Goede dag allemaal,
Ik wilde niet wachten op de kleinere varianten eer deze beschikbaar waren. Tevens was ik jarig en wilde mezelf eens lekker verwennen. Of het zijn geld waard is laat ik in het midden, maar ik dacht morgen nieuwe pc, dan ook maar gelijk NVMe 960 Pro 2TB bestellen en morgen in huis.
Met de Dell Alienware 17 R4 is heel wat gestunteld in combinatie met de Samsung 960 Pro 2TB.
De drive werd perfect in Windows 10 herkend evenals in Bios en in Intel Rapid Storage Technology (inclusief serienummer en firmware) met de ingebakken Windows drivers, maar de 960 Pro werd door Samsungs eigen Magician 5.0 niet herkend in Windows 10 64-Bit Home. Even als de bekende NVMeDriver 2.0 van Samsung wilde na Engelse taal selectie niet eens installeren. Hier meer info :
960 Pro NVME cloned, geen herstelpartitie, geen SN
Na dagen klungelen ben ik erachter gekomen dat de 17 R4 in bootsafe stond en standaard op Raid configuratie in bios. Ondanks maar 1 reepje actief en UEFI configuratie heb ik Windows eerst voor de zekerheid opnieuw geïnstalleerd maar kreeg dezelfde problemen met de Samsung drivers.
Ik wilde Windows niet nog een keer opnieuw installeren dus heb maar voor het volgende gekozen :
https://www.tenforums.com...dows-10-installation.html
Wat bleek nou : je kon na veranderen van RAID naar AHCI EINDELIJK wel de Samsung drivers installeren.
Ik ben alleen aan het uitvogelen wat nou beter werkt : AHCI of toch RAID. Ik heb 2x PCI-e x4 slots in de 17 R4 zitten. Voor mij is het een totaal nieuwe wereld waarin ik ben beland en lees veel maar vind nog niet echt het juiste antwoord op het internet. Voel je vrij om mee te denken.
Wel heb ik het idee dat AHCI niet alle capaciteit van de 2TB drive laat zien. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de limitatie bij AHCI tot 2TB is. Bij IRST zag ik getallen boven de 2TB en nu moet ik het doen met 1,86TB bij AHCI. Verbeter me gerust als ik het mis heb.
Ik heb geen herstel / recovery partities kunnen vinden tot nu toe op de 960 Pro van een Windows installatie.
Mijn top met writing speeds was in RAID bijna 3300MB/p/s (Crystal disk mark Terwijl vandaag haalde ik met kersverse Windows installatie op AHCI maar 2800MB/p/s bij Samsung Magician 5.0. en het werd zelfs later nog minder.
Weet er iemand nog goede kloon software om van de Toshiba 256 NVM-e de recovery partitie te klonen?
Bij Dell doen ze niet aan standaard Windows images, als je met Samsung Migration software gaat klonen dan wordt de Recovery partitie jammer genoeg niet mee gekopieerd. Het is in feite maar voor eenmalig gebruik.
Je kan wel in RAID configuratie de Windows partitie klonen met Samsung recovery software. Das dan ook de enige Samsung software die wel werkt in RAID configuratie die nu te verkrijgen is voor de 960 Pro.
[
Voor 21% gewijzigd door
aliberto op 04-01-2017 02:47
]
Kennis begint met informatie vergaren.