Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Je reageert op een post van 8 april. Het is mij niet duidelijk waar je precies naar refereert.

Volgens mij zijn er een heleboel omschrijvingen/handleidingen beschikbaar die precies aangeven wat de consequenties zijn van het verder dicht zetten van je telefoon, zowel voor android als voor IOS als voor windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggj87
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-02 09:07
Ik weet niet of het hier thuishoort maar heb een algemene vraag:

Ik heb een tijdje terug Blokada geïnstalleerd op mijn S6 omdat ik ads zoveel mogelijk wil weren van mijn mobiele data. Ik zag dat dit programmaatje eigenlijk een VPN is. Kun je deze dan zien als een alternatief voor de gebruikelijke VPN's? Want in principe is deze alleen bedoeld voor adblocking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopdroid
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-07-2024
Heel jammer dat dit topic zo stil is juist in de tijd dat privacy zo in het nieuws is.
Misschien het stof even afblazen van dit topic en een Kickje omhoog geven?
Ik heb twee vragen :
Ik las een aanbeveling om meerdere browsers op je telefoon te gebruiken en deze uitsluitend te gebruiken voor vaste apps, dus een browser voor FB gerelateerde apps en een ander voor bijvoorbeeld Google apps, werkt dat echt of worden cookies lokaal bewaard en beschikbaar voor alle apps?

Zijn er ontwikkelaars die Android echt kaal hebben? Die weten welke apps van Google gebruikt worden voor tracking? Er staat tientallen Google apps in een rom die vast niet allemaal zuiver zijn. Ik betwijfel wel of bijv Lineage de moeite zal nemen om elke app uut te pluizen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amadeus1966
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-06 11:57
Alleen als je de ropictitel al bekijkt.
Smartphone en Privacy in één zin....

Maar oké, hier mijn gedachtengang.
Meerdere browsers? Dan geef je alleen maar een versplintering van data die toch uitgelezen wordt bij iedere website die je bezoekt.
Cookies worden altijd lokaal opgeslagen en op afstand uitgelezen en of ververst bij iedere site die je bezoekt.
Cookies zijn niet altijd kwaadwillend maar kunnen ook zorgen voor bijvoorbeeld een betere webervaring of voor doelgericht reclame, opslaan van bepaalde tevens etc etc.
Privacy en facebook, valt veel voor te zeggen.
Ligt er een beetje aan wat je deelt of schrijft en hoe je het eea dichtgetimmerd hebt qua privacysettings.

Tuurlijk zijn er roms die googlevrij zijn,
maar let wel....wie verteld mij dat die ontwikkelaar betrouwbaar is.

Daarnaast zijn er veel apps die ook nog eens afhankelijk van zogenaamde googleservices en dus niet werken.

Privacy op een smartphone is heel moeilijk.
En dat begint al met de aanschaf.
Denk aan Pinregistratie of de bkr toetsing.
Dan nog de diverse registraties bij het instellen enz enz.

Het blijft gewoon moeilijk om verstoppertje te spelen en op een pc en of smartphone helemaal.
Gps/lokatieservice, ip adressen, imei, gsmnetwerk.....
Alles is nagenoeg met elkaar verweven.

Wil je echt met een smartphone anoniem?
Dat begint echt al met de aanschaf.
Niet pinnen, gewoon cash en uit het oog van camera's.
Geen abonnement maar een prepaid die gewoon ergens gekocht is uiteraard ook niet gepint en ook niet waar camera's hangen.
Opwaarderen doe je middels cash gekochte opwaardeerkaarten.
Uiteraard ga je je nergens registreren of aanmelden.
Geen Facebook, whatsapp e.d.
Ook geen gmail of andere mailaccounts of cloudbezigheden.
Niets via het www verzenden etc etc.
Hm wat heb je dan aan een smartphone?

Juist ja.

Wees gewoon terughoudend met wat je deelt en gebruik gezond verstand.

De echte trackloze smartphones zijn dusdanig onder handen genomen dat er weinig smart meer aan is en niet alleen qua besturingssysteem maar ook qua hardware.

Qua controle over de apps die in de appsstore staan.
Ach, ze doen hun best om het gif er tussen uit te filteren.
Nu heb je vaak nog de optie om een app het zwijgen op te leggen door bijvoorbeeld de toegang van de camera of contacten te verbieden.
Maar het een costume rom?
Wie zegt mij als het systeem zegt van dat de toegang tot contacten of de camera ontzegt is dat dat ook zo is?
Een symbooltje of een stukje tekst in het systeem moet jou daarmee overtuigen, maar is dat ook echt zo?

Nu maakt het mij niet echt zoveel uit.
Maar toen ik voor de kgb bijbeunde onder de vleugels van mi6 en mijn uren moest maken bij de nsa ......tja dat waren nog eens tijden.

Once we were young and ruthless, now we are old and toothless....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:59

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ludwig005 schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:37:
[...]

is de opera app met ingebouwde VPN aan prima?
Opera is tegenwoordig gebaseerd op chromium en in Chinese handen...

En veilig werken is het bewust nemen van aanvaardbare risico's

[ Voor 12% gewijzigd door Jester-NL op 15-04-2018 19:22 ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Jester-NL schreef op zondag 15 april 2018 @ 19:20:
[...]
Opera is tegenwoordig gebaseerd op chromium en in Chinese handen...
En veilig werken is het bewust nemen van aanvaardbare risico's
normaal gezien is aangepaste chromium veilig. en wat is er mis met chinese handen? in ieder geval gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Precies.
En zolang iets 'gratis' is, is de gebruiker (jij, wij, iedereen) het product. Dat geldt niet alleen voor Facebook, maar voor apps, browsers, alles, wat op internet en in onze smartphones te vinden is.
Die bedrijven hebben ook personeel, en net als wij hebben die mensen ook een gezin, hypotheek, enz., zodat ze op het eind van de maand graag een salaris ontvangen...
Wie zijn Facebook goed heeft 'dichtgetimmerd', of zelfs, als een van de kuddedieren, die we blijkbaar zijn, Arjen Lubach heeft gevolgd en FB heeft verwijderd, maar bij het installeren van apps klakkeloos op OK klikt en niet leest, wát hij heeft toegestaan, maakt zichzelf wat wijs.

Dus niet, zonder zelf na te denken, met iedere hype meegaan, maar accepteren, dat smartphones en privacy nu eenmaal niet samengaan, en er maar het beste van maken, door te lezen, waar je toestemming voor geeft, en even na te denken, voordat je iets deelt.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ludwig005 schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:37:
[...]

is de opera app met ingebouwde VPN aan prima?
Vreet je batterijverbruik

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Hackus schreef op zondag 15 april 2018 @ 20:43:
[...]

Vreet je batterijverbruik
Ik heb hier niet over een laptop nee , ik gebruik het op mijn pc met Ublock erbij als extensie en vpn aan.
@Marly ublock en linux zijn toch ook gratis te downloaden ? Toch ben je daar niet het product

[ Voor 16% gewijzigd door Ludwig005 op 16-04-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ludwig005 schreef op zondag 15 april 2018 @ 19:30:
[...]

normaal gezien is aangepaste chromium veilig. en wat is er mis met chinese handen? in ieder geval gratis.
;)
En daarom de opmerking over veilig werken... of (exacter) het bewust nemen van aanvaardbare risico's.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-05 03:08

Woopdedooo

THT: Zie signature

Weet iemand een manier hoe je youtube verwijst naar invidious op iPhone?

Ik had deze in een costum filter in adguard for ios gezet, maar dit werkt niet. Of kan het sowieso niet?

... na de zomer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Nog wat kleine ideetjes mbt iOS:

- Uitgebreidere browser vind ik veel meer controle bieden over cookies en tracking - zoals iCab Mobile. (Die gebruik ik als default, Safari eruit geknikkerd) Heel erg waard om te overwegen, erg strak af te stellen en te beheren.
- Always-on VPN profiel installeren voor alles behalve je eigen WiFi. Als je een dikke verbinding thuis hebt (in de zin van geen lullige 10 a 20MBit upload): lekker zelf die VPN hosten (beste wmb IKEv2) en de DNS van je VPN ook instellen naar de PiHole (+ unbound) die je uiteraard al hebt draaien :P
- Ga je privacy settings eens na van alle apps én van de telefoon zelf (privacy -> systeem)
- Ik zelf wilde mijn backups niet meer in iCloud hebben, een complete kopie van m’n telefoon bij onbekenden... Neh. Dus dat wordt nu lokaal volautomatisch over WiFi naar m’n NAS gedaan. Aanrader.
- Gebruik een tool als ViewExif of MetaGear* om metadata te verwijderen van foto’s en video’s voor je ze kopieert of upload. Hier op Tweakers eens gekeken: zie je ook weleens mensen met een goed afgeschermd profiel, maar dan foto’s plaatsen op ‘t forum waar hun GPS-data nog instaat... Onbewust data lekken is het grootste gevaar. (En moeilijk in te dammen)
Je kan natuurlijk ook de telefoon überhaupt geen gevoelige metadata laten schrijven, dat is een optie. Maar als nadeel heeft dat dat bepaalde sorteringen en zoekfuncties in foto’s niet meer werken. Dusja, keuzes. :P
- Op telefoons met FaceID is het nauwelijks merkbaar als je de inhoud van je meldingen verbergt tot de telefoon unlockt. Immers scant de telefoon je gezicht terwijl je hem oppakt, soms gaat dat zo snel dat je de tekst niet eens zichtbaar ziet worden maar t net lijkt alsof het dat al was. Vooral handig in drukkere omgevingen of als mensen naast je zitten.
- Zet apps die helemaal je locatie niet nodig hebben op de achtergrond gewoon naar “Bij gebruik...”
- Stel apppermissies restrictief in
- Schakel materiaalbeschermingen in onder Schermtijd met aparte code. Zo kan je wat zaken extra strak afregelen, zie de menu’s voor meer info.
- Als je het nooit gebruikt: zet siri toegang op je lockscreen uit. Siri heeft toegang tot veel data. Andere opties zoals je widgets en kloten met je instellingen zou ik eveneens uitschakelen.

* = je kan ook deze opdracht proberen die ik ooit snel in elkaar geramd heb voor foto’s in batch, maar ik heb hem niet helemaal betrouwbaar werkend gekregen (en daarna nooit echt meer getweakt.). Werkt hier om de een of andere reden prima tot 3 foto’s tegelijk (via share extensie) en kapt er daarna mee. :+ https://www.icloud.com/sh...5c6e64fac85811d17350ce05b 1 of 2 foto’s werkt wel altijd.

[ Voor 16% gewijzigd door WhatsappHack op 24-06-2019 01:15 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 15:31

Grin

Ride si sapis.

@WhatsappHack Je genoemde punten zijn grotendeels (allemaal?) onderdeel van mijn telefoon-inrichting, maar wat bedoel je met:
WhatsappHack schreef op maandag 24 juni 2019 @ 01:03:
- Stel apppermissies restrictief in

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:04

jurroen

Security en privacy geek

Smartphone en privacy is een mooie contradictio in terminis; dat bestaat niet. Wel kun je de impact op je privacy zoveel mogelijk minimaliseren. Hoe je dat het beste kunt doen, hangt ook van jouw specifieke scenario, gebruik en voorkeuren af.

Hoewel ze vaker door elkaar heen gebruikt worden, zijn privacy en beveiliging twee verschillende begrippen. Ze zijn, mijn inziens, hierin wel complimentair aan elkaar. Een smartphone die privacy-vriendelijk is ingesteld, maar zo lek is als een mandje, is gelijktijdig ook weer een risico voor je privacy :)

Een smartphone bestaat eigenlijk uit twee systemen: het OS (Android, iOS) en de firmware (baseband, WiFi/BT firmware, etc). Als voorbeeld de Nexus 5X, de laatste officiele update is in december geweest; de telefoon is niet verder gekomen dan Android 8.1.

Met LineageOS kun je de Nexus 5X vrij eenvoudig voorzien van Android 9, waardoor je gebruik kunt maken van de nieuwe features uit die versie en de verbeterde beveiliging. Echter, dit betreft alleen het OS, niet de firmware. Met enige regelmaat zitten daar ook behoorlijke lekken in. Voor firmware updates ben je geheel afhankelijk van de fabrikant. In het voorbeeld van de Nexus 5X is die ondersteuning niet meer, dus zul je daar de firmware niet meer van kunnen updaten.

Custom roms voor Android smartphones nemen ook nogal eens shortcuts die de beveiliging niet ten goede komen. Denk hierbij aan het veranderen van SELinux van enforcing naar permissive, het uitschakelen van hardware assisted security, etc. De redenen daarvoor zijn nogal uiteenlopend; van snellere doorontwikkeling tot aan luiheid.

Vanuit dat perspectief: moet je je smartphone willen rooten? Het antwoord hierop verschilt per situatie; het is dan ook niet per se een ja of een nee. Er is geen goed en er is geen fout antwoord.

Puur kijkende naar privacy ben je het beste af met een Android zonder GPS (Google Play Services). Om applicaties te installeren kun je F-Droid gebruiken; die overigens apps beter en dieper audit dan Play Services.

Qua browser kun je bijvoorbeeld Firefox installeren of Bromite. Voor communicatie zijn er apps als Fairmail, Signal, etc. Synchronisatie kan via NextCloud (server of provider voor nodig). Muziek kan bijvoorbeeld met Vinyl, filmpjes via VLC en foto's maken met OpenCamera.

In de meeste gevallen is het wel een trade-off. Wellicht kun je bijvoorbeeld niet zonder de applicatie van jouw bank. Of ben je nog sociaal verplicht om WhatsApp te gebruiken. Hoe dan ook, kun je er vanuit gaan dat je daamee een stukje privacy inlevert. Je kunt het nog enigszins beperken met Shelter, een applicatie waarmee je dit soort apps in een werkprofiel kunt installeren (zodat er geen toegang tot je persoonlijke data zoals foto's is).

Als je helemaal ver wilt gaan kun je de microfoons fysiek uit je telefoon verwijderen. Dan kun je nog wel bellen, bijvoorbeeld met een bedraad headsetje. Bluetooth kan in theorie ook, maar doet het in mijn ogen teniet.

Er zijn legio mogelijkheden om de impact op je privacy nog een beetje terug te dringen. De kern van het verhaal blijft echter: smartphones en privacy staan vrijwel volledig lijnrecht tegenover elkaar ;)

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 710428

*knip*. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Dat hoort namelijk thuis in: Aankoopadvies Tablets en Telefoons

[ Voor 83% gewijzigd door rens-br op 08-11-2019 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-06 21:17
Beste Tweakers,

Ik had vandaag de smartphone van mijn vrouw ge-update. Ze heeft een Xiaomi Mi Note 10. Na lange tijd toch maar een update uitgevoerd. Omdat het telkens vroeg.

En ben toch tot conclusie gekomen dat het qua privacy en alles toch extreem slecht is bij haar. Ze is sowieso iemand die niet echt daarop let. En wil dat ze dat meer in de toekomst doet.

Mijn opmerkingen:
1. Veel bloatware gevonden.
2. Browser volop met ads.
3. Cookies all over the place.
4. Security app war 6GB aan cookies/cache en alles heeft.

Wat heb ik nu gedaan:
- alle Ads in (downloads, telefoon, mi music, security etc) uitgezet.
- cache leeggemaakt.

Ik wil weten wat kan ik nog meer doen? Welke maatregelen om zo de telefoon beter en veiliger te maken?

Heeft dit ook nog zij: https://developers.cloudf...etting-up-1.1.1.1/android ? Of is er een betere oplossing.

Qua browser weet ik het niet te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door theduke1989 op 01-08-2021 22:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@theduke1989 , ik ben zeker geen expert in dit gebied. Maar wat ik op mijn Samsung S10+ heb gedaan is het volgende:

- Via ADB alle bloatware verwijderd (dus ook apps die je standaard niet mag uitschakelen/verwijderen).
- Via F-Droid de Bromite browser geïnstalleerd, dat is een privacy-vriendelijke browser op basis van Chromium.
- Youtube vervangen door YouTube Vanced (ik ben nogal een grootverbruiker, dus dat was wel de moeite, ik weet niet of dat voor je vrouw ook zo is :P )

Zonder bloatware is je accuduur ook een stuk beter, aanrader dus!

Edit: hier op XDA staat uitgelegd hoe je ADB gebruikt. Via de app "App Inspector" kan je makkelijk de package namen ophalen.

https://www.xda-developer...os-linux/#adbsetupwindows

Nog een update, dit topic herinnert me eraan dat de Google app niet wilde de-installeren nadat ik die een tijdje terug nodig had. Dus je hebt mazzel met direct een how-to van wat ik net heb uitgevoerd.
  • Zet in de developer opties USB debugging aan. Als je geen developer opties ziet moet je even 10x tikken op het buildnummer in software informatie (in de instellingen van je telefoon).
  • Download ADB uit de link hierboven en pak het uit in een makkelijke locatie.
  • Start > zoek CMD (opdrachtprompt) > rechtermuisknop > uitvoeren als administrator
  • Ga naar de folder waar ADB.exe staat
  • Typ: adb devices
  • Als ADB werkt krijg je nu een pop-up op je telefoon die vraagt of je deze PC vertrouwd via USB Debugging.
  • Typ: adb shell pm list packages
  • Dit geeft je een hele lijst met alle geïnstalleerde packages, kopieer deze even naar een notepad of Excel.
  • Nu kan je apps gaan verwijderen met het volgende commando:
  • adb uninstall --user 0 <package name>
In mijn geval was dit het commando voor de Google app: adb uninstall --user 0 com.google.android.googlequicksearchbox

[ Voor 58% gewijzigd door FeareX op 02-08-2021 16:56 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
@theduke1989 Zeker met een Xiaomi toestel zou ik als allereerste de standaard ROM vervangen door die van xiaomi.eu. Zelfde look and feel (want gebaseerd op de originele ROM) met beduidend minder bloatware, plus OTA updates zoals je nu ook al hebt. Vanuit die basis kan je dan verder kijken om zaken uit te zetten die je niet wilt/gebruikt.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
@FeareX bedankt voor de informatie.

Heb bromite op beide telefoons geïnstalleerd. En ga ook youtube vanced op haar telefoon installeren. En de applicaties deinstallieren binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@yodeluxe op mijn mi 10 heb ik de xiaomi.eu ROM. Op haar telefoon de default ROM. Omdat ik twee keer een issue had tijdens de update, en ze elke keer alles kwijt was. En geïrriteerd was op mij.

Op mijn mi 10 moet ik ook telkens een speciale TWRP hebben. En geen pincode aan hebben om te kunnen installeren.

[ Voor 22% gewijzigd door theduke1989 op 02-08-2021 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Onder de volgende link staan verscheidene recente artikelen over telefoons waarvoor een officiële of onofficiële versie van LineageOS 20 is uitgekomen: https://www.xda-developers.com/tag/lineageos/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:04

jurroen

Security en privacy geek

choogen schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:25:
Onder de volgende link staan verscheidene recente artikelen over telefoons waarvoor een officiële of onofficiële versie van LineageOS 20 is uitgekomen: https://www.xda-developers.com/tag/lineageos/
Onofficiële builds zijn vaak userdebug builds - wat enorm onveilig is. Los nog van de consessies qua beveiliging die LineageOS doet.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• baskabas
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 18:23
Beetje oud topic misschien maar ondertussen mogen we GrapheneOS ook niet vergeten.

https://grapheneos.org/

Grappig genoeg zijn de Google Pixel telefoons nu het ideale platform om Google te ontlopen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:01
Is er iemand bekend met deze website? https://androidclaim.nl/nl

Ze willen een claim richting google sturen vanwege de inbreuk op privacy en zo zou je een eventuele schadevergoeding kunnen krijgen. Ik had een van de bestuursleden in de zoekmachine gegooid en ze zitten blijkbaar inderdaad vaker achter claims aan van bedrijven. https://www.banken.nl/nie...ge-te-veel-betaalde-rente

Voor het aanmelden op de androidclaim moet je uiteraard je gegevens achterlaten op de website als je je aan wilt melden. (Weg privacy? :+ )
Dat bedrijven worden aangepakt vanwege inbreuk op privacy ben ik zeker voor! Maar aanmelden daarvoor ben ik nog niet zo zeker van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52

Aiii

何これ

Ze kunnen moeilijk een claim doen in jouw naam en die van anderen zonder correcte gegevens. Zo werkt ons rechtssysteem natuurlijk niet, het is een wettelijke verplichting.

Ze hebben een vrij duidelijke privacy policy op hun website.
Pagina: 1 2 Laatste