Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• TooTall
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-07 20:20
De vraag...

Is investeren in duurzame voorzieningen voor ons de moeite, en zo ja, welke?

Situatie;

Gezin van 2 + 2 honden. Geen kinderwens.
Nieuwbouwwoning (11/2015), halfopen. Klassieke vierkante blok beton. Plat dak. Rolluiken.
Alle elektrische toestellen zijn nieuw (11/2015), allen gekocht voor zuinigheid. Verlichting is zoveel mogelijk LED (Hue).
E-peil = E54
EPC = 102.76 kWh/m³
Gas: Voor verwarming en warm water. Ketel is een Chappee Initia HTE 2.28 Condenserende ketel met label HR Top. Thermostaat is de Honeywell Round Connected. Via '100% groene energie'-leverancier.
Elektriciteit: via '100% groene stroom'-leverancier.
Water: Regenwater recuperatiesysteem voor toilet beneden en kraanaansluiting buiten.

Ik hou het verbruik elke maand bij sinds ingebruikname woning in November 2015. In de grafiekjes zie je soms de 'verwachte' balken veel hoger staan, dit is omdat er nog niet voldoende meetpunten ingegeven zijn. De 'werkelijke' balken zijn correct.

Gas

Voorspelling is 1000m³ per jaar. Omgerekend met 1 m3 = 10,3 kWh (ken calorische waarde van het gas niet hier...) is 10300 kWh per jaar.

Gasverbruik

Elektriciteit

Voorspelling is 2400kWh per jaar

Elektriciteit

Water

Voorspelling is 60m³ per jaar

Water

Kosten

Dit zijn onze voorschotfacturen per maand, redelijk correct afgesteld conform bovenstaande 'verwachtingen'

Gas = 37,51 EUR per maand
Elektriciteit = 45,50 EUR per maand
Water = 14,16 EUR per maand

Concreet

Als ik kijk naar een zonnepaneelinstallatie, of een zonneboiler, of een warmtepomp, dan lijkt me dat allemaal erg aantrekkelijk....tot ik de terugverdientijd bereken, en dan begin na te denken over het feit dat het toch een grote investering is, en dat onze maandelijkse kosten in feite niet opwegen hiertegen. Akkoord, de energieprijzen kunnen stijgen, maar wij staan wat huiverachtig tegenover investeren en dan tegen herstellingskosten aan te lopen wanneer de terugverdientermijn eindelijk verloopt.

Is investeren in duurzame energie voor ons de moeite, en zo ja, wat dan?

:?

Alle reacties

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Los van het financiële plaatje kun je ook naar de milieuaspecten kijken. Zonnepanelen terugverdienen duurt misschien 10 jaar, maar dan heb je wel 10 jaar lang van de zon geleefd en niet van het net, dat kan ook wat waard zijn.

• TooTall
Dat is waar. Bij de keuze van de leverancier (hadden we in onze vorige woning ook reeds) hebben we daar ook rekening mee gehouden. Het is uiteindelijk Ecopower geworden toen, een cooperatie van gebruikers die investeringen doen voor groene energie op te wekken.

100% van de opgewekte energie zou 'groen' zijn, zon-wind-waterkracht. natuurlijk zitten we inderdaad nog met bijdrages voor het netgebruik, maar in België hang je daar altijd aan vast, zelfs met zelf opgewekte stroom...

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:47
Qua gas weet je nog niet wat een normaal gebruik is, je hebt nog geen echte winter gehad, dus dat kan nog hoger worden.
Als je geen vloerverwarming hebt is een warmtepomp niet echt een optie imho. Voordeel van zonnepanelen op een plat dak is dat je het dak gedeeltelijk in de schaduw legt, waardoor het 's zomers minder warm is. 2400 KWh is tegenwoordig niet zo'n grote investering meer.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• TooTall
Tens schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:53:
2400 KWh is tegenwoordig niet zo'n grote investering meer.
Daarmee ben ik het eens. Als ik op internet rondneus dan denk ik dat voor 5.000 EUR er wel een kwalitatieve installatie kan geplaatst worden.

Wij betalen nu 600 EUR per jaar aan elektriciteit. Dus dat zou dan een terugverdientijd van 8 jaar betekenen. An sich wel doenbaar.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
lol, dit is wel heel erg een open deur intrappen.

investeren in duurzame voorzieningen = altijd de moeite.

welke is altijd een lastiger verhaal met vele haken en ogen.
ik geef een een voorzet:

1. PV op het dak leggen.
levert het meeste op, een TVT van onder de 7 jaar is goed mogelijk. *O*
en daar na heb je nog steeds *winst* van het systeem.
je gebruikt maar een 2400kWh (erg netjes) dus de set kan niet al te groot zijn.
helaas zijn kleine setjes vaak wat duurder per opbrengst als grotere setjes.
(je hebt waarschijnlijk een 2500Wp nodig en de prijs is dan ongeveer 1-1,20€ per Wp.
dus echt niet zo duur als je denkt.)
maar als je echt slim bent leg je een grotere set op dak zodat je meteen stroom te veel hebt en zo je gas rekening ook kunt verlagen.

2. met de overige elektra je huis gaan verwarmen.
normaal is 1m3 gas een 9,2kWh, maar een gas ketel heeft ook nog wat verlies, dus houw ik de stel regel aan dat 1m3 gas = 8 kWh.
je verwacht een 1000m3 gas, daar van is 25m3 voor koken en een 200m3 voor de douche/bad (bij benadering)
dus dat maakt 775m3 gas voor stoken.
775m3 X 8kWh = 6200kWh per jaar nodig om met een (meerdere) elektra kachel je huis te verwarmen.
dat is wel een beetje te veel ben ik bang, lol.
gelukkig hebben we ook nog warmte pompen.
ik neem een voorbeeld van een lucht/lucht warmte pomp. (in de volksmond word dit een airco die kan verwarmen genoemd.)
door dat systeem kun je B.V met een 5kW unit er 1 kWh aan elektra er in stoppen en komt er 5kW aan warmte uit voor een uur.
6200kWh/5= 1240kWh heb je dan nodig om je huis een jaar te verwarmen.
helaas is dit niet helemaal waar, een warmte pomp doet het wat minder goed als het echt koud is buiten.
gelukkig zijn er hier tweakers die het nameten en die rapporteren een factor 3-4.
dus je zou eigenlijk een 1500 tot 2000kwh nodig hebben om je huis te kunnen verwarmen.

3. tapwater of SWW.
door is een zonnecollector/boiler het beste in. (dit zou je ook kunnen combineren met de warmtepomp als je echt slim wil zijn.)
nadeel is dat je niet erg veel warmwater kosten hebt(200m3) en een zonnboiler niet het goedkoopst is.
dus erg moeilijk terug verdienen.
(maar hoe je het ook draait of keert ondanks de kosten is dit eigenlijk het leukste apparaat van wegen zijn simpelheid.)

dus ik raad aan:
leg een PV set op je dak die een 4400kWh per jaar opwekt.
(dat hoeft niet duurder te zijn als 6000€, maar soms is het zelfs goedkoper maar dat hangt van de lokatie af.)
maar houd rekening met de andere 2 punten. ;)
en vul die andere 2 punten later nog een keer toe, en het voorschot van de energie rekening kan geheel naar de 0€ per maand. >:)
(sterker nog, als je het echt allemaal doet, en je komt precies uit(wat meestal niet lukt) dan krijg je een voorschot van -14€ per maand, dus je verdiend er ook nog een beetje aan.)

(begrijp goed aan alles wat ik zeg zitten haken en ogen.
ik weet te weinig van je situatie om het echt goed te zeggen, dus lees het een beetje globaal.)

edit:
lees ook even dit bericht:
WarmtePomp Vraag (verbruik)
die vraag heeft veel overlap met jouw vraag ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 23-09-2016 10:43 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
oke nog even rekenen.
dus je betaalt per jaar een 996€
maar daar zit een heffingskorting in van € 376,08 (die blijf je krijgen ook als je 0kWh gebruikt. *O* )
dus eigenlijk betaal je een € 996 + € 376,08 X 10 jaar = € 13720

en dan weet je waar voor bedrag je zou kunnen investeren om duurzaam bezig te zijn.
(dit lukt met gemak onder dat bedrag als je een beetje mazzel hebt met je lokatie.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:03
Vraagje uit nieuwsgierigheid :)
Wat zijn de kosten qua onderhoud/reparaties van zo'n installatie gedurende die 10 jaar?
En wat is tegenwoordig de levensduur?

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• TooTall
migjes schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:57:
oke nog even rekenen.
dus je betaalt per jaar een 996€
maar daar zit een heffingskorting in van € 376,08 (die blijf je krijgen ook als je 0kWh gebruikt. *O* )
dus eigenlijk betaal je een € 996 + € 376,08 X 10 jaar = € 13720

en dan weet je waar voor bedrag je zou kunnen investeren om duurzaam bezig te zijn.
(dit lukt met gemak onder dat bedrag als je een beetje mazzel hebt met je lokatie.)
Dank voor alle info, alleen nog even vermelden, ik ben Belg (en huis ligt ook in België :P ) wellicht dat dit een invloed heeft op dit alles...

In België warden zonnepanelen sterk aangemoedigd door de groenestroomcertificaten, echter bleek na enkele jaren dat dit een enorme kost werd voor de Overheid. En zodoende zijn de meeste voordelen nu wel afgeschaft.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Nnoitra schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:06:
Wat zijn de kosten qua onderhoud/reparaties van zo'n installatie gedurende die 10 jaar?
idd, als je elke maand het dak op moet om het fijnstof te verwijderen omdat je rendement inkakt dan lijkt het me praktisch niet echt te doen.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:53
Ik doe mee met Migjes :)

Of investeren in duurzaamheid lonend is?
Ik persoonlijk kijk niet naar terugverdientijd, maar kijk naar de (maandelijkse) opbrengsten. Mijn investeringen zijn 2 aparte sets zonnepanelen en zonneboiler.
Set 1 rendement tussen de 14 en 15%, oftewel scheelt jaarlijks ruim € 500
Set 2 rendement ongeveer 10% (niet helemaal optimaal kunnen plaatsen, hoek is minder) opbrengst € 275 jaarlijks
Zonneboiler, opbrengst weet ik echt niet ligt er pas een paar maanden, wat ik wel weet is dat het rendement van een zonneboiler beduidend lager ligt. Maar verwachte besparing € 175 jaarlijks.

Totaal jaarlijkse besparing € 950. Totale investering € 8500. (in verschillende etappes geïnvesteerd)
Als je dan gaat rekenen met een terugverdientijd, kom je in totaal uit op 9 jaar. Na die 9 jaar ga je dus geld verdienen.
Als je eenzelfde bedrag aan rente op een spaarrekening zou willen halen....zul je rond de 100.000 euro moeten vastzetten.
Heb je het geld beschikbaar (en niet op korte termijn nodig) zou ik zeggen: doen!

• migjes
Nnoitra schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:06:
eL_Jay schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:12:
[...]

idd, als je elke maand het dak op moet om het fijnstof te verwijderen omdat je rendement inkakt dan lijkt het me praktisch niet echt te doen.
ik heb het over 3 punten.
dus per punt:

1. PV of zonnepanelen.
vrijwel geen onderhoud, mits goed gelegd.
men raad wel aan om de panelen af en toe een keer te poetsen. (1x of 2x per jaar)
(maar ik ben daar te lui voor en heb na 6 jaar nog steeds geen verlies door vervuiling.
het spoelt wel schoon na een regenbuitje)
de panelen zelf gaan wel een 20 jaar of veel meer mee (moeilijk te zeggen omdat er nog maar heel weinig panelen zijn van meer dan 20 jaar oud. de techniek is nog te nieuw om het echt in de praktijk te kunnen zien.)
de omvormer die je nodig hebt is een ander verhaal.
dat is een flink elektrisch apparaat en ja die slijt, een 10 jaar zou geen enkel probleem moeten zijn.
(en als het per ongeluk 20 jaar word dan sta ik daar niet vreemd van te kijken.)
dus ja onderhouds-kosten zijn er, maar zullen laag blijven.

2. warmte-pomp.
ja die heeft ook slijtage, maar dat is eigenlijk precies het zelfde als een gas ketel.
(hier mag je dan zelf een jaar tal aan koppelen.
maar een slechte gas ketel is wel een ontploffings-gevaar dus onderhoud is niet onverstandig om dat goed te doen. dat probleem heb je niet met warmte pompen dus zijn goedkoper in onderhoud.)

3. zonnecollector.
ook hier vrijwel niks wat kapot kan gaan, behalve de pomp/besturings-unit. (evt een 3weg klep)
erg goedkoop om die units te vervangen, mits nodig.

met een heel klein beetje mazzel, doet alles het met gemak een 10 jaar lang.
en als er iets is zijn de meeste kosten vrij laag.
TooTall schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:12:
[...]
Dank voor alle info, alleen nog even vermelden, ik ben Belg (en huis ligt ook in België :P ) wellicht dat dit een invloed heeft op dit alles...

In België warden zonnepanelen sterk aangemoedigd door de groenestroomcertificaten, echter bleek na enkele jaren dat dit een enorme kost werd voor de Overheid. En zodoende zijn de meeste voordelen nu wel afgeschaft.
ha :)B hier een :)F , maar woon vlak om de hoek. ;)

jep, dat veranderd veel mijn beste zuiderbuur.
(ik had al een vermoeden, geen enkele Nederlander doet eigenlijk aan Regenwater recuperatiesysteem.
vast wel een enkele te vinden, maar is gewoon niet normaal in ons land.)

nu ben ik niet heel erg goed bekend met alle zuiderburen regels.
maar er is altijd wel een mogelijkheid om toch dingen te doen.
maar dit kan wel een hoop veranderen aan de volgorde.

(ik hoop dat er ook nog een andere belg hier rond dwaalt en wil helpen, zodat ik ook meer gegevens heb.)

Pagina: 1