Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewalt
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-05 22:01
Beste Tweakers,

Ik heb vandaag mijn Netgear GS205 Gigabit switch ontvangen en deze aangesloten. Toen ik mijn snelheid ging testen haalde ik maar 93 / 93, waar dat normaal rond de 500/500 is, want dat zijn mijn normale snelheden.
De switch zit aangesloten op een andere switch (Netgear GS108), welke aan het modem van de provider ligt. Ik heb nog even geprobeerd de switch er af te halen en dan haal ik wel weer 500/500.
Ik heb de instellingen van mijn NIC op 1,0Gbps full-duplex gezet, maar dit had geen effect.
Jumbo frames heb ik aan en uit geprobeerd te zetten, maar ook dit had geen effect. Zodra ik mijn pc op de switch aansluit haal ik niet hoger dan 100mbit.
De switch is unmanaged, dus ik weet eigenlijk niet hoe dit op te lossen.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via sewalt op 10-09-2016 15:32)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Als een switch het wel kan en een ander niet is het gewoon een slechte connector.
Je kunt je hoofd wel in het zand stoppen en roepen dat het aan de switch ligt, maar feit is nu eenmaal dat de ene switch iets gevoeliger is dan de andere switch, maar dat de verbinding echt heel slecht is want anders zou geen enkele switch last hebben.

Elek switch is namelijk altijd wat betere dan wat er volgens de specs vereist is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je de kabels als eens vervangen? En ander poortje @ switch?

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewalt
Bedankt voor je snelle reactie!

Andere poorten heb ik al geprobeerd (Vergeten te vermelden).
De kabel ligt door de kabelgoten vanaf de begane grond naar de 2e etage dus vervangen wordt helaas lastig, maar zonder de switch ertussen, met een simpel koppelstukje haal ik gewoon 500mbit, dus de kabel lijkt mij dan niet een bottleneck? (Het zijn cat5e kabels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:23

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zou eerst toch echt eens met een andere kabel gaan testen, 500Mb/s is ook niet gezond namelijk. (Of je storage moet echt compleet rot zijn).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 07 september 2016 @ 19:50:
Ik zou eerst toch echt eens met een andere kabel gaan testen, 500Mb/s is ook niet gezond namelijk. (Of je storage moet echt compleet rot zijn).
Ik denk 500/500 internet snelheid ;)

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASRock X870E Taichi | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Intel Optane 905p 280GB | Kingston Fury 1TB | Kingston Fury 4TB | Kingston Renegade Fury G5 4TB | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

ECP0WERS schreef op woensdag 07 september 2016 @ 19:51:
[...]

Ik denk 500/500 internet snelheid ;)
Problemen met je interne netwerk extern gaan testen heeft natuurlijk niet veel zin. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Zou je voor de grap de GS108 kunnen ruilen met de GS205 en kijken wat er dan gebeurd?
Gevalletje incompatibility misschien?

En is er een reden waarom je 2 switches achter elkaar gebruikt??

[ Voor 21% gewijzigd door ECP0WERS op 07-09-2016 20:02 ]

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASRock X870E Taichi | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Intel Optane 905p 280GB | Kingston Fury 1TB | Kingston Fury 4TB | Kingston Renegade Fury G5 4TB | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

D4NG3R schreef op woensdag 07 september 2016 @ 19:54:
[...]

Problemen met je interne netwerk extern gaan testen heeft natuurlijk niet veel zin. :>
Dat ja. Voor hetzelfde geld is de internetverbinding wat trager vandaag...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewalt
Bedankt voor jullie reacties,

Inderdaad is mijn internetsnelheid 500 / 500mbit.
De reden dat ik 2 switches achter elkaar gebruik is als volgt:
Het modem van de provider heeft 2 poorten voor internet, hieraan zit de GS108 om verschillende kamers in het huis bedraad te kunnen aansluiten. De GS205 heb ik nu gekocht omdat er op een kamer meerdere apparaten staan die ik graag bedraad aan wil sluiten i.v.m stabieler en sneller internet, en het niet continu hoeven switchen van kabel met een koppelstukje.

De internetverbinding is niet trager vandaag, want zodra ik mijn GS205 er tussenuit haal, haal ik gewoon 500mb up en down.

Ik heb nog even geprobeerd om de GS108 er tussenuit te halen, en het modem direct op de GS205 aan te sluiten waar mijn pc op zit, ook dan haal ik maar max. 100mbit.

Ik heb zo'n gevoel dat het probleem dus inderdaad bij de GS205 ligt.

Wat mij wel opviel, er zijn twee edities; de FS205 (Fast ethernet) en de GS205 (Gigabit), op de doos van mijn switch staat gewoon 'Gigabit ethernet switch', maar ook '5-port fast ethernet switch'. De sticker op de switch zelf geeft wel gewoon aan GS205 gigabit ethernet switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De meeste switches geven via ledjes aan wat de link speed is.
Kijik even of de switch connect op100 Mb of op 1Gb.

In jouw geval kun je dat op beide switches controleren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je het eens met een kort stukje kabel proberen? ipv de kabel in de goten..? dat je de zelfde opstelling krijgt ? om dingen echt uit te sluiten :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewalt
De GS205 geeft helaas geen snelheden aan, alleen on/off status. Heb net een andere kabel geprobeerd, en helaas weer 100mbit. Ik heb toch zo'n gevoel dat deze switch fast ethernet poorten heeft ipv. gigabit, omdat ie iedere keer heel netjes een zelfde snelheid aangeeft van 93mbit. Zou het zo kunnen zijn dat er misschien met gigabit een enkele poort bedoeld wordt? Ik heb zelf niet veel verstand van switches, maar toch vraag ik het mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:17
Als je een korte fabriekskabel probeert en de switch daarmee aansluit op je PC/laptop, wat voor linkspeed geeft je PC dan aan? Check wel of de kabel 8 aderig is en de officiële volgorde heeft, dit geldt ook voor je andere kabels:
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-3qwRPlx29Yk/UitQZFzWaaI/AAAAAAAAAGM/8m5xMaW9kBY/s1600/Straight+Cable-2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:53
zowiezo Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels even checken: kan net zijn dat deze switch het niet haalt met de huidige kabel en de vorige wel...

[ Voor 13% gewijzigd door base_ op 07-09-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewalt
Ik heb de linkspeed gecontroleerd en de PC geeft een gigabit verbinding aan. Zowel mijn Intel CT Desktop Adapter als de onboard chip knipperen groen, wat uit mijn hoofd juist betekend dat de linkspeed 100mbit is?

Ik heb zowel fabriekskabels als zelfgemaakte kabels gebruikt, op de GS108 werken die kabels perfect dus daar zou niets mee aan de hand moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Gigabit is 1000Mb/s (125MB/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewalt
Ja dat klopt, normaal haal ik ook gewoon gigabit snelheden (500mbit), nu maximaal 93 mbit. Heb nu van alles geprobeerd en blijf continu onder die 100mbit zitten, het lijkt eigenlijk wel alsof dit geen gigabit switch is, want de GS108 doet t prima met gigabit snelheden.
De kabels doen het prima, alleen kan ik niet met zekerheid zeggen of deze misschien niet goed ondersteunt worden door de switch, vervangen ervan wordt nogal moeilijk gezien de kabel door de muren naar boven getrokken is. Tussen mijn pc en de switch heb ik al diverse kabels geprobeerd, maar ook dit had geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
sewalt schreef op woensdag 07 september 2016 @ 23:01:
Ja dat klopt, normaal haal ik ook gewoon gigabit snelheden (500mbit), nu maximaal 93 mbit. Heb nu van alles geprobeerd en blijf continu onder die 100mbit zitten, het lijkt eigenlijk wel alsof dit geen gigabit switch is, want de GS108 doet t prima met gigabit snelheden.
De kabels doen het prima, alleen kan ik niet met zekerheid zeggen of deze misschien niet goed ondersteunt worden door de switch, vervangen ervan wordt nogal moeilijk gezien de kabel door de muren naar boven getrokken is. Tussen mijn pc en de switch heb ik al diverse kabels geprobeerd, maar ook dit had geen effect.
sleep je pc (of neem een laptop met gigabit ethernet er op..) naar je andere switch.. koppel de switches met een korte kabel aan elkaar.. dus MODEM -> GS108 -> GS205 -> PC zodat je zeker weet dat je de kabel in de muur kan uitsluiten.. linken ze dan wel netjes op gigabit dan zit het toch helaas elders.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewalt
Dat is inderdaad een goede test, ga ik morgen even proberen. Bedankt voor je reactie.

• sewalt
Ik heb de test van SMSFreakie uitgevoerd, en inderdaad haal ik met 2 fabriekskabels beneden 500mbit. Dan zit het helaas dus toch in de kabel in de muur van beneden naar boven. Ik vraag mij nu af of dit aan de connectoren of de kabel zelf ligt?

• Ben(V)
Als er connectors aanzitten ligt het met 90% zekerheid aan de aangeknepen connectors.
Monteer die kabel aan beide zijden op een wcd af zodat je een simpele lsa punchdown kunt gebruiken.

• sewalt
Oke bedankt voor je reactie, dan ga ik ze even vervangen dit weekend. Zijn er misschien nog connectoren die kwalitatief beter zijn dan een gemiddelde connector uit de winkel, ik gebruik nu namelijk een half ijzer, half plastic connector van het merk 'Elro'?

Ps. Omdat de kabel normaal wel gigabit snelheden haalt heb ik nog geprobeerd een koppelstukje eraan te doen met daaraan een fabriekskabel (en die in de switch gedaan), aangezien ik met deze kabels wel de gigabit snelheden haalde, maar ook dan krijg ik nog steeds maximaal 100mbit eruit.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:53
Zorg dat als je nieuwe RJ45 connectors op de kabel zet dat deze geschikt zijn voor de kabel: connectors voor solid wire zijn iets duurder, de goedkopere connectors zijn meestal alleen geschikt voor soepele/stranded kabel. De betere shops vermelden dit duidelijk bij de connectors.

• Ben(V)
Geen connectors gebruiken die zijn bedoelt voor stranded kabel( patchkabels) , daar kun je niet betrouwbare connector aan knijpen.
Wat anderen ook beweren.

Neem een wcd om af te monteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 08-09-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:43:
Geen connectors gebruiken die zijn bedoelt voor stranded kabel( patchkabels) , daar kun je niet betrouwbare connector aan knijpen.
Wat anderen ook beweren.

Neem een wcd om af te monteren.
klopt.. en daar gaat het met bouwmarkt materiaal altijd mis.. :( het KAN wel goed gaan..
vroeger deed ik ook hop kabel door de muur onder de plint you name it.. tegenwoordig gewoon een doosje er aan.
veel netter.. en als je je stekkertje weet te vernielen.. loop je niet met een kabel die ineens korter wordt ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 21:28
Als je met koppelstukje en kabel rechtsreeks naar switch beneden 500 mbit haalt is er niks mis met je kabels!.

Als je via de 2e switch maar 100 mbit haalt met de zelfde kabels waar je zonder switch 500 mbit haalde zit het bottleneck in de switch! omruilen voor ander model dus ipv door blijven klooien met andere kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:15
Daar zit ik ook aan te denken. Waarom blijven klooien met 2 8poort switches waarvan de ene unmanged is en de andere managed. TS heeft geen duidelijk zicht op de grillen van de switches onderling. I/O reliability is niet goed uit te zoeken. Hicks in de QoS settings of andersoortige bandwith issues.

TS, koop gewoon 1 goede switch van Netgear / MicroTik / HP / UbiQuity enz... van 16 of 24 poorten. Het beste een managed versie in fanless design. Daar ga je veel blijer van worden dan dat gemier met switch-achter-switch-achter-router.

*doet 2-cent-muntje weer in het zakje*

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als een switch het wel kan en een ander niet is het gewoon een slechte connector.
Je kunt je hoofd wel in het zand stoppen en roepen dat het aan de switch ligt, maar feit is nu eenmaal dat de ene switch iets gevoeliger is dan de andere switch, maar dat de verbinding echt heel slecht is want anders zou geen enkele switch last hebben.

Elek switch is namelijk altijd wat betere dan wat er volgens de specs vereist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jan-man schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 08:33:
Als je met koppelstukje en kabel rechtsreeks naar switch beneden 500 mbit haalt is er niks mis met je kabels!.

Als je via de 2e switch maar 100 mbit haalt met de zelfde kabels waar je zonder switch 500 mbit haalde zit het bottleneck in de switch! omruilen voor ander model dus ipv door blijven klooien met andere kabels.
Niet per se

De ene switch kan gevoeliger zijn voor storingen en overspraaak dan andere. als je kabel net op het randje opereert kan het net uitmaken

Been there, done that !

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja dat zei ik al, maar je wilt geen kabel die op het randje zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ben(V) schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:53:
Tja dat zei ik al, maar je wilt geen kabel die op het randje zit
nop, idd

Iperf

• sewalt
Ik heb de connector vervangen. En haal weer max. 100mbit helaas, ik heb mijn pc nog even beneden neergezet, twee lange utp kabels gepakt en aangesloten zoals ik dat in de kamer ook had, dan haal ik wel gewoon 500mbit, hoe groot de afstand ook is.

Mijn conclusie is nu dus toch dat het in de kabel zelf zit, maar normaal zonder die switch kon daar gewoon 500mbit doorheen zonder enig probleem. Hoe kan het dan dat het nu maar max. 100 mbit is met de switch (en een cat5e kabel waarvan de connector nu goed is), terwijl diezelfde switch andere kabels wel gewoon 500mbit haalt?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 07:59
Hoofdverdachte #1 blijft je knijpkunsten, heb je ook getest met een kabeltester?

En anders is het de kabel zelf: check of het geen CCA is.

• sewalt
Heb net even in alle kamers waar zelg aangelegde kabel liggen getest, overal haal ik 500mbit behalve op de kamer van de switch, de conclusie is dus toch dat het aan de kabel zelf ligt en deze zal dus vervangen moeten worden.

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

• Jan-man
  • Laatst online: 21:28
Wel straight geknepen ? en niet als patch oid ?.

Als je de kabel makkelijk kunt vervagen dan gewoon dat doen en dan voor een kwaliteit kabel en dus geen cca zooi.
Pagina: 1