Custom ontwerp case voor max performance en min geluid

Pagina: 1
Acties:

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo Tweakers,

ik ben met een concept bezig voor een compleet eigen ontwerp PC kast.
Deze zal worden gebouwd door Parvum.

Het doel van de kast is de maximale koeling( performance) en toch zo stil mogelijk. Zeker ook onder load!

Voor de videokaart wil ik een GTX 1070 gebruiken en voor de CPU een i7-6700k Echter het project kan wel zo danig lang duren om voor te berijden dat met kost van AMD Zen cpu's en AMD Vega het systeem ook op AMD gaat draaien
Ik noem deze onderdelen puur om aan te geven welke categorie de computer valt

Ik ben al een tijdje aan het google en youtube aan het bekijken hoe ik de koeling kan gaan doen.
volgens mij zijn er 2 opties.

1e is door middel van lucht gaan koelen, voordeel dat dit meestal erg stil is, behalve bij load kan het geluid wel toe nemen. En de prijs kan relatief goedkoop zijn

2e is koeling door middel van een custom waterloop, erg duur, erg goede temperaturen gemiddeld genomen

Dus mijn eerste vraag is al, wat adviseren jullie voor de koeling.

BTW ik wil deze topic gebruiken om stap voor stap het ontwerp/ denk proces te doorlopen, uiteindelijk zal mijn ontwerp dan ook volgen ;)

• coenfoolen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05-2023
Naar mijn weten is waterkoeling met een D5 pomp (deze is stiller dan een DDC) en veel radiatorruimte met low rpm fans de stilste manier om een pc actief te koelen. Je kan natuurlijk ook passief gaan voor de cpu ;)

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-08 16:53
Je hebt ook de zalman reserator torens. Deze hebben een flink koelvermogen, en 2 van die torens (evt zelfs met een low rpm noctua fan bovenop) hebben genoeg koelvermogen! De vraag is alleen of dit 'maximum performance' geeft, maar een 6700k hoef je niet te overklokken, omdat het bijna geen praktische winst geeft en als je meer GPU kracht nodig zou hebben stond er wel een 1080 in dat lijstje ;)
Leuker misschien is om ook de eis te stellen dat het een compact systeem is met goede looks. In een Corsair Obsidian 350D formaat (heb ik zelf) bijvoorbeeld

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik adviseer waterkoeling.
Maar waarom zou je mijn advies op moeten volgen? ;)

Volgens mij zul je zelf moeten beslissen of de extra kosten, gewicht (als hij mee moet naar een LAN Party) en onderhoud het waard zijn om waterkoeling te kiezen. Luchtkoeling zal minder stil zijn, maar als je Games speelt met een koptelefoon op of speakers op een luider volume maakt dat niet veel uit, dan hoor je dat gezoem toch niet.

• ronald92
  • Niet online
Ik wil de computer wel compact houden.. 45cm hoog× 45cm diep x 20 cm breed is het maximale en moet minimaal een micro atx moederbord inpassen.

ik speel af en toe wel games op 1440p en de gtx 1070 kan volgens mij dit heel goed draaien

de i7 wil ik gaan gebruiken omdat ik ook regelmatig met 3d Cad programma's werk zoals revit en archicad

ik weet dat de waterkoeling betere potentie heeft om echt stil te zijn.. maar wat zijn de kosten?
Een d5 van EK zit al op 100 euro.
2 radiatoren kosten elk 80 euro.. Dus 160
waterblok cpu 60?
waterblok gpu 120?..
totaal al 440 euro..
weet niet of dat in verhouding staat met als ik op lucht ga koelen.

Verwijderd

Je kan eventueel nog opteren voor een AIO CPU koeler, maar voor de rest zou ik het gewoon met lucht doen. Het is niet alsof het een SLI setup is met kaarten die zwaar Watt's verstoken.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Aangezien jij de boel compact wil houden is waterkoeling denk ik wel de beste keus. Ik heb zelf een custom loop in een Cosmos S en al mijn fans draaien op het minimum ongeacht de load.
Dat is met een i7 5820K@4.5 en een AMD Fury X.

Waterkoeling kost veel met de eerste aanschaf, maar daarna heb ik eigenlijk alleen nog maar 1 keer mijn cpu blok vervangen. Mijn oud blok heb ik vanaf s775 altijd wel kunnen "tweaken" naar het nieuwe socket. Tot mijn S2011-3 systeem. Die was echt te groot.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• ronald92
  • Niet online
arbraxas schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 19:34:
Aangezien jij de boel compact wil houden is waterkoeling denk ik wel de beste keus. Ik heb zelf een custom loop in een Cosmos S en al mijn fans draaien op het minimum ongeacht de load.
Dat is met een i7 5820K@4.5 en een AMD Fury X.

Waterkoeling kost veel met de eerste aanschaf, maar daarna heb ik eigenlijk alleen nog maar 1 keer mijn cpu blok vervangen. Mijn oud blok heb ik vanaf s775 altijd wel kunnen "tweaken" naar het nieuwe socket. Tot mijn S2011-3 systeem. Die was echt te groot.
dat is natuurlijk wel zo, eenmaal aanschaffen en je kan het steeds weer gebruiken voor nieuwe build

• ronald92
  • Niet online
mijn vraag is wel wat voor radiator ben ik dan nodig ?
meer is altijd beter .. echter in het formaat wat ik wil gebruiken kan ik niet gek vele radiators kwijt.

ik heb dit filmpje op youtube gezien

en aan de hand daarvan zou ik zeggen dat een enkele 360mm voldoende is. maar wat is jullie mening?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je waterkoeling echt stil wil hebben is het wel handig om voor veel radiatoroppervlakte te gaan. Als je maar 2x120mm kwijt kan schiet het niet heel erg op tegenover luchtkoeling. Het kost je dan toch een hoop geld maar heel veel beter zal het niet zijn.

Mijn eigen build is ook bedoelt om zo stil mogelijk te zijn alleen dan in een 900D. Dit met 2 stuks 4x120mm rad's en dubbele D5 pompen. Alles aangestuurd door een Aquaero waardoor idle meestal geen fans draaien en onder load de fans langzaam harder gaan draaien wanneer de watertemp hoger word. Je kan je voorstellen dat dit heel erg stil is. Alleen met een kleine kast waar je weinig radiatoroppervlak kwijt kan zal je het nooit zo stil kunnen krijgen. Persoonlijk denk ik dat als je het stiller dan lucht wil hebben je minimaal voor een 3x120mm rad zou moeten gaan, liever nog meer zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Jah ik heb al een ruwe schetsje maar daar zit maar 1 keer 3x120 in.

ik kan het nog aanpassen dat er 2 keer 2x120 in past.

maar het ligt natuurlijk ook aan wat voor hardware ik wil gaan gebruiken, denk wel dat ik de 2 maal 2×120 wil gaan uitwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-08 15:22
Draai nu een i6700k met een gtx1080 op 2x 240mm rads met silent ek fans, ddc pomp op 30%. Goed stil en koelt goed! Zit in een itx case!

• ronald92
  • Niet online
Door een tegenvaller met de auto en wat rekenwerk moet ik helaas de conclusie trekken dat een custom waterloop niet haalbaar is voor mij .

Ik moet toch de route nemen van luchtkoeling.

nu wil ik een kast gaan ontwerpen waarbij de koeling gewoon super is, maar toch proberen stil te krijgen, (geen prioriteit nummer 1 meer ..)

is het handig/ verstandig om de videokaart in een apart compartiment te doen ? zodat de videokaart en moederbord (cpu) apart gekoeld kunnen worden?

• reb3lzrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-10 19:31
Waterkoeling brengt je natuurlijk de beste performance qua koeling, maar je geeft aan dat dat geen optie is.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een 'wind tunnel' van links naar rechts ( of vice versa ) hele goede prestaties levert; beter dan de designs die je in standaard towers tegen komt.

Houd de volgende punten in gedachte als je optimale -stille- luchtkoeling wilt bereiken:
  1. Gebruik koelers met een groot oppervlakte op de componenten die je gebruikt; deze verplaatsten de warmte het snelst van je componenten naar de lucht
  2. Gebruik een klein beetje qualitatief hoge koelpasta; hierdoor wordt de warmte het snelst verplaatst van de componenten naar de koelers
  3. Gebruik veel low-noise van grote diameter; als de diameter groter is hoeft de fan minder hard te draaien om dezelfde luchtverplaatsing te behalen, lage RPM = lage geluidsproductie (bijv deze)
  4. Gebruik een fan-controller; hiermee kan je de koelprestaties -en dus geluidsproductie- afstemmen op je PC-verbruik,
  5. Is dit nog niet goed genoeg? Dan kan je tweaks doen zoals het opschuren & poleisten van je CPU/GPU om nog makkelijker warmte naar de koelers te kunnen transporteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
reb3lzrr schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:14:
Waterkoeling brengt je natuurlijk de beste performance qua koeling, maar je geeft aan dat dat geen optie is.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een 'wind tunnel' van links naar rechts ( of vice versa ) hele goede prestaties levert; beter dan de designs die je in standaard towers tegen komt.

Houd de volgende punten in gedachte als je optimale -stille- luchtkoeling wilt bereiken:
  1. Gebruik koelers met een groot oppervlakte op de componenten die je gebruikt; deze verplaatsten de warmte het snelst van je componenten naar de lucht
  2. Gebruik een klein beetje qualitatief hoge koelpasta; hierdoor wordt de warmte het snelst verplaatst van de componenten naar de koelers
  3. Gebruik veel low-noise van grote diameter; als de diameter groter is hoeft de fan minder hard te draaien om dezelfde luchtverplaatsing te behalen, lage RPM = lage geluidsproductie (bijv deze)
  4. Gebruik een fan-controller; hiermee kan je de koelprestaties -en dus geluidsproductie- afstemmen op je PC-verbruik,
  5. Is dit nog niet goed genoeg? Dan kan je tweaks doen zoals het opschuren & poleisten van je CPU/GPU om nog makkelijker warmte naar de koelers te kunnen transporteren
het windtunnel effect wil ik ook geen maken dat er veel lucht Door de kast gepompt wordt. maar dat dit wel heel gecontroleerd over het moederbord heen gaat ect.

zelf dacht ik aan om 200mm ventilatoren te gebruiken, 2 als intake
maat als exhaust weet ik nog niet, weet ook niet of het "passief" kan, dat de 2 200mm ventilatoren als intake genoeg is en dan de achterkant zo goed mogelijk ventilerend maken..

zal dit nog genoeg koeling geven of hebben de ventilatoren te weinig druk om de lucht zo Door de hele kast heen te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 16:16
ronald92 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 08:52:
[...]
zelf dacht ik aan om 200mm ventilatoren te gebruiken, 2 als intake
maat als exhaust weet ik nog niet, weet ook niet of het "passief" kan, dat de 2 200mm ventilatoren als intake genoeg is en dan de achterkant zo goed mogelijk ventilerend maken..

zal dit nog genoeg koeling geven of hebben de ventilatoren te weinig druk om de lucht zo Door de hele kast heen te blazen?
Zoiets kan wel, maar dan beter in tegengestelde richting. Dus alleen 2 outtake fans, en zorgen dat aan de andere kant genoeg open structuur is zodat die 2 outtake fans de lucht daardoorheen aanzuigen.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Oké in puch werkt het systeem dan minder ?
want als je ze lucht laat zuigen trekt et natuurlijk erg veel stof aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Maakt volgens mij niet veel uit.
Probeer in ieder geval niet teveel lucht vanaf de onderkant de kast in te krijgen, daar komt het meeste stof terecht/vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-10 18:33
Ik zou fans als intake pakken met stoffilter. Door overdruk komt er geen stof binnen. Pak een mobo met 3 pwm headers. Pak 12v fans die stil zijn op 5volt. Lees reviews hierover?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Niet online
Zit te twijfelen om 6 fans van 140 te gebruiken..
( Noctua NF-A14 industrial of be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm)

of 4 fans van 200mm te gaan gebruiken.
( Phanteks PH-F200SP Zwart, 200mm)

groot fan kan langzaam draaien.. maar weet niet of ze dan nog genoeg koelen...
Pagina: 1