Indelen 6TB dataschijf in virtuele HD's, of partities?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-05 15:38
Ik heb een harde schijf van 6TB voor mijn data.
Ik weet niet goed of ik deze in partities zou indelen om zodanig het maken van backups te vereenvoudigen. Het is nameijk sneller om een backup van een partitie van bijv. 1 TB te nemen, dan telkens van de gehele schijf van 6TB.
Of zijn virtuele harde schijven de oplossing??

Hier (OM FAQ) lees ik:
- Data verplaatsen tussen partities op eenzelfde schijf is langzamer dan verplaatsen tussen directories op eenzelfde schijf (immers, bij het laatste hoeft enkel de directoryindex gewijzigd te worden).
- Kopiëren tussen partities op eenzelfde schijf is langzamer dan het kopiëren tussen schijven (dan hoeft de lees/schrijfkop namelijk niet als een gek tussen de partities te switchen).

Maar wat bij een virtuele harde schijf die je aanmaakt in Windows 10 (VHD en VHDX)?
Een virtuele harde schijf is een file type. Dus op deze wijze kan ik door meerdere virtuele harde schijven aan te maken ook mijn 6TB harde schijf indelen.

Heb ik op deze wijze de bovenstaande nadelen van partities die op eenzelfde schijf staan? Want zoals ik al zei zijn al die virtuele harde schijven feitelijk een file type op die 6TB schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Naast dat het tijdsverschil tussen het maken van 1 backup van 6TB of 6 backups van 1TB me verwaarloosbaar klein lijkt, gaan Virtuele HDD's je ook nog wel zorgen opleveren met performance: naast dat bestanden binnen de VHD gefragmenteerd kunnen raken, kan de VHD zelf ook nog eens gefragmenteerd raken (tenzij je er voor kiest om de VHD een vaste grootte te geven en die echt nooit meer aan te passen). Je hebt in principe alle nadelen van partities en je krijgt er nog bij ook. Ik zou eerder 1 grote schijf aanbevelen in combinatie met backupsoftware waarin je eventueel selecties kan maken om de grootte van 1 backup te beperken, waar het geloof ik met name om te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
Ik zou alleen maar van de 1TB partities een backup maken waar veranderingen op gebeurd zijn.
Maar je hebt gelijk, het is te doen om niet telkens een backup van 6TB te moeten maken.
Met backup software waar je selecties kan maken bedoel je dat je zelf folders moet aanduiden die je wil backuppen? Dan moet je wel onthouden in welke mappen je veranderingen hebt aangebracht.

Dus ook al is een virtuele HDD een bestandstype, want de harde schijf is niet echt in een partitie ingedeeld, zou je dezelfde performance nadelen hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door buffy1966 op 26-09-2016 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Op zich ben je dan dus op zoek naar software die een incrementele backup kan maken (= alleen wijzigingen ten opzichte van een vorige backup verwerken). Nu ben ik helaas niet heel erg op de hoogte van de mogelijkheden van verschillende programma's die dit kunnen, dus wellicht kan iemand me hier nog op aanvullen. Het programma dat ik gebruik op Windows, Duplicati, kan dit, maar ik heb dat programma om specifieke andere redenen gekozen (het integreert bovengemiddeld handig in een omgeving waar ongeveer alles Linux draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
Niet echt software voor een incrementele backup. Want uiteindelijk moet je hier ook regelmatig opnieuw een volledige backup nemen, en dit is juist wat ik wil vermijden omdat het hier over 6TB gaat.