iets waarvan ik zeg dat je rekening mee kan (moet) houden als dat mogelijk is. Zeker bij een niet-geverfde kast zoals in mijn geval het geval was.
Daarom snap ik ook niet waarom veel kasten vanbuiten én vanbinnen zwart gespoten worden. Vroeger vond ik zwart vanbinnen juist mooi, maar inmiddels denk ik daar anders over.
Oké, je schroeft door de lak heen. Zo maak je contact tussen de standoffs en het metaal van de kast. En contact tussen het metaal van de PSU-behuizing en het metaal van de kast. Maar dat metaal zit ge-sandwich-t tussen de lak. Het oppervlak van de kast geleidt niet. Aan de buitenkant: prima. Maar aan de binnenkant wil je geen statische lading opbouwen. En de vlieger "even je polsbandje aan de kast klemmen" gaat niet meer op.Sine schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:46:
Door de lak niet nee, maar de schroeven die je er in ragt wel.
Edit: begrijp ik goed dat de shielding van het I/O-panel, de kast zelf, de messing standoffs, de common ground van het moederbord en de PSU-behuizing allemaal op hetzelfde potentiaal zitten?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2016 20:58 ]
En over statische opbouw OP de laklaag van de kast hoef je je geen zorgen te maken, wat denk je wat voor een lading je kunt opbouwen op een plexi side window?
Een beetje rekening houden met ESD is prima ... maar sla niet door.
Ja, om stroom af te voeren bij kortsluiting. Waarna de aardlekschakelaar ingrijpt.jeroen3 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:48:
[...]
Bij een apparaat moet dat dus juist niet. Want dan heeft het niet het gewenste effect.
Jouw lichaam heeft geen stekker. Een apparaat wel. Er is altijd een stroomkring welke het apparaat een common mode spanning geeft. Dat los je met een 1 Mohm weerstand niet op. Dat los je op met een harde verbinding naar aarde. Puur koperdraad dus. Minder dan een Ohm.
Maar tijdens deze use-case (ESD voorkomen, terwijl de PSU is uitgeschakeld) beter wel een 1E6 ohm weerstand tussen de randaarde van het stopcontact en de aarde van de PC.