Single en dual rank-geheugen combineren in één systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Recentelijk heb ik naast mijn al bestaande kit van 2 x 4 GB (single rank) DDR4 geheugenmodules een extra kit van 2 x 8 GB (dual rank) gekocht. Ik heb er tijdens het bestellen echter niet bij stilgestaan dat er zoiets bestaat als single rank en dual rank, hier kwam ik pas achteraf achter.

Nu vraag ik me af of het een probleem is om beide te combineren in één systeem, aangezien ik daar wat tegenstrijdige verhalen over hoor? Sowieso: is er een (merkbaar) verschil tussen beide typen geheugen? Want ook daar lees ik verschillende dingen over.

Eventueel relevante specificaties:
Kit 2 x 4 GB: Crucial CT2K4G4DFS8213
Kit 2 x 8 GB: Crucial CT2K8G4DFD8213

CPU: Intel Core i5-6500
Moederbord: MSI B150A Gaming Pro
Grafische kaart: Sapphire NITRO R7 370 2G D5

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:01

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voordat we met alle uitleg komen, wat heb je zelf dan gelezen? Vertel dat eerst even, dan hoeven we dat niet allemaal te herhalen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Commendatore
  • Niet online
Dat is dus een beetje het probleem: de informatie is volstrekt tegenstrijdig. Van maakt niks uit tot moet je niet doen.

Bij die ranks op zich is het hetzelfde verhaal: van dual rank is sneller/meer ranks is beter over maakt niet uit tot single rank is juist beter.

Voor mij is er echt geen touw meer aan vast te knopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Commendatore op 08-09-2016 11:10 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geef dan iig even de links met die informatie. ;)

Hoe dan ook, lees de handleiding van je moederbord er even op na. Want er zijn moederborden of CPU's die het niet slikken als je gaat mixen. Dan krijg je zaken als geheugen niet zien tot niet op kunnen starten. Dus in die zin, beter niet samen gebruiken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je het spul toch al hebt, gewoon proberen. Grote kans dat het gewoon werkt zonder problemen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat bedoel je precies met 'rank'? Ik heb nog nooit gehoord van single en dual 'rank' RAM, wel van single en dual channel RAM en ga er gemakshalve even vanuit dat je dat bedoeld. Dat kun je dat gewoon gebruiken, ook al heb je 2x 4GB en 2x 8GB aan RAM in de PC zitten. Kijk daarvoor even in de handleiding van jouw moederbord hoe je dat vervolgens installeert.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 08-09-2016 11:39 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hij bedoelt single en dual side. Die kan je niet altijd vrij mixen.

• Commendatore
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:33:
Geef dan iig even de links met die informatie. ;)

Hoe dan ook, lees de handleiding van je moederbord er even op na. Want er zijn moederborden of CPU's die het niet slikken als je gaat mixen. Dan krijg je zaken als geheugen niet zien tot niet op kunnen starten. Dus in die zin, beter niet samen gebruiken.
De handleiding van het moederbord zegt daar niet echt wat over. Zat de controller bij Skylake ook niet in de CPU?

• Commendatore
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:40:
Hij bedoelt single en dual side. Die kan je niet altijd vrij mixen.
Dat schijnt dan weer niet per se hetzelfde te zijn. Dual rank-modules kunnen best alle chips aan één kant hebben en omgekeerd.

@Cha0s: het heeft met de aansluiting van de geheugenchips binnen de module te maken.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Commendatore schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:44:
De handleiding van het moederbord zegt daar niet echt wat over. Zat de controller bij Skylake ook niet in de CPU?
Ja, de geheugencontroller zit tegenwoordig op de CPU, maar dat maakt voor jouw vraagstuk niets uit.
BIOS/UEFI van het moederbord moet het ook ondersteunen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 08-09-2016 11:49 ]

• Commendatore
  • Niet online
TERW_DAN schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:34:
Als je het spul toch al hebt, gewoon proberen. Grote kans dat het gewoon werkt zonder problemen.
Waarschijnlijk doe ik dat ook, maar ik vind het wel interessant om te weten wat voor effecten het verder kan hebben, buiten wel of niet werken.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een ander effect kan dus zijn, dat het RAM niet gezien wordt of dat het instabiliteit brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Commendatore schreef op donderdag 08 september 2016 @ 11:47:
[...]

Dat schijnt dan weer niet per se hetzelfde te zijn.
Kom nou eens met links :o

Je verwijst hier steeds naar informatie zonder de informatie zelf te geven. Dat is frustrerend voor de lezen en onzinnig voor jou: de tegenstrijdigheden komen vast van verschillen in situatie (andere geheugencontrollers, andere toepassingen, andere tijden), maar zonder dat we inzage hebben in wie wat wanneer geroepen zou hebben kunnen we hier exact niets over roepen :/

Oslik blyat! Oslik!

• Commendatore
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 08 september 2016 @ 12:22:
[...]

Kom nou eens met links :o

Je verwijst hier steeds naar informatie zonder de informatie zelf te geven. Dat is frustrerend voor de lezen en onzinnig voor jou: de tegenstrijdigheden komen vast van verschillen in situatie (andere geheugencontrollers, andere toepassingen, andere tijden), maar zonder dat we inzage hebben in wie wat wanneer geroepen zou hebben kunnen we hier exact niets over roepen :/
Het probleem is dat het gaat om allerlei verschillende forumposts verspreid over het internet die vaak niet onderbouwd zijn en die elkaar vaak tegenspreken. Ook hebben ze vaak betrekking op andere situaties of oudere hardware. Linken heeft dan niet zo vreselijk veel zin. Ik zou ze ook echt niet meer allemaal weten te vinden.

Enkele uitzonderingen:
http://www.overclockers.c...s-better-for-Skylake-Z170 (conclusie: dual rank is veelal beter, als ik het goed begrijp.)

http://frankdenneman.nl/2015/02/20/memory-deep-dive/ (Gaat in op het mixen van ranks, maar heeft betrekking op serverhardware. Ik weet dus niet in hoeverre dit voor mij relevant is.)

Dan is het praktischer als iemand die er verstand van heeft hier even uitlegt hoe het nu precies zit.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Commendatore schreef op donderdag 08 september 2016 @ 12:42:
[...]

Het probleem is dat het gaat om allerlei verschillende forumposts verspreid over het internet die vaak niet onderbouwd zijn en die elkaar vaak tegenspreken. Ook hebben ze vaak betrekking op andere situaties of oudere hardware. Linken heeft dan niet zo vreselijk veel zin. Ik zou ze ook echt niet meer allemaal weten te vinden.

Enkele uitzonderingen:
http://www.overclockers.c...s-better-for-Skylake-Z170 (conclusie: dual rank is veelal beter, als ik het goed begrijp.)
Erg beperkte kijk (duh, die-hard OCer). Impact van memory performance in real-life toepassingen, dus games etc, is de afgelopen jaren tenzij je het geheel verprutst denk: single-channel icm IGP nagenoeg verwaarloosbaar. Dit is zelfs in de synthetische benches die hij draait gerommel in de marge, en dat is dus op zich al in de marge.
http://frankdenneman.nl/2015/02/20/memory-deep-dive/ (Gaat in op het mixen van ranks, maar heeft betrekking op serverhardware. Ik weet dus niet in hoeverre dit voor mij relevant is.)
Veel betere, bredere onderbouwing - maar idd op servers toegespitst, waar latency er nauwelijks toe doet en I/O bandbreedte veel meer bottleneck is dan bij games, waar vooral CPU en GPU bottleneck zijn en rest in de marge zit.
Dan is het praktischer als iemand die er verstand van heeft hier even uitlegt hoe het nu precies zit.
Begin eens met dit en de RAM FAQ door te nemen.

Er staat niet kant-en-klaar in wat in jouw systeem het beste gaat werken, maar wel hoe het werkt. Let daarbij vooral op de kopjes Bank, Bank interleaving en Chipstructuur. De stukjes zijn >>10j terug geschreven, maar wat toen voor een i440BX met SDR-SDRAM gold, geldt op dit vlak nog steeds voor de geheugencontroller van een Skylake met DDR4-SDRAM.

Oslik blyat! Oslik!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
de wiki legt ook best veel uit; :)

Wikipedia: Memory rank

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Even een update van mijn kant: ik heb het geheugen er nu enkele dagen inzitten en alles lijkt vooralsnog naar behoren te functioneren.
Pagina: 1