Ervaring Booster warmtepomp icm een luchtwater warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterbennie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-03 16:00
Wij zijn bezig een lucht/water warmtepomp aan te schaffen voor sanitair warm water en vloerverwarming.
Nu is het zo dat het rendement van een warmtepomp erg laag is als de buitenlucht laag is en je het sanitaire water boven de 60 graden wil hebben.

Zelf heb ik het idee opgevat om de lucht/water warmtepomp op een vaste temperatuur van rond de 35 graden in te stellen, ideaal voor vloerverwarming. Dit in combinatie met een flink buffervat. Daarnaast wil ik gebruik maken van de Itho Daalderop Booster warmtepomp die dit water gebruikt om de temperatuur naar 65 graden te verhogen (wederom naar een buffervat).

Beide warmtepompen werken hierdoor in een optimale configuratie en in het werkgebied waar ze goed in zijn.

Mijn vraag.
Heeft iemand ervaring met deze configuratie, of maak ik het allemaal te moeilijk en heeft dit geen nut?

Beste antwoord (via misterbennie op 03-11-2016 11:11)

Anoniem: 778441

Dit zou normaal het schema zijn wat je toe zou kunnen passen.

link naar warmtepomp opstel plaatje

(In plaats van de bodem warmtepomp kun je daar natuurlijk ook een lucht/water denken / monoblock)

Echter, met je EPC kom je voor verwarming aan een warmtepomp van 6 kW.
Als je met je tapwater niet te gek doet, met spaar douches heb je aan 500 liter voorraad meer dan genoeg per dag. kom je voor tapwater aan. Om 500 liter op te warmen van 10 naar 55 graden (doet warmtepomp goed en je hoeft maar 1x per week op te tillen naar 65 voor desinfectie) is daar per dag 26 kWh voor nodig (als het vat helemaal leeg zou gaan, maar dat zal zeker niet dagelijks gebeuren). Stel dat je met die zelfde 6 kW warmtepomp dit wil doen , dan kost dat 26 kWh : 6 kW = 4,3 uur van de dag. In de winter kun je die tijd wellicht niet missen op je verwarminggebruik. Kies daarom bijvoorbeeld een 8 of 10 kW warmtepomp, een boiler van 500 liter en een voorgeschakelde zonboiler van 500 liter.
Een extra warmtepomp voor een beetje rendement winst is denk ik zonde.
Wil je in de zomer ook nog kunnen koelen of is dat niet gewenst (kost met lucht/water wel energie natuurlijk) als je dat wilt gaat je verhaal van de buffer van 35 graden ook niet op natuurlijk want daar zou in de zomer koelwater in komen dan. Gebruik je geen 'booster' en wil je niet koelen dan kan het buffervat CV in de zomer koud blijven staan. Succes met de keuze.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 778441 op 02-11-2016 21:27 ]

Alle reacties

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Weet niet of je dit al gezien hebt:
http://www.ecoon.nl/toepassingen.html

Het kostenplaatje is natuurlijk ook wel handig om in de gaten te houden, allicht dat een doorstromer (of een gewone boiler) interessanter is maar daar heb ik verder ook geen ervaring mee.

Deze ruimte is te huur!

• misterbennie
Bedankt voor het overzicht.
Het kostenplaatje is inderdaad belangrijk.
Omdat we gasloos gaan, is een gasboiler geen alternatief.
En een normale electrische boiler is per definitie duurder in gebruik dan een warmtepomp.

Maar het is inderdaad een kwestie van rekenen hoeveel een warmtepomp in lopende kosten bespaart, maar kost in aanschafprijs.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 18:28

Jack

MHz Matters

Heb je al een inschatting gemaakt van de te besparen kosten door de hogere COP?
Ik ben bang dat het tegen gaat vallen namelijk.

Technisch gezien heb je zeker gelijk. De veelvoorkomende lucht/water warmtepompen draaien op r410 koudemiddel, dus voor tapwater kan dit maar tot 50* C verwarmen en gaat het verwarmen tot 60* C met het elektrische element. Vandaar de beroerde COP.
Die Daalderop maakt gebruik van r134a en dat is veel geschikter voor hoge temperaturen (maar iets lagere COP dan r410 bij gelijke temperatuur).

Ik schat echter dat de betere tapwater COP van de Daalderop maar 300-400kWh per jaar bespaart tov de l/w wp, oftewel 57 - 76 euro per jaar voordeel. Voor zo weinig voordeel hoef je geen extra warmtepomp te kopen...

[Specs]

• misterbennie
Hoi Jack,

dus als ik het goed begrijp zeg je het volgende:
Laat de enige warmtepomp gewoon direct sanitair water van 60+ genereren.
De slechtere COP en bijbehorende hogere kosten is niet voldoende om een tweede warmtepomp te verantwoorden.

Nu is het zo dat het pand t.z.t. als bed&breakfast gebruikt gaat worden en er 6 badkamers aanwezig zullen zijn. We verwachten redelijk hoog gebruik van het warme sanitaire water.

Hiervoor willen we in ieder geval een flink buffervat voor warm sanitair water neerzetten.
De EPC berekening houdt rekening met een energiegebruik door sanitair water van 51 736 MJ = 14371kWh.
De verwarming komt "maar" op 35 069 MJ = 9741 kWh.

• Jack

Jack

MHz Matters

misterbennie schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:15:
Laat de enige warmtepomp gewoon direct sanitair water van 60+ genereren.
De slechtere COP en bijbehorende hogere kosten is niet voldoende om een tweede warmtepomp te verantwoorden.
Je hebt het goed begrepen inderdaad.
Mijn berekening was gebaseerd op een standaard gezinsverbruik van 3-4 personen. Een B&B verandert de zaak natuurlijk aanzienlijk. Niet alleen qua verbruik, maar ook omdat 1 warmtepomp óf het huis kan verwarmen óf het heet water kan verwarmen. Niet tegelijk, terwijl dat bij zo'n groot heet water verbruik dit wel wenselijk is (mensen douchen rond dezelfde tijd, hoge verbruikspiek).

51.736 MJ voor sanitair warm water is een zeer stevig energieverbruik.
Volgens mijn snelle berekening ga maar uit van minimaal een 1200L boilervat. Ik zou er eentje nemen met een solar spiraal voor zonnecollectoren plus een extra spiraal (of hygieneboiler) voor een warmtepomp aansluiting voor in de winterdagen.

De benodigde energie voor verwarming valt wel mee en is goed te doen met een normale L/W warmtepomp.

[ Voor 17% gewijzigd door Jack op 15-09-2016 15:55 ]

[Specs]

• misterbennie
Jack,

Enig idee wat de winst op jaarbasis zou kunnen zijn als je dus een booster warmtepomp erbij neemt?
Indien dit het 4voudige van bovenstaand bedrag is, dan zou het rendabel kunnen worden.

Ik was inderdaad van plan een groot buffervat voor sanitair water aan te schaffen.
1.2m3 is niet helemaal niets, maar nog wel te overzien, eventueel 3 van 400liter.
Alleen moet ik wel even laten kijken of de fundering dat trekt.

De opmerking over het extra spiraal snap ik tot de zonnecollector.
Echter, die warmtepomp kan ik niet helemaal plaatsen.
Die is er toch al als hoofdverwarmer.
Of bedoel je een extra bij verwarming in de vorm van een pellet kachel of zo?

• Jack

Jack

MHz Matters

Stel COP normale L/W warmtepomp = 2,2 (gemiddelde van COP WP en COP elektrisch element).
Stel COP van de Daalderop voor 55* C sanitair warm water = 2,8 (gefundeerde gok)
Dan bespaar je bij een warmtevraag van 14371kWh per jaar 1400kWh aan stroomverbruik (circa 266 euro).

Mocht je echter zonnecollectoren plaatsen dan vermijd je stroomverbruik in de zomermaanden en wordt het minder rendabel. Maar zoals ik al zei, er zijn meer goede redenen te verzinnen om 2 warmtepompen te hebben.

Verder 1 spiraal voor de zonnecollectoren inderdaad. Maar wat zit er voor water in je vat?
Tap water (genaamd boilervat) of CV water (genaamd buffervat)?
In de warmtepomp zit CV water en dit hoort gescheiden te blijven van je tapwater uiteraard.
Dus je neemt óf een hygiëne buffer (buffervat met doorstroomspiraal) gevuld met CV water óf een boiler waarbij het warme warmtepomp water dus door een eigen spiraal stroomt.

Mooi voorbeeld van een buffervat: klik

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterbennie
Dank je voor de info.

Terminologie ;-)
Buffervat : Gesloten systeem
Boilervat : Open Systeem voor sanitair warm water
Hygiene-vat : Buffervat met doorstroomspiraal voor sanitair warm water.

Ik ga er maar eens een installateur aan laten rekenen.
Het blijft volgens mij een interessant concept, een booster warmtepomp.
Zeker als het geld scheelt ;-)

Heftig ding, dat buffervat.
Maar zo te zien wel heel flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Je hebt ook een heftig heet water verbruik ;)

Het gebruik van meerdere buffervaten kan ook wel interessant zijn, aangezien je dan d.m.v. je solar controller (van je zonnecollectoren) een prioriteitsregeling kan toepassen. Daarmee wordt eerst je ene vat opgewarmd tot een bepaalde temperatuur en daarna pas de 2e. Je hebt dan ook op de minder zonnige dagen tenminste 1 vat op temperatuur.

Maar goed, het is een vrij uitgebreid systeem en zeker geen off-the-shelf setje, dus dat kan nog wel eens een dure grap worden.

[Specs]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 778441

Dit zou normaal het schema zijn wat je toe zou kunnen passen.

link naar warmtepomp opstel plaatje

(In plaats van de bodem warmtepomp kun je daar natuurlijk ook een lucht/water denken / monoblock)

Echter, met je EPC kom je voor verwarming aan een warmtepomp van 6 kW.
Als je met je tapwater niet te gek doet, met spaar douches heb je aan 500 liter voorraad meer dan genoeg per dag. kom je voor tapwater aan. Om 500 liter op te warmen van 10 naar 55 graden (doet warmtepomp goed en je hoeft maar 1x per week op te tillen naar 65 voor desinfectie) is daar per dag 26 kWh voor nodig (als het vat helemaal leeg zou gaan, maar dat zal zeker niet dagelijks gebeuren). Stel dat je met die zelfde 6 kW warmtepomp dit wil doen , dan kost dat 26 kWh : 6 kW = 4,3 uur van de dag. In de winter kun je die tijd wellicht niet missen op je verwarminggebruik. Kies daarom bijvoorbeeld een 8 of 10 kW warmtepomp, een boiler van 500 liter en een voorgeschakelde zonboiler van 500 liter.
Een extra warmtepomp voor een beetje rendement winst is denk ik zonde.
Wil je in de zomer ook nog kunnen koelen of is dat niet gewenst (kost met lucht/water wel energie natuurlijk) als je dat wilt gaat je verhaal van de buffer van 35 graden ook niet op natuurlijk want daar zou in de zomer koelwater in komen dan. Gebruik je geen 'booster' en wil je niet koelen dan kan het buffervat CV in de zomer koud blijven staan. Succes met de keuze.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 778441 op 02-11-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterbennie
Hoi Peter,

Bedankt voor je uitgebreide verhaal.
wat het plaatje betreft, ik geloof niet zo in de zonnecollectoren omdat die alleen warmte leveren.
Ik denk er aan om alleen zonnepanelen te nemen. Samen met de warmtepomp trekken die het rendement flink omhoog. Misschien niet zo hoog als met zonnecollectoren, maar zomers, wanneer de zonnecollectoren perfect werken, heb ik te veel warmte. Met zonnepanelen kan ik dit overschot het netwerk in duwen, of gebruiken om te koelen. Met elektrische panelen ben je uiteindelijk flexibeler dan met collectors.

Er is inmiddels iemand langs geweest om de boel te komen bekijken. Helaas heeft hij geconstateerd dat de leidingen te lang zijn (ivm legionella). Deze mogen niet langer dan 20 meter zijn. Daar het pand 25mx25m is gaat dat, gezien de locatie van de technische ruimte, niet lukken.

Waarschijnlijk opteren we voor een boosterwarmtepomp van Itho met lokaal buffervat. Deze kan de rondleiding voor de lage temperatuur vloer verwarming gebruiken om het sanitaire water op de gewenste temperatuur te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv403
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-05-2020
Beste,

Moest je nog steeds op dit forum actief zijn:

Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Heb je dit systeem uiteindelijk geïnstalleerd?
Hoe heb je alles intussen ondervonden?

Wij willen graag een gelijkaardige opstelling opzetten, dus alle feedback is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:14
Kun je hem beter even taggen @misterbennie

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 11:19
@jv403 Als je even kijkt naar het Auer topic, dan zie een vergelijkbaar product. Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterbennie
jv403 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:20:
Beste,

Moest je nog steeds op dit forum actief zijn:

Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Heb je dit systeem uiteindelijk geïnstalleerd?
Hoe heb je alles intussen ondervonden?

Wij willen graag een gelijkaardige opstelling opzetten, dus alle feedback is welkom.
Ik heb uiteindelijk geopteerd voor een hygiëne vat. Hierbij zit er maximaal 10 liter in een RVS spiraal. Dit spiraal zit in een 1000 liter vat met water van +/- 55 graden. Daar er geen grote hoeveelheden stilstaand drinkwater is, zou legionella geen kans moeten krijgen. Eventueel kun je nog steeds het vat eens in de week naar 65 tillen, maar echt nodig is dit niet.
Deze vaten zijn trouwens ook kleiner te krijgen.

Dit vat staat bij mij op een centrale positie in het pand waardoor leidingen niet langer zijn dan 20 meter.
Pagina: 1