Edmond1 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:05:
[...]
Mag ik hieruit afleiden dat dan zowel het upstream- alsook het downstreamsignal evenveel verzwakt worden?
En zo ja, terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag, is het dan niet onlogisch (lees: contraproductief) om een verzwakker te plaatsen wanneer je bang bent dat het upstreamsignaal te hoog is?
Sorry, tikfout. Moet zijn EVW3226dion_b schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:50:
Ja, *als* de demper in beide richtingen evenveel dempt is het onlogisch om er een te plaatsen als de modem nu al aan de harde kant moet zenden om door te komen - want dan moet hij inderdaad evenveel dB harder zenden als dat de demper dempt.
Let alleen op de 'als' hier.
Het is trouwens een stuk complexer dan "54dBmV is wat de fabrikant als maximaal toegestane waarde opgeeft (@64QAM)".
Bij EuroDOCSIS 3.0 kan een modem in meerdere kanalen tegelijk ontvangen en zenden ("channel bonding"). De totale zendvermogen blijft gelijk, maar dBmV is een maat voor niveau, niet vermogen. Omdat het vermogen over de kanalen verdeeld wordt, halveert het niveau per verdubbeling van aantal kanalen. dBmV is een logaritmische schaal, dus je verliest dan 3dB. Bij ED3.0 voorziet de spec in max 58.2dBmV zenden in een enkel kanaal, 55.2dBmV (inderdaad, 3dB minder) in twee kanalen en 52.2dBmV in vier kanalen. Ik kan die 54dBmV dus niet helmaal plaatsen.
Komt bij: ik kan helemaal niets vinden over een Ubee EVM3226, alleen over een EVM3200 en EVW3226 (die beide bij Ziggo ingezet zijn). Vermoedelijk heb je het verkeerd genoteerd, ik kan zo iig niet nagaan wat de fabrikant exact wel of niet gezegd zou hebben in dit geval.
Dat was na het plaatsen van de verzwakker. Wat het ervoor was kan ik niet met zekerheid reproduceren (waarden niet genoteerd), maar ook daar omtrent, misschien 1dB hoger.In ieder geval is meer kanalen in het algemeen beter, aangezien je dan ook meer bandbreedte hebt - en de mogelijkheid om terug te vallen op minder kanalen als het signaaltechnisch tegen zit. Wat dat betreft is 51dBmV inderdaad aan de hoge kant (want maar 1.2dB onder de max voor vier kanalen), maar op zich prima. Je kunt namelijk nog 7.2dB (die 1.2dB, plus twee keer 3dB voor afschakelen kanalen) verliezen voor je signaal op de CMTS te zwak binnenkomt. Dat is dus een enorme veiligheidsmarge. Of je het verlies van kanalen gaat merken hangt af van de ingestelde snelheid. Als je 200/20Mbps hebt, heb je zeker twee kanalen nodig om die 20Mbps een beetje betrouwbaar te halen. Heb je 10/1Mbps, dan boeit het natuurlijk geen ene steek.
Nu, was die 51dBmV voor of na plaatsing extra demper? Indien ervoor, wat meet je nu erna?
Mogen we hieruit concluderen dat er een "Forward Path Attenuator" is geplaatst? Volgens mij niet. Na wat geëxperimenteer met mijn eigen verbinding, blijkt dat het upstream signaal zich nauwelijks iets aantrekt van een (bidirectionele) verzwakker in het signaalpad. Het blijft hangen op 50 +/- 0.5 dBmV. Het lijkt erop dat het CMTS rekening houdt met wat de modem maximaal kan uitzenden. Weet jij hier soms meer van?
Wat betreft de snelheid, die is ingesteld op 40/4 Mbps. Dus als er een paar kanalen uitvallen, merken we dat niet.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting.
Cheers,
Edmond.
PS: het doet me deugt dat je het ook hebt over de modem.