Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb gisteren mijn moederbord, processor en geheugen vervangen. Toen ik klaar was en mijn PC aanzette moest ik eerst in de BIOS kijken of alles klopte. Nu ben ik niet zo handig wat de BIOS betreft, maar alles zag er goed uit. Toen ik uit de BIOS ging, kreeg ik een zwart scherm met een knipperende underscore, en dit bleef zo. Na meerdere keren de PC opnieuw te hebben opgestart, bleef dit probleem bestaan.

Ik heb toen bij de boot opties gekeken, en ik zag dat mijn SSD daar niet tussen staat (in de BIOS boot opties). Wel kan ik kiezen om vanaf mijn SSD te booten wanneer ik tijdens het opstarten op F11 druk om vervolgens manual te booten, wat dan ook gewoon werkt.

Ik heb de SSD en 2 harde schijven op willekeurige SATA poorten aangesloten... ik weet niet of deze in een bepaalde volgorde moeten zitten?

Graag zou ik willen weten wat ik fout doe/heb gedaan zodat alles weer naar behoren werkt :P

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 230,-€ 230,-
1MSI B150 GAMING M3€ 103,95€ 103,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G€ 315,50€ 315,50
1WD Blue WD10JPVX, 1TB€ 60,-€ 60,-
1NZXT S340 Zwart€ 70,95€ 70,95
1Scythe Mugen 4€ 39,95€ 39,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 77,90€ 77,90
1Cooler Master B500€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 125,40€ 125,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.023,65

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op Google gezocht, handleiding van het moederbord gelezen, etc.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:43
Normaalgesproken kies je in de BIOS als bootoptie harddisk. Verderop in de bios zou je dan een optie moeten hebben als "harddisk boot order/priority". Daar kies je dan vanaf welke harddisk je wil booten (je SSD in dit geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je bent waarschijnlijk overgegaan van legacy naar uefi boot. Dat werkt niet. Stel je bios in op legacy boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheByteBoy schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:33:
Normaalgesproken kies je in de BIOS als bootoptie harddisk. Verderop in de bios zou je dan een optie moeten hebben als "harddisk boot order/priority". Daar kies je dan vanaf welke harddisk je wil booten (je SSD in dit geval)
Ik heb inderdaad met de boot priorities gespeeld, maar dat heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:34:
Je bent waarschijnlijk overgegaan van legacy naar uefi boot. Dat werkt niet. Stel je bios in op legacy boot.
Ik zag inderdaad iets van UEFI/Legacy Boot staan, moet ik die dan alleen op Legacy Boot zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
KillerAce_NL schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:34:
Dat verklaart niet waarom een handmatige boot met F11 wel werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Wat gebeurt er als je de hdd's los koppelt? En staat je bios op ACPI of op IDE(kan die UEFI dan wel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:42:
Wat gebeurt er als je de hdd's los koppelt? En staat je bios op ACPI of op IDE(kan die UEFI dan wel?)
Nog niet geprobeerd met hdd's los gekoppeld. Waar kan ik dat zien of mijn bios op ACPI of IDE staat? Heb hier geen verstand van :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
Handleiding blz 43 (https://www.msi.com/Mothe...AMING-M3.html#down-manual), heb je in de boot device priority bar, je SSD helemaal links staan (als eerste)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheByteBoy schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:45:
Handleiding blz 43 (https://www.msi.com/Mothe...AMING-M3.html#down-manual), heb je in de boot device priority bar, je SSD helemaal links staan (als eerste)?
Er staat niet specifiek "SSD" tussen. Wel Hard Disk, UEFI Hard Disk, CD/DVD, UEFI CD/DVD, etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:47:
[...]

Er staat niet specifiek "SSD" tussen. Wel Hard Disk, UEFI Hard Disk, CD/DVD, UEFI CD/DVD, etc..
Je zou UEFI harddisk als eerste kunnen zetten.
Lukt dat niet, dan zou je zoals loki504 voorstelt kunnen proberen je beide harddisks los te koppelen en dan te kijken of de boot lukt. Er wordt overigens AHCI en niet ACPI bedoeld. Als ik het manual blz 48 lees kan je alleen AHCI of RAID kiezen. AHCI is goed.

[ Voor 8% gewijzigd door TheByteBoy op 09-09-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheByteBoy schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:50:
[...]

Je zou UEFI harddisk als eerste kunnen zetten.
Lukt dat niet, dan zou je zoals loki504 voorstelt kunnen proberen je beide harddisks los te koppelen en dan te kijken of de boot lukt. Er wordt overigens AHCI en niet ACPI bedoeld. Als ik het manual blz 48 lees kan je alleen AHCI of RAID kiezen. AHCI is goed.
Als hij zonder de HDD's wel werkt, wat is dan het volgende wat ik moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Die bedoel ik ja..... 8)7 8)7 Waarom lijken afkortingen op elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
Gewoon HDDs weer aansluiten, als het goed is onthoudt hij dan dat ie van de SSD moet booten
Lukt het niet, dan zou je met de volgorde van de SATA poorten kunnen spelen door de SATA kabels in een andere poort op het moederbord te steken.
SSD op SATA0 (of SATA1) en harddisks op SATA poorten met hogere nummers

[ Voor 54% gewijzigd door TheByteBoy op 09-09-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheByteBoy schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:52:
Gewoon HDDs weer aansluiten, als het goed is onthoudt hij dan dat ie van de SSD moet booten
Ik zal het eens proberen zodra ik thuis ben. Oh, nog een vraag. Er is dus een CD bij dat moederbord gekomen. Moet ik die per se gebruiken om drivers te installeren? Ik had hem eens erin gedaan en hem aangeklikt, maar dat opent de bestanden wat erop staan en ik zie er geen Setup.exe ofzo tussen zitten?

Of kan ik de drivers ook online downloaden?

Ik zag namelijk dat ik geen internetverbinding had (rood kruisje)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2016 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:40

Mystikal

It never hurts to help!

Misschien een wagenwijd open deur intrappen. Maar je bent wel op de hoogte van het feit dat wanneer je een nieuw moederbord neemt, je verplicht bent om Windows opnieuw te installeren.

Ik neem aan dat je dat niet bedoelt als je zegt; "hij boot niet."

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mystikal schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:55:
Misschien een wagenwijd open deur intrappen. Maar je bent wel op de hoogte van het feit dat wanneer je een nieuw moederbord neemt, je verplicht bent om Windows opnieuw te installeren.

Nee, dit wist ik niet. Dan verlies ik dus alle bestanden op de SSD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:10:
[...]

Nee, dit wist ik niet. Dan verlies ik dus alle bestanden op de SSD?
Als hem formatteert wel ja. Je kan ook gewoon een backup maken van je bestanden. Of hem er overheen instaleren. Dan heb je een nieuwe windows map. En een windows.old map. en documenten blijven bestaan als het goed is.
Mystikal schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:55:

Say what? 8)7
Hij is helemaal niet verplicht windows opnieuw te instaleren. Dit kan je hooguit verstandig noemen.
Maar dit verklaart nog niet waarom hij niet in de bios boot lijst staat.

[ Voor 26% gewijzigd door loki504 op 09-09-2016 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:40

Mystikal

It never hurts to help!

loki504 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:11:
[...]

Say what? 8)7
Hij is helemaal niet verplicht windows opnieuw te instaleren. Dit kan je hooguit verstandig noemen.
Maar dit verklaart nog niet waarom hij niet in de bios boot lijst staat.
Niet? Ik weet al mijn hele leven niet beter. Let wel ik ben geen IT expert, maar als je een nieuwe moederbord hebt, kun je dan nog steeds gewoon windows booten?

Ik ben het met je eens dat dit niet verklaart waarom hij niet in de bios staat!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Mystikal schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:13:
[...]

Niet? Ik weet al mijn hele leven niet beter. Let wel ik ben geen IT expert, maar als je een nieuwe moederbord hebt, kun je dan nog steeds gewoon windows booten?

Soms boot hij soms ook niet. Het is wel verstandig ja.(zeker als je van een compleet andere chipset afkomt. Maar verplicht klinkt zo raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:54:
[...]

Ik zal het eens proberen zodra ik thuis ben. Oh, nog een vraag. Er is dus een CD bij dat moederbord gekomen. Moet ik die per se gebruiken om drivers te installeren? Ik had hem eens erin gedaan en hem aangeklikt, maar dat opent de bestanden wat erop staan en ik zie er geen Setup.exe ofzo tussen zitten?

Of kan ik de drivers ook online downloaden?

Ik zag namelijk dat ik geen internetverbinding had (rood kruisje)
Als je op internet kan zou ik de drivers daar downloaden (op de website van MSI). Lukt dat nog niet, dan kan je in ieder geval je netwerkkaart driver installeren vanaf de CD. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scaper
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 01:44

scaper

the leGend

Heb je toevallig niet een usb stick er in laten ziitten tijdens het booten ? dit kwam mij wel eens voor bij sommige setups.

i9 9900K @ 5.0 Ghz @ NZXT x72 | ASUS ROG MAXIMUS XI HERO | 32 GB DDR4 G.Skill Trident-z @ 3200 Mhz | ASUS RTX 2080 8GB OC | Samsung Evo 840 | Crucial MX300 | Corsair Crystal 460X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
loki504 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:16:
[...]

Soms boot hij soms ook niet. Het is wel verstandig ja.(zeker als je van een compleet andere chipset afkomt. Maar verplicht klinkt zo raar.
Mijn ervaring is dat je met Windows 10 een grote kans hebt dat ie goed opstart als je het moederbord vervangen hebt. Je hebt wel kans dat Windows niet meer geactiveerd is. Als je een OEM licentie hebt, dan zou je officieel een nieuwe windows key moeten kopen, aangezien het moederbord de computer identificeert, en een OEM licentie mag je niet overzetten naar een nieuwe computer. Praktijk is dat je MS kan bellen en dat ze meestal niet zo moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mystikal schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:13:
[...]

Ik kan gewoon een manual boot doen en windows werkt dan gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
scaper schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 12:23:
Heb je toevallig niet een usb stick er in laten ziitten tijdens het booten ? dit kwam mij wel eens voor bij sommige setups.
Nope, helemaal niks :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Kijk goed in de bios, er zijn meestal 2 instellingen,
1 welke apparaten mogen booten,
2 de volgorde van booten.

Heb je op de andere hd's geen bootloader zitten, waar je bios naar toe springt, en dan blijft hangen?

Misschien kun je bootfix(of andere commando) uitvoeren, als je windows toch kan booten, google op de goede commando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de BIOS alleen de optie voor UEFI + Legacy of alleen UEFI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09 08:24
Ik had een soortgelijke issue toen ik mijn nieuwe video kaart plaatste, daarna bootte hij ook niet meer. Geen flauw idee hoe dat kwam maar heb toen via een andere pc een win 10 install USB stick gemaakt en vanaf deze geboot, vanuit dat menu de opstart instellingen hersteld en daarna bootte hij meteen weer door.

Was niet helemaal duidelijk of je machine helemaal niet meer van een medium boot, maar het is weer en optie erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TopsNL schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 20:49:
Ik had een soortgelijke issue toen ik mijn nieuwe video kaart plaatste, daarna bootte hij ook niet meer. Geen flauw idee hoe dat kwam maar heb toen via een andere pc een win 10 install USB stick gemaakt en vanaf deze geboot, vanuit dat menu de opstart instellingen hersteld en daarna bootte hij meteen weer door.

Was niet helemaal duidelijk of je machine helemaal niet meer van een medium boot, maar het is weer en optie erbij.
Bedankt iedereen, maar het bleek gewoon een kwestie van de SSD in SATA1 te steken te zijn :P
Pagina: 1