Audiophiel Hifi-setup amateur heeft hulp nodig!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gossedehaan
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-08 21:06
Beste Tweakers,

Ik ben nieuw op het forum en ook in hifi-setups. Nu het probleem:

Ik ben een muziekliefhebber en geniet de laatste tijd enorm van mijn muziek via m'n mobiel (Spotify met de app viper4android) en de dunu titan 5 oordopjes of Philips fidelio X2. Het geluid is dan naar mijn mening verschrikkelijk goed.
Echter begin ik mij lichtelijk te irriteren aan mn 2.1 home cinema set van 250 euro van jaren terug. Hoewel het geluid me enorm meevalt uit deze boxjes wil ik meer.

Ik was van plan de Philips fidelio e6 te kopen, maar toen bedacht ik me dat ik veeeeel meer kan genieten van een hifi setup. Ik ben echter een volledige noob in deze tak van sport.

Ik ben student (kleine kamer) en hou van een volle en ook lage bass, maar toch ook heldere hoge tonen (v-shaped). Ik ga de set ook gebruiken voor tv (staat de hele dag wisselend op muziek en tv en af en toe een serie of film). Ik gebruik verder de chrome-cast voor het streamen of soms de aux in voor betere kwaliteit. Ook moet de set ingesteld kunnen worden op met name bass voor de buren in de avond. Mijn budget is 500-600 en hou van in iedergeval iets future-proof versterker (dat ik na m'n studie over 2 jaar betere boxen kan kopen).

Kan iemand mij helpen met een mogelijke set-up (is een versterker van denon via Marktplaats van 100 euro goed?) en wat voor soort versterker of boxen ik moet gaan zoeken?

Graag jullie hulp!! Ik heb namelijk geen idee waar ik moet beginnen...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik zou me eerst inlezen en de basics op het gebied van audio leren kennen

Het linkje in mijn signature bijvoorbeeld, is daarvoor prima geschikt

Daarna kan je eventueel een audiozaak als Hobo Hifi, Praalder of Hi-Fi Klubben bezoeken en vragen om een demonstratie van verschillende (gerenommeerde!) luidsprekermerken, behalve Bose.

[ Voor 4% gewijzigd door Lip op 26-09-2016 22:58 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gossedehaan
Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal de link bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08
Heeft de huidige set een versterker of wordt alles op een speaker of sub aangesloten?
Indien het eerste, zou ik alleen naar speakers gaan kijken en 2 mooie zuilen kopen. Als de huidige set een surround set betreft, kun je de overige speakers aangesloten laten voor het surround effect.

Het zal niet optimaal zijn, maar het stereogeluid zal er flink op vooruit gaan. Het budget is naar mijn idee ontoereikend voor een echte volledige upgrade. Een beetje receiver slokt het budget al op namelijk, maar geeft je niet direct beter geluid.

Ik ben echter bang dat je ook voor speakers die laag genoeg gaan zonder sub, iig 2e hands moet gaan kijken, maar ook daar moeilijk iets zal vinden voor dit budget.

De laagweergave van bijvoorbeeld in ears is niet te vergelijken met die van losse speakers. Het klinkt anders en de ervaring is makkelijker overweldigend. Met losse speakers zijn er veel invloeden die het geluid verstoren/verzwakken. Hou daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als de geluidskwaliteit bij muziek belangrijk voor je is, zou ik je in ieder geval adviseren om ver weg te blijven van speakers van satelliet formaat. Ga op zijn minst voor 2 boekenplankspeakers (inclusief een subwoofer) of 2 vloerstaanders. Inclusief een versterker of receiver zal het echter een vrij onmogelijke opgave worden om dit nieuw neer te zetten met het genoemde budget. Wellicht is een leuke set van Marktplaats een goed alternatief; voor hetzelfde geld haal je dan in ieder geval meer kwaliteit in huis.

Ten slotte nog een verhuizing naar CEA aangezien dit aankoopadvies betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gossedehaan
S1NN3D schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 07:05:
Als de geluidskwaliteit bij muziek belangrijk voor je is, zou ik je in ieder geval adviseren om ver weg te blijven van speakers van satelliet formaat. Ga op zijn minst voor 2 boekenplankspeakers (inclusief een subwoofer of 2 vloerstaanders. Inclusief een versterker of receiver zal het echter een vrij onmogelijke opgave worden om dit nieuw neer te zetten met het genoemde budget. Wellicht is een leuke set van Marktplaats een goed alternatief; voor hetzelfde geld haal je dan in ieder geval meer kwaliteit in huis.

Ten slotte nog een verhuizing naar CEA aangezien dit aankoopadvies betreft.
Wat is CEA? :p

Bedankt voor de reactie. Ik was al bang voor zoiets... Is er een quide waarin ik kan vinden wat goede versterkers en boxen zijn of een merk waar ik op kan letten op marktplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Consumentenelektronica Aankoopadvies. Daar horen topics zoals deze thuis. Je was het gestart in Audio en HiFi maar heeft dus een verhuizing naar CEA gekregen.
Bedankt voor de reactie. Ik was al bang voor zoiets... Is er een quide waarin ik kan vinden wat goede versterkers en boxen zijn of een merk waar ik op kan letten op marktplaats?
Voor algemene info kun je de [FAQ] Audio eens lezen. Qua versterkers/receivers zit je bij gangbare merken als Marantz, Denon, Onkyo, Yamaha, Pioneer meestal wel goed. Let vooral op de aanwezige aansluitmogelijkheden en features. Op het gebied van speakers zijn er 1.001 mogelijkheden. Elk merk/type klinkt anders en snaak qua geluid is persoonlijk. Koop in ieder geval nooit speakers op basis van advies van anderen, reviews, specs, etc. Altijd zelf luisteren of de sound bevalt. Verder is het aan te raden om eens wat soortgelijke topics in CEA door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 14:58
Een versterker is nooit future proof, dus daar zal ik niet te veel geld in investeren.

Ik zou een eisen lijstje maken van wat je van een versterker verwacht:
- Streamen (direct of via chromecast)
- Je wilt muziek luisteren, daar is geen HDMI en 5.1 voor nodig, maar wil je dat misschien wel in de toekomst)
- Uiterlijk/ design

Om een beeld te vormen, wat heb je nu voor setje?

Speakers:
Heb je plaats voor vloerstaanders, of moet het toch een satelliet of boekenplank speaker worden icm een subwoofer.

Voorbeeld van wat er hier alleen al op tweakers staat:
V&A aangeboden: Onkyo TX-NR525 Zwart
V&A aangeboden: Teufel Ultima 40 Mk2 (Zwart)

Zit je op 500,- nog wat kabels en andere aansluitmaterialen, en je hebt een leuke set met moderne opties.

[ Voor 28% gewijzigd door mcg_nl op 27-09-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gossedehaan
mcg_nl schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:09:
Een versterker is nooit future proof, dus daar zal ik niet te veel geld in investeren.

Ik zou een eisen lijstje maken van wat je van een versterker verwacht:
- Streamen (direct of via chromecast)
- Je wilt muziek luisteren, daar is geen HDMI en 5.1 voor nodig, maar wil je dat misschien wel in de toekomst)
- Uiterlijk/ design

Om een beeld te vormen, wat heb je nu voor setje?

Speakers:
Heb je plaats voor vloerstaanders, of moet het toch een satelliet of boekenplank speaker worden icm een subwoofer.

Voorbeeld van wat er hier alleen al op tweakers staat:
V&A aangeboden: Onkyo TX-NR525 Zwart
V&A aangeboden: Teufel Ultima 40 Mk2 (Zwart)

Zit je op 500,- nog wat kabels en andere aansluitmaterialen, en je hebt een leuke set met moderne opties.
Ik heb nu een 2.1 home cinema set van Panasonic. Ik heb deze op de tv aangesloten en kijk veel tv er mee en stream muziek door de chromecast.

Ik ben net langs hifi klubben geweest. Hij liet me de boekenplank speakers horen van b & w tot 400 euro. Vervolgens liet hij mij de dali zensor 5 horen. Wat een verschil! Zoveel voller, meer bass en scherpere hoge tonen. Ik denk dat ik toch nog even moet doorsparen.

Verder liet de verkoper het verschil horen tussen een 500 versterker en de Denon pma 720ae. Echter is er ook de Denon pma 520 ae die goedkoper is. Maar ook marktplaats heeft Denon versterkers voor onder de 100. Is dit verschil erg groot?

Ik denk dat ik beter kan gaan voor een top 2.1 systeem en verder uitgaan van de tv en chromecast voor de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08
Waarschijnlijk heb je nu het verschil tussen de betreffende B&W speakerlijn en de Dali Zensor lijn gehoord. Dat bedoeld men dus dat klank tussen merken en series enorm kan verschillen. Dali heeft ook twee boekenplank modellen (eigenlijk 3, maar de kleinste Pico is meer geschikt als budget-surround model), te weten de Zensor 1 en de grotere broer de Zensor 3. Toen ik in hetzelfde schuitje zat, was de Zensor 3 nog niet te koop, maar werd de Zensor 1 veelal geroemd om zijn prijs/kwaliteit verhouding.

Aangezien de Zensor 3 een grotere woofer heeft (7" t.o.v. 5,25" uit de zensor 1 en 5 speakers), heeft deze ook een zeer acceptabel laagbereik (beter dan zensor 1, maar iets minder dan de zensor 5).

Als je de set wilt combineren met een subwoofer, let er dan even op dat zowel de versterker als de subwoofer over geschikte aansluitingen beschikken. Stereo-versterkers hebben niet altijd een subwoofer aansluiting. Die Denon pma 720ae heeft een pre-out welke volgens mij als subwoofer output kan dienen (vraag dat even na of dat zo is). De 520ae heeft dat weer niet, waardoor je deze alleen kan aansluiten via speakerkabel. Daar moet je dan weer een subwoofer voor hebben die ook die aansluiting heeft (wordt meestal high-level of speaker-level genoemd) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gossedehaan
LA-384 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:18:
Waarschijnlijk heb je nu het verschil tussen de betreffende B&W speakerlijn en de Dali Zensor lijn gehoord. Dat bedoeld men dus dat klank tussen merken en series enorm kan verschillen. Dali heeft ook twee boekenplank modellen (eigenlijk 3, maar de kleinste Pico is meer geschikt als budget-surround model), te weten de Zensor 1 en de grotere broer de Zensor 3. Toen ik in hetzelfde schuitje zat, was de Zensor 3 nog niet te koop, maar werd de Zensor 1 veelal geroemd om zijn prijs/kwaliteit verhouding.

Aangezien de Zensor 3 een grotere woofer heeft (7" t.o.v. 5,25" uit de zensor 1 en 5 speakers), heeft deze ook een zeer acceptabel laagbereik (beter dan zensor 1, maar iets minder dan de zensor 5).

Als je de set wilt combineren met een subwoofer, let er dan even op dat zowel de versterker als de subwoofer over geschikte aansluitingen beschikken. Stereo-versterkers hebben niet altijd een subwoofer aansluiting. Die Denon pma 720ae heeft een pre-out welke volgens mij als subwoofer output kan dienen (vraag dat even na of dat zo is). De 520ae heeft dat weer niet, waardoor je deze alleen kan aansluiten via speakerkabel. Daar moet je dan weer een subwoofer voor hebben die ook die aansluiting heeft (wordt meestal high-level of speaker-level genoemd) .
Wat mij vooral opviel was dat torens meer diepte en meer laag. Dat diepe laag is voor mij belangrijk (house en drum & bass). Niet dat b&w slecht geluid hadden, maar het verschil was duidelijk merkbaar voor een zelfde prijs boekenplank speaker. De kleine dali heb ik niet gehoord.
Ik denk dat er genoeg laag en diep laag in de dali zensor 5 zit voor mijn kleine kamer. Ik denk dat ik pas na de studie upgrade tot een betere versterker met meer mogelijkheden.

Dank je voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiam1981
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-04-2024
Hifi, begin er gewoon niet aan, veel te dure hobby 8)7

Anyway als "instapper" kan ik je van harte de speakers van chario of sonus faber aanraden. Soms vind je via marktplaats nog wel ergens een constellation lynx speaker paar voor 400 euro of een sonus faber concertino luidspreker paar voor 750 euro. Erg mooi om te zien en heel erg fraai om te horen, maar dat is persoonlijk.

Tip, ga altijd eerst luisteren voordat je ergens een aankoop doet, specs zijn leuk maar zegt geen fluit als het niet lekker in het gehoor ligt en gebruik marktplaats voor 2e hands audio.

Let zeker op bekabeling, maar niet overdrijven. 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Wiam1981 op 28-09-2016 00:09 ]

• Gossedehaan
Ik twijfel tussen?
Dali Zensor 3, de Dali Zensor 5 en Jamo C 95 (of andere die passen bij mijn smaak?)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ben student en zit dus in een klein kamertje van 20 m2. Verder wil ik de Denon PMA 520 ae of 720 ae kopen. Mogelijk een versterker van marktplaats? Ik hou van v-shaped geluid, heerlijke hoge tonen maar ook een hard diep laag. Ik luister alle soorten muziek, maar met name drum en bass en de top 40 dance nummers. Goed laag dat ik kan opschroeven via de versterker van tijd tot tijd is dus wel nodig.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb de boekenplank speakers van b&w getest in hifi klubben. Dit had niet echt de bass die ik zocht. Toen liet de verkoper de Dali Zensor 5 horen. Ik de winkel klonk het laag heerlijk vol en het hoog fantastisch helder. Laat staan dat in mn kamer te horen! Ik las op internet dat de Dali Zensor 3 echter niet veel van de zensor 5 verschillen. Maar even testen als ze deze ook hebben :p Ook kan ik dan langzaam uitbreiden met stands en mogelijk een sub. De jamo c 95 zijn echter dezelfde prijs als de zensor 5. Ik heb echter geen idee hoe de jamo's klinken.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik vraag me dus af wat wijsheid is voor het geld dat er voor neergeteld wordt. Ik zou graag een boost aan mn muziek ervaring geven, maar ook er ook tv en series mee kijken. Geeft de Zensor 3 wat ik zoek en hoe klinken de jamo's. Zijn er andere opties die meer bij me passen.

• S1NN3D
  • Niet online
Gossedehaan schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:39:
Ik twijfel tussen?
Dali Zensor 3, de Dali Zensor 5 en Jamo C 95 (of andere die passen bij mijn smaak?)
Ik heb je nieuwe topic samengevoegd met het topic dat je 2 dagen eerder bent gestart. Dit omdat het een voortzetting is van de zoektocht naar een nieuwe audio installatie waarin je zit. Het is niet handig en niet de bedoeling om voor elk idee een nieuw topic te starten terwijl het eigenlijk gewoon bij elkaar hoort.

• Gossedehaan
Zie PM

[ Voor 97% gewijzigd door S1NN3D op 28-09-2016 11:42 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

mcg_nl schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:09:
Een klassieke analoge (eind)versterker is per definitie future proof. Hoeft immers alleen maar een signaal te versterken.
Kijk wel altijd naar de traditionele versterkerklassen. Liefst A, of een goede AB. Klasse D, G etc is marketing prietpraat voor schakelende voedingen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• S1NN3D
  • Niet online
Moderatie in het topic bespreken is off-topic dus niet handig. Zie PM.

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
Gossedehaan schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:17:
[...]

Het lijkt me handiger om het topic te veranderen dan, aangezien m'n vraag is veranderd en mensen die kennis hebben met de speakers waar ik tussen twijfel makkelijk hun ervaring kunnen delen.
Oftewel topic veranderen of een apart topic om de efficiëntie van de beantwoording te vergroten?
Het probleem hierbij is dat iedereen geluid anders ervaart. Wat de een heerlijk vindt klinken vind de ander weer minder mooi. Een future-proof versterker zou voor mij eentje zijn met Spotify Connect en een paar digitale aansluitingen, daar zijn er genoeg. Voor een echt future-proof versterker moet je kijken naar NAD, ze hebben onlangs een instapserie modulaire versterkers uitgebracht, deze kan je in de loop der tijd upgraden, echter zijn deze buiten jou budget. Een degelijke versterker met 40/50 watt in 8 ohm is voldoende voor de meeste toepassingen. Als de bass voor de buren op normaal volume te veel wordt ligt dat vaak aan de akoestiek van de kamer. Ook zijn er enkele actieve oplossingen met een optical in die misschien interessant kunnen zijn zoals de Eve SC203.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 13:08
evilution schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:19:
[...]

Een klassieke analoge (eind)versterker is per definitie future proof. Hoeft immers alleen maar een signaal te versterken.
Kijk wel altijd naar de traditionele versterkerklassen. Liefst A, of een goede AB. Klasse D, G etc is marketing prietpraat voor schakelende voedingen.
Een goede klasse D zou jij niet nemen dan? Een eindbakje als de NAD M27 oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Snuitebolletje schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 08:51:
[...]

Een goede klasse D zou jij niet nemen dan? Een eindbakje als de NAD M27 oid?
Ik zou er mijn Marantz PM94 niet voor inruilen nee.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1