Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-07 10:09
Stapje voor stapje probeer ik het huis efficienter te krijgen.
Zette ik afgelopen winter de CV-temperatuur wat lager, dan was er een ruimte die niet warm werd, de woonkamer, waar een oude convectorput uit 1986 de grootste warmtebron is. Zoiets:

Oude convectorput

Volgens de normen kan er een wat grotere convector in, een BIFW.04022015, en de nieuwere versies zijn sowieso wat efficienter, althans daar ga ik vanuit.

De bak waar de convector in hangt is van metaalplaat, staal vermoedelijk. Natuurlijk gaan we kijken of de isolatie aan de buitenkant te verbeteren is. Geen prettige werkplek, de kruipruimte, maar er kan vast wel een laag PIR of zo tegenaan.

Maar dan: wat is dat donkergrijze rubberachtige schuim aan de binnenkant? Misschien wil ik dat wel vervangen, maar niet dikker maken dan de 10 mm die er nu zit. Wat voor materiaal dan? PIR hebben ze niet in 10 mm,
EPS60 wel, maar dat is dan wel erg wit, en misschien wat kwetsbaar. Wat is hier het geijkte materiaal voor?

Bram Bouwens

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-08 22:07
Zelf geen ervaring mee, maar wel is gezien dat ze een convectorput voorzien hadden van wat ventilatoren (kunnen ook stil zijn). Daarmee gaat je efficiëntie met sprongen op vooruit.

interessant topic: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markkolk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-08 11:36
Als je de temperatuur van je CV gaat verlagen moet je het verwarmt oppervlak (radiator, convector) vergroten.

Dit zou inhouden dat je de convector die je wil vervangen moet vergroten, dit kan niet in de lengte en niet in de breedte maar zal in de hoogte moeten. Een klein nadeel is dat de trek hoogte in de put wat kleiner wordt waardoor de afgifte iets minder wordt van het opgegeven vermogen.

Isoleren aan de buitenzijde in de kruipruimte is mijn inziens niet de beste oplossing, vaak is het er vochtig
(kan een nadelige invloed hebben op de isolatie) en je warmt eerst de stalen bak op voordat de isolatie gaat werken. In dit geval zou je beter naar een harde isolatie plaat kunnen kijken en deze zwart maken (voor het zicht).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[b]Markkolk schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:42:[/b

Isoleren aan de buitenzijde in de kruipruimte is mijn inziens niet de beste oplossing, vaak is het er vochtig
(kan een nadelige invloed hebben op de isolatie) en je warmt eerst de stalen bak op voordat de isolatie gaat werken. In dit geval zou je beter naar een harde isolatie plaat kunnen kijken en deze zwart maken (voor het zicht).
1) metaal geleid erg goed = dus erg gevoelig voor "koudere" ruimtes..
2) stopt het weg "lekken" van warnte de kruipruimte in.

Als je put van metaal is, lijkt het me juist erg handig om die vanuit de kruipruimte te isoleren, EPS heb je ook in zwart, EPS heb je in 60,100,150,250 en in diverse dikte maaten.. van 10mm tot 100mm en dikker
de Isolatie waarde verschilt per EPS ... maar tussen 100 en 200 zit ongeveer Rc0,20 verschill

Leg wel eerst een T200 zeil op de kruipruimte vloer ..niet alleen werkt dit prettiger maar voorkomt vocht omhoog je vloer in .. wat weer aangenamer is .. zie het topic Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Je zou radiator folie kunnen toepassen aan de binnenkant wat wel enig sinds bewerkelijk is, maar dit beschadig je makkelijk als je erin gaat schoonmaken, hierom zou ik dus ook de convectorput vanuit de kruipruimte aanpakken..

Denk dat je als je je huis efficienter wilt hebben zeker als je veel in de woonkamer bent daar zeer veel winst kan scoren. lees het topic eens door daar staat heel (heel) veel informatie

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 27-09-2016 09:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTB
Knoetie schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:24:
Zelf geen ervaring mee, maar wel is gezien dat ze een convectorput voorzien hadden van wat ventilatoren (kunnen ook stil zijn). Daarmee gaat je efficiëntie met sprongen op vooruit.

interessant topic: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Inderdaad ook interessant, maar feitelijk wel iets ingewikkelder dan simpelweg de convector vervangen. Maar kan indien nodig altijd nog.

Bram Bouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTB
Markkolk schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:42:
Als je de temperatuur van je CV gaat verlagen moet je het verwarmt oppervlak (radiator, convector) vergroten.

Dit zou inhouden dat je de convector die je wil vervangen moet vergroten, dit kan niet in de lengte en niet in de breedte maar zal in de hoogte moeten. Een klein nadeel is dat de trek hoogte in de put wat kleiner wordt waardoor de afgifte iets minder wordt van het opgegeven vermogen.
In de breedte kan wel dus, 50 % extra is niet niks! Meer in de hoogte brengt relatief minder verbetering van het rendement.
(kan een nadelige invloed hebben op de isolatie) en je warmt eerst de stalen bak op voordat de isolatie gaat werken.
Dat probleem zie ik niet zo.
In dit geval zou je beter naar een harde isolatie plaat kunnen kijken en deze zwart maken (voor het zicht).
Daar zat ik dus naar te kijken ja, maar wat voor platen dan? Goed isolerende platen zijn dan zoals gezegd van PIR (te dik) of EPS60 (ietwat kwetsbaar). Zwart maken vergroot dan ook weer de absorptie van warmtestraling. Ik zat ook te kijken naar aluminiumfolie: niet echt wit, maar reflecterend, maar ook zeker niet onkwetsbaar.

Bram Bouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTB
vso schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:35:

Als je put van metaal is, lijkt het me juist erg handig om die vanuit de kruipruimte te isoleren, EPS heb je ook in zwart, EPS heb je in 60,100,150,250 en in diverse dikte maaten.. van 10mm tot 100mm en dikker
de Isolatie waarde verschilt per EPS ... maar tussen 100 en 200 zit ongeveer Rc0,20 verschill
Voor onder de vloer is er inderdaad keuze genoeg: genoeg ruimte, niemand ziet het.
Leg wel eerst een T200 zeil op de kruipruimte vloer ..niet alleen werkt dit prettiger maar voorkomt vocht omhoog je vloer in .. wat weer aangenamer is .. zie het topic Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Interessante hint.
Je zou radiator folie kunnen toepassen aan de binnenkant wat wel enig sinds bewerkelijk is, maar dit beschadig je makkelijk als je erin gaat schoonmaken, hierom zou ik dus ook de convectorput vanuit de kruipruimte aanpakken..
Ik zag ook ergens een ondervloer van tempex met een reflecterende folie erop, zou dat een optie zijn? Mogelijk wat stabieler dan de radiatorfolie.

Bram Bouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

BTB schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:38:
Ik zag ook ergens een ondervloer van tempex met een reflecterende folie erop, zou dat een optie zijn? Mogelijk wat stabieler dan de radiatorfolie.
Ik heb ze niet gezien, zal best kunnen bestaan.
Kan er niks over zeggen.

Is het een koophuis ? Zo ja .. dan zou ik overwegen om het metaal vervangen door hout/betonvezel/beton..
Juist omdat het metaal een goeie kou geleider is .. maar dit is gebaseerd op verstand geen onderbouwing ..

Uit het eerder genoemde tempex zou ik zelf ongeveer max 15cm tempex rondom doen.

Tja vanalles

Pagina: 1