Home cinema met versterker en speakers

Pagina: 1
Acties:

• DorkoTheBeast
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08 10:48
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe home-cimena set bestaande uit een compacte 5.1 luidspreker set met subwoofer en een versterker met 4K ondersteuning (voor nieuwe televisie LG OLED 4K 65E6V)

Mijn huidige set is ong. 13 jaar oud en bestaat uit een Sony versterker met 5.0 luidsprekers (Kef Q-series, zonder subwoofer)
Deze Kef luidsprekers voldoen nog prima maar de vrouw is de grote luidsprekers beu... (geen staanders meer)

We willen deze daarom vervangen door compactere luidsprekers met subwoofer en een deftige versterker die ook de nodige functionaliteiten heeft zoals app bediening, spotify, nas streamen e.d.

Wat is je budget?
Ik zou maximun 3000~~3500 willen uitgeven (liever minder uiteraard)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk willen we deze set gebruiken om series/films te kijken en muziek te beluisteren.
Specifieke eisen zijn vooral heel leuke bediening van de versterker via tablet en tal van mogelijkheden zoals streaming van nas, internet radio, spotify,... e.d.

Wat heb je zelf al gevonden?
Aanvankelijk dachten we aan een Bose Soundtouch 520 maar na beluisteren vinden we deze toch niet zo geschikt voor muziek.
De duurdere versie Lifestyle 525/535 is ook een mogelijkheid maar dan zit je reeds in een hogere prijsklasse en via internet heb ik toch reeds vernomen dat er door een custom configuratie te maken voor dit budget betere kwaliteit kan bekomen worden.

Het systeem op zich qua bediening vonden we wel super.

Sonos zou ik al afschrijven omdat we ook een xbox one zullen aansluiten en blijkbaar heb je dan sync problemen. Ook de playbar vind de vrouw niet echt mooi

Voor luidsprekers heb ik al reviews gelezen en tips gekregen en zou ik de volgende sets willen gaan beluisteren:

Cambridge audio Minx met subwoofer
B&W MT-60D (MT50)
KEF E305

Over het type/merk en vermogen van de versterker heb ik weinig kennis en hoop ik meer op jullie input. Vooral in combinatie met de B&W MT-60D zou je wel iets meer vermogen nodig hebben (volgens reviews)

Welke vragen heb je hier nog over?
Graag jullie tips en opmerkingen! Alvast bedankt

[ Voor 0% gewijzigd door FeaR op 15-09-2016 14:53 . Reden: Iets te veel Italic om lekker te lezen ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:15

FeaR

In GoT we trust

DorkoTheBeast schreef op donderdag 15 september 2016 @ 14:28:
Vooral in combinatie met de B&W MT-60D zou je wel iets meer vermogen nodig hebben (volgens reviews)[/i]
Vermogen is leuk om te roepen dat je xxx Watt hebt, maar meer heb je er niet aan. In een gemiddelde huiskamer heb je aan een paar Watt totaal voldoende. Per kanaal zit je vaker onder de Watt dan er over. Veel vermogen klinkt ook aantrekkelijk maar het voegt niet veel toe. De stap van 1 naar 2 Watt is groter dan de stap van 100 naar 150 Watt. Dus wat is "iets meer vermogen"? 100 Watt hebben en dan naar 200 Watt? Dat is toch aanzienlijk meer? Toch levert het je maar 3 dB meer op. 3 dB die een gemiddeld persoon maar net waar kan nemen als iets meer volume. Pas bij 6 dB meer heb je officieel twee keer zo hard geluid. Officieel, de theorie. Praktijk leert dat men pas bij een verhoging van 10 dB meer het geluid als twee keer zo hard ervaart. Zie bijvoorbeeld ook Dali Opticon 6 met Marantz NR1607? voor wat meer voorbeelden en uitleg.

Qua kleine speakers heb je - mijns inziens - altijd wel een lastige als je muziek ook belangrijk vindt. Hoe kleiner de speaker des te minder body is er om grotere woofers kwijt te kunnen dan wel ruimte om druk op te bouwen. Hierdoor gaat de speaker minder laag in zijn bereik. Dat gat moet op worden gevuld en dat doet de subwoofer. De subwoofer die normaal vanaf een 80 - 100 Hz begint mag dan opeens oppakken vanaf 150 Hz (of hoger). Resultaat is een minder natuurlijk geluid, een actievere subwoofer en ook een subwoofer die je op gehoor kan plaatsen. Al moet wel worden gezegd dat met films en games het soms wel tof is om een wat meer meewerkende subwoofer te hebben. Kwestie van smaak. De gekozen KEF zitten op het randje met 90Hz (±3db). De B&W gaat al lager met 64Hz idem gemeten. Qua kleine speakers heb je bijvoorbeeld ook nog de Monitor Audio Radius HD die goed wordt ontvangen. Al wat minder spannend qua uiterlijk en zo zijn er nog wel meer kleine speakers te vinden. Veelal wel los kopen en zelf een set samen stellen.

Ik zou eerst de speakers uitzoeken zodat je weet wat het budget ongeveer is voor de receiver. De eisen qua receiver zijn niet zo spannend. Spotify, netwerk, app-bediening heeft elk merk wel. Stabiliteit van de app is dan weer een tweede. Zo valt die van Denon/Marantz mij wat tegen qua snelheid. Al lijkt mij dat niet de reden om een receiver op af te rekenen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DorkoTheBeast
Ik hoop dat de B&W MT-60D set het beste is... vind ik persoonlijk wel knap en die subwoofer zou wel echt super zijn (strakke bass)

Dan blijft er nog ong. 700€ over voor de versterker...
Eén van de winkels werkt met Integra versterkers (zou iets betere kwaliteit van Onkyo zijn)

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Totaal offtopic, maar wat ga je met je KEF's doen? O-).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• DorkoTheBeast
HeatWave schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:14:
Totaal offtopic, maar wat ga je met je KEF's doen? O-).
Nog geen idee...verhuizen naar mijn bureau veronderstel ik..

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:15

FeaR

In GoT we trust

DorkoTheBeast schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:13:
Eén van de winkels werkt met Integra versterkers (zou iets betere kwaliteit van Onkyo zijn)
Integra is inderdaad het luxere merk van Onkyo. Echter zeggen alleen eigenaren van Integra en dealers van het merk dat ze intern ook daadwerkelijk beter zijn. Als je ze open maakt is het eigenlijk hetzelfde op de sticker op de voeding na. Ook Integra had net als Onkyo last van exact hetzelfde HDMI-board wat het loodje legde. Looks zijn ook anders, maar dat maakt het merk niet per se beter. Ik ken van Integra eigenlijk alleen de hogere series, die zijn volgens mij niet (nieuw) voor 700 euro te verkrijgen. De gewone receivers van het merk ben ik nog niet zo vaak tegen gekomen.

Over Onkyo is genoeg geschreven. Het falen van HDMI boards in het begin door onder andere het te warm worden van de DSP-chip. Met als gevolg het laten vallen van Audyssey en het implementeren van het eigen "AccuEQ" als Room Correction. Waarbij AccuEQ wel als minder wordt ervaren dan Audyssey. Maar Audyssey moet dan weer zijn meerdere erkennen in ARC van Anthem of DIRAC van Emotiva en Arcam.

Ik ben zelf meer van Denon. Al meerdere receivers van gehad en altijd tevreden mee geweest. "Nadeel" van een 4K TV is dat je relatief recente receivers moet kopen om te beschikken over HDMI 2.0, HDR en HDCP 2.2. Goedkoop een demo of ouder model scoren is dan wat lastiger. Bij Denon zou je bijvoorbeeld de X2300w kunnen hebben voor dit budget. Helaas alleen Audyssey MultEQ XT en geen XT32 qua Room Correction.

Maar een Yamaha (YPAO als Room EQ) of een Pioneer (YPAO) zijn ook zeker niet verkeerd. Eigenlijk keuze te over op dat gebied. En wat je met speakers niet kan doen - vergelijken op specificaties - kan je gelukkig met receivers wel op het gebied van aansluitingen, looks, aanwezigheid van bijvoorbeeld Spotify, et cetera.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DorkoTheBeast
Yamaha RX-V781 zou een goede optie zijn veronderstel ik? (699 bij bol.com)

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Ik zou dan zelf eerder de satalieten b&w m1 los kopen met een svs sb2000 als subwoofer.
Aan een denon x2200 of soortgelijke versterker. :)
Krijg je vooral bij films wel een betere ervaring met die svs sub, die waarschijnlijk nog beter is dan de B&W PV1D subwoofer.
Die word ook wel eens bij die m1 speakers verkocht als set.

[ Voor 24% gewijzigd door Goofy1978 op 15-09-2016 18:27 ]

• DorkoTheBeast
De grote baas wil de witte(zilver) versie dus svs sb2000 past daar niet bij.... Vind die PV1D wel tof eerlijk gezegd...

Waarom die Denon X2200 en niet de Yamaha RX-V781?

Moet de combinatie nog wel gaan beluisteren natuurlijk...

[ Voor 15% gewijzigd door DorkoTheBeast op 15-09-2016 20:10 ]

• Goofy1978
Die denon was wat goedkoper hou je meer budget over voor subwoofers, verder niet echt een reden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
Bedankt voor je reaktie!!

De Denon is inderdaad iets goedkoper (X2300 is dezelfde prijs) maar hierboven was ook al gezegd dat de apps van Denon nogal traag waren en dat heb ik niet zo graag...

- Zijn die apps enkel voor de configuratie van de versterker of ook voor b.v. muziek zoeken en afspelen e.d.?
- Heeft DAB+ eigenlijk een meerwaarde? ( is internet radio evengoed qua kwaliteit)?
- Voor het aansluiten van de luidsprekerdraden, gebruik ik dan best van die banaanstekkers?

[ Voor 22% gewijzigd door DorkoTheBeast op 16-09-2016 09:10 . Reden: extra vragen :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Die app is een soort afstandbediening voor volume en wat andere instellingen zoals stereo of dts selectie.
Inregelen van speakers doe je met gewone afstandsbediening en setup op de tv
Internet radio is volgens mij wel gelijk of beter dan dab.
Banaan stekkers zijn handig als je vaak je versterker en speakers losmaakt maar is nergens voor nodig verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
Bedankt Goofy1978,

Nog een vraagje ivm apps (ben ik totaal niet bekend mee)

Om b.v. volgens op genre of bepaalde songs of playlists te zoeken op internet radio, NAS, Spotify e.d. is daar een andere app (universeel) voor of is dat ook gebonden aan het merk van versterker?

Heb dit enkel nog maar in demo gezien op de Bose Lifestyle en met die app kon je redelijk gemakkelijk muziek zoeken e.d.

[ Voor 18% gewijzigd door DorkoTheBeast op 16-09-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Dan kun je bijvoorbeeld het programma kodi op een rassbery pi zetten, kun je alles afspelen van je nas of online.
Heeft niets met de versterker te maken verder.
De aps van versterkers zijn meestal gewoon een soort van afstandbediening, heb ook de denon x2200 gebruik niet vaak de app
Net even gekeken op de app muziek server staat er idd bij, alleen gebruik ik hem zelf niet.
Op de app kun je ook makkelijk internet radio zenders selecteren.

[ Voor 22% gewijzigd door Goofy1978 op 16-09-2016 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08
Ik zie kodi niet als een gebruiksvriendelijke muziekspeler hoor. Voor het afspelen van je muziekcollectie op nas zou ik dan eerder aan een dedicated muziekspeler denken. Vroeger had je dacht ik de logitech squeezebox, maar volgens mij zijn er geen "goedkope" alternatieven meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Kodi word meestal gebruikt om films van nas of pc af te spelen idd, dat kan een muziek speler natuurlijk niet.
Ook kodi kan je met je telefoon bedienen en de muziek aanklikken wat je wil horen das toch niet zo omslachtig?
Maar denon heeft een muziek server op de app, en er zullen vast andere versterkers zijn die dat ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08
Ik moet wel zeggen dat ik me er niet zo heel erg in verdiept heb, maar ik heb nooit uitgevogeld of en hoe je bijvoorbeeld kunt zoeken op artiest oid. Of nummers met eenzelfde genre. Je kunt in kodi wel filters instellen, maar het komt allemaal op mij over als een feature die is toegevoegd, maar niet is verfijnd/uitgewerkt. Daarom zie ik kodi niet als muziekspeler. Voor video is het idd perfect.

• DorkoTheBeast
Bedankt voor de reakties...Dit is dan blijkbaar de meerwaarde van de Bose / Sonos systemen dan blijkbaar...
Die hebben beide een leuke interface waarmee je kan browsen naar muziek e.d....

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:18

DjVe

Hatsaflats!

Met een chromecast kom je al een heel eind. Je hebt dan spotify connect, Radio en talloze apps die muziek van je NAS kunnen streamen. Al dat moois kost ook maar €35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
Iemand ervaring met Dali Fazon Mikro 5.1 setje? Deze zou volgens de verkoper prijs/kwaliteit super zijn?

Twijfel verder ook nog over :

B&W 5xM-1 met subwoofer
KEF eitjes
Ook piega T micro5 luidsprekers zou men aanbevelen... (klinken redelijk goed)

Beluisteren is moeilijk aangezien deze niet veel opgesteld staan of in stock...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
Ik zit nog met een vraag... Ik zou opteren voor een 5.1 set die bestaat uit 4 Ohm luidsprekers (allemaal)

Ik lees b.v. bij de Yamaha versterkers (b.v. RX-V781) dat je die kunt instellen op 6 Ohm en dan voor de voorste ook 4 Ohm luidsprekers mag aansluiten. Wil dat zeggen dat die versterker dan niet geschikt is voor 5 x 4 OHm luidpsrekers?

Ook de duurdere modellen (RX-A1060) hebben diezelfde specificaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Problemen zullen pas ontstaan als je zeer complexe speakers op vol vermogen gaat gebruiken.
elke budet versterker is al goed genoeg voor een normale speakerset van 4 of 8ohm.
Zeker met een subwoofer en speakers op small heeft de versterker het helemaal makkelijk, het sublaag wat veel vermogen vraagt doet de sub met zn eigen versterker. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Goofy1978 op 23-09-2016 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
Als eerste zou ik in jouw situatie je vrouw toch proberen te overtuigen dat die speakers moeten blijven. Er zijn tegenwoordig wel aardige sub/sat setjes, maar het blijft niet te vergelijken met 'echte' speakers, zeker niet met muziek. Als dat niet lukt zou ik het nog 100x proberen. En als het dan nog niet lukt zou ik eerder zelf weggaan of m'n vrouw de deur uit zetten dan m'n speakers, maar dat is een persoonlijke keuze :)

Maar als je dan echt als laatste redmiddel naar de sub/sat setjes gaat, neem dan wel een setje dat bij elkaar past. De suggestie hierboven van een SVS subwoofer (die geweldig zijn btw) met andere speakers, dat werkt alleen als de subwoofer zuiver ondersteunend is en dat is bij jou niet het geval.

De KEF-eitjes staan goed aangeschreven qua geluid en zelf ben ik wel onder de indruk van de Monitor Audio Apex serie. Maar dan ben je voor een 5.1 set wel een dikke 3500 euro verder, alleen voor speakers. En dan heb je nog steeds niet zulk mooi geluid als je nu hebt.

Die impedantie hoef je je niet druk om te maken, je moet echt hele rare dingen gaan aansluiten wil je versterker daar last van krijgen.

• DorkoTheBeast
PhilipsFan schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 19:01:En als het dan nog niet lukt zou ik eerder zelf weggaan of m'n vrouw de deur uit zetten dan m'n speakers, maar dat is een persoonlijke keuze :)
Ik en mijn vrouw liggen hier plat :P

We hebben beslist om Piega speakers (4 vloerstaanders) te bestellen met een center en sub, die vind ze nog redelijk mooi en die klinken ook heel goed...
Pagina: 1