• Amplifiction
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-08 17:17
Hallo,

Enkele weken geleden heb ik vastgesteld dat mijn cpu constant voor minstens 50% in gebruik is onder Windows 7 64x. Ik heb het even aangezien, en onder meer met Process Explorer onder de loep genomen. Niets gevonden.

Uiteindelijk besloten te formatteren. Dual boot Ubuntu 16.xx (recentste LTS) en Windows 7, beide 64x. Zelfde probleem onder beide OS.

Kan dit een symptoom zijn van een falende cpu? Falend Mobo misschien?

AMD A4-3400, mobo= Asus F1a75-V Pro. Ik maak gebruik van de geïntegreerde graphics. Nooit overclocked of andere funny business.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
Zie dit andere topic,

Cpu steeds voor 25% belast idle

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

En net als in dat andere topic: falende hardware levert blauwe schermen of kernel panics op, niet een hoge processorbelasting. Daarbij zouden screenshots van taakbeheer en een Linux-equivalent (top zou wel een aardige zijn) helpen bij het vinden van de oorzaak.

Verwijderd

Nee, dat heeft volgens mij puur te maken met de processor. Ik heb een A4-3300 gehad in een HTPC en die stond ook continu te zwoegen. De (dual) cores, want dat zijn het niet echt, uit deze serie zijn geen hoogvliegers.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:28:
Nee, dat heeft volgens mij puur te maken met de processor. Ik heb een A4-3300 gehad in een HTPC en die stond ook continu te zwoegen. De (dual) cores, want dat zijn het niet echt, uit deze serie zijn geen hoogvliegers.
Dan nog zou er in process explorer te zien moeten zijn wat hem dichttrekt.
En als hij idle is, dan zou die ook geen 50% cpu kwijt moeten zijn.

Verder geen antwoord helaas, als het echt onder 2 verschillen osen is.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

heuveltje schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:34:
[...]

Dan nog zou er in process explorer te zien moeten zijn wat hem dichttrekt.
En als hij idle is, dan zou die ook geen 50% cpu kwijt moeten zijn.

Verder geen antwoord helaas, als het echt onder 2 verschillen osen is.
Dat is het rare juist, hij geeft aan dat er in de Process Explorer niets te vinden is?
Misschien een foto van taakbeheer of process explorer plaatsen?

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-12 12:51
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:49:
[...]

Dat is het rare juist, hij geeft aan dat er in de Process Explorer niets te vinden is?
Misschien een foto van taakbeheer of process explorer plaatsen?
Wellicht dat die taakbeheer niet had uitgevoerd in Admin-mode.
dan zie je volgens mij bv. niet svhost.exe wat vaak wijst op windows update.

• Amplifiction
dcm360 schreef op maandag 26 september 2016 @ 03:58:
En net als in dat andere topic: falende hardware levert blauwe schermen of kernel panics op, niet een hoge processorbelasting. Daarbij zouden screenshots van taakbeheer en een Linux-equivalent (top zou wel een aardige zijn) helpen bij het vinden van de oorzaak.
Uit dat andere topic haal ik de Windows Update-handleiding als enige oplossing. Ik kan niet zeggen dat ik daar ooit problemen mee heb gehad, noch voor noch na formatteren. Ik vind er ook geen verwijzing naar terug in de belastende svchost.

Hierbij de screenshots. (Onder Windows als admin)

Process Explorer

System Idle Process zou niet meer zijn dan een teller van Windows. Als ik het goed begrijp, zou Update hier niets mee te maken mogen hebben.
Dat Nautilus zoveel vraagt, begrijp ik niet. Stond op dat moment niet eens open. Niets speciaal geïnstalleerd of ingesteld buiten wat NTFS-schijven gemount in fstab.
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:28:
Ik heb mijn A4 ook gekocht voor een HTPC. Lekker goedkoop en deed wat ie moest doen. Tot ik x265 (HEVC) videobestanden begon te kijken. Mijn PC krijgt die nauwelijks of niet getrokken, (ook niet na installatie van up to date codecs en player of bij openen vanaf SSD). Niet moeilijk denk ik dan, met zo'n cpu-load.

"Gehad", dus je hebt hem vervangen? Door wat als ik vragen mag? Ik zag dat er voor dit socket nog een alternatief te koop is: de AMD Fusion A6-3500. Zou iets krachtiger zijn, hoewel evenmin een hoogvlieger. Maar zoveel kracht zou je voor video's toch niet nodig moeten hebben, lijkt me.

Bijkomende vraag: is het renderen van videobestanden puur cpu-intensive? Maw niet op te lossen door GPU te installeren?

Verwijderd

Ik heb hem destijds vervangen door een A6-3650, dat werkte een stuk beter. Er staat er 1 in vraag & aanbod zag ik.
Maar deze is puur gebruikt op HD en geen ervaring met HEVC

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Amplifiction schreef op maandag 26 september 2016 @ 18:41:
[...]

Uit dat andere topic haal ik de Windows Update-handleiding als enige oplossing. Ik kan niet zeggen dat ik daar ooit problemen mee heb gehad, noch voor noch na formatteren. Ik vind er ook geen verwijzing naar terug in de belastende svchost.

Hierbij de screenshots. (Onder Windows als admin)

[afbeelding]

[afbeelding]

System Idle Process zou niet meer zijn dan een teller van Windows. Als ik het goed begrijp, zou Update hier niets mee te maken mogen hebben.
Dat Nautilus zoveel vraagt, begrijp ik niet. Stond op dat moment niet eens open. Niets speciaal geïnstalleerd of ingesteld buiten wat NTFS-schijven gemount in fstab.
Ik zie anders in Windows svchost bovenaanstaan, en dat is dus de 'boosdoener'. Windows Update draait in een svchost proces, dus ik gok weer dat het Windows Update is. Stop de belasting als je de Windows Update service stopt?

Waarom Nautilus zo doet kan ik echter niet verklaren, maar het is dus ook in Linux een programma die de veroorzaker is.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02:03
Ik ben dit probleem ook een paar keer tegengekomen, dit had te maken met windows update die in een soort oneindige loop zat met het zoeken naar nieuwe updates (svchost blijft dan een processorcore voor 100% belasten samen met een hoog geheugengebruik) Een snelle manier om dit uit te sluiten is door even de windows update service uit te schakelen bij de instellingen van windows update gevolgd met een reboot, als het hoge CPU gebruik dan stopt dan is dat de oorzaak.
Dit probleem had ik opgelost door de KB3020369 en KB3172605 updates handmatig te installeren.
https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/3020369
https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/3172605
(Installeren lukt het beste als windows update is uitgeschakeld anders blijven deze stand-alone updates zelf ook oneindig zoeken naar nieuwe updates)

• Amplifiction
dcm360 schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:39:
[...]

Ik zie anders in Windows svchost bovenaanstaan, en dat is dus de 'boosdoener'. Windows Update draait in een svchost proces, dus ik gok weer dat het Windows Update is. Stop de belasting als je de Windows Update service stopt?
Het lijkt erop dat ik me iets heb laten wijsmaken over Process Explorer. Speciaal gedownload omdat ik had gelezen dat die onderliggende processen zichtbaar maakt. Blijkbaar niet als het over svchost gaat. Update uitgezet en einde belasting!
Phenos2 schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:43:
Ik ben dit probleem ook een paar keer tegengekomen, dit had te maken met windows update die in een soort oneindige loop zat met het zoeken naar nieuwe updates (svchost blijft dan een processorcore voor 100% belasten samen met een hoog geheugengebruik) Een snelle manier om dit uit te sluiten is door even de windows update service uit te schakelen bij de instellingen van windows update gevolgd met een reboot, als het hoge CPU gebruik dan stopt dan is dat de oorzaak.
Dit probleem had ik opgelost door de KB3020369 en KB3172605 updates handmatig te installeren.
(Installeren lukt het beste als windows update is uitgeschakeld anders blijven deze stand-alone updates zelf ook oneindig zoeken naar nieuwe updates)
Dan maar direct deze methode toegepast. Geïnstalleerd, reboot gedaan en Updates terug ingeschakeld. Tot nu toe ziet het er goed uit. TrustedInstaller komt af en toe een flink deel van de koek opeisen, maar dat lijkt me normaal wanneer er 300+ updates klaar staan.

Het blijft me verbazen hoe die Windows Update je heel systeem kan gijzelen. Ik weet in elk geval waar ik moet zijn wanneer het de spuigaten uitloopt. Bedankt voor jullie advies, heren!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Amplifiction schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:37:
[...]

Het lijkt erop dat ik me iets heb laten wijsmaken over Process Explorer. Speciaal gedownload omdat ik had gelezen dat die onderliggende processen zichtbaar maakt. Blijkbaar niet als het over svchost gaat. Update uitgezet en einde belasting!
Windows Update draait ook niet in een los proces, maar samen met enkele andere dingen in een svchost. Overigens kan je op het detailoverzicht van het proces wel bekijken welke services er in het proces actief zijn (indien van toepassing).

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 19:29:
Ik heb hem destijds vervangen door een A6-3650, dat werkte een stuk beter. Er staat er 1 in vraag & aanbod zag ik.
Maar deze is puur gebruikt op HD en geen ervaring met HEVC
Je ziet duidelijk dat svchost hangt, en gewoon 1 core volpompt.
Het maakt niet uit hoe snel of langzaam je cpu is , die trekt gewoon 1 core weg.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

heuveltje schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:31:
[...]

Je ziet duidelijk dat svchost hangt, en gewoon 1 core volpompt.
Het maakt niet uit hoe snel of langzaam je cpu is , die trekt gewoon 1 core weg.
Ja, nadat hij de screenshots had geplaatst zag ik dat ook.......
De post die jij quote was een antwoord op zijn vraag.

• barrie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07 11:43
Phenos2 schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:43:
Verdomd, heb dit diverse keren geprobeerd zonder succes en nu werkt het opeens dan toch!!!!
Super bedankt !!
Barrie van Topic; cpu steeds 25% belast.
Pagina: 1