De stick zelf boeit het niet wat ie is. Zelf maak ik hem altijd NTFS en kijk ik geeneens naar GPT ofzo.
Wat je echter
wel op GPT wil hebben staan is je SSD.
Om dit te doen: Start de setup in UEFI mode, zodra hij geladen is doe je shift+F10 zodat je een commandprompt krijgt. Tik de volgende commando's in:
- list disk
- select disk # (juiste nummer daar invullen)
- clean
- convert gpt
- exit
Nu is je SSD GPT, dit kun je controleren via het commando list disk. Dan zal er een * staan onder GPT in het overzicht.
Zodra dit gebeurd is kan je installeren en heb je een installatie met GPT.
Windows zal namelijk weigeren om te installeren op een non-GPT schijf in UEFI modus.
//Aanvulling:
Zodra ik de ISO in rufus laadt, wordt "bestandssysteem" automatisch op NTFS gezet... betekent dit nou dat die ISO op NTFS werkt?

Je haalt 2 dingen door de war hier. NTFS en FAT32 zijn andere dingen dan GPT of MBR.
NTFS en FAT32 zijn bestandssystemen, terwijl GPT en MBR een soort 'telefoonboeken' zijn zodat de SSD/HDD weet welke data waar staat geparkeerd.
Of je stick NTFS of FAT32 is maakt verder niet uit (tenzij je een bestand hebt die groter is dan circa 4GB i.v.m. dat FAT32 beperkt is tot een bestandsgrootte van maximaal 4GB, meestal is dit het geval bij gemodificeerde ISO's, hierbij is het bestand 'Install.wim' groter dan 4GB), of de stick GPT of MBR is maakt ook niet zo heel veel uit. Het gaat erom dat je ISO de UEFI-firmware bestanden bevat. Dit zou in een standaard Microsoft ISO het geval moeten zijn.
[
Voor 30% gewijzigd door
Zorian op 22-04-2015 15:03
]