Maximum upstream vermogen kabelmodem Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.318 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmond1
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-04-2022
Welke factoren bepalen het upstream vermogen van een kabelmodem? Dat het vermogen (of beter signaalsterkte, want we hebben het hier over dBmV) niet te laag mag zijn, want ruis, en ook niet te hoog mag zijn, want oversturing/vervorming, is duidelijk. Bij mijn modem, een Ubee EVM3226, is het max. uitgangssignaal overigens 54dBmV. Voor zover ik begrepen heb wordt de signaalsterkte geregeld door CMTS, right? So far so good.
Maaarrr... we hadden een onlangs ziggo monteurtje over de vloer om het signaal uit het AOP te verlagen, omdat dat veel te groot was: 17dB boven nominaal. Dat heeft hij aangepast in de verdeelkast op straat. Maar hij maakte zich nog zorgen over het modem upsteam vermogen, zijnde +51dBmV (dus 3dB onder de bovengrens). Dat vond hij te hoog.
Nu komt het: Dat wilde hij oplossen met een extra splitter bij het AOP. Dat heb ik hem verboden. Om toch zijn zin te krijgen heeft hij toen een extra (passieve) verzwakker (6dB) in de verdeelkast geplaatst.

Welnu, hier komt mijn tweede vraag: Is dit niet heel onlogisch daar die verzwakker niet alleen het ingaande signaal verzwakt, maar ook het uitgaande signaal van het modem verzwakt, met als gevolg dat het CMTS een seintje geeft richting modem om nog meer power uit te zenden. Kortom, bereik je hiermee niet het tegenovergestelde doel, of zie ik iets over het hoofd?

Gaarne commentaar van iemand die het naadje van de kous weet.

Cheers, Edmond.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Waarom maak jij je daar druk over? Als jouw abonnement bij de provider bv. 60 / 10 Mbps is, en je haalt zeg maar 90% van deze snelheid op een "rustige" zondag ochtend via speedtest, waarom moet jij dan al die waardes weten?

Als jij die snelheid niet haalt of whatever, dan is het aan de provider om het op te lossen. Ik zou daar maar niet druk over maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 13-09-2016 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmond1
Bepaal jij waarover ik me druk moet maken? Ik dacht het niet!
Als jouw abonnement bij de provider bv. 60 / 10 Mbps is, en je haalt zeg maar 90% van deze snelheid op een "rustige" zondag ochtend via speedtest, waarom moet jij dan al die waardes weten?
Tja, "zalig zijn de onwetenden" zullen we dan maar zeggen.
Als jij die snelheid niet haalt of whatever, dan is het aan de provider om het op te lossen. Ik zou daar maar niet druk over maken.
>"dan is het aan de provider om het op te lossen". Grenzeloze optimist! Of gewoon naïef?
Anyhow, het heeft drie maanden geduurd voordat de provider het probleem (deels?) had opgelost.
Als ik me er niet tegenaan had bemoeid, had het misschien nog drie maanden geduurd.
Daarom wil ik precies weten hoe de vork in de steel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06 16:16
Edmond1 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:51:
Welke factoren bepalen het upstream vermogen van een kabelmodem? Dat het vermogen (of beter signaalsterkte, want we hebben het hier over dBmV) niet te laag mag zijn, want ruis, en ook niet te hoog mag zijn, want oversturing/vervorming, is duidelijk. Bij mijn modem, een Ubee EVM3226, is het max. uitgangssignaal overigens 54dBmV. Voor zover ik begrepen heb wordt de signaalsterkte geregeld door CMTS, right? So far so good.
Maaarrr... we hadden een onlangs ziggo monteurtje over de vloer om het signaal uit het AOP te verlagen, omdat dat veel te groot was: 17dB boven nominaal. Dat heeft hij aangepast in de verdeelkast op straat. Maar hij maakte zich nog zorgen over het modem upsteam vermogen, zijnde +51dBmV (dus 3dB onder de bovengrens). Dat vond hij te hoog.
Nu komt het: Dat wilde hij oplossen met een extra splitter bij het AOP. Dat heb ik hem verboden. Om toch zijn zin te krijgen heeft hij toen een extra (passieve) verzwakker (6dB) in de verdeelkast geplaatst.

Welnu, hier komt mijn tweede vraag: Is dit niet heel onlogisch daar die verzwakker niet alleen het ingaande signaal verzwakt, maar ook het uitgaande signaal van het modem verzwakt, met als gevolg dat het CMTS een seintje geeft richting modem om nog meer power uit te zenden. Kortom, bereik je hiermee niet het tegenovergestelde doel, of zie ik iets over het hoofd?

Gaarne commentaar van iemand die het naadje van de kous weet.

Cheers, Edmond.
toon volledige bericht
offtopic:
Ziggo monteurtje... iets minder denigrerend is wenselijk. Ze hebben er altijd meer kaas van gegeten dat jou anders bel je ze niet. Daar buiten moet je niet schrikken van het volgende: Ziggo monteurs zijn ook mensen en die maken ook fouten. Tenzij jij ze nooit maakt natuurlijk, dan ben je voor iedere werkgever onbetaalbaar.

54dBmV upstream is te hoog, maar zeker niet het maximum haalbare... wenselijk is < 51dBmV.. ideale situatie 46-48dBmV. Neemt niet weg dat bij 54dBmV er nog niets gemerkt hoeft te worden en de snelheden gewoon behaald worden.

17dB boven nomimaal? Que? Dit zou betekenen dat je +89dBmV op je AOP binnen krijgt... Dat lukt je alleen met een directe kabel op de eind versterker zonder multitaps/splitters etc. Volgens mij bedoel je dat je +77dBmV binnen krijgt. Tja dan is het inderdaad signaal dempen bij de klant al dan niet in de eindversterker. Tja een demper dempt zowel in als uitgaand signaal. Er zijn dempers die alleen in of uitgaande dempen. Maar zijn kostbaar en vaak niet nodig.

Maar inderdaad waar maak je je druk om. De provider hoeft en zal je geen tekst en uitleg geven over wat er speel(t/de), Je hebt hier als eindgebruiker totaal niets aan, omdat je hier geen invloed op kan uitoefenen tot op zekere hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

nou, nou.... effe dimmen.....

Ik schijn met een ander licht op je probleem, die niet duidelijk was vanuit jouw opening post. Wij wisten niet dat het probleem "al maanden" speelden.

En weet jij HEEEL ERG ZEKER!!! dat het aan die uplink waardes ligt? Of is het gewoon wat je "gezien gehoord of nog wat" hebt, en denkt dat DAT echt het probleem veroorzaakt?

in professionele netwerken, zijn vijf en twintig (en meer zelfs) parameters die een provider kan "tweaken", zodat jij meer snelheid krijgt, of meer stabiliteit etc.... De waardes die jij ziet zijn er één van.

Jouw stukje:

...want ruis, en ook niet te hoog mag zijn, want oversturing/vervorming, is duidelijk.

Hoe heb je dat duidelijk gemaakt? Is dat een aanname of is dat een meting? Waarmee is er gemeten, en waar (bij AOP, bij provider etc....).

Maar de eindvraag: Werkt jouw verbinding nu wel of niet zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmond1
MediaZoo schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:34:
[...]

offtopic:
Ziggo monteurtje... iets minder denigrerend is wenselijk. Ze hebben er altijd meer kaas van gegeten dat jou anders bel je ze niet. Daar buiten moet je niet schrikken van het volgende: Ziggo monteurs zijn ook mensen en die maken ook fouten. Tenzij jij ze nooit maakt natuurlijk, dan ben je voor iedere werkgever onbetaalbaar.

54dBmV upstream is te hoog, maar zeker niet het maximum haalbare... wenselijk is < 51dBmV.. ideale situatie 46-48dBmV.
Agreed.
Neemt niet weg dat bij 54dBmV er nog niets gemerkt hoeft te worden en de snelheden gewoon behaald worden.
54dBmV is wat de fabrikant als maximaal toegestane waarde opgeeft (@64QAM). Daar moet je je gewoon aan houden. Het zal best dat sommige exemplaren ook nog werken bij bv. 55dBmV, maar daar moet je niet vanuit gaan. Nu zitten we 3dB onder de bovengrens. Dat is OK. Maar, onder invloed van temperatuur, veroudering of wat dan ook, kan die marge (van 3dB) best een keer kleiner worden en dan zouden er problemen kunnen ontstaan. Dat verzin ik niet, dat kan elke deskundige je vertellen.
17dB boven nomimaal? Que? Dit zou betekenen dat je +89dBmV op je AOP binnen krijgt... Dat lukt je alleen met een directe kabel op de eind versterker zonder multitaps/splitters etc. Volgens mij bedoel je dat je +77dBmV binnen krijgt.
Precies wat ik zeg: "17dB boven nominaal". dat is dus 0dBmV (= nominaal) + 17dB = +17dBmV.
Tja dan is het inderdaad signaal dempen bij de klant al dan niet in de eindversterker. Tja een demper dempt zowel in als uitgaand signaal. Er zijn dempers die alleen in of uitgaande dempen. Maar zijn kostbaar en vaak niet nodig.
Nee, zo'n dure demper zit er kennelijk niet op. Het was een klein frutseltje wat je tussen connector en kabel schroeft.
Maar inderdaad waar maak je je druk om. De provider hoeft en zal je geen tekst en uitleg geven over wat er speel(t/de), Je hebt hier als eindgebruiker totaal niets aan, omdat je hier geen invloed op kan uitoefenen tot op zekere hoogte.
Is dat zo? Eigenlijk was ik niet de eindgebruiker, maar de begeleider van het slachtoffer. Ik heb ziggo met harde cijfers om de oren moeten slaan om gedaan te krijgen zoals het mij goeddunkt. Daarom is het zeer gewenst dat je precies weet hoe het werkt en wat de streefcijfers en randvoorwaarden zijn. Zo niet, dan wordt je door de provider en dat legertje dubieuze monteurtjes verneukt.
(By the way, met zo'n monteurtje had ik het een keer over de karakteristieke kabelimpedantie. "Oh nee", zei het ventje "een goede kabel heeft zelfs veel meer dan 75 Ohm". Nou, dan weet je wel genoeg, einde discussie.

Maar dwalen we niet een beetje af? Ik wil gewoon antwoord op mijn twee vragen. Lees aub mijn eerste post nog een keer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmond1
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:35:
[...]
Maar de eindvraag: Werkt jouw verbinding nu wel of niet zoals het hoort?
Pardon? Dat is misschien jouw eindvraag, maar niet de mijne.
Moet ik nou echt boos worden? Begrijp je nou echt niet dat al jouw wedervragen buitengewoon irritant zijn?
Waarom krijg ik potjandorie geen normaal antwoord op mijn twee vragen zonder al dat geleuter erom heen?

[ Voor 8% gewijzigd door Edmond1 op 13-09-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23

Jiffy

God, you're ugly!

Tip: c'est le ton qui fait la musique. Echt. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:25
Er bestaan overigens ook zoiets als Forward Path Attenuators die alleen het voorwaartse (downstream) signaal verzwakken. Vroeger gebruikte Ziggo die wel eens, maar het lijkt erop dat ze ze een beetje uit het oog zijn verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmond1
hcQd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:59:
Er bestaan overigens ook zoiets als Forward Path Attenuators die alleen het voorwaartse (downstream) signaal verzwakken. Vroeger gebruikte Ziggo die wel eens, maar het lijkt erop dat ze ze een beetje uit het oog zijn verloren.
Mag ik hieruit afleiden dat dan zowel het upstream- alsook het downstreamsignal evenveel verzwakt worden?
En zo ja, terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag, is het dan niet onlogisch (lees: contraproductief) om een verzwakker te plaatsen wanneer je bang bent dat het upstreamsignaal te hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Edmond1 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:05:
[...]

Mag ik hieruit afleiden dat dan zowel het upstream- alsook het downstreamsignal evenveel verzwakt worden?
En zo ja, terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag, is het dan niet onlogisch (lees: contraproductief) om een verzwakker te plaatsen wanneer je bang bent dat het upstreamsignaal te hoog is?
Ja, *als* de demper in beide richtingen evenveel dempt is het onlogisch om er een te plaatsen als de modem nu al aan de harde kant moet zenden om door te komen - want dan moet hij inderdaad evenveel dB harder zenden als dat de demper dempt.

Let alleen op de 'als' hier.

Het is trouwens een stuk complexer dan "54dBmV is wat de fabrikant als maximaal toegestane waarde opgeeft (@64QAM)".

Bij EuroDOCSIS 3.0 kan een modem in meerdere kanalen tegelijk ontvangen en zenden ("channel bonding"). De totale zendvermogen blijft gelijk, maar dBmV is een maat voor niveau, niet vermogen. Omdat het vermogen over de kanalen verdeeld wordt, halveert het niveau per verdubbeling van aantal kanalen. dBmV is een logaritmische schaal, dus je verliest dan 3dB. Bij ED3.0 voorziet de spec in max 58.2dBmV zenden in een enkel kanaal, 55.2dBmV (inderdaad, 3dB minder) in twee kanalen en 52.2dBmV in vier kanalen. Ik kan die 54dBmV dus niet helmaal plaatsen.

Komt bij: ik kan helemaal niets vinden over een Ubee EVM3226, alleen over een EVM3200 en EVW3226 (die beide bij Ziggo ingezet zijn). Vermoedelijk heb je het verkeerd genoteerd, ik kan zo iig niet nagaan wat de fabrikant exact wel of niet gezegd zou hebben in dit geval.

In ieder geval is meer kanalen in het algemeen beter, aangezien je dan ook meer bandbreedte hebt - en de mogelijkheid om terug te vallen op minder kanalen als het signaaltechnisch tegen zit. Wat dat betreft is 51dBmV inderdaad aan de hoge kant (want maar 1.2dB onder de max voor vier kanalen), maar op zich prima. Je kunt namelijk nog 7.2dB (die 1.2dB, plus twee keer 3dB voor afschakelen kanalen) verliezen voor je signaal op de CMTS te zwak binnenkomt. Dat is dus een enorme veiligheidsmarge. Of je het verlies van kanalen gaat merken hangt af van de ingestelde snelheid. Als je 200/20Mbps hebt, heb je zeker twee kanalen nodig om die 20Mbps een beetje betrouwbaar te halen. Heb je 10/1Mbps, dan boeit het natuurlijk geen ene steek.

Nu, was die 51dBmV voor of na plaatsing extra demper? Indien ervoor, wat meet je nu erna?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:19
Strak verhaal van dion.

Nog even als toevoeging, het signaal moet niet alleen geschikt zijn voor je modem maar ook voor je Tv en dus niet alleen het modem kan overstuurt worden door het sinaal maar ook je tv's.

Signaal demping is de juiste weg want vanuit de wijkkast wordt gewoon met een vaste sterkte gezonden.
Wat je modem terugzent wordt via het docsis protocol geregeld, dus als de centrale te weinig signaal binnenkrijgt van je modem krijgt die opdracht meer signaal te sturen.

Andersom werkt dat niet dus een monteur regelt alleen af in je huis op ontvangst sterkte.

Je zit waarschijnlijk dicht bij de wijkkast of er zitten wat weinig multitap's in de wijkcentrale.
Heb ik ook last van gehad en merkte dat eigenlijk alleen aan de tv die overstuurt werd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:27

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Edmond1 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:39:
[...]

Pardon? Dat is misschien jouw eindvraag, maar niet de mijne.
Moet ik nou echt boos worden? Begrijp je nou echt niet dat al jouw wedervragen buitengewoon irritant zijn?
Waarom krijg ik potjandorie geen normaal antwoord op mijn twee vragen zonder al dat geleuter erom heen?
`Dit is een forum waar iedereen vrijwillig zijn tijd, energie en kennis steekt om andere bij te staan in (technische) discussies/problemen.
De toon die je hier aanslaat is tenenkrommend, ik stel voor dat je fijn verder met het monteurtje van de provider verder praat - misschien dat hij je toon wel kan waarderen. Wij niet.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.