wifi: iphone 6 gaat snel, computers langzaam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-07 21:51
Heb sinds vandag glasvezel internet met 100/100 Mbit. Ik gebruik soeedtest.net om de snelheid te testen.

Met een UTP kabel haal ik inderdaad bijna 100/100 Mbit (97 om precies te zijn).
Via wifi haal ik op mijn iPhone6 zo´n 45/55 Mbit, wat volgens mij het snelste is wat mijn router kan leveren (Asus RT-N12)
Maar mijn 2 laptops (macbook retina 2014 en een oude dell) halen slechts 10 Mbit op dezelfde locatie als de iPhone. Wat kan hier aan de hand zijn? Wel zijn hier heel veel wifi netwerken in de lucht, maar ik begrijp niet waarom de iphone dan zoveel beter presteert.

edit: plaatje van situatie:
wifi

[ Voor 17% gewijzigd door Menesis op 20-09-2016 11:42 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Weet je zeker dat je iPhone niet gewoon met 4G verbonden is op zo'n moment?

Je hebt hier echt een worst-case scenario:
- low-end prutrouter die alleen 2.4GHz ondersteunt
- zeer veel andere netwerken in de omgeving in 2.4GHz die ook nog eens overlappen en dus ruis opleveren.

Hier valt in de 2.4GHz nauwelijks eer te behalen, ik vind de 10Mbps die je haalt met de Macbook en de Dell erg realistisch, terwijl 55Mbps in deze combinatie (2.4GHz, 20MHz kanaal en client die 1x1 SiSo doet) hoger is dan hoogst haalbare snelheid (zo', 52Mbps) bij perfect signaal :o

Daarom denk ik dat je via 4G meet op de iPhone.

Oplossing is vrij eenvoudig: zorg voor een router/AP die 5GHz doet. Dan heb je geen last van al die andere 2.4GHz netwerken. Ik zou sterk aanraden om te zorgen voor eentje die DFS ondersteunt, aangezien je met zoveel drukte mogelijk ook in 5GHz meerdere netwerken hebt en >90% van consumentenapparatuur DFS niet ondersteunt, waardoor de DFS-kanalen vrijwel zeker leeg zijn en je dus daar volle performance kunt halen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-07 21:51
Ok, klopte niet helemaal wat ik zei, maar wel bijna :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fgX6gEp06ls0I2bGZ92bR8Zg/full.jpg

Waarschijnlijk testte ik het echter op een gelukkig moment want nu haal ik die snelheden niet meer, hangt nu rond de 30 op de iPhone.

Een betere router zal inderdaad de oplossing zijn. In de pricewatch kwam ik helaas niet de term DFS tegen, maar heb wel even opgezocht wat het inhield, klinkt goed.
Blijft staan dat ik het toch vreemd vind dat de iPhone zoveel beter bereik heeft dan de computers... Vooral bij de Macbook zou je verwachten dat de antenne beter en groter is dan die in de iPhone...

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
Meet het eerst eens wat dichter (1-2 meter) bij de modem vandaan.
Test dan de laptops en de iphone (mobiele data uit zoals Dion zegt) 1 voor 1 waarbij de andere units niet gekoppeld zijn aan de WiFi.
Dan heb je een betere indicatie van de performance is.

Daarnaast zou ik kanaal 1 kiezen in dit overbevolkte gebied. Die heeft het minste storingen/interferentie.
Kanaal 6 is een acceptabele recommendation.

De buren op kanaal 3,4,8 en 9 zijn stoorzenders.

En de competitie van kanaal 11 en 13 is ook niet bevorderlijk voor WiFi snelheden.

[ Voor 7% gewijzigd door kwakzalver op 20-09-2016 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kwakzalver schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:32:
Meet het eerst eens wat dichter (1-2 meter) bij de modem vandaan.
Test dan de laptops en de iphone (mobiele data uit zoals Dion zegt) 1 voor 1 waarbij de andere units niet gekoppeld zijn aan de WiFi.
Dan heb je een betere indicatie van de performance is.

Daarnaast zou ik kanaal 1 kiezen in dit overbevolkte gebied. Die heeft het minste storingen/interferentie.
Kanaal 6 is een acceptabele recommendation.

De buren op kanaal 3,4,8 en 9 zijn stoorzenders.

En de competitie van kanaal 11 en 13 is ook niet bevorderlijk voor WiFi snelheden.
Wat het beste kanaal is in de 2.4GHz kun je absoluut niet zo stellig zeggen op basis van deze info. We weten alleen op welk kanaal een netwerk zit en wat de RSSI van de beacons ervan is. Wat je uit zo'n overzicht niet weet is hoe druk een netwerk is, dus hoeveel last je ervan gaat hebben als je airtime ermee moet delen (op zelfde kanaal zit) of het als ruis ervaart (vanuit aangrenzend kanaal). Een netwerk met zeer sterk signaal waar geen verkeer op zit heb je nauwelijks last van. Omgekeerd kan een netwerk met zwak signaal waar continu verkeer overheen gaat ongelofelijk problematisch zijn.

Als je dat dus niet weet (en dat weet je met een WiFi-analyzer-achtig tooltje niet) weet je niet meer dan dat het waarschijnlijk bagger is. Er is maar één manier om het zeker te weten: alle 13 kanalen af gaan en kijken welke het minst slecht is. Dan weet je dat je op dat moment beste kanaal te pakken hebt.

Maar...

Niets is zo veranderlijk als WiFi. Mensen komen thuis, gaan weg. Gaan slapen, gaan films streamen - van alles. Wat nu beste kanaal is kan over vijf minuten slechtste zijn. Kortom, kanaal veranderen in 2.4GHz is doorgaans slechts tijdelijk nuttig. Voor je het weet is het weer brak en moet je weer verhuizen. Enige definitieve oplossing is 5GHz.
Menesis schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:31:
Ok, klopte niet helemaal wat ik zei, maar wel bijna :P
[afbeelding]

Waarschijnlijk testte ik het echter op een gelukkig moment want nu haal ik die snelheden niet meer, hangt nu rond de 30 op de iPhone.

[...]

Blijft staan dat ik het toch vreemd vind dat de iPhone zoveel beter bereik heeft dan de computers... Vooral bij de Macbook zou je verwachten dat de antenne beter en groter is dan die in de iPhone...
Inderdaad onwaarschijnlijk dat dat ding met 1x1 SiSo het beter doet dan een MacBook Retina 2014 - wat zo ongeveer de reference (beste) 3x3 ontwerp is. Zeker dat het niet stiekem een 6S is?
Een betere router zal inderdaad de oplossing zijn. In de pricewatch kwam ik helaas niet de term DFS tegen, maar heb wel even opgezocht wat het inhield, klinkt goed.
DFS opzoeken is een crime - ondanks dat het een cruciale (voor mij: aankoopbepalende) feature is, is er geen vendor die ermee adverteert.

Beste plek om te vinden wat out-of-the-box DFS doet:
WLAN routers met DFS/TPC, meld ze hier

Verder kun je veel router/AP's van andere firmware (OpenWRT, DD-WRT) waar je ook de DFS-kanalen mee kunt gebruiken. Maar dan moet je wel willen hobbyen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Kanaal 2 lijkt nog vrij? Allé ja, vrij... Maar eens het proberen waard. Ondersteunt de Dell laptop 11n wifi? 10 mbit klinkt precies alsof dat er teruggevallen wordt naar 11g of misschien zelf 11b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-07 22:49
2,4Ghz 40Mhz op kanaal 4, n-band, en mijn dongle is ook een n die soms op 300 en dan weer eens op 144 staat, toch geeft bij mij een lekker 30Mbit op een goeie plek altijd! En die plek is in mijn geval heel precies, 2cm naar links of rechts is het bagger, en dan heb ik het over mijn vaste pc, op die plek schijnt het heel storings- gevoelig te zijn. Me iphone doet hetzelfde ook 30Mbit, ik heb ook maar 30Mbit internet.
Maar beide devices zijn dus plek afhankelijk, tja het is wat gepiel en als je met de buren afspraken maakt kom je een heel eind qua stabiel wifi

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RedShift schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 18:46:
Kanaal 2 lijkt nog vrij? Allé ja, vrij... Maar eens het proberen waard. Ondersteunt de Dell laptop 11n wifi? 10 mbit klinkt precies alsof dat er teruggevallen wordt naar 11g of misschien zelf 11b.
Kanaal 2 vrij? Vergeet niet dat die kanaalnummers maar 5MHz breed zijn en een WiFi (g of n) kanaal minimaal 20MHz breed is. 2 overlapt dus met 1, 3, 4, 5 en 6. Niks vrij dus.

En 10Mbps zegt een van twee dingen (of mogelijk beide):
- weinig airtime beschikbaar in het gebruikte kanaal (capaciteit gedeeld met andere apparaten in zelfde netwerk en in andere netwerken in dat kanaal)
- slechte SNR door ruis afkomstig van overlappende kanalen

Dat is trouwens makkelijk te zien door de link rate te bekijken. Is die ongeveer behaalde nettosnelheid/0.7, dan heeft TS alle airtime ter beschikking maar is de link slecht door SNR. Is het (veel) lager dan de behaalde nettosnelheid/0.7, dan is het probleem bovenal airtime.

Overigens, ik vermoed vooral het laatste. Waarom? Er staat me iets bij uit eigen tests: de iPhone 6 is uitermate aggressief mbt airtime, het pakt alle beschikbare tijd op de radio in, in plaats van netjes te delen met andere apparaten. Dan is het verhaal van TS dat de iPhone het zoveel beter doet dan de laptops beter te begrijpen: zij delen eerlijk en halen 10Mbps, de iPhone is een hufter en grijpt >90% van beschikbare bandbreedte voor alle apparaten in het kanaal.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
dion_b schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:04:
[...]

Kanaal 2 vrij? Vergeet niet dat die kanaalnummers maar 5MHz breed zijn en een WiFi (g of n) kanaal minimaal 20MHz breed is. 2 overlapt dus met 1, 3, 4, 5 en 6. Niks vrij dus.
Klopt inderdaad, maar in mijn huis hier werkt de wifi beter als ik een center frequentie neem dat niet in gebruik is, ook al overlapt een deel van het gebruikte spectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RedShift schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:59:
[...]

Klopt inderdaad, maar in mijn huis hier werkt de wifi beter als ik een center frequentie neem dat niet in gebruik is, ook al overlapt een deel van het gebruikte spectrum.
Dat kan, als de meestgebruikte kanalen (1, 6, 9) zeer druk bezet zijn, zodanig dat je performance met de ruis die ze met overlap opleveren minder erg is dan de drukte als je er vol op gaat zitten. Maar of dat zo is kun je zeker niet op voorhand zeggen. Als die netwerken nauwelijks gebruikt worden wil je er juist wel bovenop zitten (want dan geen ruis maar delen airtime).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1