Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wifi netwerk in studentenhuis (16 man, 4 verdiepingen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar oude topics gevonden waarin een vergelijkbare vraag gesteld werd, maar zou de vraag toch graag opnieuw stellen om een oplossing te vinden die ideaal is voor deze situatie.

Mijn vraag
Nadat ik en mijn huisgenoten lange tijd een slecht dekkend wifi netwerk hebben geaccepteerd, is er inmiddels voldoende budget om flink te investeren in een beter netwerk.

We wonen in een huis dat bestaat uit 4 verdiepingen (souterain, 1e-3e verdieping), waarbij het hoogteverschil tussen de 1e en 2e verdieping het grootst is. Op dit moment hebben we 3 routers, die via een puinhoop van switches 3 verschillende wifinetwerken aanbieden (1 router in het souterain, 1 op de 1e verdieping en 1 op de 2e verdieping).

Ik zit er aan te denken om alles wat er nu is weg te halen (muv de Ziggo modem), 2 nieuwe routers aan te schaffen, deze met een kabel te verbinden en de ene op de 1e verdieping te zetten en de andere op de 2e verdieping. De bedoeling is dat deze routers hetzelfde netwerk aanbieden.

Zou het hiermee lukken om 16 laptops/ smartphones van een stabiele en snelle verbinding te voorzien? Of is het raadzamer op elke verdieping een router te plaatsen? Of zijn er andere opties/ factoren waar ik rekening mee moet houden?

We hebben een budget van rond de €250,- en hopen hiermee een goed netwerk aan te kunnen leggen.

Al het advies is welkom!

Leo

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dit moet kunnen, maar begin even met het verschil tussen een router en een accespoint uit te zoeken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Bliepo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:24
Laten we de zaak eerst theoretisch bekijken. We hebben twee routers die hetzelfde netwerk bieden. Laten we voor het gemak even aannemen dat er gebruik gemaakt wordt van 802.11n, wat gezien het budget en het feit dat met een dergelijk aantal apparaten waarschijnlijk niet alles 802.11ac ondersteunt een vrij redelijke aanname lijkt.

Met een kanaalbreedte van 20MHz biedt 802.11n een bandbreedte van 72.2Mbit/s en met een kanaalbreedte van 40MHz een bandbreedte van 150Mbit/s. We hebben twee routers, dus is dat 144.4Mbit/s en 300Mbit/s respectievelijk. Bedenk wel, dit geld enkel en alleen in ideale omstandigheden.

Nu hebben we 16 apparaten, die deze bandbreedte dienen te delen. Dus per apparaat 9.025Mbit/s en 18.75Mbit/s respectievelijk. Reeds weer, onder ideale omstandigheden.

Theoretisch dus wel, maar als ik kijk naar de snelheid die ik met mijn router in de praktijk haal zit ik bij goede ontvangt meestal op de helft van de bandbreedte zo ongeveer. Maar als je de ziggo modem ook gebruikt zien dingen er al weer wat beter uit.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor jullie reacties!

Het verschil uitzoeken was een kleine moeite :) .

Het klinkt nu alsof 1 router op de 1e verdieping (in de buurt van de Ziggo modem) voldoende is wanneer ik een accesspoint op de 2e verdieping (en evt. 3e verdieping/ souterain) plaats.

Is het raadzaam om de router/ accesspoint(s) van dezelfde fabrikant te kopen? En in wat voor prijsklasse vind ik geschikte apparatuur?

Ik ben een beetje skeptisch over het gebruik van de ziggo modem (dan schaf ik liever extra apparatuur aan). Overigens worden het al gauw 32 apparaten (16 smartphones + 16 laptops) en dan laat ik voor het gemak de smart tvs, consoles en smartphones/laptops van gasten weg.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Dit is prima mogelijk. Bij Ziggo zelf kan je bijvoorbeeld een Archer C7 halen die als Access Point fungeert (https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/extra-wifi-punt/)

Of je nou een router kiest of een Access Point maakt niet echt uit met de meeste routers, in een handomdraai (of minder) is een router vaak om te zetten tot pure Access Point functionaliteit. Daarnaast heeft een pure Access Point lang niet altijd een ingebouwde switch er bij in, en ook niet altijd DHCP mogelijkheden. Als je dan ooit wel het netwerk wat meer wil scheiden zit je daar weer mee. Zou dus zelf adviseren om eerder routers in huis te halen dan pure Access Points.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:56
Kijk (afhankelijk van hoeveel jullie gaan investeren) eens in \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

De acces points geven je een samengevoegd netwerk en 'sturen' je automatisch naar het accespoint dat het beste voor jou is.

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11 13:08
Als je nu een recente Ziggo modem hebt staan (met ingebouwde router dus), hoef je alleen maar AP's aan te schaffen. Als dat niet het geval is: vaak is een belletje naar Ziggo voldoende om een nieuwe modem/router opgestuurd te krijgen.
Verder eens met NESFreak: de Unifi AP-AC lite (van Ubiquiti) doet precies wat je nodig hebt en ondersteunt ook 5Ghz. 2 stuks passen mooi in het budget!
Bijkomend voordeel is dat deze via de netwerkkabel gevoed worden (PoE), waardoor je ze eenvoudiger op de optimale locatie kunt hangen: je hoeft immers niet in de buurt van een stopcontact te zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door HenkDePoema op 26-09-2016 15:13 ]

• Bliepo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:24
Vergeet ook niet zaken zoals QOS, zodat iemand die is het gamen of als een gek torrents het downloaden is, niet het hele netwerk plat legt. Iemand hier raadt de Archer C7 aan, maar je zou ook kunnen kijken naar de TP-Link TL-WR1043ND. Waarschijnlijk voldoet die ook en dan hou je nog wat budget over. Maar dat is volledig aan jou.

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-11 18:38

MaxPoweR

-=StopTech=-

Investeer in accespoints zoals Ubiquiti, dan zit je goed.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:16

lier

MikroTik nerd

Bliepo schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:07:
Iemand hier raadt de Archer C7 aan, maar je zou ook kunnen kijken naar de TP-Link TL-WR1043ND. Waarschijnlijk voldoet die ook en dan hou je nog wat budget over. Maar dat is volledig aan jou.
Je intentie zal zonder meer goed zijn, de TL-WR1043ND dateert uit 2010 met navenante specificaties. Zal in zijn tijd echt wel heel leuk zijn, maar de wereld is inmiddels gelukkig veranderd.
;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• sneep
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-11 18:43
MaxPoweR schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:50:
Investeer in accespoints zoals Ubiquiti, dan zit je goed.
Ik ben dat helemaal met je eens. Het budget van €250 euro van TS is dan ook verre van toereikend.

sneep

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Ik vind het budget echt schrikbarend laag. Als iedereen 35 euro lapt (Dat is minder dan een fatsoenlijke accesspoint) heb je al 560 euro. Hiermee kun je over 4 verdiepingen en 1 begane grond afhankelijk van de afmetingen een prima dekking mee regelen. Hier kun je 6x een Ubiquiti voor kopen.

Ubiquiti UniFi AP-AC LITE gaat het in mijn geval over.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bliepo schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:07:
Vergeet ook niet zaken zoals QOS, zodat iemand die is het gamen of als een gek torrents het downloaden is, niet het hele netwerk plat legt. Iemand hier raadt de Archer C7 aan, maar je zou ook kunnen kijken naar de TP-Link TL-WR1043ND. Waarschijnlijk voldoet die ook en dan hou je nog wat budget over. Maar dat is volledig aan jou.
lier schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:13:
[...]

Je intentie zal zonder meer goed zijn, de TL-WR1043ND dateert uit 2010 met navenante specificaties. Zal in zijn tijd echt wel heel leuk zijn, maar de wereld is inmiddels gelukkig veranderd.
;)
Idd. En heel concreet waar die WR1043ND niet voldoet: hij ondersteunt geen 5GHz. Op plekken waar je veel WiFi-netwerken dicht op elkaar hebt met mensen die flink gebruiken - prototype studentenhuis dus :o - raakt de 2.4GHz heel snel overvol. Als je geen 5GHz hebt zit er niets anders op je apparaat weg te doen en eentje die wel 5GHz ondersteunt te kopen. In situatie als dit anno 2016 geld uitgeven aan een dinosaurus als de WR1043ND, al is het weinig geld, is waarschijnlijk geld volledig weggoiien.
NeHoX schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:21:
Ik vind het budget echt schrikbarend laag. Als iedereen 35 euro lapt (Dat is minder dan een fatsoenlijke accesspoint) heb je al 560 euro. Hiermee kun je over 4 verdiepingen en 1 begane grond afhankelijk van de afmetingen een prima dekking mee regelen. Hier kun je 6x een Ubiquiti voor kopen.

Ubiquiti UniFi AP-AC LITE gaat het in mijn geval over.
Budget is voor profi-begrippen laag, maar voor studenten begrijpelijk. Je hebt weinig geld, en als het even kan investeer je zoveel mogelijk in bier :P

Hoeveel nodig is, is een vraag dat je alleen met een site survey kunt beantwoorden. 4 verdiepingen in verbouwd 1910 herenhuis kun je prima met twee AP's dekken, want die houten vloeren houden niets tegen. 4 verdiepingen in jaren '90 beton met isolatielagen kun je met twee AP's vergeten. En daar zitten heel wat variaties tussenin.

TS woont al in huis, dus ipv speculeren meten: neem een AP die bijv op begane grond cq souterrain staat. Neem vervolgens een AP die ergens bovenin zit. Neem een laptop met een programma die RSSI kan meten (bijv InSSIDer) en meet in iedere kamer de RSSI van beide netwerken. Ik zou alles boven de -65dBm bij voorbaat acceptabel vinden, maar veel mensen vinden -70dBm nog OK.

Op basis daarvan kun je zien hoe ver je met twee AP's kunt komen. Ik gok eerlijk gezegd dat demping niet grootste probleem is, maar slechte configuratie, 2.4GHz-only apparatuur en mogelijk nog gebrek aan QoS of andere vorm van bandwidth limiting.

Wat dat laatste betreft: met alleen AP's ben je er nog niet. Je wilt ook een router die a) het verkeer aankan en b) flink wat mogelijkheden heeft qua QoS/limiting. Dan nog: ik denk dat het binnen budget kan. Twee keer een UniFi AC Lite en een router (evt zelfs zo'n WR1043ND, maar dan met prutwifi uitgeschakeld) met DD-WRT en je bent al klaar. Maar of dat echt zo makkelijk is moet de site survey uitwijzen.

[ Voor 43% gewijzigd door dion_b op 26-09-2016 16:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor alle antwoorden. Niet alleen fijn om advies te krijgen, maar ik leer ook nog eens wat bij.

Het huis is eerder een verbouwd herenhuis dan een betonnen blok. Ter illustratie: het is mogelijk om op de 2e verdieping verbinding te maken met het netwerk van een TP-Link TL-WR841N die nu in het souterain staat. De verbinding is dan wel traag - maar het lijkt me dus dat één accesspoint (dat waarschijnlijk een aanzienlijk sterker signaal uitzendt) per 2 verdiepingen voldoende moet zijn.

Gezien de vele positieve geluiden over Ubiquiti accesspoints plaats ik die vast in het (denkbeeldige) winkelmandje.

Het lijkt me dat ik dan nog een 5GHz router aan moet schaffen. Ik vraag me dan alleen af of een iets duurdere router dan ook als een accesspoint kan dienen? (dus de router dekt het souterain en de 1e verdieping, een Ubiquiti accesspoint de 2e en 3e).

Op zich kunnen we best boven de €250 uitkomen, dit was meer een richtlijn, hoewel ik denk ik erg goede argumenten nodig heb als het boven de €350 uitkomt. (Aan de andere kant, wie houdt er nou niet van een snelle en stabiele internetverbinding...)

Edit:

Nog een vraag: hoe zit het met de ondersteuning van oude(re) laptops? Ik denk dat ik zelf de prijs win voor de meest fossiele laptop: een (niet-unibody) Macbook Pro uit 2008 die nog op Snow Leopard draait. Overigens nog altijd goed 8).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2016 17:22 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 17:08:
Hartstikke bedankt voor alle antwoorden. Niet alleen fijn om advies te krijgen, maar ik leer ook nog eens wat bij.

Het huis is eerder een verbouwd herenhuis dan een betonnen blok. Ter illustratie: het is mogelijk om op de 2e verdieping verbinding te maken met het netwerk van een TP-Link TL-WR841N die nu in het souterain staat. De verbinding is dan wel traag - maar het lijkt me dus dat één accesspoint (dat waarschijnlijk een aanzienlijk sterker signaal uitzendt) per 2 verdiepingen voldoende moet zijn.

Gezien de vele positieve geluiden over Ubiquiti accesspoints plaats ik die vast in het (denkbeeldige) winkelmandje.

Het lijkt me dat ik dan nog een 5GHz router aan moet schaffen. Ik vraag me dan alleen af of een iets duurdere router dan ook als een accesspoint kan dienen? (dus de router dekt het souterain en de 1e verdieping, een Ubiquiti accesspoint de 2e en 3e).
Nee, dan kun je net zo goed geen Ubiquiti kopen :o

Toegevoegde waarde van het Ubiquiti UniFi-spul is dat het managed is. Je hele WiFi-netwerk kun je vanuit een centraal punt regelen, het netwerk zorgt automatisch dat de AP's elkaar niet storen en clients worden netjes over de AP's verdeeld.

Als je een UniFi AP combineert met een ander AP (bijvoorbeeld een router met WiFi), dan verlies je dat allemaal en is de meerprijs van die UniFi tov een 'domme' AP voor niets geweest.

Hou zoals heuveltje zegt het verschil tussen een router en een AP voor de geest. Routers verbinden netwerken, in dit geval jullie huisnetwerk met het internet. AP's breiden bedrade netwerken draadloos uit. Veel routers bevatten tegenwoordig een AP, maar dat hoeft niet en in geval van gebruik goede losse AP's wil je juist niet dat de router zich ermee bemoeit :z

Als ik het zo hoor kom je met de volgende onderdelen een heel eind:
- 2x UniFi AC Lite
- 1x fatsoenlijke router (qua WAN-to-LAN throughput en CPU) waar je DD-WRT of iets soortgelijks op flasht.

Of je die router nog los moet kopen danwel een van de huidige routers kunt gebruiken hangt af van wat je al hebt liggen. Wat voor drie routers heb je nu?
Op zich kunnen we best boven de €250 uitkomen, dit was meer een richtlijn, hoewel ik denk ik erg goede argumenten nodig heb als het boven de €350 uitkomt. (Aan de andere kant, wie houdt er nou niet van een snelle en stabiele internetverbinding...)
Ik zou voor nu lekker eronder blijven. 2x AC Lite kost EUR 180. Als dat voldoet ben je klaar. Blijkt het zo druk te zijn dat je een derde AP nodig hebt, of heb je toch een andere router nodig, dan kun je dat erbij kopen. Trouwens, bij UniFi is de vraag wat de controller gaat hosten. Als je al een PC 24/7 hebt draaien kan het daarop, anders kun je bijv een Raspberry Pi kopen en het onder Raspbian installeren. Of als je geen zin hebt om zelf te hobbyen kun je een UniFI CloudKey kopen - maar dat kost ook weer het nodige.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 26 september 2016 @ 17:25:
Ik zou voor nu lekker eronder blijven. 2x AC Lite kost EUR 180. Als dat voldoet ben je klaar. Blijkt het zo druk te zijn dat je een derde AP nodig hebt, of heb je toch een andere router nodig, dan kun je dat erbij kopen. Trouwens, bij UniFi is de vraag wat de controller gaat hosten. Als je al een PC 24/7 hebt draaien kan het daarop, anders kun je bijv een Raspberry Pi kopen en het onder Raspbian installeren. Of als je geen zin hebt om zelf te hobbyen kun je een UniFI CloudKey kopen - maar dat kost ook weer het nodige.
Ik zou het nu eens goed doen en wegblijven van de hobbybob-oplossingen. Niemand heeft wat een aan niet-functioneel netwerk. Per persoon scheelt het bijna niets en dan heeft iedereen fatsoenlijk internet.

Wellicht dat volledig proprietary nog als extra voordeel heeft dat niemand het spul voor eigen gebruik inpikt. Met een Pi kan je nog andere zaken, het Ubiquiti-spul kan je hooguit elders in een netwerk stoppen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Wat ook nog een optie daarnaast is, zeker voor de brede reeks aan hardware is dat een deel van de bewoners hun WiFi-module in de laptop vervangt voor eentje die bijvoorbeeld 5 Ghz aan kan. Dat is namelijk helaas nog niet zo gangbaar op willekeurige laptops onder een bepaald prijssegment. Tweedehands worden hier op tweakers soms ook leuke kaartjes, voor 15 euro heb je al wel iets bijv.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je heldere uitleg dion_b!

Of je die router nog los moet kopen danwel een van de huidige routers kunt gebruiken hangt af van wat je al hebt liggen. Wat voor drie routers heb je nu?
De nieuwste router is de TP-Link TL-WR841N; de andere twee routers zijn minstens 5 jaar oud. Onlangs hebben we ook een nieuwe modem/router(?) van Ziggo toegestuurd gekregen (die is vzv ik weet nog niet eens uitgepakt), misschien dat we die ook zouden kunnen overwegen?
Trouwens, bij UniFi is de vraag wat de controller gaat hosten. Als je al een PC 24/7 hebt draaien kan het daarop, anders kun je bijv een Raspberry Pi kopen en het onder Raspbian installeren. Of als je geen zin hebt om zelf te hobbyen kun je een UniFI CloudKey kopen - maar dat kost ook weer het nodige.
Nergens in huis draait een PC 24/7... En ik zie dat eerlijk gezegd ook niet zo snel gebeuren. Wat dat betreft lijkt een UniFI CloudKey aantrekkelijk. Dan zouden we, als ik het goed heb, voor ca. €280 in totaal klaar zijn, mits 1 van de huidige routers voldoende is. Of ben ik dan echt de stereotype luie student wanneer ik het 'te druk' heb zelf een controller in elkaar te zetten?

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11 13:08
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 17:38:
[...]

De nieuwste router is de TP-Link TL-WR841N; de andere twee routers zijn minstens 5 jaar oud. Onlangs hebben we ook een nieuwe modem/router(?) van Ziggo toegestuurd gekregen (die is vzv ik weet nog niet eens uitgepakt), misschien dat we die ook zouden kunnen overwegen?
Dat zou ik niet alleen overwegen! Alleen al omdat die TP-Link ook 5 jaar oud is en bijvoorbeeld geen Gigabit ondersteuning heeft. Dat wordt ruimschoots overtroffen door de modem/router van Ziggo.
[...]

Nergens in huis draait een PC 24/7... En ik zie dat eerlijk gezegd ook niet zo snel gebeuren. Wat dat betreft lijkt een UniFI CloudKey aantrekkelijk. Dan zouden we, als ik het goed heb, voor ca. €280 in totaal klaar zijn, mits 1 van de huidige routers voldoende is. Of ben ik dan echt de stereotype luie student wanneer ik het 'te druk' heb zelf een controller in elkaar te zetten?
Die controller is niet per se 24/7 nodig. Als je de software op je laptop installeert en het netwerk eenmalig goed instelt, blijft dat gewoon werken, ook als die laptop uitstaat. Een nadeel is misschien dat je dan niet continu statistieken verzamelt over het gebruik en de belasting van het netwerk, maar daar heb je na 1 week waarschijnlijk toch geen belangstelling meer voor! Tenzij je voor gasten een captive portal (een landingspagina voor een hotspot) wil inrichten, dan moet de controller altijd draaien. Maar dat lijkt me in deze situatie niet van toepassing.
Mocht het anders zitten, dan kun je zo'n CloudKey ook rustig later toevoegen. Voor nu lijkt het mij een besparingspuntje.

[ Voor 60% gewijzigd door HenkDePoema op 26-09-2016 18:21 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 17:38:
Dank je voor je heldere uitleg dion_b!

[...]

Appels en peren.

Aangezien je niet aangeeft wat je nu hebt en ook niet wat je ontvangen hebt is het moeilijk hier iets zinnigs over te zeggen qua performance - maar wel qua beperkingen: door providers geleverde routers hebben zelden de uitgebreide QoS features die je hier wilt. Als iemand de pijp plattrekt kunnen ze dat net zo snel doen. Sowieso goed advies om die nieuwere modem te plaatsen (betekent iig stabielere DOCSISverbinding naar de rest van de wereld toe), maar dan puur als modem (bridge mode) met een router erachter die zorgt dat de beschikbare bandbreedte netjes verdeeld wordt.

Mbt die WR841N - dat ding is jarenlang geleverd in verschillende revisies. De oudste versie (v1) had een 300MHz CPU, de laatste (v11) een 560MHz geval. Goede nieuws is dat ze allemaal zelfde architectuur hebben en zelfde software kunnen draaien, en dat ze tot de meest gehackte (in positieve zin) routers die er zijn behoren: ieder custom OS die met 32MB RAM en 4MB flash kan draaien is beschikbaar ervoor en er zijn tig guides/howtos voor 1001 toepassingen ermee.

Slechte nieuws: dat zijn, zelfs met 560MHz CPU, geen florisante specs, en grootste achilleshiel is dat alle Ethernetpoorten maar 100Mbps zijn. Dat schiet in de meest letterlijke zin des woords niet op, aangezien je nooit meer dan 94Mbps netto erover gaat kunnen pompen.

Ik zou minimaal iets met Gigabit Ethernet nemen. De WR1043ND is een prima optie zolang je geen WiFi erop wilt gebruiken. Is nieuw al prima betaalbaar, 2e hands nog meer. Maar goed, dan moet je wel zelf hobbyen om DD-WRT of OpenWRT erop te zetten (ik zou voor minste instelwerk voor DD-WRT gaan). Geen zin in hobbyen? Dan moet je iets kopen dat dat out-of-the-box doet. Kan prima, maar gaat je een veelvoud van het geld kosten, denk dat je voor gemak+performance+die functies snel voorbij de EUR 100 bent. De Ubiquiti UniFi Security Gateway komt gelijk in me op als makkelijke oplossing. Maar wel een flinke aanslag op de portemonnaie, waar je voor EUR 30 zo'n WR1043ND hebt.

Edit:
Let trouwens op dat er recent een nieuwe v4 revisie van de WR1043ND uitgekomen is met andere chip dan de voorgaande. Is nog nauwelijks ondersteund qua custom fw. In dit geval ben je dus beter af met een oud exemplaar - alles tem v3 is prima, al is de v1 duidelijk ouder en trager dan de rest. Idealiter dus v2 of v3 2e hands vinden.
[...]

Dacht dat studenten vooral stereotyp arm hoorden te zijn in deze dagen zonder studiefinanciering en met torenhoge collegegeld en kamerhuur... ;)
HenkDePoema schreef op maandag 26 september 2016 @ 17:54:
[...]

Die controller is niet per se 24/7 nodig. Als je de software op je laptop installeert en het netwerk eenmalig goed instelt, blijft dat gewoon werken, ook als die laptop uitstaat. Een nadeel is misschien dat je dan niet continu statistieken verzamelt over het gebruik en de belasting van het netwerk, maar daar heb je na 1 week waarschijnlijk toch geen belangstelling meer voor! Tenzij je voor gasten een captive portal (een landingspagina voor een hotspot) wil inrichten, dan moet de controller altijd draaien. Maar dat lijkt me in deze situatie niet van toepassing.
Mocht het anders zitten, dan kun je zo'n CloudKey ook rustig later toevoegen. Voor nu lijkt het mij een besparingspuntje.
24/7 controller is niet nodig voor dingen als kanaal instellen (wat je normaliter eens en dan nooit meer doet idd), maar voor intelligent roaming met client devices tussen AP's wil je wel een controller die aan staat als de clients dat ook doen. Ik zou gewoon de Pi doen. Sterker nog, dat doe ik - was minder dan halfuurtje kwijt het aan de praat te krijgen: Rasbian op de SD-kaart, in sources.list een custom source van Ubiquiti toevoegen, updaten, dan unifi installeren en klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 26-09-2016 19:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je het echt goed wilt doen, zou je 802.1X/RADIUS moeten gaan gebruiken, dan heeft elke student een eigen login. Want iedereen die nu over het gedeelde wachtwoord beschikt, kan al het verkeer onderscheppen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dav1d schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:18:
Als je het echt goed wilt doen, zou je 802.1X/RADIUS moeten gaan gebruiken, dan heeft elke student een eigen login. Want iedereen die nu over het gedeelde wachtwoord beschikt, kan al het verkeer onderscheppen.
+1

Is gelukkig ook helemaal niet moeilijk, als je bijv zo'n Rasbperry Pi als UniFi controller draait kan hij ook voor Radius server spelen :)

* dion_b is daar nog te lui voor geweest, maar verwacht een dezer dagen een Turris Omnia op de stoep waar zowel de UniFi controller als een Radius server als nog wat zooi op gaan draaien ;)

Oslik blyat! Oslik!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
dion_b schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:15:
[...]

24/7 controller is niet nodig voor dingen als kanaal instellen (wat je normaliter eens en dan nooit meer doet idd), maar voor intelligent roaming met client devices tussen AP's wil je wel een controller die aan staat als de clients dat ook doen.
Daar heb je volgens mij geen controller voor nodig? (in geval van Ubiquiti iig)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 21:21
Dav1d schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:18:
Dat is heel leuk en aardig, maar met 16 man heb je gegarandeerd een handvol apparaten die geen 802.1x doen.

Besides, als je hypothetische evil-huisgenoot (of vriend(in) van) je verkeer wil onderscheppen (los van of 'ie het kan) heb je een veel groter sociaal probleem.

Oh, en je hing nog met z'n allen in 1 netwerk, dat is ook nog wel een dingetje. Maar in de praktijk is dat ook wel wenselijker (media delen, spelletjes spelen) dan dat er een gerede noodzaak is om alles dicht te kitten.

En er zijn (helaas?) nog voldoende situaties waar je een netwerk deelt met mensen die je helemaal niet kent. Veel gevaarlijker...

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-11 23:21
Ik zou naast Ubiquiti AC lite accesspoints nog een Ubiquiti Edgerouter POE toepassen. Die gebruiken als router en firewall en die kan middels POE gelijk de accesspoints ook voeden via de kabel. Raspberry PI 2/3 kun je gebruiken als controller, cloud key kan ook. Helemaal geen controller evt. ook nog.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thralas schreef op maandag 26 september 2016 @ 23:21:
[...]

Dat is heel leuk en aardig, maar met 16 man heb je gegarandeerd een handvol apparaten die geen 802.1x doen.

Besides, als je hypothetische evil-huisgenoot (of vriend(in) van) je verkeer wil onderscheppen (los van of 'ie het kan) heb je een veel groter sociaal probleem.

Oh, en je hing nog met z'n allen in 1 netwerk, dat is ook nog wel een dingetje. Maar in de praktijk is dat ook wel wenselijker (media delen, spelletjes spelen) dan dat er een gerede noodzaak is om alles dicht te kitten.

En er zijn (helaas?) nog voldoende situaties waar je een netwerk deelt met mensen die je helemaal niet kent. Veel gevaarlijker...
Grootste voordeel van 802.1x is niet eens de grote boze buitenwereld buitensluiten, maar effectieve abuse management. En one time guest accounts. Niet eens om 1337 h4ckz0rs of kiddiepronfiends te weren, wel het soort 'vriend' dat z'n eigen internetabo opzegt omdat hij bij jullie altijd mee kan liften.

Oslik blyat! Oslik!

• Dav1d
  • Niet online
- J.W. - schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:22:
[...]

Daar heb je volgens mij geen controller voor nodig? (in geval van Ubiquiti iig)
Inderdaad:
Dav1d schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 01:07:
Maakt geen verschil. Als het aankomt op sticky clients is de werking eigenlijk gelijk aan dat van een standalone consumentenproduct van 20 euro. Via de Unifi controller stel je eenmalig per AP per band een minimum RSSI waarde in. Anders dan de naam doet vermoeden speelt hun "controller", zoals het nu is, verder geen rol wat betreft roaming.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z9vLYTw.jpg?1 "Ik blijf het toch zeggen, hoor."

• Dav1d
  • Niet online
Daar heb je een punt, de Chromecast is een berucht voorbeeld. :'(
Oh, en je hing nog met z'n allen in 1 netwerk, dat is ook nog wel een dingetje. Maar in de praktijk is dat ook wel wenselijker (media delen, spelletjes spelen) dan dat er een gerede

noodzaak is om alles dicht te kitten.
Je wilt niet dat virussen zich via het LAN kunnen verspreiden. Het mooiste is om elke RADIUS-gebruiker te isoleren, een eigen (V)LAN. Dan kunnen sessies (meerdere apparaten) van dezelfde gebruiker met elkaar praten, maar verder niet. Voor studenten die dat willen, desgewenst specifiek interVLAN-verkeer whitelisten (een gedeelde NAS of LAN gaming).

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Even een resume....

Simpele oplossing:
1 kabel van Ziggo naar de 1ste voor een AP
1 kabel van Ziggo naar de 2de voor een 2de AP

Voordelen: Simpel
Nadelen:
  • Totaal geen beveiliging
  • Maar 1 per klant (wellicht via een van de huisgenoten die thuis Ziggo heeft een 2e AP aanschaffen)
Beveiligde oplossing:
  • Radius server
  • iedere gebruiker zijn eigen inlogID, wachtwoord en VLAN
  • aparte guest accounts met regelmatig wisselende wachtwoorden tegen 'vrienden'
Een Router/AP met Radius server is Bijvoorbeeld een Draytek 2925 -of- een Router met OpenWRT+FreeRadius en dan een extra AP erbij.
(tweaktip: Een TP-Link Archer C7 bijvoorbeeld)

Ziggo --> 1st verdieping Router/AP/Radius Server --> 2de verdieping 2e AP

Ga er maar vanuit met 16 huisgenoten dat er zo'n 48 apparaten aangesloten worden.
Ja het is niet 7x24....maar met de piekmomenten meegerekend mooi wel.....
(partners en vreemdgangers nog niet meegerekend....)

Wat zou ik doen? 1 router met OpenWRT flashen met FreeRadius Server geinstalleerd en voor de WiFi 2 hockeypucks (Ubiqutui) d'rbij.

Just my 2 cts. }:O Maar d'r zijn Tweakers oplossingen langsgekomen om van te 'kwijlen'... :P

(P.S. De staafantennes liggend plaatsen en parallel aan elkaar werkt het beste in een huis van 4 verdiepingen....)

[ Voor 16% gewijzigd door kwakzalver op 27-09-2016 17:04 ]

• Dav1d
  • Niet online
kwakzalver schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:45:
Een Router/AP met Radius server is Bijvoorbeeld een Draytek 2925
Het is niet mogelijk om RADIUS attributes in te stellen op de ingebouwde RADIUS server van DrayTek, dat is wel nodig voor dynamic VLAN assignments.

Ubiquiti noemt het "RADIUS controlled VLANs". De Unifi APs ondersteunen het sinds juni.

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 10:37
Ben zelf gelukkig een jaar geleden van de consumer-grade netwerk hardware afgestapt. In 1 woord waardeloos. Er worden letterlijk 3 dingen in een 1 kastje gepropt (Switch, router, accesspoint) en dan ook nog voor een lage prijs. Kan niet goed gaan, firmware word vaak amper tot nooit geupgrade, er zijn weinig instellingen en de stabiliteit is vaak erg slecht. Draai zelf nu pfSense (Met traffic shaping, VLAN's etc.) in combinatie met 2x UniFi AP AC LITE voor de wifi (Incl gastnetwerk op vlan met captive portal). Geen spijt dat ik ben overgestapt op enterprise-grade spul, super stabiel, nooit klachten, en een uptime van 100+ dagen!
Pagina: 1