Vraag

Anoniem: 814989

Topicstarter
Hallo,

Mijn vraag
Volgensmij heb ik de bios verwijdert... Ik had een klein bestandje geformateerd toen ik Windows Wilde installeren... Is er een manier om de bios terug te krijgen of kan ik nu niks meer?

Relevante software en hardware die ik gebruik
MSI H110M ECO
pricewatch: MSI H110M ECO

Beste antwoord (via Anoniem: 814989 op 11-09-2016 14:35)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Gezien je TS heb je vermoedelijk een Windows-installatie in Legacy (BIOS) mode verwijderd en wil je opnieuw in Legacy installeren?

In WinPE het volgende in de commandline:
code:
1
2
3
diskpart
select disk x:
clean
En eventueel voor UEFI
code:
1
convert gpt
Staat gewoon op Google.

[ Voor 131% gewijzigd door Trommelrem op 11-09-2016 11:04 ]

Alle reacties

• superrock
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-06 00:39
Denk niet dat je je bios verwijdert hebt. Als dat het geval was kun je niks meer met je moederbord. Waarschijnlijk is het iets als je masterbootrecord of zoiets. Als je de schijf formateert en windows opnieuw installeert zal het wel goed komen.

• Trommelrem
Opnieuw flashen zolang je systeem nog ingeschakeld is. Wat je ook doet, niet opnieuw opstarten en niet naar ffff:0 gaan totdat je de binaries opnieuw naar je flashgeheugen hebt geschreven.

[ Voor 22% gewijzigd door Trommelrem op 10-09-2016 23:53 ]

Topicstarter
Trommelrem schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 23:53:
Opnieuw flashen zolang je systeem nog ingeschakeld is. Wat je ook doet, niet opnieuw opstarten en niet naar ffff:0 gaan totdat je de binaries opnieuw naar je flashgeheugen hebt geschreven.
Wat houd flashen precies in?, ik heb de computer trouwens ook al uitgeschakeld...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 814989 op 10-09-2016 23:56 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Simpel gezegd, opnieuw je bios installeren.

Maar ik geloof nooit dat je je bios hebt verwijderd. Immers, als je niet eens weet wat flashen is, acht ik de kans bijzonder kwijt dat je weet hoe je je EEPROM leeg krijgt.

Wat heb je precies gedaan? En wat werkt er nu niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor we in allerlei reacties gaan schieten, leg eerst eens goed en volledig uit wat je precies gedaan hebt en wat je nu eventueel nog op je scherm ziet. Je BIOS verwijder je immers niet 1-2-3, zeker niet bij installatie van windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 23:57:
[...]
Wat heb je precies gedaan? En wat werkt er nu niet meer?
Ik had Windows 10 op een stickje staan en gestart, toen kwam ik op een Windows installatie scherm en toen had ik alles geformateerd wat er stond, daarna kon ik geen schrijf meer gebruiken als schrijf voor Windows. Bij het opnieuw opstarten drukte ik op delete, voor de bios, maar hij ging na een tijdje zwart scherm door naar het installatie medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:55
Je hebt dus gewoon je windows (os) verwijderd.

[ Voor 5% gewijzigd door .Maarten op 11-09-2016 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooievriend
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Dooievriend

gitlab.com/JoD/exact

Jep, probeer opnieuw Windows te installeren. Je hebt toch al het stickje ;)

'Mushrooming' is a marketing term that means feeding them sh*t and keeping them in the dark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dooievriend schreef op zondag 11 september 2016 @ 00:05:
Jep, probeer opnieuw Windows te installeren. Je hebt toch al het stickje ;)
.Maarten schreef op zondag 11 september 2016 @ 00:05:
Je hebt dus gewoon je windows (os) verwijderd.
Ja, maar als ik dat probeer en mijn ssd of hdd kies dan zegt die dit:'Er is vastgesteld dat de EFI-systeempartitie is geformateerd NTFS. Formatteer de EFI-systeempartitie als FAT32, en start de installatie opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Anoniem: 814989 schreef op zondag 11 september 2016 @ 00:16:
[...]

[...]

Ja, maar als ik dat probeer en mijn ssd of hdd kies dan zegt die dit:'Er is vastgesteld dat de EFI-systeempartitie is geformateerd NTFS. Formatteer de EFI-systeempartitie als FAT32, en start de installatie opnieuw op.
Haha toevallig gisteren nog mee zitten kutten :+.
Oplossing:
Verwijder alle (alle) partities die er zijn, en maak dan een nieuwe partitie. Daar is een knopje voor. Dan maakt hij 3/4 partities en kies je de grootste om Windows op te zetten.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kuusj98 schreef op zondag 11 september 2016 @ 00:17:
[...]

Haha toevallig gisteren nog mee zitten kutten :+.
Oplossing:
Verwijder alle (alle) partities die er zijn, en maak dan een nieuwe partitie. Daar is een knopje voor. Dan maakt hij 3/4 partities en kies je de grootste om Windows op te zetten.
Ik zal het morgen is proberen, maar het is dus alles gewoon verwijderen dat je gewoon een blank schermpje ziet en dan een nieuwe maken voor je ssd en hdd? En moet het perse de grootste zijn of kan het ook de ssd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-06 15:54

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Je had je system partitie verwijderd (100mb) hierop staat je boot configuratie. Je systeem weet hierdoor niet meer hoe die moet opstarten. Repair van Windows installatie media had ook geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Anoniem: 814989 schreef op zondag 11 september 2016 @ 00:28:
[...]
En moet het perse de grootste zijn of kan het ook de ssd zijn?
Windows wil je uiteindelijk op je SSD kwijt, dus daar zal je nieuwe partities op moeten creeëren. Van je HDD kan je dat ook meteen doen, maar zou ook vanuit Windows gedaan kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

caanova1984 schreef op zondag 11 september 2016 @ 00:28:
Je had je system partitie verwijderd (100mb) hierop staat je boot configuratie. Je systeem weet hierdoor niet meer hoe die moet opstarten. Repair van Windows installatie media had ook geholpen.
Kan inderdaad ook, maar je gaat sowieso niet voor niks een Windows installatie op een USB zetten en er dan op booten. Lijkt me.
Anoniem: 814989 schreef op zondag 11 september 2016 @ 00:28:
[...]

Ik zal het morgen is proberen, maar het is dus alles gewoon verwijderen dat je gewoon een blank schermpje ziet en dan een nieuwe maken voor je ssd en hdd? En moet het perse de grootste zijn of kan het ook de ssd zijn?
Ja, je krijgt dus het schermpje waar alle partities instaan, en als jij Windows opnieuw wilt installeren op de SSD verwijder je alle partities van de SSD en maakt vervolgens een nieuw volume aan. Je hoeft niet alles van de HDD te verwijderen, je kunt die voor het gemak ook even uittrekken in je kast als de PC van de stroom af is. En nee, zo bedoel ik grootste niet, ik bedoel de grootste partitie van de schijf waarop je Windows wilt installeren. Als er dus 4 volumes worden aangemaakt waarvan er 1 bijv. 235GB is en de andere 3 een paar 100MB of minder, kies je die van 235GB.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kuusj98 schreef op zondag 11 september 2016 @ 00:32:
[...]

Kan inderdaad ook, maar je gaat sowieso niet voor niks een Windows installatie op een USB zetten en er dan op booten. Lijkt me.

[...]

Ja, je krijgt dus het schermpje waar alle partities instaan, en als jij Windows opnieuw wilt installeren op de SSD verwijder je alle partities van de SSD en maakt vervolgens een nieuw volume aan. Je hoeft niet alles van de HDD te verwijderen, je kunt die voor het gemak ook even uittrekken in je kast als de PC van de stroom af is. En nee, zo bedoel ik grootste niet, ik bedoel de grootste partitie van de schijf waarop je Windows wilt installeren. Als er dus 4 volumes worden aangemaakt waarvan er 1 bijv. 235GB is en de andere 3 een paar 100MB of minder, kies je die van 235GB.
Ik heb de partitie van mijn hdd en ssd allebei verwijdert en daarna een nieuwe gemaakt, maar hij zegt nog steeds hetzelfde, daarna ook nog een keer geprobeerd met ze verwijderen een nieuwe maken en opnieuw opstarten, maar dat werkte ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Probeer eens geen nieuwe te maken. Dus verwijderen en daarna de unallocated space te selecteren en op volgende te drukken.

Windows maakt dan zelf de partities aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Je moet in de installatie de partities verwijderen, maar vervolgens zelf geen nieuwe aanmaken. Je hebt dan 'unallocated space' staan (of de vertaling daarvan) die je ook mag selecteren om Windows op te installeren. Als je die selecteert doet Windows het vanzelf goed.

edit: Hee, .Maarten was me een paar seconden voor :P

[ Voor 9% gewijzigd door dcm360 op 11-09-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dcm360 schreef op zondag 11 september 2016 @ 10:54:
Je moet in de installatie de partities verwijderen, maar vervolgens zelf geen nieuwe aanmaken. Je hebt dan 'unallocated space' staan (of de vertaling daarvan) die je ook mag selecteren om Windows op te installeren. Als je die selecteert doet Windows het vanzelf goed.

edit: Hee, .Maarten was me een paar seconden voor :P
.Maarten schreef op zondag 11 september 2016 @ 10:54:
Probeer eens geen nieuwe te maken. Dus verwijderen en daarna de unallocated space te selecteren en op volgende te drukken.

Windows maakt dan zelf de partities aan
Dan gebeurt er helaas precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Download eens een Linux Distro en verwijder dan eens alle partities.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Trommelrem
Gezien je TS heb je vermoedelijk een Windows-installatie in Legacy (BIOS) mode verwijderd en wil je opnieuw in Legacy installeren?

In WinPE het volgende in de commandline:
code:
1
2
3
diskpart
select disk x:
clean
En eventueel voor UEFI
code:
1
convert gpt
Staat gewoon op Google.

[ Voor 131% gewijzigd door Trommelrem op 11-09-2016 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 18:47
Volgens mij kan je nog wel wat info uit dit topic gebruiken: Windows 8 EUFI boot. Hulp gevraagd

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als het goed is werkt die nu...
Deze link gebruikt: https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/dn336946.aspx
Shift+F10 voor cmd
Diskpart
List disk
select disk <disk number>
clean
convert gpt
exit
Daarna de schrijf aangedrukt en nu is die Windows aan het installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Maar dan ben je in UEFI aan het installeren. Je wilde toch BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48
Trommelrem schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:10:
Maar dan ben je in UEFI aan het installeren. Je wilde toch BIOS?
GPT is voor legacy bios & UEFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Legacy BIOS kan niet booten van GPT partities omdat de bootcode ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

.Maarten schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:01:
Download eens een Linux Distro en verwijder dan eens alle partities.
Of veel beter: GParted
Even branden op een cd en opstarten, gewoon alle partities van de ssd verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Anoniem: 263284 schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:29:
[...]

Of veel beter: GParted
Even branden op een cd en opstarten, gewoon alle partities van de ssd verwijderen.
Dat doet niets anders dan in de Windows installatie de partities verwijderen. De optie die je wel wil hebben is 'Create partition table' (in het menu onder Device in GParted. GParted zit overigens ook op vrijwel alle Linux live-cd's meegeleverd). Daar kies je voor msdos voor BIOS / legacy mode, en GPT voor EFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Klikken op Del tijdens het opstarten resulteert nimmer in een verwijderde BIOS.
Je BIOS updaten naar een nieuwere versie kan best wenselijk zijn (even de changelog doornemen om te zien wat er verbeterd is).
Wat dit topic betreft: je selecteert tijdens de Win10 installatie (na het verwijderen van de bestaande partities) niet een nieuwe partitie maar een disk en daarvan de meest gealloceerde disk space.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oden
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 10:30
Je kan je bios niet verwijderen :) . Allen schade door niet goede flash. Maar windows instalatie en partitie wisselen heef geen connectie met Bios. Als je wil dan ik kan jou BIOS controleren met mijn programmer. :Y
Pagina: 1