• fygo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-01 19:14
Ik heb een 'MSI Z170I Gaming Pro AC van een medetweaker gekocht maar heb hier ernstige problemen mee!
De mede tweaker wil het direct terug overnemen maar ik wil voor de zekerheid even met andere overleggen dat ik niets verkeerd doe.

Het probleem is dat de computer uitvalt naar enkele minuten zowel als ik de hele tijd de BIOS/UEFI omgeving of idle windows draai, daarbij moet ik enkele minuten nadien wachten tot ik de pc terug kan opstarten.
Soms moet ik ook evenlang wachten nadat ik de CLEAR CMOS knop heb ingedrukt.

Ook gaat het wit ledje van mij GTX970 uit na zo'n voorval, deze brand normaal altijd wanneer de voeding aanstaat.

Mijn ondervinding is dat er iets met het moederbord is, optisch zie ik niets verkeerd.
Wanneer deze grafische gegevens moet verwerken gebeurd het, als ik het setje zonder grafische kaart en zonder beeldscherm draai is er geen probleem.

Dit ook omdat ik heel veel moeite moest doen om mijn RAID aan de praat te krijgen (RAID instelling aan/uit, aan/uit, etc) wanneer dit op een andere PC een fluitje van een cent is.

Ik heb de PSU al uitgesloten (werkt wel met een andere PC). En een andere psu op dit systeem geeft hetzelfde probleem.
RAM en CPU worden herkend door het moederbord.
Grafische kaart is ook al uitgesloten (werkt wel met een andere PC).
Uefi update heb ik gedaan

De CPU idle temperatuur is 36°C, stresstest heb ik nog niet gedaan omdat de PC binnen enkele minuten uitvalt.

Het gaat om een combi van:

MSI Z170I Gaming Pro AC
Intel I7 6700K
Kingston HyperX Fury Black HX421C14FB/16
GTX970 OC
Sharkoon WPM600 Bronze
2x OCZ vertex 3 in RAID

Zie ik iets over het hoofd of is het moederbord stuk?

[ Voor 6% gewijzigd door fygo op 18-09-2016 09:38 ]

Verwijderd

Uefi update mogelijk?
Dat is trouwens gezien de reviews geen beste voeding.

Verwijderd

Wat waren de specificaties van de andere pc waarin je de voeding hebt getest?

Wat zijn de (core) temperaturen van de CPU, zowel idle als tijdens Prime95 Blend test? Prime95 kun je hier downloaden:
http://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html

De temperaturen kun je uitlezen met bijvoorbeeld HWMonitor:
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.29.exe

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-01 18:14
Toevallig nog een topic,
Ook de zelfde voeding.
Zelfgebouwde PC start niet

Ik heb de PSU al uitgesloten (werkt wel met een andere PC).
Dat zegt niks over je voeding,
is dat op een zelfde systeem cpu plus GTX970 OC

Je zou eens een andere voeding kunnen proberen.

Nog een link over deze slechte voeding

https://tweakers.net/prod...rkoon-wpm-bronze/reviews/

Werkte goed voor 3 manden, nu kan ik niet eens games van 2012 spelen zonder dat mijn pc uit gaat. Absoluut niet kopen als je wilt beetje gamen.

Pluspunten
semi modulair
design
installatie
Minpunten
niet constante stroom
na paar manden wardeloos, Pc gaat van zelf uit tijdens gamen op hoge sttings
korte kabels

[ Voor 96% gewijzigd door binbero op 18-09-2016 12:36 ]

• fygo
Uefi update heb ik gedaan

De CPU idle temperatuur is 36°C, stresstest heb ik nog niet gedaan omdat de PC binnen enkele minuten uitvalt.

Heel dit verhaal gebeurd in de uefi omgeving dus is er geen vermogen nodig van de psu.

Een psu flest past bij hoog verbruik.

Verwijderd

fygo schreef op zondag 18 september 2016 @ 09:31:
Heel dit verhaal gebeurd in de uefi omgeving dus is er geen vermogen nodig van de psu.
Behalve dat de CPU in de BIOS/UEFI meer stroom verbruikt dan idle in Windows. In de BIOS lopen ze namelijk standaard op full speed.
Een psu flest past bij hoog verbruik.
Dat hoeft niet, een defecte voeding kan bij het minste gebruik net zo goed uitvallen. Maar wat zijn de specificaties van de andere pc? En dan voornamelijk CPU en Videokaart.

Hoe oud is de voeding trouwens?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2016 10:08 ]

• fygo
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2016 @ 10:05:
[...]

Behalve dat de CPU in de BIOS/UEFI meer stroom verbruikt dan idle in Windows. In de BIOS lopen ze namelijk standaard op full speed.

[...]

Dat hoeft niet, een defecte voeding kan bij het minste gebruik net zo goed uitvallen. Maar wat zijn de specificaties van de andere pc? En dan voornamelijk CPU en Videokaart.

Hoe oud is de voeding trouwens?
k kan begrijpen dat de CPu in de BIOS meer verbruikt dan idle in windows.

Zou er iets met de CPU kunnen zijn?
Ik heb de thermal paste niet uitgestreken maar de temperatuur is redelijk stabiel rond 36°C

Ik schat dat de voeding een jaartje oud is.
De voeding is niet defect want ik gebruik ze voor te gamen zonder problemen : de pc waarmee ik de psu nu en voor de ombouw gebruikte heeft de volgende specs:
I5 3570
gigabyte H77-D3H
GTX970
16GB RAM

• fygo
Ik heb een hele hoop testen uitgevoerd met als laatste het systeem te testen zonder de GTX970.

Het syteem bleef wel langer draaien maar viel weer uit na de cpu te stressen, het viel me wel op dat de individuele temperaturen soms 20°C verspringen (vb: van 40 naar 60 en weer 40) daarom heb ik de cpu cooler andere thermal pasta opgedaan en terug geinstalleerd zonder verschil.

Waarom dat mijn vermoeden eerder naar de CPU of Moederbord gaan =

PSU: als ik de belasting vergelijk met het werkend systeem tijdens gamen ( I5 3570 met gtx970) en het niet werkend systeem (I7 6700K) word de voeding meer belast met het werkend systeem.

CPU: deze vermoed ik omwillen van de erg varierende individuele temperaturen

Moederbord: deze vermoed ik omdat ik soms even lang moet wachten als na een crash om hem weer op te starten als ik op de CLEAR CMOS knop druk, omdat de CPU cooler steeds op volle toeren draait ookal toont de BIOS aan dat deze op lagere toeren zou moeten draaien ( het systeem FAN sturing werk wel goed)

iemand advies?
Pagina: 1