Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

12V kinderauto | Analoog ombouwen naar digitaal

Pagina: 1
Acties:
  • 2.760 views

Vraag

• Oemfoefoe
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:58
Ik hoop dat ik voor het volgende hier in het goede forum zit.

Sommigen weten dat ik een VW T1 heb.

Nu heb ik voor mijn zoontje deze gave elektrische auto met afstandsbediening gekocht. Precies in de kleur als de auto van papa.

Echter nu is het volgende het geval…..

In tegenstelling tot andere elektrische auto’s die te koop zijn, heeft dit busje geen slow start. Wanneer ik op vooruit of achteruit druk is het vol 12V rijden. En gas los is ook direct (op de elektromotor) stilstaan. Best wel heftig voor zo'n klein jochie. Overigens niet te zien in het bovenstaande filmpje.
Het busje is 27MHz analoog gestuurd en ik heb via de verkoper een digitaal zender en ontvanger aangeschaft waarin een frequentieregelaar of iets dergelijks in zit.
Wanneer je bij deze digitale zender gas geeft komt de auto langzaam op gang, slow start dus. Bovendien kun je drie modi instellen voor maximum snelheden.

Wanneer ik de originele ontvanger vervang door deze digitale, is er geen spanning op de bus. Logisch te verklaren, want één stekkertje is niet in gebruik en daar zit het witte draadje SW op. Dus zolang er geen switch tussen zit, dan zal de spanning ook niet ‘gemaakt’ worden.

De bedrading van de switch bij de originele ontvanger, is geïntegreerd in een grotere stekker waar onder andere de MP3-speler en verlichting op zitten. Op de volgende foto kun je linksonder deze stekker zien.

De originele ontvanger

De digitale ontvanger heeft deze stekker niet en op zich vind ik dat niet heel heel erg. Totdat mijn zoontje groot genoeg is om zelf te rijden, doen we het gewoon zonder verlichting en MP3-speler. Sterker nog, ik denk dat het het niet een hele grote uitdaging is om deze functies alsnog werkend te krijgen met de nieuwe module.

De nieuwe digitale ontvanger

Voor de volledigheid; de nieuwe zender

Hier houdt een beetje mijn knowhow qua elektra op. Op hetzelfde stekkertje waarop ook de witte SW zit, zitten namelijk ook nog MF (geel) en MB (zwart) en een rode draad (voeding?).
Kan iemand mij in Mickey Mouse taal uitleggen wat MF en MB doet? En is het nodig om deze draden te gebruiken? Zo ja, hoe aan te sluiten?
En tussen welke twee draden komt er een switch?
Ik vind het fijn om het visueel voor me te zien, dus als iemand het in een klein schemaatje kan uitleggen dan ben ik erg geholpen.

Uiteraard ben ik zelf aan het googlen geslagen maar voor iemand die geen elektronica achtergrond heeft, is het moeilijk om de materie eigen te maken. Bovendien is er nergens een merknaam of serienummer te vinden om online een schema te zoeken. De verkoper heeft geen technische achtergrond, hij verkoopt alleen de producten. Twee verschillende RC-winkels konden of wilden mij ook niet helpen.

Beste antwoord (via Oemfoefoe op 25-09-2016 13:15)

• BasilFX
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23-11 11:03

BasilFX

BasilFX

MF en MB klinken voor mij als Move Forward en Move Backward.

Ik kan er niet helemaal uit opmaken hoe het nu in elkaar steekt, maar ik vermoed dat die MF en MB als indicatie gebruikt kan worden, bijvoorbeeld om een lampje te laten branden. Dat denk ik omdat die blauw-witte combi veel degelijkere connectors hebben (= meer vermogen). Als dat zo is, dan zijn het optionele kabels.

[Voor 6% gewijzigd door BasilFX op 23-09-2016 07:46]

http://www.basilfx.net

Alle reacties

• Oemfoefoe
Zoals ik in mijn OP meldde, moet ik het helaas zonder merk, type aanduiding, serienummer en schema doen.

Het enige dat enigszins kan leiden tot een zoekresultaat is een CE-nummer achterop de zender.
http://oi68.tinypic.com/2ajv15l.jpg

En deze gegevens op het bordje.
http://oi63.tinypic.com/23s9344.jpg

Ik heb er geen succesvolle zoekresultaten mee kunnen bereiken.

• Oemfoefoe
Het heeft even geduurd, maar zoals gewenst hierbij mijn (tijdelijke) montage van de digitale ontvanger tbv slowstart 12V VW T1 kinderauto.

Eigenlijk rijd ik nog steeds met de testopstelling, maar als mijn zoontje eenmaal groot genoeg is om zelf te rijden (duurt niet lang meer) gaat de digitale ontvanger er toch tussenuit.
De reden hiervoor is dat dan het 'zelfrijdmodus' kan worden geactiveerd. Bovendien is hij straks oud/sterk genoeg om met de snelle start om te gaan. Het busje kan voor zo'n jochie dan natuurlijk niet snel genoeg gaan.
Vanwege eventuele garantiezaken heb ik ervoor gekozen om niet in de originele kabels te knippen. Dus even niet op mijn beunhaas knoopwerk letten. ;)

Op de overzichtfoto hieronder kun je zien dat direct na de accu de nieuwe ontvanger zit geknoopt.

Vanuit de witte stekker heb ik een bypass gemaakt die ook de oude ontvanger van elektriciteit voorziet. Dit heb ik gedaan zodat dan ook de lichten, claxon en MP3-speler werken.

De blauw/witte draden zijn voor rijden (MF en MB) en voor links/rechts (DIR+ en DIR-).

In TS zie je een foto van het moederbordje. De stekker van het rood/wit/geel/zwarte draadje heb ik afgeknipt en tussen rood/wit een switch geplaatst. Zwart/geel wordt niet gebruikt.

That's it! http://31gaming.nl/media/kunena/emoticons/biggrin.gif

Voor de duidelijkheid een paar detail foto's:

De 12V van de accu aangesloten aan de digitale ontvanger en de bypass richting 12V van de originele ontvanger.

Gebruik gemaakt van 'ampies', zoals ik al zei:'testopstelling'.

De switch op het doorgeknipte rood/wit.....

.....en geel/zwart wordt niet gebruikt.

Het enige dat nog rest, is de blauw/witte draden van de originele ontvanger aan de digitale vastmaken. En gas geven!

Ik hoop dat het zo duidelijk is, het lijkt moeilijker dan het is. Nu blijft het nekje van je kleine spruit gespaard als je gas geeft. 8)

Succes!

Ik heb begrepen dat het best moeilijk is om zo'n digitale zender/ontvanger te vinden. Toevalligerwijs kom ik nu dit tegen op het interwebz.... in verschillende stylen en maten. Doe er je voordeel mee.

[Voor 7% gewijzigd door Oemfoefoe op 26-10-2017 21:30]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True