Toon posts:

12V kinderauto | Analoog ombouwen naar digitaal

Pagina: 1
Acties:
  • 3.963 views

Vraag

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:21
Ik hoop dat ik voor het volgende hier in het goede forum zit.

Sommigen weten dat ik een VW T1 heb.

Nu heb ik voor mijn zoontje deze gave elektrische auto met afstandsbediening gekocht. Precies in de kleur als de auto van papa.

Echter nu is het volgende het geval…..

In tegenstelling tot andere elektrische auto’s die te koop zijn, heeft dit busje geen slow start. Wanneer ik op vooruit of achteruit druk is het vol 12V rijden. En gas los is ook direct (op de elektromotor) stilstaan. Best wel heftig voor zo'n klein jochie. Overigens niet te zien in het bovenstaande filmpje.
Het busje is 27MHz analoog gestuurd en ik heb via de verkoper een digitaal zender en ontvanger aangeschaft waarin een frequentieregelaar of iets dergelijks in zit.
Wanneer je bij deze digitale zender gas geeft komt de auto langzaam op gang, slow start dus. Bovendien kun je drie modi instellen voor maximum snelheden.

Wanneer ik de originele ontvanger vervang door deze digitale, is er geen spanning op de bus. Logisch te verklaren, want één stekkertje is niet in gebruik en daar zit het witte draadje SW op. Dus zolang er geen switch tussen zit, dan zal de spanning ook niet ‘gemaakt’ worden.

De bedrading van de switch bij de originele ontvanger, is geïntegreerd in een grotere stekker waar onder andere de MP3-speler en verlichting op zitten. Op de volgende foto kun je linksonder deze stekker zien.

De originele ontvanger

De digitale ontvanger heeft deze stekker niet en op zich vind ik dat niet heel heel erg. Totdat mijn zoontje groot genoeg is om zelf te rijden, doen we het gewoon zonder verlichting en MP3-speler. Sterker nog, ik denk dat het het niet een hele grote uitdaging is om deze functies alsnog werkend te krijgen met de nieuwe module.

De nieuwe digitale ontvanger

Voor de volledigheid; de nieuwe zender

Hier houdt een beetje mijn knowhow qua elektra op. Op hetzelfde stekkertje waarop ook de witte SW zit, zitten namelijk ook nog MF (geel) en MB (zwart) en een rode draad (voeding?).
Kan iemand mij in Mickey Mouse taal uitleggen wat MF en MB doet? En is het nodig om deze draden te gebruiken? Zo ja, hoe aan te sluiten?
En tussen welke twee draden komt er een switch?
Ik vind het fijn om het visueel voor me te zien, dus als iemand het in een klein schemaatje kan uitleggen dan ben ik erg geholpen.

Uiteraard ben ik zelf aan het googlen geslagen maar voor iemand die geen elektronica achtergrond heeft, is het moeilijk om de materie eigen te maken. Bovendien is er nergens een merknaam of serienummer te vinden om online een schema te zoeken. De verkoper heeft geen technische achtergrond, hij verkoopt alleen de producten. Twee verschillende RC-winkels konden of wilden mij ook niet helpen.

Beste antwoord (via Oemfoefoe op 25-09-2016 13:15)

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 09:13

BasilFX

BasilFX

MF en MB klinken voor mij als Move Forward en Move Backward.

Ik kan er niet helemaal uit opmaken hoe het nu in elkaar steekt, maar ik vermoed dat die MF en MB als indicatie gebruikt kan worden, bijvoorbeeld om een lampje te laten branden. Dat denk ik omdat die blauw-witte combi veel degelijkere connectors hebben (= meer vermogen). Als dat zo is, dan zijn het optionele kabels.

[Voor 6% gewijzigd door BasilFX op 23-09-2016 07:46]

http://www.basilfx.net

Alle reacties

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Ik verplaats hem even naar EL. Ik denk dat je daar een beter publiek vindt dan in TL :) .

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-03 09:13

BasilFX

BasilFX

MF en MB klinken voor mij als Move Forward en Move Backward.

Ik kan er niet helemaal uit opmaken hoe het nu in elkaar steekt, maar ik vermoed dat die MF en MB als indicatie gebruikt kan worden, bijvoorbeeld om een lampje te laten branden. Dat denk ik omdat die blauw-witte combi veel degelijkere connectors hebben (= meer vermogen). Als dat zo is, dan zijn het optionele kabels.

[Voor 6% gewijzigd door BasilFX op 23-09-2016 07:46]

http://www.basilfx.net

• Oemfoefoe
Je vermoedens zijn juist. De dikkere blauwe en witte bedrading is voor de aansturing van de aandrijving en stuurmotor. De draden naast de blauwe relais zie je op de printplaat ook FWD (forward) en BWD (backward) staan. En de draden naast de zwarte relais zijn voor de stuurmotor DIR+ (direction+, oftwel links) en DIR- (direction-, oftwel rechts).

Ik ging er een beetje vanuit de afkortingen MF en MB algemeen werden gebruikt in de electronicawereld, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Dit verklaart wellicht dat mijn zoekopdrachten op deze codes niets opleverde.

Je argument dat het optionele kabels kunnen zijn, klinkt erg aannemelijk. Wat voor belangrijke functies kunnen deze (dunne) draden nou eigenlijk hebben? Zo'n auto rijdt alleen maar voor- en achteruit en stuurt links en rechts, meer is het niet. En deze functies zitten op andere stekkers.

Al met al, kan ik er vanuit gaan dat de switch tussen wit en rood geplaats moet worden?

[Voor 20% gewijzigd door Oemfoefoe op 23-09-2016 11:33]

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:22
Heb je geen modelnummer/datasheet/iets van documentatie bij dat bordje?

• Oemfoefoe
Zoals ik in mijn OP meldde, moet ik het helaas zonder merk, type aanduiding, serienummer en schema doen.

Het enige dat enigszins kan leiden tot een zoekresultaat is een CE-nummer achterop de zender.
http://oi68.tinypic.com/2ajv15l.jpg

En deze gegevens op het bordje.
http://oi63.tinypic.com/23s9344.jpg

Ik heb er geen succesvolle zoekresultaten mee kunnen bereiken.

• Oemfoefoe
Een maat van mij heeft het bordje bestudeerd en vond een een diode op de smalle rode draad. Het leek hem dan ook logisch dat deze op de witte switch draadje zou moeten worden aangesloten. De diode zorgt ervoor dat de stroom niet teruggaat en zou dus moeten voorkomen dat bordje onbruikbaar zou worden.

Door deze bevinding én de overweging dat, worst case scenario, wanneer het misgaat de schade beperkt zou blijven in de module, heb ik besloten om de gok te wagen en de boel aan te sluiten.

Ook de volgende opmerking van BasiFX heeft meegeholpen in deze beslissing.
BasilFX schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 07:43:
.....maar ik vermoed dat die MF en MB als indicatie gebruikt kan worden, bijvoorbeeld om een lampje te laten branden.....

.....Als dat zo is, dan zijn het optionele kabels.
Deze draden zijn nu niet in gebruik.

Met grote vreugde kan ik melden dat deze setup naar wens werkt! Het busje komt netjes langzaam op gang en bovendien kan ik nu ook op de zender drie maximale snelheden instellen.
Mijn zoontje is niet meer bang en heeft gisteren volop genoten van zijn nieuwe speeltje. Bedankt voor je bijdrage hieraan. d:)b

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:39
Ik schop deze oude topic even weer omhoog omdat ik eenzelfde speeltje voor mijn zoon ga kopen en zou graag ook eenzelfde modificatie willen doorvoeren.

Zou je zodoende kunnen aangeven:
- waar je de digitale sturing hebt gekocht
- en indien beschikbaar een how-to?

Alvast dank!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het beste kun je dan even de @Oemfoefoe -tag gebruiken (bij deze dus voor je gedaan ;) )
Of hem een DM sturen. De kans is niet zo groot dat hij dagelijks hier kijkt. Met deze tag krijg je een melding rechtsbovenin :)

• Oemfoefoe
De digitale zender + ontvanger heb ik van Ridecars in Rotterdam.

Ik heb geen speciale How To, ik heb alles hier op Tweakers heb gedeeld. Indien gewenst zal ik, wanneer ik eens tijd heb, foto's maken hoe het nu bij mij is aangesloten. Houdt er dan rekening mee dat het even kan duren, want ik heb nogal een drukke agenda.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:39
Oemfoefoe schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 00:27:
De digitale zender + ontvanger heb ik van Ridecars in Rotterdam.

Ik heb geen speciale How To, ik heb alles hier op Tweakers heb gedeeld. Indien gewenst zal ik, wanneer ik eens tijd heb, foto's maken hoe het nu bij mij is aangesloten. Houdt er dan rekening mee dat het even kan duren, want ik heb nogal een drukke agenda.
Als je dat zou willen doen..graag! Gaat ik ondertussen contact opnemen met ridecars.. :)

Vandaag Ridecars gesproken; schijnt dat de T1 busje ook met soft start geleverd wordt. Dat ging hij nog valideren en navragen of hij een dergelijke module kan leveren.. En anders krijg ik hetzelfde setje als Oemfoefoe.

[Voor 16% gewijzigd door beyazz06 op 18-10-2017 12:24]

• Oemfoefoe
Het heeft even geduurd, maar zoals gewenst hierbij mijn (tijdelijke) montage van de digitale ontvanger tbv slowstart 12V VW T1 kinderauto.

Eigenlijk rijd ik nog steeds met de testopstelling, maar als mijn zoontje eenmaal groot genoeg is om zelf te rijden (duurt niet lang meer) gaat de digitale ontvanger er toch tussenuit.
De reden hiervoor is dat dan het 'zelfrijdmodus' kan worden geactiveerd. Bovendien is hij straks oud/sterk genoeg om met de snelle start om te gaan. Het busje kan voor zo'n jochie dan natuurlijk niet snel genoeg gaan.
Vanwege eventuele garantiezaken heb ik ervoor gekozen om niet in de originele kabels te knippen. Dus even niet op mijn beunhaas knoopwerk letten. ;)

Op de overzichtfoto hieronder kun je zien dat direct na de accu de nieuwe ontvanger zit geknoopt.

Vanuit de witte stekker heb ik een bypass gemaakt die ook de oude ontvanger van elektriciteit voorziet. Dit heb ik gedaan zodat dan ook de lichten, claxon en MP3-speler werken.

De blauw/witte draden zijn voor rijden (MF en MB) en voor links/rechts (DIR+ en DIR-).

In TS zie je een foto van het moederbordje. De stekker van het rood/wit/geel/zwarte draadje heb ik afgeknipt en tussen rood/wit een switch geplaatst. Zwart/geel wordt niet gebruikt.

That's it! http://31gaming.nl/media/kunena/emoticons/biggrin.gif

Voor de duidelijkheid een paar detail foto's:

De 12V van de accu aangesloten aan de digitale ontvanger en de bypass richting 12V van de originele ontvanger.

Gebruik gemaakt van 'ampies', zoals ik al zei:'testopstelling'.

De switch op het doorgeknipte rood/wit.....

.....en geel/zwart wordt niet gebruikt.

Het enige dat nog rest, is de blauw/witte draden van de originele ontvanger aan de digitale vastmaken. En gas geven!

Ik hoop dat het zo duidelijk is, het lijkt moeilijker dan het is. Nu blijft het nekje van je kleine spruit gespaard als je gas geeft. 8)

Succes!

Ik heb begrepen dat het best moeilijk is om zo'n digitale zender/ontvanger te vinden. Toevalligerwijs kom ik nu dit tegen op het interwebz.... in verschillende stylen en maten. Doe er je voordeel mee.

[Voor 7% gewijzigd door Oemfoefoe op 26-10-2017 21:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kevin1986Niel
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-07-2018
Hallo.
Ik. Heb me net zo een bakje besteld via de link die je gaf op AliExpress...
Als ik het heb toe gekregen en mocht ik er niet helemaal aan uit geraken. Mag ik dan even je hulp vragen? :-)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:18

SA007

Moderator Tweaking
Dit is een DM vraag en al helemaal geen reden om een oud topic te kicken.

Klok is stuk :(

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee