win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam
Hmmmm vaag in het bios zag ik hem nog niet, maar onder schijfbeheer wel van Windows!

Redelijk dicht bij de waardes die de fabrikant opgegeven heeft! Nu Windows er maar even op gaan knallen, ik ben benieuwd!
[ Voor 58% gewijzigd door Pentiummania op 31-12-2016 17:16 ]
win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam
Met geen mogelijkheid was de drive in bios, vSphere of Win10 e.d. terug te vinden, totdat ik las dat er meerderen met soortgelijke problemen waren. Het kan zijn dat het probleem beperkt is tot dit supermicro board, maar wellicht speelt het breder.
Oplossing is na install een keer de power erop te zetten. Daarna een shutdown, stekker er volledig uit en weer booten, en meest belangrijk, niet in het BIOS gaan. Dan wordt de drive herkend.
De 960EVO lijkt er geen last van te hebben,
Ik heb nog geen ssd (512GB 960 Pro staat al tijd in bestelling) maar er hangt mij iets van bij dat dat bij hedendaagse ssd's allang niet meer nodig is.Mr_gadget schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:22:
Heb een 250 GB EVO. Hebben jullie ook overprovisioning toegepast? Dus een partitie aanmaken die iets kleiner is dan de SSD zodat er nog wat loze ruimte is voor wear leveling?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik wilde niet wachten op de kleinere varianten eer deze beschikbaar waren. Tevens was ik jarig en wilde mezelf eens lekker verwennen. Of het zijn geld waard is laat ik in het midden, maar ik dacht morgen nieuwe pc, dan ook maar gelijk NVMe 960 Pro 2TB bestellen en morgen in huis.
Met de Dell Alienware 17 R4 is heel wat gestunteld in combinatie met de Samsung 960 Pro 2TB.
De drive werd perfect in Windows 10 herkend evenals in Bios en in Intel Rapid Storage Technology (inclusief serienummer en firmware) met de ingebakken Windows drivers, maar de 960 Pro werd door Samsungs eigen Magician 5.0 niet herkend in Windows 10 64-Bit Home. Even als de bekende NVMeDriver 2.0 van Samsung wilde na Engelse taal selectie niet eens installeren. Hier meer info : 960 Pro NVME cloned, geen herstelpartitie, geen SN
Na dagen klungelen ben ik erachter gekomen dat de 17 R4 in bootsafe stond en standaard op Raid configuratie in bios. Ondanks maar 1 reepje actief en UEFI configuratie heb ik Windows eerst voor de zekerheid opnieuw geïnstalleerd maar kreeg dezelfde problemen met de Samsung drivers.
Ik wilde Windows niet nog een keer opnieuw installeren dus heb maar voor het volgende gekozen : https://www.tenforums.com...dows-10-installation.html
Wat bleek nou : je kon na veranderen van RAID naar AHCI EINDELIJK wel de Samsung drivers installeren.
Ik ben alleen aan het uitvogelen wat nou beter werkt : AHCI of toch RAID. Ik heb 2x PCI-e x4 slots in de 17 R4 zitten. Voor mij is het een totaal nieuwe wereld waarin ik ben beland en lees veel maar vind nog niet echt het juiste antwoord op het internet. Voel je vrij om mee te denken.
Wel heb ik het idee dat AHCI niet alle capaciteit van de 2TB drive laat zien. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de limitatie bij AHCI tot 2TB is. Bij IRST zag ik getallen boven de 2TB en nu moet ik het doen met 1,86TB bij AHCI. Verbeter me gerust als ik het mis heb.
Ik heb geen herstel / recovery partities kunnen vinden tot nu toe op de 960 Pro van een Windows installatie.
Mijn top met writing speeds was in RAID bijna 3300MB/p/s (Crystal disk mark Terwijl vandaag haalde ik met kersverse Windows installatie op AHCI maar 2800MB/p/s bij Samsung Magician 5.0. en het werd zelfs later nog minder.
Weet er iemand nog goede kloon software om van de Toshiba 256 NVM-e de recovery partitie te klonen?
Bij Dell doen ze niet aan standaard Windows images, als je met Samsung Migration software gaat klonen dan wordt de Recovery partitie jammer genoeg niet mee gekopieerd. Het is in feite maar voor eenmalig gebruik.
Je kan wel in RAID configuratie de Windows partitie klonen met Samsung recovery software. Das dan ook de enige Samsung software die wel werkt in RAID configuratie die nu te verkrijgen is voor de 960 Pro.
[ Voor 21% gewijzigd door aliberto op 04-01-2017 02:47 ]
Kennis begint met informatie vergaren.
Op vele reviews zeggen ze dat AHCI verouderd is en RAID alles ondersteund wat AHCI moet doen maar dan meer flexibiliteit oplevert.
[ Voor 29% gewijzigd door aliberto op 04-01-2017 18:41 ]
AHCI en NVMe zijn protocollen, jouw drive praat geen AHCI dus kan je dit niet instellen. Waarschijnlijk speel je met de settings van de SATA RAID controller van je laptop als je het over AHCI en RAID hebt? Dit heeft niets te maken met je NVMe drive op PCI-e.aliberto schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:34:
Daar zijn de meningen over verdeeld. De 1 zegt dat AHCI icm 960 de juiste keuze is ander niet. Ik weet het juiste antwoord niet. Ervan uitgaande dat je maar 1 drive gebruikt.
Op vele reviews zeggen ze dat AHCI verouderd is en RAID alles ondersteund wat AHCI moet doen maar dan meer flexibiliteit oplevert.
Je recovery partitie klonen is niet nodig, een standaard Windows 10 USB install disk is voldoende en waarschijnlijk per definitie een veel beter idee dan een oude recovery met alle bloatware. Scheelt ook nog eens ruimte, maar daar heb jij veel van
Misschien moet je je wat meer inlezen, start hier eens:
https://nl.hardware.info/...an-pci-express-ssdrs-nvme
reviews: De eerste nvme-ssd voor de consument getest
[ Voor 7% gewijzigd door Stefano op 04-01-2017 19:22 ]
Sorry dat ik onduidelijk was met het verhaal maar ik bedoelde zeker de bios instellingen in dit verhaal, standaard werd de Alienware 17 R4 in Raid configuratie geleverd. Nu de vraag dus voor de Samsung 960 Pro : moet ik bios settings dus instellen op Raid of AHCI? Wanneer ik AHCI instel kan ik de Samsung NVMe driver niet installeren maar de standaard Windows en Intel driver neemt het dan over. Ik heb nog wel de gezocht naar prestatie verschillen en die zijn er niet veel naar sommige verhalen.Stefano schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:18:
[...]
AHCI en NVMe zijn protocollen, jouw drive praat geen AHCI dus kan je dit niet instellen. Waarschijnlijk speel je met de settings van de SATA RAID controller van je laptop als je het over AHCI en RAID hebt? Dit heeft niets te maken met je NVMe drive op PCI-e.
Je recovery partitie klonen is niet nodig, een standaard Windows 10 USB install disk is voldoende en waarschijnlijk per definitie een veel beter idee dan een oude recovery met alle bloatware. Scheelt ook nog eens ruimte, maar daar heb jij veel van
Misschien moet je je wat meer inlezen, start hier eens:
https://nl.hardware.info/...an-pci-express-ssdrs-nvme
reviews: De eerste nvme-ssd voor de consument getest

En nog steeds niks van mijn Amazon.de order (10 dec.) vernomen

Heb er net 1 bij afuture besteld de 960 pro 512gb, ze hadden 1 op voorrraad, en ze hebben die net voor me gereserveerd en komt morgen binnen, heb al 2 vorige bestellingen ergens anders geanuleerd, en nu komt ie iendelijk tochNSG schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:06:
Is er nou al een officiële statement van Samsung wat nou de oorzaak is van deze schaarste? De webshops die er wel een paar op voorraad hebben maken nu stevig gebruik van de schaarste door de prijzen flink omhoog te schroeven. Zelfs de mediamarkt durft momenteel €176 voor de 250GB EVO te vragen![]()
Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
Edit: YES, mijn 960 pro is zojuist verstuurd door Azerty!
[ Voor 18% gewijzigd door YaYo86 op 13-01-2017 19:48 ]
Is deze geschikt voor deze rappe Samsungs?
Ik heb eind november bij amazon.de besteld, en nog steeds niks van ze vernomen, dus ik heb contact met ze opgenomen en de aardige Duitse dame vertelde me dat ze einde van deze maand binnen zouden moeten komen.NSG schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:06:
Ik wacht nog wel een paar weken tot dat die gekte er af is.
Het lijkt de beurs wel!

Hierna mijn Sata SSD Samsung 840 Pro 512GB

Wat vinden jullie er van een beetje goed?
Alles is getest op een Asus z170-pro - Core i7 6700k op 4.5ghz - 32GB Corsair venegance 3000mhz
[ Voor 5% gewijzigd door MiskentTalent op 17-01-2017 08:41 ]
Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1
Totale prijs 232 euro (met 10 euro korting)
Heb denk ik precies dezelfde besteld bij Bol.com staat op leverdatum 27-1-2017Elle13 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 01:14:
Ik heb vandaag de 960 pro 512GB besteld bij bol.com met een levertijd van 3-6 werkdagen, maar een paar uur later was er geen spoor meer van te bekennen (alleen andere verkopers). Hij was daar 30 euro goedkoper dan bij andere aanbieders in de pricewatch die een snellere levering konden aanbieden. Na vijf maanden wachten kan dat weekje er ook nog wel bij. Het wordt mijn eerste SSD van Samsung, dus ben benieuwd!
Benieuwd of en wanneer......
Inderdaadwijbro schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:26:
[...]
Heb denk ik precies dezelfde besteld bij Bol.com staat op leverdatum 27-1-2017
Benieuwd of en wanneer......

Ook in de nieuwe Magician 5.0 is het niet mogelijk de encryptie te activeren, Samsung support was er ook heel laconiek over, ach ja, dat komt in een latere update vast wel, terwijl er ondertussen wel actief reclame mee gemaakt wordt.
Ik heb de drive daarom toen teruggestuurd.
Zojuist een mailtje van Bol.com dat de bestelling is verzonden!Elle13 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:44:
[...]
Inderdaad. Ik vond het wel apart dat ie meteen na bestelling op 27-1 sprong i.p.v. de genoemde 3-6 dagen, maar dat doet het wel heel erg lijken alsof zij donderdag een levering verwachten. Spannend!
Netjes geleverd, maar nu 2 dagen later opeens prijs gezakt naar € 135 . Toch maar nieuwe bestellen en de oude retouren..
^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje
Even vergelijken met dezelfde hier:MiskentTalent schreef op maandag 16 januari 2017 @ 23:46:
Hier mijn bevindingen van mijn M2 SSD samsung 960 Pro 512GB

Iemand enig idee waar de verschillen bij de 4K-metingen wegkomen?
't gaat om een X99-systeem met 6800K, 64GB RAM en een schone W10 installatie + drivers erop.
[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 25-01-2017 19:48 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dan heb je geluk, want bij de mijne staat nog steeds dat ie vrijdag geleverd wordt.wijbro schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:33:
[...]
Zojuist een mailtje van Bol.com dat de bestelling is verzonden!
Productiedatum 25-12-2016, dus hij heeft er een maandje over gedaan.
Waar heb je die gevonden op de site van Mediamarkt?MaikelG schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:36:
Zó zeg, twee dagen geleden de 250 GB EVO bij de Mediamarkt besteld, enige in de lijst van winkels met voorraad op dat moment.. maar wel € 165
Netjes geleverd, maar nu 2 dagen later opeens prijs gezakt naar € 135 . Toch maar nieuwe bestellen en de oude retouren..
Apart, als ik op Amazon.de kijk staat dat het product nog niet is uitgebracht
http://www.mediamarkt.nl/...-2-ssd-250gb-1484924.htmlxabre16v schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:14:
[...]
Waar heb je die gevonden op de site van Mediamarkt?
[...]
Maarr, uiteraard 'niet op voorraad'.
En ik denk dat Mace, niet de 960 EVO 250GB heeft besteld. Ik heb nog geen enkel bericht ontvangen over mijn bestelling van begin november.
Heb 'm ook de tweede keer netjes binnen gehad, en vandaag die van 165,- teruggebracht in de winkel in Den Bosch. Maar ik heb blijkbaar echt net geluk gehadxabre16v schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:14:
[...]
Waar heb je die gevonden op de site van Mediamarkt?
[...]
Zie dat ie nu ook niet meer in de pricewatch van Tweakers staat bij Mediamarkt, dat was hoe ik 'm gevonden had
[ Voor 11% gewijzigd door MaikelG op 28-01-2017 01:12 ]
^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje
xabre16v schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:14:
Klopt het was de 500GB variant. En hij staat nu weer op niet leverbaar.NSG schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:57:
En ik denk dat Mace, niet de 960 EVO 250GB heeft besteld. Ik heb nog geen enkel bericht ontvangen over mijn bestelling van begin november.
[ Voor 12% gewijzigd door mace op 29-01-2017 00:43 ]
En het benchmarken gaat dan goed, scores zijn vergelijkbaar met die hier boven (score van 4324). Zonder de samsung NVMe drivers ligt de score rond de 2148.
Daarna ben ik met Hyper-V een machine gaan aanmaken, en dat levert een BSOD op;
Stop code: DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL
What failed: secnvme.sys
Ik heb al gelezen dat het terug zetten van de Microsoft NVMe driver de problem oplost, maar dat zit ik weer met een performance probleem! Het aanmaken van virtual machines op mijn oude SATA SSD gaat prima...
(https://social.technet.mi...new?forum=winserverhyperv)
[ Voor 18% gewijzigd door Foxy66 op 29-01-2017 11:20 ]
Bol.com heeft vandaag mijn bestelling geannuleerd en geeft aan dat zij hem niet meer gaan verkopen.
Bij gebrek aan een webshop in Nederland die wel voorraad in zicht heeft en geen misbruik maakt van de situatie door de prijs op te hogen ben ik op zoek gegaan in België. Daar heb ik in de buurt van Gent een winkel gevonden (aios.be) die zelf 3 stuks op voorraad heeft en naar Nederland verzendt voor een mooie prijs.
Ik heb ook net gezien dat Azerty nu 3 stuks heeft voor €321.
Heb ik bij Bol.com echt wel mazzel gehad blijkbaar! Hopelijk komt het voor jou nu ook in orde.Elle13 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:22:
Voor wie nog op zoek zou zijn naar een Pro 512GB:
Bol.com heeft vandaag mijn bestelling geannuleerd en geeft aan dat zij hem niet meer gaan verkopen.
Bij gebrek aan een webshop in Nederland die wel voorraad in zicht heeft en geen misbruik maakt van de situatie door de prijs op te hogen ben ik op zoek gegaan in België. Daar heb ik in de buurt van Gent een winkel gevonden (aios.be) die zelf 3 stuks op voorraad heeft en naar Nederland verzendt voor een mooie prijs.
Ik heb ook net gezien dat Azerty nu 3 stuks heeft voor €321.
Bij mij istie inmiddels ingebouwd met een verse installatie erop.
Prestaties vergelijkbaar met benchmarks in dit topic, dus dat zit in ieder geval wél goed!

Weet emand of dit nog steeds aan de orde is met de huidige Windows 10 drivers? Heeft het zin om de Samsung drivers te installeren of zijn de Microsoft drivers goed genoeg?
Met Windows 10 pro.
Geen driver geïnstalleerd...
En werkt tof.
Ik ben er nog niet achter wat het verschil in 4k-waarden veroorzaakt
Oscar Wilde
Ik heb mijn 960 pro 512GB gisteren geïnstalleerd en heb een benchmark laten draaien met de W10 driver en nadien met de Samsung driver. De resultaten waren iets beter met de Samsung driver, maar niet extreem veel (zo'n 7% als ik me goed herinner).mace schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 00:13:
Ik las op verschillende sites dat de NVMe driver van Windows tegevallende resultaten biedt ten opzichte van de Samsung driver. Echter lijkt die info verouderd te zijn en voor Windows 7 en 8.1 te gelden.
Weet emand of dit nog steeds aan de orde is met de huidige Windows 10 drivers? Heeft het zin om de Samsung drivers te installeren of zijn de Microsoft drivers goed genoeg?
Ik heb precies hetzelfde: de 4K-waarden liggen beduidend lager. Geen idee waarom.Raven schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:22:
Na ruim een maand wachten bij Azerty en enige vertraging door schoolexamens heb ik nu mijn nieuwe pc in elkaar en draaiende![]()
[...]
Even vergelijken met dezelfde hier:
[afbeelding]
Iemand enig idee waar de verschillen bij de 4K-metingen wegkomen?
't gaat om een X99-systeem met 6800K, 64GB RAM en een schone W10 installatie + drivers erop.
Heeft iemand van jullie overigens een oudere SSD gekloond naar de nieuwe? Ik dacht dit te doen met de data migration software van Samsung, maar volgens de site kan je die alleen gebruiken voor de 950 en lager. Suggesties zijn welkom!
Ik kan het namelijk niet vinden of voor absurde prijzen
Qua performance, misschien iets met deze setting? http://www.overclock.net/...isable-write-cache-bufferElle13 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:29:
[...]
Ik heb mijn 960 pro 512GB gisteren geïnstalleerd en heb een benchmark laten draaien met de W10 driver en nadien met de Samsung driver. De resultaten waren iets beter met de Samsung driver, maar niet extreem veel (zo'n 7% als ik me goed herinner).
[...]
Ik heb precies hetzelfde: de 4K-waarden liggen beduidend lager. Geen idee waarom.
Heeft iemand van jullie overigens een oudere SSD gekloond naar de nieuwe? Ik dacht dit te doen met de data migration software van Samsung, maar volgens de site kan je die alleen gebruiken voor de 950 en lager. Suggesties zijn welkom!
Op een eerdere (Toshiba) SSD moest ik die aanpassen om echt volle snelheden te halen (hoewel ik niet dacht dat dat speifiek om 4k-waarden ging).
En ik clone mijn spul meestal (of eigenlijk altijd) met Macrium Reflect... Gratis en werkt prima, eenvoudig en vlot. Nooit issues mee gehad.
Samsung gecontacteerd, die geeft geen reactie... lekker suf...
Mr_gadget in "Gigabyte GA-B150-HD3P loopt vast bij bios splash screen"
Toevallig hier iemand die dit herkent? Lijkt me dat de SSD stuk is?
[ Voor 4% gewijzigd door Mr_gadget op 15-02-2017 21:58 ]
Oscar Wilde
Ik gebruik het i.c.m. een kryoM.2 PCIe 3.0 x4 adapter met heatsink op een PCIe 3.0 port. Mijn Read met Samsung NVMe driver is rond de 2989, waarbij lees wel gewoon rond de 1500 MB/s zit. Moet er nog iets in de bios gebeuren oid? Ben op dit moment niet thuis dus kan het even niet testen.
Moederbord:
Asus Maximus V Gene

Hoe ben je daar achter gekomen dat jouw laptop geen DMI3.0 heeft? (Ik heb zelf een Envy 13, Kaby Lake, ben benieuwd of een 960 pro dan wel zin heeft)NSG schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:05:
Het lukt Amazon maar niet op mijn bestelling (250GB 960EVO) te leveren, dus heb die geannuleerd. Zojuist ook maar besloten dat 250GB niet voldoende is en daarom maar de 500GB besteld voor mijn HP Spectre x360. Nou weet ik al dat ik met lange na niet de volle leessnelheid kan behalen, vanwege de DMI2.0 beperking, maar ik ga er sowieso dik op vooruit. En zeg nou zelf, wie kan er nou nee zeggen tegen een gratis Belgische tegeltoffel voor bij je splinternieuwe SSD?!
[afbeelding]
Skylake en nieuwer is DMI 3.0, Broadwell en ouder DMI 2.0.xabre16v schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:12:
[...]
Hoe ben je daar achter gekomen dat jouw laptop geen DMI3.0 heeft? (Ik heb zelf een Envy 13, Kaby Lake, ben benieuwd of een 960 pro dan wel zin heeft)
Edit: Dit geldt dus alleen voor desktop, mobile gebruikt andere chipsets. Mijn fout!
[ Voor 12% gewijzigd door Balance op 23-02-2017 23:09 ]
Ik kwam met een google search deze topic tegen op het forum van HP.xabre16v schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:12:
[...]
Hoe ben je daar achter gekomen dat jouw laptop geen DMI3.0 heeft? (Ik heb zelf een Envy 13, Kaby Lake, ben benieuwd of een 960 pro dan wel zin heeft)
Je kan het zelf checken door met HWiNFO op de volgende plek te kijken:

Dat is dus niet waar, in geval van mijn Spectre x360 met een i5-6200u (Skylake).Balance schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:40:
[...]
Skylake en nieuwer is DMI 3.0, Broadwell en ouder DMI 2.0.
Ben wel benieuwd naar je CrystalDiskMark scores, laat het even weten zodra je hem hebt ingebouwdNSG schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 22:24:
[...]
Ik kwam met een google search deze topic tegen op het forum van HP.
Je kan het zelf checken door met HWiNFO op de volgende plek te kijken:
[afbeelding]
[...]
Dat is dus niet waar, in geval van mijn Spectre x360 met een i5-6200u (Skylake).
[ Voor 85% gewijzigd door xabre16v op 23-02-2017 22:53 ]
Ik heb hem inmiddels ingebouwd, de resultaten bevestigen de DMI 2.0 bottleneck. Maar goed, ik kom van een door een firmware bug getroffen OEM 840 EVO, waardoor ik met regelmaat te maken had met een schrijfsnelheid van minder dan 50MB/s. Dus ik ben er enorm op vooruit gegaanxabre16v schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 22:42:
Thanks, hier een Kaby Lake 7500U en ook DMI2.0 volgens WHiNFO.
[...]
Ben wel benieuwd naar je CrystalDiskMark scores, laat het even weten zodra je hem hebt ingebouwd
Wat overigens opvalt aan de benchmarkresultaten is AS SSD met de standaard Microsoft driver. Het duurde zeker 5 minuten tot 4K write klaar was en dat is ook te zien aan het resultaat.

Sinds Magician 5 is het inderdaad ruk, zelfs de encryptie features missen.Mr_gadget schreef op zondag 12 maart 2017 @ 14:21:
Ligt het aan mij of heeft Samsung Magician minder opties? Kon met sata ssd uitlezen hoeveel Terabyte er al geschreven was maar dat zit er niet meer in lijkt het. In de smart kan ik ook maar 1 temperatuur zien, terwijl er twee sensors op schijnen te zitten.

Dit is het koelblokje wat ik op de M.2 SSD heb gemaakt

gallery: Antweak
Maar in de benchmark van samsung kom ik niet boven de 70k read iOPS en 60k write iOPS.
De speeds zelf zijn wel in orde...
Vind het ook merkbaar traag...
BIOS geupdate
FW van de SSD geupdate
Ik kan er niet bij... Neig er naar om die 960 weer de deur uit te doen en weer terug op mijn 850 te gaan...
iemand nog tips?
[ Voor 4% gewijzigd door Oulewappeur op 16-04-2017 10:12 ]
Eerst moeten we kijken naar de nieuwe NAND-chips. Deze bevatten nu 64 lagen, in plaats van de 48 die we eerder zagen in de 960 series. De nieuwe chips bevatten 64GB TLC-geheugen, oftewel 42,7 MLC-geheugen. Er gaan 16 dies in een package wat neerkomt op 1TB MLC-geheugen of ~700GB TLC-geheugen per package.
Op dit moment zitten er maximaal 2 packages op de EVO-serie en 4 packages op de Pro-serie. De capaciteit van de EVO-serie zal dus op z'n minst naar 2 TB gaan, waarbij 3TB of 4TB mogelijk is als ze ruimte maken voor meer packages zoals op de Pro-serie (DRAM-cache wordt op de controller geplaatst). Wat de Pro-serie doet qua capaciteit is nog onduidelijk. We zouden op 2TB kunnen blijven steken, maar een 3TB of zelfs 4TB versie als ze een 64GB MLC-die maken zou ook nog kunnen.
Qua lees- en schrijfsnelheden is er nog weinig bekend. Dit zal ongetwijfeld verbeteren waarbij we wel eens tegen de limieten van de huidige M.2-interface aan kunnen gaan lopen (3940 MB/s).
Voor servers werkt Samsung aan een nieuw M.2 formaat wat 32mm breed en 100mm lang is. Hier passen twee packages boven elkaar en vier naast elkaar, plus een controller en DRAM-cache. 8TB SSD's zijn daarmee mogelijk, maar deze zijn voornamelijk bedoelt voor servers. In een 1U-server passen dan 32 hot-swappable SSD's voor 256TB aan SSD opslag.
PCI Express (PCIe) 4.0 is ook in aankomst. Aangezien M.2 SSD's vier lanes gebruiken en de snelheid per lanes van 1GB/s naar 2GB/s verdubbeld kunnen we dus M.2 SSD's gaan zien die tot 8GB/s aankunnen. Dit verwacht ik echter pas in 2018, dus bij een 980 serie. Maar Samsung weet soms te verrassen.
Alsook, kan deze in '4k native mode' draaien? Blijkbaar scheelt dit wel wat ivm drivers op hackintosh.
~ beware of misinformation.
Is dit een verstandige keuze om te doen of gaat dit ten koste van de snelheid of loop ik tegen andere problemen aan. Zo haal ik wel het maximale uit de EVO denk ik.
Bij een HDD is dit geen probleem maar met een NVMe heb ik geen ervaring.
Ik wil deze als OS disk gaan gebruiken met Windows 10 in een ASRock bordje met intel 110 chipset (Deskmini 110).
Is het nog steeds best practive om een stukje unallocated laten voor betere trim etc?
Ook vroeg ik mij af of er nog specifiekie UEFI (/BIOS) settings zijn die belangrijk zijn voor performance en power management, AHCI bijvoorbeeld?
Deze heb ik vervangen door een Evo 960 512GB.
Windows in 1e instantie via een image (Macrium Reflect) overgezet.
Vervolgens viel het me op dat bij iedere 2e reboot de machine bleef hangen (Het oog kwam in beeld bij de boot, en daarna gebeurt er niets meer).
Windows opnieuw geïnstalleerd (zou niet moeten helpen aangezien dit eerder een bios/firmware probleem is) en tot op heden klopt dat. Machine vertoont nog steeds het zelfde probleem.
Update van Bios en Firmware Evo helpt ook niet.
Iemand anders dit gedrag al tegen gekomen?
NB: Met een WD Blue 1TB M2 (sata) treed dit probleem niet op - ook niet na 50+ reboots.
Toch een probleem met booten van een NVME disk?
[ Voor 0% gewijzigd door twcm op 17-09-2017 19:31 . Reden: typo ]
Do not meddle in the affairs of dragons. For thou art crunchy an taste good with ketchup.
En wat gebeurd er als je "fast-boot" uit zet?twcm schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:30:
Vraag: ik heb een Asus GL502VM laptop waar standaard een 128GB Sandisk M2 SSD zit.
Vervolgens viel het me op dat bij iedere 2e reboot de machine bleef hangen (Het oog kwam in beeld bij de boot, en daarna gebeurt er niets meer).
Windows opnieuw geïnstalleerd (zou niet moeten helpen aangezien dit eerder een bios/firmware probleem is) en tot op heden klopt dat. Machine vertoont nog steeds het zelfde probleem.
NB: Met een WD Blue 1TB M2 (sata) treed dit probleem niet op - ook niet na 50+ reboots.
Sowieso zou ik wat ruimte over laten voor de snelheid.S0epkip schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:06:
Vraagje over het partitioneren van een 960 EVO.
Ik wil deze als OS disk gaan gebruiken met Windows 10 in een ASRock bordje met intel 110 chipset (Deskmini 110).
Is het nog steeds best practive om een stukje unallocated laten voor betere trim etc?
Ook vroeg ik mij af of er nog specifiekie UEFI (/BIOS) settings zijn die belangrijk zijn voor performance en power management, AHCI bijvoorbeeld?
Ik zou de BIOS op UEFI en AHCI zetten.
Als je NVME hebt is dat nog beter.
Dat heb ik geprobeerd: geen enkel verschil.Berlinetta schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:12:
[...]
En wat gebeurd er als je "fast-boot" uit zet?
Ook CSM aan/uit maakt niets uit.
De 'keys' in de bios gereset: maakt ook niets uit.
Ik krijg het gevoel dat de SSD sneller is dan de laptop verwacht, en dat de laptop vervolgens blijft wachten op een event wat al heeft plaats gevonden.
Of is het logischer dat het aan de SSD ligt?
Do not meddle in the affairs of dragons. For thou art crunchy an taste good with ketchup.
Nee, als hij tot de laadcirkel komt, dan is er iets mis met de drivers.twcm schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:35:
[...]
Dat heb ik geprobeerd: geen enkel verschil.
Ook CSM aan/uit maakt niets uit.
De 'keys' in de bios gereset: maakt ook niets uit.
Ik krijg het gevoel dat de SSD sneller is dan de laptop verwacht, en dat de laptop vervolgens blijft wachten op een event wat al heeft plaats gevonden.
Of is het logischer dat het aan de SSD ligt?
Aangezien je Windows opnieuw hebt geintalleerd, zal het wel met drivers te maken die daar mee zijn gekomen.
Ik heb op mijn desktop (met een ASUS H97M-E mobo) iets soortgelijk aan de hand sinds de dag dat ik een Samsung 850 EVO (NVME) erin heb gestoken. Wat bedoel je met "Het oog kwam in beeld"? Bij mij blijft ie hangen vlak voor de spinner op deze screenshot in beeld komt:twcm schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:30:
Vraag: ik heb een Asus GL502VM laptop waar standaard een 128GB Sandisk M2 SSD zit.

Ik heb nog niet gezocht wat het probleem is (ik duw al een jaar lang elke 2e keer op de reset knop

Nu begrijp je me verkeerd; hij komt juist niet tot aan de laadcirkel - het Asus logo (in mijn geval dat Strix Oog) komt in beeld, en dan stopt alles.Berlinetta schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:25:
[...]
Nee, als hij tot de laadcirkel komt, dan is er iets mis met de drivers.
Aangezien je Windows opnieuw hebt geintalleerd, zal het wel met drivers te maken die daar mee zijn gekomen.
Reboot of aan en uit en dan start de machine wel op.
ik heb helaas alleen deze ene nvme drive om te testen. En om een andere nvme ssd te kopen puur voor een test....
Die nieuwe install heb ik in 2e instantie ook gedaan, geen soelaas.Giesber schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:39:
[...]
Ik heb op mijn desktop (met een ASUS H97M-E mobo) iets soortgelijk aan de hand sinds de dag dat ik een Samsung 850 EVO (NVME) erin heb gestoken. Wat bedoel je met "Het oog kwam in beeld"? Bij mij blijft ie hangen vlak voor de spinner op deze screenshot in beeld komt:
[afbeelding]
Ik heb nog niet gezocht wat het probleem is (ik duw al een jaar lang elke 2e keer op de reset knop), maar het is begonnen sinds de Samsung erin steekt (mijn oude SATA SSD steekt er ook nog in) en het lijkt op een BIOS/UEFI probleem. Ik heb overigens een nieuwe Windows 10 installatie gedaan, geen clone.
Dat bevestigd mijn gedachte dat het niet aan "Windows" ligt.
Sowieso ook omdat het laad cirkeltje niet in beeld komt.
Dat laadcirkeltje kwam bij mij ook niet in beeld. Ik heb het intussen overigens opgelost (zo lijkt het toch) met een BIOS update (ergens in 2015 is er volgens de changelog NVME support toegevoegd).twcm schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:53:
[...]
Die nieuwe install heb ik in 2e instantie ook gedaan, geen soelaas.
Dat bevestigd mijn gedachte dat het niet aan "Windows" ligt.
Sowieso ook omdat het laad cirkeltje niet in beeld komt.
Verwijderd
Dat komt omdat er verschillende type M.2 aansluitingen zijn, er zijn laptops die wel een M.2 hebben maar alleen SATA ondersteunen en geen PCIe SSD's. Ik ga ook vanuit dat dit de reden is waarom de 960 EVO niet past.Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:30:
Ik heb een MSI Leopard Pro laptop met een M.2 slot Daar zit nu een Samsung EVO 500GB M.2 SSD in. Die heeft twee sleuven tussen de verbindingen. Het slot heeft een stopje in de verbinding aan de rechter kant (als je de SSD met de bovenkant naar je toe houdt en de verbindingen naar onder). Echter de Samsung 960 NVME EVO SSD Heeft maar 1 opening en die zit aan de linker kant dus past hij niet in het slot. Wat is hier aan de hand? Is er een beperking aan een slot dat dat stopje aan de rechter kant heeft?
Afbeelding van de wiki

Je kan ook even op de wiki kijken bij het kopje formfactor. Daar staat uitgelegd wat elke type M.2 is en hoe je dat kan herkennen.
[ Voor 4% gewijzigd door V-rg op 04-11-2017 03:55 . Reden: Spelfoutjes enzo ]
Heb een enthoo itx besteld en Gigabyte z370n wifi itx bordje met 2 m2 slots, twijfel of ik de samsung op de voorkant vlak boven de gpu (al dan niet met heatshield eroverheen) of op de achterkant zal plaatsen, zal ook afhangen hoe groot de cutout is op het mobo.
Daarnaast lees ik links en rechts problemen met de 960 als bootdisk dus denk win10 installeren, m2 drivers updaten en meteen maar meest recente bios update downloaden en installeren bij eerste reboot zou dat wel moeten voorkomen toch?
Edit: werkte perfect als bootschijf, geen bios update nodig oid.
Lekker snelle Win10 installatie ook
[ Voor 9% gewijzigd door Jelloz op 14-11-2017 15:32 ]
Vanmorgen kreeg ik de melding "Boot Mngr Image is corrupt". Win10 start dan uiteraard niet op.
Welke ellende hangt me nu boven het hoofd?
Na reset naar BIOS gegaan (laatste versie 2.0) en gekeken of de 960 Pro aanwezig was. Alles ok.
Toen opnieuw opgestart en het werkte gelukkig weer. Hoe te checken of ik volgende keer weer kan opstarten?
Nu zet ik de pc niet meer uit totdat ik weet wat hier loos is. Weet iemand van dit probleem?
Is het de 960 Pro? Magician zegt dat ik de laatste firmware voor 960 Pro heb. Geen SMART errors.
De temp is rond 40-45 graden.
Edit: een paar keer opgestart. NVMe driver nog eens geinstalleerd. Backups gemaakt...
Alles gaat nog goed tot nu toe.
[ Voor 8% gewijzigd door hven op 15-12-2017 13:30 ]
Verwijderd
Hier een heel forumbericht. Fix wordt in januari verwacht https://us.community.sams...its-a-crap/td-p/217627960
Dear Customers,
Samsung is aware of the slowdown in some of its 960 PRO SSDs after the new firmware update. (Version 3B6QCXP7)
Samsung is currently working to resolve this issue and will release a firmware fix soon.
Thank you.
***12/11/2017 Update***
Samsung has been verifying the cause of this issue under the various user conditions we received, and we are doing our best to release the fixed firmware by January 2018.
https://us.community.sams...pdate-Version/td-p/221328
Bij sustained use worden ze snel te heet, bv paar keer benchmarken achter elkaar en dergelijke. Bij regulier gebruik is het te doen.Jelloz schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:52:
Iemand problemen gehad dat de 960 evo te heet wordt?
Heb een enthoo itx besteld en Gigabyte z370n wifi itx bordje met 2 m2 slots, twijfel of ik de samsung op de voorkant vlak boven de gpu (al dan niet met heatshield eroverheen) of op de achterkant zal plaatsen, zal ook afhangen hoe groot de cutout is op het mobo.
Daarnaast lees ik links en rechts problemen met de 960 als bootdisk dus denk win10 installeren, m2 drivers updaten en meteen maar meest recente bios update downloaden en installeren bij eerste reboot zou dat wel moeten voorkomen toch?
Edit: werkte perfect als bootschijf, geen bios update nodig oid.
Lekker snelle Win10 installatie ook
Zit ook in een m-itx kast. Met de bij de gigabyte z370n meegeleverde m2 heatsink.
De evo wordt gekoeld door de cpu cooler (140mm)
Toch is dit ding 53 idle. En dat stoort enorm.
Nou heb ik ergens gelezen dat de pro versie meestal wat koeler is, klopt dat?
Kan namelijk de link niet meer vinden..
Hoe koelen jullie je evo of pro? ik heb wat heatsinkjes (10x10mm) besteld die normaal op een vga gaan. hopelijk helpt dat.
of zoiets: https://www.ebay.com/itm/...ing-Pad-4mm-/122486303588
Maar ik zit eigenlijk te twijfelen om de pro te gaan proberen.. wss is die wat koeler.
Is het verschil tussen de Evo en Pro verwaarloosbaar en eerder een meetfout dan een serieus verschil (+/-1%). Kortom volgens de wet van behoud van energie zullen ze beide deze energie opname kwijt worden in iets (voor 99,9% warmte). Kan me dus niet voorstellen dat een Pro veel minder warm zal worden.
Zolang de SSD niet gaat throttlen zou ik nergens wakker van liggen?, koelblokje erop zetten kan nooit kwaad natuurlijk.
[ Voor 27% gewijzigd door Tortelli op 22-05-2018 12:48 ]
http://www.ibood.com/elec...ff&network=tradetrackernl