Retrocomputers: Commodore 64 opnieuw in productie en meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:09

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Beste redactie,

Er zijn enkele ontwikkelingen in de retro-Commodore-retroscène gaande die waarvan ik denk dat het nuttig is dat de redactie er vanaf weet. Het onderwerp loont zich niet zo goed voor een nieuws-submit, vandaar dat ik voor deze weg kies, maar het is zeker een onderwerp waar nieuws- of achtergrondartikelen over geschreven zouden kunnen worden.

Veel wat oudere Tweakers zullen ooit met Commdore-computers gewerkt hebben.In de jaren '80 had het een haast legendarische status. Minder bekend is, is dat er ook vandaag de dag nog een actieve gemeenschap van Commodore-gebruikers is. Internetforums genieten flinke actviteit, er worden nieuwe spellen en overige software geschreven en er wordt zelfs geïnnoveerd met nieuwe hardware, de Commodore HCC-gebruikersgroep is nog altijd erg actief en ga zo verder. Zelf heb ik twee jaar geleden mijn C64 weer eens uit de doos gehaald en er leuke momenten mee beleefd met eens te testen wat er in de tussentijd allemaal ontwikkeld is, dat viel niet tegen en hij staat sinds die tijd nog altijd aangesloten.

Er zijn een aantal ontwikkelingen die nu bij elkaar aan het komen zijn.

Enkele jaren geleden bracht de Duitser Jens Schönfeld de C1 Reconfigurable Computer uit. Dit was een samen met de Amerikaanse hardware-ontwikkelaar Jeri Ellsworth (die inmiddels bij Valve aan de Steam Controller heeft gewerkt) ontwikkelde versie van de Commodore 64 in FPGA, een FPGA-computer die tijdens gebruik geherprogrammeerd kon worden. Het ging hier niet om emulatie, maar om simulatie: De oorspronkelijke chips werden in de FPGA gesimuleerd en dankzij de herprogrammeerbaarheid kon je ook niet-C64-computers simuleren, de hele hardware was flexibel. Het initiatief kreeg veel navolging en leidde tot veel nieuwe hardware, bekend zijn de 1541 Ultimate van de Nederlander Gideon Zweijter, de Minimig van de Nederlander Dennis van Weeren en de Turbo Chameleon van Schönfeld zelf, die veel meer succes had dan de C1.

De kracht van Commodore was altijd dat ze hun eigen chips ontwikkelden (en produceerden), maar dat had ook tot gevolg dat het haast ondoenlijk was ze te vervangen. De retro-Commodore-gemeenschap zat gevangen in een berg oude hardware waarvan onderdelen steeds schaarser werden. Met de C1 en de Turbo Chameleon is veel kennis vergaard over hoe "moderne" Commodore-hardware geproduceerd kon worden.

Een andere ontwikkeling is dat de Amerikaanse handelaar Dallas Moore vorig jaar op de matrijzen van de behuizingen van een aantal Commodore-computers stuitte, er de historische waarde van inzag, en besloot om via een Kickstarter-project nieuwe C64-bezuingen te produceren. Dat was een groot succes: Velen zagen er wel wat in om de inmiddels vieze, bruine en mogelijk beschadigde behuizing van hun computers te vervangen, het oorspronkelijk plan was in 3 kleuren van elk 300 stuks te produceren, er werden uiteindelijk bijna 3000 behuizingen verkocht:

https://www.kickstarter.c...mputer-housing-in-new-coo

Vorig jaar kwam er weer nieuws van Schönfeld: Hij had een nieuw Commodore 64-moederbord ontwikkeld, dat deze keer geen gebruik maakte van FPGA's, maar de originele chips, waarvan de man een berg oude voorraad ongebruikte chips voor bleek te hebben. Ook de C64 reloaded was een groot succes, er moesten maatregelen genomen worden om de beschikbare borden enigzins eerlijk te kunnen verdelen:

https://icomp.de/shop-ico...product/c64-reloaded.html

Inmiddels is er opnieuw nieuws over deze opmerkelijke Duitser: Schönfeld heeft de matrijzen van de behuizingen gekocht en naar Duitsland laten vervoeren en heeft de naam Commodore in handen gekregen. De man kan dus moederborden produceren, behuizingen, heeft de naam. Wat is nog meer nodig? Een toetsenbord. Oefen je Duits even, lees de forumdiscussie en trek je conclusies. "Wiesel" is Jens Schönfeld:

https://www.forum64.de/in...ad/61965-neue-tastaturen/

Daarmee kan dus geconcludeerd worden dat de Commodore 64, als geheel, opnieuw in productie gaat. Met klassieke of FPGA-technologie is nog even de vraag, misschien wel beiden, want hij zegt twee nieuwe moederborden aan het ontwikkelen te zijn. Mogelijk gebruikt er eentje klassieke chips, waar je zelf aan dient te komen, want zijn voorraad lijkt op te zijn, en een ander bord maakt gebruik van FPGA's en is dan mogelijk ook herconfigureerbaar tot andere computers.

Dit verhaal zou op zich al voer kunnen zijn voor een nieuwsartikel, maar er is nog meer gaande.

Wie kent de Commodore 65? Niet velen, want hij is nooit in winkels verkocht, hij werd geannuleerd. Er zijn er echter wel enkele honderden van van gemaakt en die zijn momenteel de heilige graal binnen de retrocomputerwereld. Een werkende Commodore 65 is tienduizenden euro's waard.

Een australische professor computerarchitectuur, Paul Gartner Stephen had er eentje, en geïnspireerd door de projecten een C64 in FPGA te implementeren, besloot een poging te wagen een Commodore 65 in FPGA te implementeren. Dat was geen sinecure, want over de chips van de C65 is heel weinig bekend. Aanvankelijk had hij weinig interesse om een concreet hardwareproduct te ontwikkelen: Hij gebruikte een kant-en-klaar FPGA-bord dat je op een standaard VGA-monitor kon aansluiten, als je zelf zo'n machine wilde dan haalde je maar zelf zo'n bord in huis en installeerde er zijn FPGA-image in. Het ging vooral om de academische aard van het project.

Zijn blog, http://c65gs.blogspot.nl/ trok echter veel aandacht binnen de retrocomputergemeenschap en uitgedaagd door die gemeenschap is hij toch gaan kijken of er een product van te maken is. Hij kwam in contact met een aantal Commodore-enthousiastelingen in Duitsland (nu alweer dat land?) en dit leidde tot de Mega65, die ook ergens komende winter gereed moet zijn:

http://mega65.org/

De Mega65 is inmiddels geëvolueerd tot iets dat veel verder gaat dan een Commodore 65. Zo heeft de processor bijvoorbeeld inmiddels een 32-bit-uitbreiding gekregen, zijn de grafische mogelijkheden verbeterd en ga verder.

Inmiddels heeft Schönfeld ook een nieuw Amiga-moederbord aangekondigd: http://wiki.icomp.de/wiki/Amiga_reloaded

Het laatste nieuws (via forums) is dat Schönfeld en de groep achter de Mega65 in gesprek zijn over samenwerking. Daarbij maken ze duidelijk dat ze er nog niet uit zijn of ze wel willen samenwerken, maar ze wel met elkaar spreken.

Wat vind ik er zelf van?

- Het is niet relevant voor Jan en alleman, zeker niet, daarvoor zijn gemoderniseerde 30 jaar oude computers gewoon niet bruikbaar.
- Binnen de retrocomputergemeenschap daarentegen is er echter nog nooit zoveel gaande geweest als nu.
- De afgelopen jaren hebben meerdere partijen geprobeerd de naam Commodore nieuw leven in te blazen. Vaak ging dat om PC's met een sticker erop, met een Commodore64-emulator standaard geïnstalleerd voor het retrogevoel. Dat voegde niets toe, en flopte dan ook iedere keer weer.
- Wat er nu echter gaande is, lijkt gebruik van de naam op een manier die wel zinnig is.
- FPGA's worden veel gebruikt en hebben potentieel, zodanig dat nota bene Intel voor veel geld Altera overnam, maar worden vrijwel nergens anders gebruikt om computers mee te bouwen. De Commodore-retrogemeenschap heeft inmiddels waardevolle expertise met FPGA-computers. Wie weet komt daar ooit nog wat uit wat wel voor een groter publiek interessant is.

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 21:48
Ik ga de nieuwscoördinator nog even op je post attenderen! Eventueel wordt het niet nieuws maar achtergrond, maar dat zal zich vanzelf wijzen. Thanks!

[ Voor 44% gewijzigd door Mark_88 op 24-09-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Dank voor je uitgebreide post dmantione! Het is een interessante ontwikkeling die zeker aandacht verdient op Tweakers, waarschijnlijk als geek. Ik zal komende week kijken in welke vorm en of en zo ja hoe we het kunnen koppelen aan iets actueels. Met je uitzoekwerk heb je ons in ieder geval genoeg aanknopingspunten gegeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

\0/ hopelijk krijgt hij HDMI uit, want aansluiten op een tv is nu de belangrijkste reden waarom ik hem niet meer gebruik.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Dat is nu precies een toepassing waar de Turbo Cameleon op inspringt: Je C64 heeft dan achterop een VGA-aansluiting. Maar persoonlijk kan ik goed uit de voeten met wat er standaard op zit: Een composietaansluiting is over het algemeen niet zo'n probleem op moderne TV's en de Commodore 64 heeft ook S-Video (avant la lettre, in 1983 bestond de S-video-connector nog niet). Door een kabeltje te solderen of te kopen kun je met S-Video een behoorlijk hoge beeldkwaliteit behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Olaf schreef op zondag 25 september 2016 @ 11:44:
Dank voor je uitgebreide post dmantione! Het is een interessante ontwikkeling die zeker aandacht verdient op Tweakers, waarschijnlijk als geek. Ik zal komende week kijken in welke vorm en of en zo ja hoe we het kunnen koppelen aan iets actueels. Met je uitzoekwerk heb je ons in ieder geval genoeg aanknopingspunten gegeven. :)
Ja, het is een beetje een lastige, omdat het wel nieuwswaarde heeft is, maar niet een pats-boem, er is nieuws is. Maar, ik denk dat er dit najaar nog wel het één en ander aangekondigd gaat worden, als ik iets zie zal ik in ieder geval een nieuwssubmitje insturen.

Ik heb hier nog een interessant forumdraadje over de toestand van de matrijzen gevonden, dit was na het Kickstarterproject en voor het bericht over de merknaam en nieuwe moederborden:

http://www.lemon64.com/fo...=0&postorder=asc&start=45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 17:57
^ schopje....

Individual Computers is weer een stapje verder met de ontwikkeling van de Amiga Reloaded

http://wiki.icomp.de/wiki/Commodore_A1200_Reloaded

Amiga Reloaded wordt uitgebracht zonder CPU, dit doet men omdat men van mening is dat er verschillende soorten gebruikers zijn die verschillende soorten CPU's wensen. Eigenlijk best logisch, want dat zie je in de pc wereld ook terug. Wij kiezen ook onze eigen processors. Maar de Reloaded heeft vele nieuwe gadgets aan boord. Zo hoef je niet meer een ouderwetse Amiga muis te gebruiken omdat het over usb poorten beschikt. Amiga floppy drives zijn ook niet meer noodzakelijk omdat men nu pc floppy drives geschikt heeft gemaakt. Verder beschikt de Reloaded over een DVI-D output poort, dus je kunt gewoon je monitor er op aansluiten. De 2 tulp stekkers voor audio zijn vervangen door 1 3,5" jackplug stekker (niet dat dat eigenlijk veel uitmaakt).

Het is te idioot om te verzinnen dat voor deze oude hardware, dat al 25 jaar oud is, of zelfs nog ouder, nog steeds nieuwe hardware wordt gemaakt, en online winkels zoals:
- http://amigastore.eu/en/
- http://amigakit.leamancom...currency=EUR&currency=EUR
- http://vesalia.de

En dat je zelfs nieuwe cases kunt krijgen voor je Amiga 1200 of Amiga Reloaded

Afbeeldingslocatie: https://amigastore.eu/img/cms/A1200_cases_colours.jpg

Als de tijd rijp is wil ik denk ik wel weer een A1200 of Reloaded hebben. :)

Dat de Commodore Amiga (maar ook C64) scene nog zo leeft is wonderbaarlijk.
Wie praat er tegenwoordig nog over een Pentium 2 333mhz met MMX? Niemand, terwijl zo'n machine 23x sneller was dan een stock Amiga 1200. :X

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Ik plaats mijn nieuwsposting van afgelopen week hier even, gezien die blijkbaar niet tot een nieuwsbericht heeft geleid en er wellicht wel andere belangstellenden zijn. En er zijn inmiddels foto's opgedoken.

Er zijn deze week twee nieuwe Commodore 64-moederborden aangekondigd. Beide producten vervangen het originele moederbord van de C64 in de originele behuizing.

Het eerste aangekondigde moederbord is de Ultimate 64 van de Nederlander Gideon Zweijter:
http://www.1541ultimate.n...&id=74&catid=9&Itemid=127

Gideon is de ontwerper en producent van de 1541 Ultimate, een cartridge voor de Commodore 64 die een 1541 floppydrive simuleert (niet emuleert) door middel van FGPA-technologie. Op een SD-kaart of USB-stick kun je images van floppy's zetten en deze images spelen af op de gesimuleerde 1541. De simulatie vindt plaats tot op het niveau van de lees-/schrijfkop en daardoor is de 1541 Ultimate 100% compatibel, ook alle low-level trucks die bijvoorbeeld in kopieerbeveiligingen zitten werken ermee. De 1541 Ultimate is binnen de Commodore-gemeenschap een zeer veel gebruikte cartridge omdat software tegenwoordig via het internet wordt uitgewisseld i.p.v. via het schoolplein en software zo d.m.v. USB-sticks van en naar de C64 vervoerd kan worden, er zijn er vele duizenden van verkocht.

Als je een 1541 perfect kunt nabooten dan is de Commodore 64 de volgende uitdaging en dat is dan ook wat de Ultimate 64 gaat doen. De Ultimate 64 is een moederbord dat de hele Commodore 64 zall simuleren. Ten opzichte van het originele moederbord zal veel verbeterd of gemoderniseerd zijn. Zo zal de Ultimate 64 naast ouderwetse analoge PAL-video ook een HDMI-uitgang hebben en is een 1541 Ultimate ingebouwd. Om bestanden nog beter met de rest van de wereld uit te kunnen wisselen zal voorzien worden in ethernet en mogelijk wifi, zodat images direct geüpload kunnen worden of de C64 via een geëmuleerd modem direct met het internet kan communicern. Alle traditionele aansluitingen zijn beschikbaar (hoewel de userport via een verloopkabel zal moeten) en het is dus een brug tussen oud en nieuw.

De Ultimate 64 zou dit jaar in productie moeten gaan voor een prijs van rond de €200 en past in de originele behuizingen (die, lees verder, weer in productie gaan).

Gideon heeft bij de 1541 Ultimate perfecte compatibiliteit weten te realiseren, hoe compatibel de Ultimate 64 zal worden is natuurlijk afwachten. Voor puristen is de Commodore 64 Reloaded MK2 van de Duitser Jens Schönfeld dan wellicht een betere keus:

https://icomp.de/shop-ico...uct/c64-reloaded-mk2.html

Jens Schönfeld is een ingenieur die al vele jaren hardware voor Commodore-computers produceert. Zijn kennis van de werking van de computers is ongeëvenaard en werkt al de nodige jaren aan een herintroductie van de Commodore 64. Sinds kort heeft hij de originele matrijzen in handen van de behuizingen van de Commodore 64 en kan deze dus produceren en hij heeft ook de merknaam in handen gekregen.

De C64 Reloaded MK2 is niet het eerste C64-moederbord van Schönfeld, maar gecombineerd met de behuizingen en merknaam nadert hij nu zijn doen de C64 opnieuw in productie te nemen. De C64 Reloaded is een moederbord voor de Commodore 64 dat de originele chips gebruikt. Althans, geheugen, klokgenerator en PLA zijn nieuw. Dat betekent perfecte compatibiliteit, maar ondanks dat het originele chips zijn, zijn er veel zaken verbeterd. In de aan-/uitschakelaar is bijvoorbeeld een resetknop geïntegreerd. Het moederbord kan zowel NMOS- HMOS-chips aan en detecteert deze automatisch, evenals dat het moederbord zonder solderen tussen PAL- en NTSC zal schakelen afhankelijk van de videochip die erin is geprikt. Er is een S-Video-uitgang en 3.5mm-uitgang beschikbaar. De hierziene stroomvoorziening deelt het energiebruik van de C64 door 4. En bijvoorbeeld kun je de ROM's van het moederbord upgraden via USB, dus er is geen solderen meer bij als je JiffyDOS wilt installeren.

Ook de C64 Reloaded MK2 past in de originele behuizingen. De prijs wordt €184,95. Zoals gezegd heeft Schönfeld ook de matrijzen van de behuizing in handen en gaat hij nieuwe behuizingen te produceren. Een aankondiging verwacht ik zeer spoedig, maar is op dit moment nog niet gedaan. Verder is voor een nieuwe Commodore 64 nog een toetsenbord nodig. Ook daar werkt hij aan, maar dit lijkt nog wat langer te gaan duren.

Ook Jens Schönfeld werkt veel met FPGA-technologie en ook hij plant een moederbord dat i.p.v. originele chips van FPGA's gebruik maakt. In zijn Turbo Chameleon, die de videochip van de C64 simuleert maar dan met VGA-uitgang, kun je zien dat hij de technologie grotendeels beheerst. Dit zal de C64 Reloaded MK3 worden. Wanneer deze uitkomt is nog onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Jens Schönfeld heeft inmiddels nieuwe foto's gepubliceerd van de C64 Reloaded Mk2 en foto's van de nieuwe (of oude) behuizing:

Afbeeldingslocatie: https://www.freepascal.org/~daniel/c64pic/c64_reloadedmk2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.freepascal.org/~daniel/c64pic/c64c_box.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.freepascal.org/~daniel/c64pic/c64c_case_beige.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@dmantione het is handig om bijv. @Olaf te taggen, ze kijken niet elke dag in dit forum. Verder kan je het ook via de frontpage proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Nee, ik heb vorige week een nieuwssubmit via de voorpagina gedaan met identieke tekst als hier geplaatst, dus men zal zijn redenen gehad hebben daar niet op in te gaan. Ik ga niet lopen bedelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Cool, toch een artikel verschenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ja :)

geek: Meerdere Commodore 64-moederborden op komst

Je kunt me ook altijd dm-en over eventuele verdere vorderingen van dit soort projecten. Ik kan geen garantie geven dat we er iets mee doen, maar het zijn zeker leuke onderwerpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik had een soortgelijk nieuwsbericht aangekaart over een nieuw ZX Spectrum moederbord dat nu in ontwikkeling is:
https://www.kickstarter.c...35143999/zx-spectrum-next
Helaas jammer dat dit (nog?) niet gepubliceerd is. Over de Vega+ zijn er een hoop vragen of die er ooit nog gaat komen maar dan denk ik dat de Next zeker het volgende is om erop te wachten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 17:57
Jammer dat jullie voornamelijk bezig zijn met de Commodore 64 Reloaded gedeelte en aanzienlijk minder met de Amiga Reloaded variant.

De Commodore 64 was weliswaar een van de succesvolste computers uit de jaren 80, maar de Commodore Amiga 500 was net zo succesvol eind jaren 80, begin jaren 90.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Ik denk dat er op dit moment nog gewoon te weinig nieuwswaarde aan de Amiga Reloaded zit. Zowel de C64 Reloaded als de Amiga Reloaded zijn een gevolg van de combinatie van kennis die Schönfeld van de hardware had, als dat hij in staat was partijen chips te komen. De Amiga Reloaded zou na de eerste C64 Reloaded moeten komen, met als doel nieuwe moederborden met originele chips te leveren.

Het project is naar achteren verschoven door de ontwikkelingen met de behuizingen en de merknaam: Dat opent de deur de hele Commodore 64 weer in productie te nemen en het opnieuw in productie van de hele computer is van veel groter belang dan het produceren van een nieuw Amiga-moederbord dat in een oude Amiga geschroefd moet worden.

Het lijkt erop dat we dit jaar weinig meer van de Amiga Reloaded gaan horen: Schönfeld heeft al laten weten dat de C64 Reloaded MK3 na de MK2 alle aandacht krijgt. Ik verwacht ook dat hij prioriteit zal zetten
achter toetsenborden, want dan kan je pas een volledige computer produceren, maar over de toetsenborden doet hij nog wat vaag, hoewel hij deze week wel weer heeft bevestigd dat er aan gewerkt wordt.

Zeker is dat de Amiga Reloaded ook belangwekkend is binnen de retrocomputergemeenschap en ook past binnen de reeks producten die op de markt komt. Het krijgt ook het Commodore-logo. Zodra hij definitief aangekondigd wordt, lijkt me de Amiga Reloaded zijn eigen nieuwsartikel waard, al kan ik natuurlijk niet voor Tweakers spreken.

[ Voor 4% gewijzigd door dmantione op 27-07-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Bedroevend nu weer een Comodore nieuwsartikel te lezen terwijl mijn inbreng over de Spectrum Next nooit is opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Niet om het één of ander hoor, maar je geeft hier alleen een linkje, waarmee ze het moeten doen. Je zou het de redactie makkelijker kunnen maken er een artikel aan te wijden door meer achtergrondinformatie te verzamelen over de Spectrum Next.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik had toen het hele verhaal via de juiste weg ingestuurd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
We volgen de ontwikkeling zoals het artikel berichtte op de voet :) en daarom voor de liefhebber, nog twee fotootjes over de verdere voortgang.

Gideon heeft zijn eerste printplaten gereed:

Afbeeldingslocatie: https://www.freepascal.org/~daniel/c64pic/ultimate64.jpg

Schönfeld heeft de productie inmiddels opgestart. Een plaatje van een C64 Reloaded MK2 in een nieuwe behuizing in de kleuren van de oude broodtrommel-C64, met een toetsenbord geplunderd uit een broodtrommel-C64, aangesloten op een oude Commodore 1702-monitor (die dezelfde kleur heeft als de broodtrommel-C64).

Afbeeldingslocatie: https://www.freepascal.org/~daniel/c64pic/c64_behuizing.jpg

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Topicstarter
Iemand van Tweakers aanwezig op de Gamescom? Heel opmerkelijk, maar Schönfeld staat er met zijn C64 Reloaded MK2 en behuizingen en schijnt er zelfs te verkopen:

Afbeeldingslocatie: https://www.freepascal.org/~daniel/c64pic/Return_Booth_small.jpg

Gideon laat er geen gras over groeien en heeft zijn prototype gereed:

Afbeeldingslocatie: https://www.freepascal.org/~daniel/c64pic/ultimate64_proto.jpg

Omdat de vraag hoger is dan verwacht, zal de eerste productiepartij 500 i.p.v. 200 stuks bedragen. Vanwege ze schaalgrootte zijn een aantal upgrades economisch haalbaar: Het bord krijgt een grotere FPGA, sterreoSID en wifi op alle borden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC

BCC

Waarom is er eigenlijk geen centraal Commodore64 topic? Er zijn zo veel gave dingen op het moment: nieuwe Sid chips (https://www.c64-wiki.com/wiki/SwinSID), SD card readers (https://www.thefuturewas8...p/commodore/sd2iec-c.html), nieuwe games (http://www.indieretronews...ack-mini-is-here-all.html) , nieuwe hardware (o.a. Commodore 64 mini), steeds meer Sid muziek in de mainstream (https://www.youtube.com/watch?v=9Ew7KkI_3g0), meerdere Youtube kanalen van modders/fans (https://www.youtube.com/watch?v=ICiZbUypMlQ), et cetera

[ Voor 51% gewijzigd door BCC op 11-07-2018 10:30 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:27

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Kijk eens of je je ei kwijt kunt in Goeie oude (retro) consoles deel 13. :)

En anders maak je zelf een topic, eventueel in Complete Systemen & Laptops of Overige Hardware als je het meer vanuit de hardwarekant wil benaderen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

@Dirk Nee, bij de retroconsoles gaat het vooral over SNES/NES zaken. Ik heb een nieuwe gemaakt: [C64] Centraal Commodore 64 topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Misschien niet een idee om een retro forum aan te maken over oude (niet x86) homecomputers, game consoles en hun spellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Wanneer er draagvlak voor is, op dit moment zie ik maar een paar topics. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een beroemde uitspraak uit een Muppet film: "you build it and they will come..." Ook gebruikt in de film Field of Dreams ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Voor mij als oud Speccie en ST gebruiker ben je nu aan het vloeken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

memphis schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:58:
Een beroemde uitspraak uit een Muppet film: "you build it and they will come..." Ook gebruikt in de film Field of Dreams ;)
Dat hebben we, met andere onderwerpen, geprobeerd en daar hebben we gefaald. Ik zie geen reden om hier aan te nemen dat het anders zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Verkeerde topic, sorry!

[ Voor 93% gewijzigd door BCC op 24-08-2018 15:15 . Reden: Verkeerde topic ]

Pagina: 1