Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Mijn vraag
Wat is het jaarlijks elektra verbruik van een bv een 5kw Warmtepomp ?

Onze specs (indien relevant)
- 1200 kuub gas p/j (80 tot 90% verstookt aan verwarming)
- Nieuwe hr cv (cw5 van 2015)
- Elektra verbruik 4400
- Vloerverwarming/huis isolatie wordt aan gewerkt

Doel
Oftewel hoe bereken ik of een WP wel geschikt is in mijn situatie

Ik snap dat de vraag simpler gesteld is dan het antwoord,omdat je met veel (heel veel??) factoren zit die het beinvloeden. zoals hoe goed is mijn huis wel/niet geisoleerd .. welke panelen ga ik nemen pv/pvt/zb ?? etcetra

Als mijn jaarlijkse nota met 1000 kuub gas minder maar 5000 kwh stroom dan word het voor mij niet echt intressant, dit staat los van eventuele zonnepanneel ondersteuning.

Ik zocht ook een "energie label" met 122 per jaar verbruik (ofzoiets) .. zal wel er niet zijn. teminste nog niet gevonden ..

Tja vanalles

Beste antwoord (via vso op 22-09-2016 22:49)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
oke, grove cijfers maar het helpt misschien iets.
(ik ga er nu even van uit dat je warmte pomp een lucht/water unit is van 5kW zoals b.v. een elga.
zonder een tap water voorziening(SWW).)

1m3 gas is in theorie 9,2kWh elektra.
maar een ketel heeft wat verlies (en gebruikt ook nog elektra om rond te pompen etc etc) houw ik de stelregel aan dat 1m3 gas = 8 kWh elektra.

nu zeg je 1200m3 gas, maar dat zal wel inclusie koken en douchen/badderen zijn.
voor koken reken ik meestal 25m3 aan gas en voor het douchen en badderen een 200m3 gas.
kom ik op een 975m3 aan gas uit voor stoken.

975m3 X 8 = 7800kWh heb je nodig als je een elektrische kachel ophangt.
dat is wel een beetje veel, een jaarverbuik van 12200kWh.
(boven de 10.000kWh betaal je minder belasting voor je stroom, maar dat neem ik nooit mee in de berekening.)

gelukkig bestaan er warmte pompen.(daar was je al achter.)
die werken met een cop, dus 1kW aan elektra geeft dan 5kW aan warmte.
dus in theorie kun je de 7800kWh/5 = 1560kWh nodig.
maar ja helaas is de 5kW alleen zo als de situatie perfect is voor een warmte pomp.
in de meest gruwelijke gevallen kan het buiten een -10 graden zijn en dan stop je nog steeds 1kW in de warmte pomp maar komt er maar een 2kW aan warmte uit. (fictieve cijfers is bij benadering.)
dus de warmte pomp levert niet altijd de 5kW :-(
en dan word het een beetje gokken, maar gelukkig zijn er tweakers die regelmatig het meten en bij houden.
en vele rapporteren een factor 3 tot 4 wat het gemiddeld per jaar doet.
7800/3=2600kWh per jaar.
7800/4=1950kWh per jaar.
dat maakt een 0,18€X 1950 - 2600 = 351€ - 468€ (reken maar voor het gemak een 400€)
vs gas is dat een 975m3 X 0,55€ = 536.25€

nu gaan we uit van een 5kW warmte pomp.
en de meeste van die apparaten krijgen met moeite een max 2000kWh gebruikt per jaar. (fictieve cijfers is bij benadering. ook hier hellaas.)
dus er is een goede kans dat er gewoon momenten zijn per jaar dat de 5kW net niet genoeg kracht heeft voor je huis.
dit kun je oplossen door of een beetje gas te gebruiken of elektrisch het op te lossen of een zwaardere warmte pomp. denk ook hier aan isoleren.
(keuzes keuzes keuzes)

meer persoonlijk.
begrijp goed dat mijn berekening niet 100% klopt, en er veel onzekerheden zijn. (ik reken zeer conservatief, het valt meestal beter uit.)
de keuze of gas of warmte pomp.
tja, als je echt alle cijfers bij elkaar optelt.
aanschaf + gebruik + onderhoud, dan komen die 2 erg dicht bij elkaar te liggen.
echt een grote winnaar is er niet, warmte pomp is hoge investering lage gebruik kosten.
gas is goedkoop installeren, met hoge gebruiks-kosten.
maar ja heb je flink veel zonnepanelen zoals ik (en ook al een heel eind terugverdiend.) dan hoef ik eigenlijk al geen geld meer te rekenen voor de stroom en word het er lachen als je de jaar afrekening ziet.
(de <400€ per jaar jas jij er er waarschijnlijk in net iets meer als 2 maanden door heen. >:)
maar daar staat wel een investering van vele duizenden euro's tegen over.))

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zonder sww ongeveer 1500-2500 kWh per jaar.
Afhankelijk van de kamer temperatuur natuurlijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 22:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

vso schreef op donderdag 22 september 2016 @ 12:09:
Mijn vraag
Wat is het jaarlijks elektra verbruik van een bv een 5kw Warmtepomp ?

Onze specs (indien relevant)
- 1200 kuub gas p/j (80 tot 90% verstookt aan verwarming)
- Nieuwe hr cv (cw5 van 2015)
- Elektra verbruik 4400
- Vloerverwarming/huis isolatie wordt aan gewerkt

Doel
Oftewel hoe bereken ik of een WP wel geschikt is in mijn situatie

Ik snap dat de vraag simpler gesteld is dan het antwoord,omdat je met veel (heel veel??) factoren zit die het beinvloeden. zoals hoe goed is mijn huis wel/niet geisoleerd .. welke panelen ga ik nemen pv/pvt/zb ?? etcetra

Als mijn jaarlijkse nota met 1000 kuub gas minder maar 5000 kwh stroom dan word het voor mij niet echt intressant, dit staat los van eventuele zonnepanneel ondersteuning.

Ik zocht ook een "energie label" met 122 per jaar verbruik (ofzoiets) .. zal wel er niet zijn. teminste nog niet gevonden ..
Hangt ook een beetje af van de isolatiewaarde van je huis en of je werkt met vloerverwarming en/of grote radiatoren.

Ik heb in 2014 een hybride warmtepomp geplaatst ( ELGA ). Wij zijn van ongeveer 1100m3 gas terug naar 100m3 gegaan ten koste van 1700kWh elektriciteit

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • Beste antwoord

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
oke, grove cijfers maar het helpt misschien iets.
(ik ga er nu even van uit dat je warmte pomp een lucht/water unit is van 5kW zoals b.v. een elga.
zonder een tap water voorziening(SWW).)

1m3 gas is in theorie 9,2kWh elektra.
maar een ketel heeft wat verlies (en gebruikt ook nog elektra om rond te pompen etc etc) houw ik de stelregel aan dat 1m3 gas = 8 kWh elektra.

nu zeg je 1200m3 gas, maar dat zal wel inclusie koken en douchen/badderen zijn.
voor koken reken ik meestal 25m3 aan gas en voor het douchen en badderen een 200m3 gas.
kom ik op een 975m3 aan gas uit voor stoken.

975m3 X 8 = 7800kWh heb je nodig als je een elektrische kachel ophangt.
dat is wel een beetje veel, een jaarverbuik van 12200kWh.
(boven de 10.000kWh betaal je minder belasting voor je stroom, maar dat neem ik nooit mee in de berekening.)

gelukkig bestaan er warmte pompen.(daar was je al achter.)
die werken met een cop, dus 1kW aan elektra geeft dan 5kW aan warmte.
dus in theorie kun je de 7800kWh/5 = 1560kWh nodig.
maar ja helaas is de 5kW alleen zo als de situatie perfect is voor een warmte pomp.
in de meest gruwelijke gevallen kan het buiten een -10 graden zijn en dan stop je nog steeds 1kW in de warmte pomp maar komt er maar een 2kW aan warmte uit. (fictieve cijfers is bij benadering.)
dus de warmte pomp levert niet altijd de 5kW :-(
en dan word het een beetje gokken, maar gelukkig zijn er tweakers die regelmatig het meten en bij houden.
en vele rapporteren een factor 3 tot 4 wat het gemiddeld per jaar doet.
7800/3=2600kWh per jaar.
7800/4=1950kWh per jaar.
dat maakt een 0,18€X 1950 - 2600 = 351€ - 468€ (reken maar voor het gemak een 400€)
vs gas is dat een 975m3 X 0,55€ = 536.25€

nu gaan we uit van een 5kW warmte pomp.
en de meeste van die apparaten krijgen met moeite een max 2000kWh gebruikt per jaar. (fictieve cijfers is bij benadering. ook hier hellaas.)
dus er is een goede kans dat er gewoon momenten zijn per jaar dat de 5kW net niet genoeg kracht heeft voor je huis.
dit kun je oplossen door of een beetje gas te gebruiken of elektrisch het op te lossen of een zwaardere warmte pomp. denk ook hier aan isoleren.
(keuzes keuzes keuzes)

meer persoonlijk.
begrijp goed dat mijn berekening niet 100% klopt, en er veel onzekerheden zijn. (ik reken zeer conservatief, het valt meestal beter uit.)
de keuze of gas of warmte pomp.
tja, als je echt alle cijfers bij elkaar optelt.
aanschaf + gebruik + onderhoud, dan komen die 2 erg dicht bij elkaar te liggen.
echt een grote winnaar is er niet, warmte pomp is hoge investering lage gebruik kosten.
gas is goedkoop installeren, met hoge gebruiks-kosten.
maar ja heb je flink veel zonnepanelen zoals ik (en ook al een heel eind terugverdiend.) dan hoef ik eigenlijk al geen geld meer te rekenen voor de stroom en word het er lachen als je de jaar afrekening ziet.
(de <400€ per jaar jas jij er er waarschijnlijk in net iets meer als 2 maanden door heen. >:)
maar daar staat wel een investering van vele duizenden euro's tegen over.))

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:26:
SWW ?

@mkleinman thx
migjes schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:44:
<even schaamteloos knippen>

7800/3=2600kWh per jaar.
7800/4=1950kWh per jaar.
</even schaamteloos knippen>
Dankje, het geeft me een beter beeld
1) de uitleg is helder leuk dat je toelicht hoe/wat waar.. (en komt hier en daar redelijk in de buurt)
2) ik zat al op 5.000kwh per jaar.. daarom heb ik de cijfers uit je reactie laten staan.. aardig verschil ..
245 euro om exact te zijn of een maand bedrag van ongeveer 20,50

400 is ongeveer 2,75 maand ja ..

Even over de investering:

Je betaalt bijvoorbeeld nu 190, pm aan je energie leverancier..
1) Alles wat je kan verschuiven naar bv een lening van 10 of 15 jaar
1a) bv 40 euro nog maar aan de energie leverancier
1b) 150 euro aan de lening verstrekker..
1b voetnoot .. lening jaarlijkse rente terug gave via belasting formulier)
2) btw teruggave (zonepanelen) en subsidie voor een WP los je kosteloos weer mee af

Dit moet ik niet willen voor korte termijn "winst" of onafhankelijkheid .. maar net zoials je zegt een rekening van 400 p/j lach je toch wel..

Tja vanalles

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Sanitair warm water.
Douchen en afwassen enzo.
Dat water moet sneller opgewarmd en heter worden dan verwarmingswater en dat is vervelend voor een warmtepomp. Daarom is het rendement daarop lager (maar nog steeds goed).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik denk dat het zonde is om mijn in 2015 aangeschafte cv CW5 nefit trendline weg te mikken.. tenzij ik die weer door kan verkopen voor leuke prijs ..

Tja vanalles

• Rol-Co

Rol-Co

400 pj is al veel, afgelopen jaar 187,- betaald aan stroom+ gas, in 2012 was dat nog 2940,-

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 22 september 2016 @ 18:13:
400 pj is al veel, afgelopen jaar 187,- betaald aan stroom+ gas, in 2012 was dat nog 2940,-
Inderdaad grappig. :+

2012:
2421 kWh verbruik en 852 m3 gas en 1296 euro weggebracht.

2016:
1111 kWh overschot en 0 m3 gas en 448 euro gekregen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op donderdag 22 september 2016 @ 18:25:
[...]

Inderdaad grappig. :+

2012:
2421 kWh verbruik en 852 m3 gas en 1296 euro weggebracht.

2016:
1111 kWh overschot en 0 m3 gas en 448 euro gekregen.
Maar dat was nog zonder warmtepomp ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja met een cop van 1 in een elektrisch kacheltje.
En dit jaar weer uitbreiding op noord van 5 panelen erbij gedaan.
Ik ga nog meer overhouden volgend jaar. :9

@vso
Ik heb mijn ketel van 3 jaar oud/weinig gebruikt voor het symbolische bedrag van 50 euro verkocht/weggegeven. Die hing gruwelijk in de weg voor een RVS buffervat te kunnen plaatsen.
Voelt toch goed hoor, ondanks die 50 euro... >:)

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2016 18:36 ]

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:08
Gemiddeld zins winter 2014 kom ik uit op 1875 kW/h.

Dit is voor verwarming en drie maanden per jaar SWW. De rest komt gratis van de zon.

Woning uit 2008, 168m2 & 600m3.
Vloerverwarming aanwezig
Temperatuur continue 20,5 graden

Waterstage 6kW Lucht/water warmtepomp.

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Ik schat nu in dat ik dit jaar totaal 800 KW/h moet gaan afrekenen bij vandebron, Dat is dan wel de totale energievraag van mijn gezin. Dat betekend nog wat paneeltjes erbij leggen,ik heb het even afgewacht daar ik wilde weten wat de wp ging verstoken op jaarbasis en er hier nog wat grootverbruikers werden vervangen door zuinigere versies.

Mijn totale energienota stadsver(w)arming en electriciteit kostte mij 2012 € 3200,= per jaar.
Vanaf 2013 zonnepanelen en een flink overschot nadat er fors is bezuinigd hier in het verbruik afgelopen jaren.

10-12-2016 draait de wp hier precies 1 jaar, dan weet ik het exact. Met een toch al wel goed inzicht hierin ligt mijn verwachting voor de wp op 2700 KW/h per jaar. Koopje dus.

[ Voor 7% gewijzigd door crazyharrie op 22-09-2016 20:51 ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik ben blij met de inzicht, alleen sommige reacties zijn beetje waardeloos zonder bv gezins samenstelling, en de installatie die erbij hoort.

Mijn huis heeft een nagenoeg perfecte ligging richting het zuiden voor PV, maar zou het nut hebben om op de tegenover gestelde windrichting (het noorden dus) ook iets met pv(t) te doen.. ?

Als ik het zo lees heeft de aanschaf zeker nut.. :)

Tja vanalles

• AUijtdehaag
  • Niet online
Soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
Zuid en noord dus. Zie mijn signature hieronder.
Je vergeet de hellingshoek te vermelden.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 07:25:
Soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
Zuid en noord dus. Zie mijn signature hieronder.
Je vergeet de hellingshoek te vermelden.
ja zie het .. hoeveel verlies heb je bij je noord panelen .. ?

ik ben de hellingshoek niet vergeten
ik weet het alleen niet ;)

Tja vanalles

• AUijtdehaag
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 08:46:
[...]

ja zie het .. hoeveel verlies heb je bij je noord panelen .. ?

ik ben de hellingshoek niet vergeten
ik weet het alleen niet ;)
Geen verlies, is alleen maar extra winst... :P

Mwah, doet 50-55% aan kWh per jaar aan wat je aan Wp weglegt. (op een hellingshoek van 35 graden)
Ik heb SF vanwege schaduw en diffuus lucht
Van april tot augustus werkt dat perfect. Buiten die maanden kakt het wat in, vanwege zwakke zon (weerkaatsing wolken) en lage zonstand.

Hier zie je wat het dagelijks doet:
http://pvoutput.org/exten...=17683&sid=15478&gs=0&g=0

Klik op het vierkant blokje, "show extended data"
Rode grafiek is de noordpanelen.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2016 11:00 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:58:
[...]

Geen verlies, is alleen maar extra winst... :P

Mwah, doet 50-55% aan kWh per jaar aan wat je aan Wp weglegt. (op een hellingshoek van 35 graden)
Ik heb SF vanwege schaduw en diffuus lucht
Van april tot augustus werkt dat perfect. Buiten die maanden kakt het wat in, vanwege zwakke zon (weerkaatsing wolken) en lage zonstand.

Hier zie je wat het dagelijks doet:
http://pvoutput.org/exten...=17683&sid=15478&gs=0&g=0

Klik op het vierkant blokje, "show extended data"
Rode grafiek is de noordpanelen.
Je opbrengst is leuk, maar je opbrengst van die panelen .. is dat wel rendabel even op jou geval in te gaan. hoe groot is jou terugverdien tijd ? voor die specifieke panelen..

Ik sta er zo in .. alles wat zicht binnen 10 jaar terug verdient is intressant, als ik bv een WP /PVT/PV installatie aanschaf gaat de subsidie + btw terug gave direct "op" aan isolerende maatregelen ..
hierbij eigenlijk de doelstelling is dat de maandlasten niet mogen stijgen ..
Dit houd natuurlijk op als het huis in alle redelijkheid geisoleerd is. dan verdwijnt het geld in een andere pot :)

Noordpanelen lijken mij niet erg rendabel, in mijn beleving zijn de noordpanelen pas na 14 jaar bv "schuldvrij" en dat vind ik dus te lang.. maar klopt dit ook ?

Tja vanalles

• AUijtdehaag
  • Niet online
TVT is leuk, maar eigenlijk niet heel belangrijk meer en geen hoge prioriteit. (is mijn mening, he?)
Tuurlijk weet ik dat het wel even duurt voordat de SF noordpanelen terug verdiend zijn.

Voor mij geldt nu, dat ik de investering wel kan missen op het moment.
En dat ik iedere maand, geld overhoud na al mijn gedane investeringen.
En lage maandlasten is wel zo fijn.
Dat zet ik dan weer in om de hypotheek extra af te lossen.

Ik heb de extra opbrengst op noord echt nodig, om op nul uit te komen, of zelfs wat onder nul icm de L/w warmtepomp, die overigens pas voor het eerst deze winter gaat draaien.

Zonder noord erbij, zal ik wel kWh af moeten rekenen. Ook geen ramp, want die kWh zijn dan gunstig besteed.
Maar ach die PV verslaving he?

Edit: Ik lees nu in een ander topic dat je nog ruimte hebt op een platdak.
Leg dat eerst eens vol dan.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2016 17:09 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:38:
TVT is leuk, maar eigenlijk niet heel belangrijk meer en geen hoge prioriteit. (is mijn mening, he?)
Tuurlijk weet ik dat het wel even duurt voordat de SF noordpanelen terug verdiend zijn.

Voor mij geldt nu, dat ik de investering wel kan missen op het moment.
En dat ik iedere maand, geld overhoud na al mijn gedane investeringen.
En lage maandlasten is wel zo fijn.
Dat zet ik dan weer in om de hypotheek extra af te lossen.

Ik heb de extra opbrengst op noord echt nodig, om op nul uit te komen, of zelfs wat onder nul icm de L/w warmtepomp, die overigens pas voor het eerst deze winter gaat draaien.

Zonder noord erbij, zal ik wel kWh af moeten rekenen. Ook geen ramp, want die kWh zijn dan gunstig besteed.
Maar ach die PV verslaving he?

Edit: Ik lees nu in een ander topic dat je nog ruimte hebt op een platdak.
Leg dat eerst eens vol dan.
Het is geen plat dak :)

Je mening is gewaardeerd, ik deel hem echter niet 100% op dit moment oftewel ben niet overtuigd dat ik bv noord ook nog vol zou "moeten" leggen..

Om het wat beter in perspectief te plaatsen .. (met aannames)
Huidige stroom (dal 2/3 + normaal 1/3 gecombineerd) = 4400 kwh p/j
- groot verbruikers
1) oude vaatwasser
2) 220w 24/7 "server meuk" .. tja tweakert ;)

gas 1200 kuub p/j waarvan de nefit easy (geen exacte meting grrr) 80%- 90% aan verwarming word verstookt de rest is "tapwater" en klein beetje is koken .. teminste "gok"

Migjes zat redelijk close in dit topic met zijn berekening.

Goed nieuwe situatie zou er met een 5kw L/W WarmtePomp in kunnen met ongeveer 1000kuub gas minder verbruik, dit zou extra 2600 per kaar aan stroom kosten.
de zuidligging zou me 18% debet ?? kosten aan zonnepanelen dus ..82% per zonnepaneel .
voor noord houd ik 50% aan..

PVT panelen zijn 280Wp ? en pv aangevuld met 275 wp panelen ?
stel dat ik er 10 van PVT(10x229,6)= 2296wp neem en 8 PV(8x225,5)1804 (als het kan) .. kom ik uit op 4100wp zuid gericht ..

Dan zou ik 4400(verbruik) + 2600(L/W WP) = 7000 nodig hebben - 4100 houd ik 2900 over.
2900 gedeeld door 137.5 21 panelen moeten plaatsen op noord .. dat lijkt me erg uitdagend .. gezien ik inverband met schaduw misschien 10 of max 15 kwijt zou kunnen .. (dak aan de noordkant is wel over 2 verdiepingen "schuin" .. dus kan meer kwijt dan op zuid.
ascii art (2 regels is 1 verdieping)
code:
1
2
3
4
5
6
7
Noord                                                    zuid 
          /\
         /  \
       /     | 
      /      |                               / \
     |       |                               |  \ 
     |       |             Tuin              |   |

Nu zou ik ook pvt aan noord kunnen plaatsen omdat die minder last hebben van schaduw maar ja dat is meer middag/avond zon .. (hmmmm) ..

de schuur ter illustratie (ff op de linkjes klikken, anders raakt de pagina verbaggert)
http://www.azalp.com/2011/foto/groot/13-003-0625-2.jpg
http://www.azalp.com/2011/foto/groot/13-003-0625-0.jpg

Tja vanalles

• AUijtdehaag
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 21:45:
[...]

Het is geen plat dak :)

Je mening is gewaardeerd, ik deel hem echter niet 100% op dit moment oftewel ben niet overtuigd dat ik bv noord ook nog vol zou "moeten" leggen..

Om het wat beter in perspectief te plaatsen .. (met aannames)
Huidige stroom (dal 2/3 + normaal 1/3 gecombineerd) = 4400 kwh p/j
- groot verbruikers
1) oude vaatwasser
2) 220w 24/7 "server meuk" .. tja tweakert ;)

gas 1200 kuub p/j waarvan de nefit easy (geen exacte meting grrr) 80%- 90% aan verwarming word verstookt de rest is "tapwater" en klein beetje is koken .. teminste "gok"

Migjes zat redelijk close in dit topic met zijn berekening.

Goed nieuwe situatie zou er met een 5kw L/W WarmtePomp in kunnen met ongeveer 1000kuub gas minder verbruik, dit zou extra 2600 per kaar aan stroom kosten.
de zuidligging zou me 18% debet ?? kosten aan zonnepanelen dus ..82% per zonnepaneel .
voor noord houd ik 50% aan..

PVT panelen zijn 280Wp ? en pv aangevuld met 275 wp panelen ?
stel dat ik er 10 van PVT(10x229,6)= 2296wp neem en 8 PV(8x225,5)1804 (als het kan) .. kom ik uit op 4100wp zuid gericht ..

Dan zou ik 4400(verbruik) + 2600(L/W WP) = 7000 nodig hebben - 4100 houd ik 2900 over.
2900 gedeeld door 137.5 21 panelen moeten plaatsen op noord .. dat lijkt me erg uitdagend .. gezien ik inverband met schaduw misschien 10 of max 15 kwijt zou kunnen .. (dak aan de noordkant is wel over 2 verdiepingen "schuin" .. dus kan meer kwijt dan op zuid.
ascii art (2 regels is 1 verdieping)
code:
1
2
3
4
5
6
7
Noord                                                    zuid 
          /\
         /  \
       /     | 
      /      |                               / \
     |       |                               |  \ 
     |       |             Tuin              |   |

Nu zou ik ook pvt aan noord kunnen plaatsen omdat die minder last hebben van schaduw maar ja dat is meer middag/avond zon .. (hmmmm) ..

de schuur ter illustratie (ff op de linkjes klikken, anders raakt de pagina verbaggert)
http://www.azalp.com/2011/foto/groot/13-003-0625-2.jpg
http://www.azalp.com/2011/foto/groot/13-003-0625-0.jpg
Het hoeft natuurlijk niet persee op een dak te liggen....
https://www.mupload.nl/img/xcaixwngim3yw.jpg
https://www.mupload.nl/img/tx7fbrsdsjd2o.jpg
:+

En mijn synology nas verbruikt hooguit 15-20 watt (met ssd erin)
Scheelt je weer 200 watt (per jaar +/- 380 euro)

220 watt verbruik van de server meuk = 220 x 24 x 356 = 1879 kWh per jaar.
Daar kan je best een 5 kWh l/w mitsubsidie warmtepomp van laten draaien op die paar "nep" winter dagen. ;)

Sterker nog, die 220 watt sluipverbruik, 24 uur lang is bijna net zo veel als mijn dagverbruik van mijn huis.
Ik zit rond de 5 a 8 kWh per dag. (buiten verwarming om, in de koudere maanden)
Een persoonshuishouden, all electric, rijtjes huis.
https://www.mupload.nl/img/szvtirgx7plkr.jpg

Ik begrijp alleen niet je interesse voor PVT panelen.
In mijn mening erg duur voor wat je er voor terugkrijgt...
Die zou ik al helemaal niet op noord leggen, dan liever iets wat wel werkt met diffuus licht.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2016 23:01 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
WAF is hier in place .. helaas no go.
En mijn synology nas verbruikt hooguit 15-20 watt (met ssd erin)
Scheelt je weer 200 watt (per jaar +/- 380 euro)

220 watt verbruik van de server meuk = 220 x 24 x 356 = 1879 kWh per jaar.
Daar kan je best een 5 kWh l/w mitsubsidie warmtepomp van laten draaien op die paar "nep" winter dagen. ;)

Sterker nog, die 220 watt sluipverbruik, 24 uur lang is bijna net zo veel als mijn dagverbruik van mijn huis.
Ik zit rond de 5 a 8 kWh per dag. (buiten verwarming om, in de koudere maanden)
Een persoonshuishouden, all electric, rijtjes huis.
https://www.mupload.nl/img/szvtirgx7plkr.jpg
ik heb voor die 220watt
- 2x nas
- 1 "server"
- 2 monitors
- printer
- adsl modem
- dect toetstel
- desktop
- wat rand appratuur.
- UPS (dit is mijn "meet instrument :))
dus niet echt sluip verbruik .. niet alles staat btw 24x7 aan

maar ja er zou inderdaad wat minder kunnen tegenwoordig, maar alles op zijn tijd.
Ik begrijp alleen niet je interesse voor PVT panelen.
In mijn mening erg duur voor wat je er voor terugkrijgt...
Die zou ik al helemaal niet op noord leggen, dan liever iets wat wel werkt met diffuus licht.
ik weet nog niet wat ik er voor terug krijg, het was een losse berekening. wat ik gaf, en intresse voor pvt is meer met minder (ruimte) .. dus ZB + PV lijkt mij erg intressant, misschien brengen ze samen minder op dan ZB of PV maar ik hoop dat de PVT gecombineert meer rendement oplevert dan voor elk apart een paneel.

Tja vanalles

Verwijderd

Binnenkort wordt onze nieuwbouwwoning gebouwd. Het wordt een vrijstaande woning met hoge isolatiewaarden, met de volgende installaties;

Lucht/water warmtepomp Daikin Altherma EHVX08S18CB3V (190L)
30x zp 270WP incl optimizers
vloerverwarming bg (1e + 2e verdieping geen verwarming, wel afgedopte leidingen aanwezig)
All electric

Ik zou graag een inschatting willen maken in hoeverre ik zelfvoorzienend qua energie kan zijn (uitgaande van bv 3500kwh verbruik buiten het verwarmen om).

Aangezien ik hier niet bepaald veel verstand van heb, ben ik ook benieuwd naar tips van (ervarings)deskundigen.

Alvast hartelijk bedankt voor uw reactie.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:09:
Binnenkort wordt onze nieuwbouwwoning gebouwd. Het wordt een vrijstaande woning met hoge isolatiewaarden, met de volgende installaties;

Lucht/lucht warmtepomp Daikin Altherma EHVX08S18CB3V (190L)
vloerverwarming bg (1e + 2e verdieping geen verwarming, wel afgedopte leidingen aanwezig)
All electric

Ik zou graag een inschatting willen maken in hoeverre ik zelfvoorzienend qua energie kan zijn (uitgaande van bv 3500kwh verbruik buiten het verwarmen om).

Aangezien ik hier niet bepaald veel verstand van heb, ben ik ook benieuwd naar tips van (ervarings)deskundigen.

je zit in het verkeerde topic denk ik, of je hebt het niet doorgelezen ? je antwoord staat hier namelijk al ..
Rol-Co schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:26:
Als dit niet het antwoord is wat je zoekt zou ik je vraag anders formuleren of anders ervaren wat daadwerkelijk je jaarverbruik is :)

Tja vanalles

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 11:16

Jack

MHz Matters

Lucht/lucht warmtepomp Daikin Altherma EHVX08S18CB3V (190L)
All electric

Voor een nieuwbouwwoning is er altijd een EPC berekening aanwezig waarin staat hoeveel energie er nodig is voor verwarming. Deze totale hoeveelheid gedeeld door 4 is je elektra verbruik grofweg.
De 8kW warmtepomp is ook groot zat om het gehele jaar het huis te verwarmen. Die Daikin ziet er niet uit als een Lucht/Lucht warmtepomp trouwens...

8100Wp aan zonnepanelen is (normaliter) meer dan zat in ieder geval om het gehele elektra verbruik af te dekken.

Verwarming op de 1e verdieping is wel verplicht volgens het Bouwbesluit, voor zover ik weet.

[Specs]

• Rol-Co

Rol-Co

Jack schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 15:11:
[...]

Voor een nieuwbouwwoning is er altijd een EPC berekening aanwezig waarin staat hoeveel energie er nodig is voor verwarming. Deze totale hoeveelheid gedeeld door 4 is je elektra verbruik grofweg.
De 8kW warmtepomp is ook groot zat om het gehele jaar het huis te verwarmen. Die Daikin ziet er niet uit als een Lucht/Lucht warmtepomp trouwens...

8100Wp aan zonnepanelen is (normaliter) meer dan zat in ieder geval om het gehele elektra verbruik af te dekken.

Verwarming op de 1e verdieping is wel verplicht volgens het Bouwbesluit, voor zover ik weet.
Klopt!
Vandaar ook mijn brede schatting van 1500-2500 ;)

In mijn huis is het een 40 kWh per week voor de Wp zonder sww, x20-25 weken.....

Verwijderd

Lucht/water warmtepomp Daikin Altherma EHVX08S18CB3V (190L)
All electric

Ik mis het GO van je woning , het totaal vloeroppervlak, om iets te kunnen zeggen.
Naast dat er iets in de EPC berekening staat, kun je ook op basis van kengetal tot een verbruik komen.

Een voorbeeld wat je kunt volgen staat hier: verbruik en warmtepomp vermogen

Hopelijk heb je daar ook wat aan. Succes met de bouw.

PS: Als in 2020 (of eerder) het salderen ophoudt ben je minder zelf dekkend geworden met je PV panelen. Immers het verwarmingsverbruik ligt voornamelijk in de winter en je opbrengst PV in de zomer. Maar dat zal je wellicht wel weten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2016 20:54 ]

Pagina: 1