Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-06 23:00
Beste medetweakers,

ik heb sinds 2 dagen een Alienware 17 R4 waar standaard een Toshiba 256GB NVME m.2 drive inzat.
Echter kwam ik ruimte te kort en heb zodoende Samsung 960 Pro 2TB NVME m.2 drive gekocht.
Op officiële Samsung site heb ik alle stappen geprobeerd raad te plegen, te denken aan NVME driver installeren. Helaas wordt dit tijdens Windows installatie al gelijk geannuleerd want er is geen 960 Pro gevonden.
Bij Samsung Migratie software wordt de 960 Pro wel gevonden en ook gekloned. Echter wanneer ik daarna Samsung Magician software open krijg ik de melding dat serienummer niet valide is of niet herkend word. In bios word dit wel weer volledig weergegeven. De toshiba drive is onaangeroerd gebleven.

Voor de duidelijkheid Windows start probleemloos op, maar ik wilde een back-up maken van herstelpartitie en toen kwam ik erachter dat deze niet mee gekopieerd waren van de Toshiba drive die er vanuit de fabriek in zat.

Nu resteren mij de volgende vragen:
  1. Is clonen verstandig of kan je beter met een nieuwe Windows 10 Home 64-bit installatie beginnen?
  2. Zit daar dan de NVME driver in?
  3. Zal de Samsung 960 Pro dan sneller aanvoelen, want nu heb ik het gevoel dat er iets de 960Pro tegenhoudt.
  4. Kan ik de recovery partitie makkelijk klonen eventueel Windows 10 en indien ja wat zou een verstandige keuze zijn qua software?
Bios zegt dat er maar 1 drive actief is, klopt ook dat is de 960 Pro en Raid staat wel aan, maar heeft geen verdere functie. Kan er ook weinig aan veranderen.

Ik snap ook niet zo goed de instellingen van UEFI, ik was al het oude (S)ATA en AHCI gewend. Ben niet met de tijd meegegaan.

Verder heb ik wel veel op internet gelezen en YouTube gekeken maar kom er niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door aliberto op 01-01-2017 00:08 ]

Kennis begint met informatie vergaren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
aliberto schreef op zondag 1 januari 2017 @ 00:04:
Nu resteren mij de volgende vragen:
  1. Is clonen verstandig of kan je beter met een nieuwe Windows 10 Home 64-bit installatie beginnen?
  2. Zit daar dan de NVME driver in?
  3. Zal de Samsung 960 Pro dan sneller aanvoelen, want nu heb ik het gevoel dat er iets de 960Pro tegenhoudt.
  4. Kan ik de recovery partitie makkelijk klonen eventueel Windows 10 en indien ja wat zou een verstandige keuze zijn qua software?
1. Ja, een clean install is altijd beter.
2. In Windows 10 zou deze moeten zijn ingebakken.
3. Gevoelsmatig kan je niks checken, wel met benchmarks
4. Nee, de herstelpartitie gooi ik altijd als eerste weg. Niets meer dan weggegooide ruimte. Echter moeten dan wel alle drivers beschikbaar zijn op de website van het merk, zodat je deze altijd achteraf weer opnieuw kan installeren, al kijk ik zelf eerst of ik meer actuele versies kan vinden.

Eens Windows 10 ISO/USB kan je hier maken: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
Ik ben opnieuw begonnen met Non-Dell versie Windows te installeren echter krijg ik de NVMe drivers van Samsung maar niet geïnstalleerd. Ik krijg dan de foutmelding te zien na Engelse taal selectie : Setup - Samsung NVM Express Driver Samsung NVM Express Device is not connected. Connect the Device and try again.
Als ik de online handleiding volg zou het heel makkelijk moeten zijn?!

Kom vervolgens geen stap verder. Wanneer ik Samsung Magician start krijg ik de melding: This drive is not supported, zie dan ook geen serienummer of grootte van de NVMe 2TB schijf.

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/h417fp0qb/Samsung_magician_This_drive_is_not_supported.png Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/7krim8d83/Setup_Samsung_NVM_Express_Driver_Samsung_NVM_E.png

Wat ik heb geprobeerd is deze handleiding te volgen op Reddit en de Samsung NVMeDriver 2.0.exe te ontleden. Dit heb ik gedaan met Wix 3.10 en LessMSI. Helaas lukte het niet, of er werd geen .inf bestand gevonden of er werd gezegd dat ik X64 bestand moest hebben terwijl ik deze net uitgepakt had 8)7 . Uiteindelijk heb ik dit verhaal maar gelaten voor wat het is momenteel, want ik kom er niet uit. Ik wil wel graag de Samsung 960 Pro drivers installeren maar het wordt mij onmogelijk gemaakt.

Maar dan nu de keerzijde van de medaille.
Wanneer ik kijk naar Intel Rapid Storage Technology (IRST) dan krijg ik wel serienummer, Grootte van NVMe SSD en verdere toebehoren te zien.
Echter in Windows Apparaat Beheer wordt de Samsung 960 Pro wel goed weergegeven maar met Microsoft Windows generieke drivers uit 2006.

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/tsvhzd6ur/Apparaatbeheer_Windows_Actuele_status_driver_v.png Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/dvwq2negj/Intel_Rapid_Storage_Technologie_Beheer_screensho.png

Maakt het uit dat ik de officiële Samsung 960 Pro NVMe drivers niet geïnstalleerd krijg? Te denken aan performance bijvoorbeeld.

[ Voor 173% gewijzigd door aliberto op 03-01-2017 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
(jarig!)
Als de install al is geverifieerd bij Microsoft, en dus geactiveerd, kan je ten alle tijden een clean install doen met een andere ISO ( wel via USB doen, stukje vlotter :) )

De recovery is onnodig, 40GB aan oude data, waar je na een recovery een hoop rommel enoude meuk eerst moet updaten.
Een standaard ISO is gewoon te verkrijgen via de mediacreator van Microsoft, licentiecode is al bekend aan de hand van jouw hardware ( een SSD vervangen maakt niet uit voor de activatie )

[ Voor 7% gewijzigd door FreshMaker op 03-01-2017 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
FreshMaker schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 07:43:
Als de install al is geverifieerd bij Microsoft, en dus geactiveerd, kan je ten alle tijden een clean install doen met een andere ISO ( wel via USB doen, stukje vlotter :) )

De recovery is onnodig, 40GB aan oude data, waar je na een recovery een hoop rommel enoude meuk eerst moet updaten.
Een standaard ISO is gewoon te verkrijgen via de mediacreator van Microsoft, licentiecode is al bekend aan de hand van jouw hardware ( een SSD vervangen maakt niet uit voor de activatie )
Ik heb dus Windows opnieuw geïnstalleerd met de non Dell versie die op de Dell website te verkrijgen was.
Mijn verhaal was incompleet voordat je reageerde, was wat aan het testen, sorry. Hopelijk kan je me alsnog helpen met vage probleem, Windows en Intel herkennen de Samsung 960 Pro wel, maar Samsung de maker van de SSD niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is het misschien je secure boot/MB protectie die aanstaat? Staat de nieuwe SSD wel in de bios want dat heb ik vaak gezien bij HP dat je geen SSD ziet in de bios maar de SSD startte vreemd genoeg wel op.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
itsalex schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 07:50:
Is het misschien je secure boot/MB protectie die aanstaat? Staat de nieuwe SSD wel in de bios want dat heb ik vaak gezien bij HP dat je geen SSD ziet in de bios maar de SSD startte vreemd genoeg wel op.
Zelfs in de bios zie de Samsung 960 Pro met serienummer. Maar zal secure boot nog controleren of het ook uitgezet kan worden.

To be continued....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
(jarig!)
aliberto schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 07:50:
[...]

Ik heb dus Windows opnieuw geïnstalleerd met de non Dell versie die op de Dell website te verkrijgen was.
Mijn verhaal was incompleet voordat je reageerde, was wat aan het testen, sorry. Hopelijk kan je me alsnog helpen met vage probleem, Windows en Intel herkennen de Samsung 960 Pro wel, maar Samsung de maker van de SSD niet 8)7
Waar heb je Samsung voor nodig dan ?

mediacreator -> usb install maken
PC boot met usb -> boot install -> clean install ( geen upgrade )
in de installomgeving partities aanmaken ( met 2TB lijkt me dat je dat wel gaat doen, imho 500GB OS / 1,5TB data )
riedeltje laten afwerken ( settings, outlook account evt invoeren - reboot )

Heel die magician software heb je niet nodig, maar dat is mijn mening ...

Drivers na install laten doorlopen met snappy driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 19:42
aliberto schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 07:53:
[...]

Zelfs in de bios zie de Samsung 960 Pro met serienummer. Maar zal secure boot nog controleren of het ook uitgezet kan worden.

To be continued....
Secure boot hoef je niet perse uit te zetten. trucje hiervoor is alleen dat je dan een uefi boot usb moet maken voor de installatie. wellicht dat de drive dan met de installatie wel herkend word? voor uefi bootable maken van je installatie zou je bijvoorbeeld een tooltje als rufus kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
Na dagen klungelen ben ik erachter gekomen dat de 17 R4 in bootsafe stond en standaard op Raid configuratie in bios. Ondanks maar 1 reepje actief en UEFI configuratie heb ik Windows eerst voor de zekerheid opnieuw geïnstalleerd maar kreeg dezelfde problemen met de Samsung drivers.

Ik wilde Windows niet nog een keer opnieuw installeren dus heb maar voor het volgende gekozen : https://www.tenforums.com...dows-10-installation.html

Wat bleek nou : je kon na veranderen van RAID naar AHCI EINDELIJK wel de Samsung drivers installeren.

Ik ben alleen aan het uitvogelen wat nou beter werkt : AHCI of toch RAID. Ik heb 2x PCI-e x4 slots in de 17 R4 zitten. Voor mij is het een totaal nieuwe wereld waarin ik ben beland en lees veel maar vind nog niet echt het juiste antwoord op het internet. Voel je vrij om mee te denken.

Wel heb ik het idee dat AHCI niet alle capaciteit van de 2TB drive laat zien. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de limitatie bij AHCI tot 2TB is. Bij IRST zag ik getallen boven de 2TB en nu moet ik het doen met 1,86TB bij AHCI. Verbeter me gerust als ik het mis heb.
Ik heb geen herstel / recovery partities kunnen vinden tot nu toe op de 960 Pro van een Windows installatie.
Mijn top met writing speeds was in RAID bijna 3300MB/p/s (Crystal disk mark Terwijl vandaag haalde ik met kersverse Windows installatie op AHCI maar 2800MB/p/s bij Samsung Magician 5.0. en het werd zelfs later nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
aliberto schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 02:57:
Ik ben alleen aan het uitvogelen wat nou beter werkt : AHCI of toch RAID. Ik heb 2x PCI-e x4 slots in de 17 R4 zitten. Voor mij is het een totaal nieuwe wereld waarin ik ben beland en lees veel maar vind nog niet echt het juiste antwoord op het internet. Voel je vrij om mee te denken.

Wel heb ik het idee dat AHCI niet alle capaciteit van de 2TB drive laat zien. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de limitatie bij AHCI tot 2TB is. Bij IRST zag ik getallen boven de 2TB en nu moet ik het doen met 1,86TB bij AHCI. Verbeter me gerust als ik het mis heb.

Mijn top met writing speeds was in RAID bijna 3300MB/p/s (Crystal disk mark Terwijl vandaag haalde ik met kersverse Windows installatie op AHCI maar 2800MB/p/s bij Samsung Magician 5.0. en het werd zelfs later nog minder.
1. AHCI of RAID ... zonder tweede identieke SSD heb je niks aan RAID, vergeet dat dus maar gewoon. RAID kan je maken of breken. Vaker breken bij gebrek aan backups.

2. Formatted versus fysieke bytes. Oftewel GB versus GiB. Windows hanteert een andere maatgeving dan de fabrikanten hun grootte aanduiden.

3. Appels met peren vergelijken? CDM versus Samsung Magician test methodiek. Daarnaast, als je caching gebruikt (Turbo iets dacht ik) gaat een groot deel van je test file(s) via het interne geheugen van je laptop ipv dat je daadwerkelijk je SSD test.

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1