AA en AAA oplaadbare batterijen

Pagina: 1
Acties:

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik ben weer toe aan een nieuwe voorraad AAA en AA Alkaline batterijen. De laatste jaren heb ik eigenlijk altijd grote verpakkingen van Ansmann. 44x AA voor €10 en 44x AAA voor €15. Ik kan hier makkelijk 2 jaar mee vooruit.
Ik gebruik de batterijen voor mijn afstandsbedieningen, LED fietsverlichting en voor mijn LED zaklampen.
Ik heb dus op elk moment 12x AAA en 11x AA in gebruik.
En met de winter in aantocht, ga ik weer veel batterijen gebruiken voor mijn fietsverlichting en LED lampen.

In het verleden heb ik wel eens goedkope setjes oplaadbare batterijen + lader gekocht, maar deze batterijen waren eigenlijk altijd leeg op het moment dat je ze nodig bent. Goedkoop was dus duurkoop. Normale Alkaline batterijen kan ik pakken wanneer ik het wil en ze werken altijd.

Ik probeer nu een beter inzicht te krijgen of het misschien niet verstandig is om toch weer voor oplaadbaar te gaan, maar nu met betere kwaliteit batterijen. bv. Eneloops, welke hun lading langer dan een jaar kunnen vast houden.
Maar dan begint het, er zijn zoveel soorten batterijen en opladers verkrijgbaar.

* Welk soort heb ik bv. nodig voor LED verlichting
* Welke soort voor afstandsbedieningen
* Hoeveel mAh moeten ze zijn.
* Wat voor lader is het meest geschikt.
* etc.

Is het überhaupt verstandig om dure eneloops te gebruiken in afstandsbedieningen die normaal 2 jaar(of langer) mee gaan op een setje batterijen en maar weinig vermogen vragen van de batterij.
Voor LED lampen is het mooi dat ze voor langere tijd veel vermogen kunnen leveren maar bij afstandsbedieningen is een hoog vermogen weer minder belangrijk(lijkt me)

Daarnaast het kostenplaatje en levensduur, in mijn geval kan ik met €25 aan batterijen meer dan 2 jaar vooruit.
Wanneer ik bv. witte Eneloops zou nemen(16x AA en 16x AAA, ik moet ze namelijk ook kunnen vervangen
) Dan kom ik op zo'n €90. En dat is nog exclusief lader. Dan kan ik toch al gauw 8 jaar of langer Alkaline's gebruiken voordat het omslagpunt voor oplaadbare batterijen is bereikt.

Hoe doen andere Tweakers dit?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor afstandsbedieningen gewone batterijen gebruiken. Voor grootverbruikers oplaadbare. Ik zou dan gaan voor Eneloops, deze hebben een zeer geringe zelfontlading

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Apparaten met laag verbruik is het niet intressant om oplaadbare batterijen te gebruiken, ook de duurdere oplaadbare batterijen hebben snel een hogere zelfonlading als het verbruik van een normale afstandsbediening.

Ikzelf koop alleen nog de alkalines van de ikea, de AA's zijn 2 euro voor 10, de AAA's zijn 2,50 voor 10, en ik merk geen verschil met duracell procell die ik hiervoor had.
Voor zover ik weet zijn het de goedkoopste die je kan vinden, mits je kan weerstaan om je karretje met andere dingen af te laden :P

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

SA007 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 23:33:
Ikzelf koop alleen nog de alkalines van de ikea, de AA's zijn 2 euro voor 10, de AAA's zijn 2,50 voor 10, en ik merk geen verschil met duracell procell die ik hiervoor had.
Hier hele andere ervaring. Ik heb een Klik Aan Klik Uit zender waar 2 AA's in gaan. Die van Ikea zijn om de haverklap leeg, Duracel gaat significant langer mee. Er zit dus echt wel een kwaliteitsverschil in, en dus ook levensduur.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik denk dat heel veel vragen (en meer :P ) van TS hier wel worden beantwoord:
[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen
In dit specifieke geval zou ik denk ik een mix van alkaline en oplaadbaar kiezen, afhankelijk van hoe lang de batterij in ieder specifiek apparaat meegaat totdat deze wordt vervangen/opgeladen (kort: NiMH, lang alkaline)
Pas op met diepontlading van NiMH in 'domme' apparaten zoals zaklampen, neem dan liever alkaline.

[ Voor 53% gewijzigd door Henk007 op 24-09-2016 23:45 ]

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Dingen als afstandsbedieningen krijgen bij mij enkel normale batterijen. Voor dingen als fotografie flitsers heb ik een arsenaal 2000+mAh Eneloop batterijen liggen, dus mocht er ergens een batterij in moeten dan is er vaak nog wel een (50+% opgeladen) Eneloop welke hier even in kan. Ik geloof dat mijn Wii controllers momenteel allemaal op Eneloops draaien omdat ik de flitsers een tijd niet nodig heb gehad.

Qua LED verlichting, wat voor verlichting hebben we het over? Zaklampen met 500+ lumen aan licht? Dan zou ik ook al gauw naar Eneloops grijpen. Maar wederom, dat komt door mijn verzameling ervan.

Tot slot, Eneloops hoeven niet zo duur te zijn. Let op dat die tweede link 8x AA en 8x AAA is ;) Qua oplader gebruik ik een van de vele varianten van de Kraftmax BC-4000 Pro welke bij Conrad een jaar geleden in de aanbieding was. Intern hetzelfde beestje, maar dan met een ander label erop.

Ja, dit betekent nog steeds dat je een initiële investering van ~€90 moet doen, maar deze oplaadbare batterijen houden het wel flink lang vol. Ik heb nog een setje van 8 AA Eneloops in regenboogkleur (niet die moderne glitter versie, uit 2010~2011) liggen die al flink wat jaren meegaan en goed gebruikt worden. Er word 1000-3000x opladen geclaimd met Eneloops, tegenover 500-1000x voor normale NiMH batterijen (NiCd nog minder, maximaal 500x).

Als je apparaten hebt welke meer energie gebruiken kan het investeren in een Eneloop batterij dus best winst opleveren aangezien je tot 6x langer met Eneloop doet ten opzichte van een budget NiCd batterij, of 3 tot 6x langer ten opzichte van andere NiMH batterijen (er vanuitgaande dat je apparaat meer energie verbruikt dan de zelfontlading ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden!

Duracell en Ansmann zijn, naar mijn mening(en ervaring) behoorlijk gelijk qua levensduur en opbrengst. Alleen zijn de Duracell's de laatste tijd gewoon 2x zo duur.

Het gaat idd. om "domme apparaten" 2x een LED Lenser P7 (à 4x AAA/stk), welke volgens mij geen beveiliging hebben tegen diep ontlading. Deze worden hier behoorlijk vaak gebruikt en dus ook regelmatig voorzien van nieuwe batterijen. En om standaard LED fiets verlichting waarvan ik de batterijen van de koplamp, 's winters ook regelmatig moet vervangen(3x AA).
Dit zijn wel de grootverbruikers samen met de afstandbediening van de HTPC, deze vreet ook batterijen.

Ik zat zelf idd. ook al aan een mix te denken. Eneloops voor de LED verlichting en afstandsbediening voor de HTPC en dan gewone alkaline voor de overige afstandsbedieningen.
Alleen blijft de terug verdientijd nog steeds lang (~4 jaar). Al is het wel zo dat zodra ik merk dat de verlichting minder wordt, ik meteen de batterijen kan vervangen/opladen, daar waar ik met alkalines vaak wat langer wachtte om ze te vervangen.

Hier kan ik wel wat mee, thanks!
Henk007 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 23:41:
Ik denk dat heel veel vragen (en meer :P ) van TS hier wel worden beantwoord:
[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen
In dit specifieke geval zou ik denk ik een mix van alkaline en oplaadbaar kiezen, afhankelijk van hoe lang de batterij in ieder specifiek apparaat meegaat totdat deze wordt vervangen/opgeladen (kort: NiMH, lang alkaline)
Pas op met diepontlading van NiMH in 'domme' apparaten zoals zaklampen, neem dan liever alkaline.
Ik heb dat hele topic over het hoofd gezien 8)7 ...............

[ Voor 22% gewijzigd door kendo op 25-09-2016 01:02 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Eneloop heeft tegenwoordig ook "lite" batterijen speciaal voor devices die weinig stroom verbruiken.

Bijv: https://www.nkon.nl/recha...batteries-in-blister.html

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Mattie112 schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:03:
Eneloop heeft tegenwoordig ook "lite" batterijen speciaal voor devices die weinig stroom verbruiken.

Bijv: https://www.nkon.nl/recha...batteries-in-blister.html
In het geval bij afstandsbedieningen die 2 jaar of langer mee gaan op een setje batterijen, blijft het centen werk over een hele lange terugverdientijd.
Dan zul je 10 jaar of langer moeten doen met deze Eneloops. Mocht er in deze tijd 1 of 2 kapot gaan, dan is al het voordeel meteen weg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
Ik ben helemaal over op oplaadbare batterijen met lage zelfontlading. De enige uitzondering is fietsverlichting.

Ik vind het terugverdienargument een magere beschouwing. Ik vind het werkelijk zonde om al die chemicalien weg te moeten gooien.

Net batterijen uit een afstandsbediening van een vervangen TV gehaald en daar had ik dus een setje oude (niet-Enelope) oplaadbare batterijen inzitten. Geen probleem als daar de capaciteit al iets van is teruggelopen. Datzelfde doe ik trouwens met babyfoons, omdat die 99% van de tijd toch batterijen staan kapot te chargen.

Ja, het is een investering want ik heb de afgelopen jaren tussen de 100 en 150 enelope AA en AAA gekocht ter vervanging van alle oude meuk.

De hoeveelheid alkaline die ik gekocht en gebruikt heb is bijna nul geworden. Ik zou de houdbaarheidsdatum nog eens moeten bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 25 september 2016 @ 19:29:
Ik ben helemaal over op oplaadbare batterijen met lage zelfontlading. De enige uitzondering is fietsverlichting.

Ik vind het terugverdienargument een magere beschouwing. Ik vind het werkelijk zonde om al die chemicalien weg te moeten gooien.

Net batterijen uit een afstandsbediening van een vervangen TV gehaald en daar had ik dus een setje oude (niet-Enelope) oplaadbare batterijen inzitten. Geen probleem als daar de capaciteit al iets van is teruggelopen. Datzelfde doe ik trouwens met babyfoons, omdat die 99% van de tijd toch batterijen staan kapot te chargen.

Ja, het is een investering want ik heb de afgelopen jaren tussen de 100 en 150 enelope AA en AAA gekocht ter vervanging van alle oude meuk.

De hoeveelheid alkaline die ik gekocht en gebruikt heb is bijna nul geworden. Ik zou de houdbaarheidsdatum nog eens moeten bekijken...
Waarom je fietsverlichting niet dan?

Het kostenplaatje staat bij mij voorop, gevolgd door gebruikers gemak. Eventuele milieuaspecten neem ik niet mee. Daarnaast lever ik alle gebruikte batterijen in bij de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
kendo schreef op zondag 25 september 2016 @ 19:44:
[...]

Waarom je fietsverlichting niet dan?
corrosievorming

Gedegradeerde oplaadbare batterijen gebruiken voor afstandsbedieningen zou je trouwens als goedkoper kunnen beschouwen dan alkalines. Je verlengt immers het leven van de oplaadbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ik ga eerdaags maar eens een aantal Eneloops + lader aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Fietsverlichting doe ik idd ook niet oplaadbaar, komt toch altijd wel iets van vocht in en dat is toch zonde van je batterijen :)

Allicht een keer met wat kit aan de slag om hem waterdicht te maken maarja....

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Ik zelf heb eigenlijk altijd batterijen van de Lidl. opzich goede batterijen.
Heb al 5 jaar dezelfde batterijen in mijn maglite zitten. ( gebruik natuurlijk niet elke dag mijn maglite alleen bij scouting als het nodig is :) )

Meow, meow I'm a cow

Pagina: 1