Haha
Sine: geen handschoentjes!!!
johnkeates: doe ze gewoon aan.
Sine: geen handschoentjes!!!
johnkeates: doe ze gewoon aan.
Lading is de integraal van stroom, dus stroom is een lading die zich per seconde verplaatst. Statische lading die verplaatst is dus wel degelijk een stroom, zij het een hele korte.Sine schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 02:34:
Denk niet te veel aan stroom, bij het afvoeren van statische lading heb je het amper over stroom, en als je via 1meg aan aarde hangt kan er zich geen lading meer opbouwen. Dus daar hoef je je al helemaal geen zorgen over te maken.
Ook je redenatie van "de kortste weg" gaat hier niet op (het meest gruwelijke wat je iemand bij basis elektro kunt leren, net alsof er dan op andere plaatsen dan geen stroom meer kan/zal lopen)
Dat waren "Draadloze esd-wristands".Flake schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:55:
[...]
Volgens mij had Dave van EEVblog daar nog een leuk filmpje van waarmee hij tekeer ging tegen Farnell.
Ja, wel die minimaal geleidende handschoentjes, hè. Zoals in dat filmpje van MSI.jeroen3 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:38:
Normale handschoenen kunnen namelijk juist door wrijving meer esd opwekken dan blote handen.
Ja, dissipative handschoentjes i.c.m. polsband en spiraaldraadje naar het aardingspunt.Flake schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:55:
Verder, met alleen dissiperende handschoenen aan ben je niet ESD-veilig. Je mist het gemeenschappelijke referentiepunt en in de praktijk kan lading dóór dissiperend materiaal schieten. Volgens mij had Dave van EEVblog daar nog een leuk filmpje van waarmee hij tekeer ging tegen Farnell.
Ja, letterlijk. Ampère = coulomb per seconde.Flake schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:55:
Lading is de integraal van stroom, dus stroom is een lading die zich per seconde verplaatst.
Klopt, de initiële ontlading. Als je eenmaal ontladen bent heb je het over zo gruwelijk kleine stroompjes dat ze te verwaarlozen zijn.Flake schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:55:
[...]
Lading is de integraal van stroom, dus stroom is een lading die zich per seconde verplaatst. Statische lading die verplaatst is dus wel degelijk een stroom, zij het een hele korte.
Verschillende massa structuren is totaal niet wat ik bedoelDe redenering van "de kortste weg" gaat wel degelijk op (of althans, de weg van de minste weerstand) en is een valkuil waarom een ontwerp niet langs een EMC test komt.
Precies, daarom ook mijn opmerking dat ESD handschoentjes vrij zinloos zijn als beveiliging tegen ESD, Als je dan handschoenen moet dragen ( om geen vingerafdrukken achter te laten die tegen je gebruikt kunnen worden bijvoorbeeldVerder, met alleen dissiperende handschoenen aan ben je niet ESD-veilig. Je mist het gemeenschappelijke referentiepunt en in de praktijk kan lading dóór dissiperend materiaal schieten.
Jein,Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:14:
Oké, je bent en blijft dan zelf op aardpotentiaal. Maar het ding dat je wilt vastpakken zit misschien niet op aardpotentiaal. Dus potentiaalverschil tussen je vingers en dat ding. Dan kunnen dissipative (1E7 ohm, oftewel: minimaal geleidend) handschoentjes toch beschermen tegen ESD?
[ Voor 11% gewijzigd door Sine op 06-10-2016 22:46 ]
Normale handschoenen, kunnen juist omdat ze van kunststof zijn meer statische elektriciteit opwekken dan een blote hand. Net als een ballon. Dus als je met ESD gevoelige spullen werkt, en je wilt handschoenen aan om de spullen niet te bevuilen met oliën en vetten van de huid, dan zul je daar speciale handschoenen voor moeten gebruiken.Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 19:54:
Ja, wel die minimaal geleidende handschoentjes, hè. Zoals in dat filmpje van MSI.
Of doen die dissipative handschoentjes meer kwaad dan goed?
[ Voor 16% gewijzigd door Sine op 07-10-2016 10:38 ]
Nee hoor. In de praktijk kan daar een lading doorheen schieten. Daarom zijn alleen handschoenen niet voldoende.Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:03:
ESD gloves zijn minimaal geleidend. Als je ze draagt, dan springt de statische lading niet ineens van je hand naar het ding in je hand, maar het potentiaalverschil vereffent langzaam genoeg om geen schade te veroorzaken.
Tussen de specs van de gemiddelde ESD handschoen staat: 1E7 ohm weerstand.Flake schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:18:
In de praktijk kan daar een lading doorheen schieten. Daarom zijn alleen handschoenen niet voldoende.
[ Voor 15% gewijzigd door Sine op 07-10-2016 18:44 ]
Je moet minstens een smurfenpak aan.Sine schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:31:
Als je ver genoeg gaat is zelfs je trui een probleem.
Ja, even ASML bellen
Ik wil voorzichtig zijn met elektronica. ESD vermijden. Dus common ground point (die je kortsluit met de randaarde-pin) met daaraan verbonden:Sine schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:31:
Maar wat is nou eigenlijk je doel, we zijn al drie pagina's over ESD theorie verder en het is me nog niet helemaal duidelijk wat je vraag precies is.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2016 20:58 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 07-10-2016 21:19 ]
De GND van de USB-poort zit waarschijnlijk direct (of met een spoel) aan de massa, maar kan ook een eigen GND hebben die verderop aan de massa zit.Sine schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:18:
Als er geen weerstand in moet, was mijn vraag: maak je dan geen kortsluiting met de ICs op het moederbord?
Nee, je hangt enkel aan massa, als je met de pc/laptop op het antistatische matje werkt is zelfs die usb connector niet nodig
De weerstand van nitrile gloves is +- 1E10 ohm. Is dat nog "geleidend" te noemen?Sine schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:18:
Je hebt ook geleidende nitrile handschoenen, maar inderdaad voor ESD voegen ze niets toe.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2016 20:54 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2016 16:20 ]
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2016 15:46 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Sine op 22-10-2016 22:24 ]
Extra goede aarde maken op het moederbord. Als de afstandsbusjes niet voldoende zijn. Doordat het bijvoorbeeld een uitschuifbare achterzijde is.
Oké, die ground wire én messing standoffs. Is dat niet vragen om ground loops?jeroen3 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:05:
Extra goede aarde maken op het moederbord. Als de afstandsbusjes niet voldoende zijn. Doordat het bijvoorbeeld een uitschuifbare achterzijde is.
Is het moederbord niet verbonden, via de messing standoffs, met de kast?Sine schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:02:
Of een geïsoleerd deel van de kast aarden, het moederbord is normaal gezien al via de voeding met de kast verbonden.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2016 21:26 ]
[ Voor 77% gewijzigd door Sine op 25-10-2016 22:50 ]
Ik heb al een stuk of 10 PC's op de vloerbedekking in elkaar gezetSine schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 21:32:
*Iedereen* is een klein beetje behoorlijk heftig heel erg zwaar overtrokken.
Ik bouw en sleutel aan pc's sinds ik een 386 kocht ergens midden jaren 90, ik heb letterlijk honderden PC's en notebooks in mijn handen gehad in de negen jaar die ik bij een kleine automatiseerder gewerkt heb. Alle eigen pc's ik heb gehad sinds 1999 waren zelfbouwers.
De enige defecten die ik aan mijn eigen machines gehad hebben waren HDD media errors, behalve het eerder genoemde videokaartje wat ik van iemand aanpakte.
In die 20 jaar heb ik NOOIT een ESD bandje gedragen of aan een ESD werkplek gewerkt.
Ook in mijn directe omgeving waar wat tweakerige figuren rondzwerven zie ik het zelfde, en die zijn waarschijnlijk minder voorzichtig dan ik.
Ook werk ik al jaren met CMOS logica, picofet amps en uC's, daar zal ik vast wel eens wat van gesloopt hebben, maar dingen die later door een eventuele tik een stiekeme dood gestorven zijn? Ik kan er geen opnoemen.
Wat niet wilt zeggen dat ik geen rekening gehouden heb met ESD, met een beetje gezond verstand kom je een heel eind, een geaarde behuizing en reepjes alleen bij hun randen/heatsinks beet pakken, IO kaarten enkel bij hun brackets grijpen helpt al een hele hoop.
Is dat perfect ? Vast niet. Is dat in mijn geval afdoende geweest? Jep, would do again / doe niet anders, maar YMMV.
In het kort, mijn ervaring is andersNaar mijn mening ruikt je sig daarom ook iets te veel naar bangmakerij.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Het idee is om de schielding - de kast - te grounden naar earth. Dan kan statische lading wegvloeien en blijft de kast ongeladen.kuusj98 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:54:
Ik heb hier wel 2 PC's (waaronder mijn eigen) die niet aan een geaard stopcontact hangen. Van die andere PC heb ik een idiote optater gekregen toen ik met mijn klauwen aan de kast kwam, 220v dus. Dat is dus wel iets waarvan ik zeg dat je rekening mee kan (moet) houden als dat mogelijk is. Zeker bij een niet-geverfde kast zoals in mijn geval het geval was.
Oké, je schroeft door de lak heen. Zo maak je contact tussen de standoffs en het metaal van de kast. En contact tussen het metaal van de PSU-behuizing en het metaal van de kast. Maar dat metaal zit ge-sandwich-t tussen de lak. Het oppervlak van de kast geleidt niet. Aan de buitenkant: prima. Maar aan de binnenkant wil je geen statische lading opbouwen. En de vlieger "even je polsbandje aan de kast klemmen" gaat niet meer op.Sine schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:46:
Door de lak niet nee, maar de schroeven die je er in ragt wel.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2016 20:58 ]
Ja, om stroom af te voeren bij kortsluiting. Waarna de aardlekschakelaar ingrijpt.jeroen3 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:48:
[...]
Bij een apparaat moet dat dus juist niet. Want dan heeft het niet het gewenste effect.
Jouw lichaam heeft geen stekker. Een apparaat wel. Er is altijd een stroomkring welke het apparaat een common mode spanning geeft. Dat los je met een 1 Mohm weerstand niet op. Dat los je op met een harde verbinding naar aarde. Puur koperdraad dus. Minder dan een Ohm.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq