Toon posts:

Random reboots PC.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Sinds gisteravond vertoond mijn PC random reboots tijdens het gamen. Soms gebeurd dit na enkele uren, soms al na 10 minuten. Ik heb al allerlei dingen geprobeerd maar kom er nu niet meer uit vandaar dat ik jullie hulp in roep. :)

Relevante software en hardware die ik gebruik

pricewatch: Intel Desktop Board DH55HC

pricewatch: Intel Core i3 540 Boxed

pricewatch: Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB

pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 250GB

pricewatch: Gigabyte GV-N460OC-1GI

pricewatch: Seasonic G-series 360 watt

2x pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb inmiddels al 8 uur lang een Memtest86+ run gedaan, dit leverde geen problemen op. Daarnaast heb ik een furmark run gedaan, hierbij kreeg ik na zo'n drie kwartier een random reboot. De temperaturen lagen op dit moment rond de 78 graden voor de GPU, niet extreem hoog dus. Zowel de CPU als de GPU zijn niet overgeclocked. Ik heb dezelfde furmark test op de onboard video laten draaien en dit leverde totaal geen problemen op. Ik verdenk dan ook of de GPU of de PSU, het probleem is echter dat ik geen andere PSU heb liggen die de benodigde aansluitingen voor de GPU heeft. Voor ik een nieuwe PSU koop hoop ik dus uit te sluiten dat het aan de GPU ligt. :) De CPU lijkt mij uitgesloten aangezien het probleem zich dus specifiek voordoet bij gaming en een GPU stresstest, met name die laatste stressed de CPU amper.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:29
Ik vermoed ook dat dit de voeding is - of beter gezegd, je GPU in combinatie met die voeding. Een GTX 460 is best oud en de hele serie staat bekend als een zware stroomvreter.

In plaats van een nieuwe PSU is misschien een andere GPU wel interessant. Een model als de GTX 960 gaat ontzettend veel schelen, maar een RX460 (ja, in plaats van GTX!) is ook een goeie oplossing.

Misschien dat iemand hier een andere mening over heeft, maar dat klinkt als een goed idee.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
coptician schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:35:
Ik vermoed ook dat dit de voeding is - of beter gezegd, je GPU in combinatie met die voeding. Een GTX 460 is best oud en de hele serie staat bekend als een zware stroomvreter.

In plaats van een nieuwe PSU is misschien een andere GPU wel interessant. Een model als de GTX 960 gaat ontzettend veel schelen, maar een RX460 (ja, in plaats van GTX!) is ook een goeie oplossing.

Misschien dat iemand hier een andere mening over heeft, maar dat klinkt als een goed idee.
Dat word mij helaas toch wat te kostbaar. :$ Daarnaast vind ik het zonde om nog zo'n bedrag in een S1156 systeem te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:42:
[...]

Dat word mij helaas toch wat te kostbaar. :$ Daarnaast vind ik het zonde om nog zo'n bedrag in een S1156 systeem te steken.
Al gekeken op V&A of er daar niet een te koop staat :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
coptician schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:35:
Als je denkt dat de voeding defect is dan gaat een andere videokaart het probleem niet oplossen.
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 16:29:
Mijn vraag

Sinds gisteravond vertoond mijn PC random reboots tijdens het gamen. Soms gebeurd dit na enkele uren, soms al na 10 minuten. Ik heb al allerlei dingen geprobeerd maar kom er nu niet meer uit vandaar dat ik jullie hulp in roep. :)
Random reboots is meestal het moederbord of de voeding, andere voeding proberen is het meest simpele dus dat is het meest logische om te vervangen. Hoe heb je de videokaart trouwens aangesloten op de voeding? De voeding heeft namelijk niet de juiste connectors.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 13:53:
[...]

Als je denkt dat de voeding defect is dan gaat een andere videokaart het probleem niet oplossen.

[...]

Random reboots is meestal het moederbord of de voeding, andere voeding proberen is het meest simpele dus dat is het meest logische om te vervangen. Hoe heb je de videokaart trouwens aangesloten op de voeding? De voeding heeft namelijk niet de juiste connectors.
Met tweemaal 6 pin. Mogelijk geconverteerd vanaf molex maar dat weet ik zo snel niet uit mijn hoofd. Als dat echt van belang is kan ik altijd even in de kast kijken om het te checken. :) Het idee is inderdaad momenteel om de voeding te vervangen, het is het enige wat ik nog kan bedenken namelijk, dus ben nu bezig om te kijken of ik voordat ik tot aanschaf over ga van vrienden misschien nog een voeding kan lenen om die theorie te testen. :)

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 18:21:
[...]

Met tweemaal 6 pin. Mogelijk geconverteerd vanaf molex maar dat weet ik zo snel niet uit mijn hoofd.
De voeding heeft sowieso maar één, dus je zal sowieso één of ander verloopje moeten gebruiken als je niet een extra kabel eraan hebt gesoldeerd. ;)
Als dat echt van belang is kan ik altijd even in de kast kijken om het te checken. :)
Met een slecht verloopje kun je ook zoiets krijgen, gebeurt niet vaak maar kan wel. Misschien eens alles opnieuw aansluiten, altijd te proberen natuurlijk.
Het idee is inderdaad momenteel om de voeding te vervangen, het is het enige wat ik nog kan bedenken namelijk, dus ben nu bezig om te kijken of ik voordat ik tot aanschaf over ga van vrienden misschien nog een voeding kan lenen om die theorie te testen. :)
Anders zijn er ook nog wel Tweakers yn de Gordyk. ;) (ik niet btw)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Memtest lijkt me niet het meest belastende voor een CPU, maar de hoeveelheid stroom die je GPU vraag kan je niet simuleren met alleen een i3 vermoed ik, dus was puur om memory uit te sluiten, toch?

Bij gebrek aan een andere voeding, kan je ook een oude videokaart gebruiken met soortgelijk gebruik en op die manier de GPU uitsluiten.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cio schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:01:
Memtest lijkt me niet het meest belastende voor een CPU, maar de hoeveelheid stroom die je GPU vraag kan je niet simuleren met alleen een i3 vermoed ik, dus was puur om memory uit te sluiten, toch?

Bij gebrek aan een andere voeding, kan je ook een oude videokaart gebruiken met soortgelijk gebruik en op die manier de GPU uitsluiten.
Memtest86 was voor het uitsluiten van het ram inderdaad, voor de cpu heb ik prime95 geprobeerd. :) Ik probeer momenteel nog ergens een voeding te lenen, vanaf daar maar eens verder kijken. :)

Edit: ik ga dinsdag als het goed is een PSU lenen bij een mede tweaker. :) Ik meld mij naderhand wel even met de uitslag.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook met een andere PSU blijven de reboots helaas gebeuren. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-06-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 19:26:
Ook met een andere PSU blijven de reboots helaas gebeuren. -O-
Hoi hoi. Kijk eens naar mijn forum post. Ik had de zelfde problemen anderhalf jaar lang. De oplossing is waarschijnlijk je moederbord vervangen.

( PC Reboot tijdens gamen al 1,5 jaar. lang. )

Steam: Wooglut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
kan je de GPU er is uithalen, en je gebruik maken van de GPU op je processor en is kijken of je pc dan wel stabiel blijft draaien. als dat het geval is, weet je dat probleem waarschijnlijk veroorzaakt wordt door het stroom verbruik van je GPU

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
qrious schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:50:
kan je de GPU er is uithalen, en je gebruik maken van de GPU op je processor en is kijken of je pc dan wel stabiel blijft draaien. als dat het geval is, weet je dat probleem waarschijnlijk veroorzaakt wordt door het stroom verbruik van je GPU
Aangezien het probleem ook met een veel dikkere voeding voorkwam lijkt te weinig wattage mij wel uitgesloten.

Het moederbord zou goed kunnen, is dat op een of andere manier (zonder een ander moederbord) te testen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja maar dan moet je alle andere onderdelen vervangen en hetzelfde moederbord gebruiken. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:52:
Ja maar dan moet je alle andere onderdelen vervangen en hetzelfde moederbord gebruiken. :P
Dat is niet iets wat makkelijker te regelen is dan een ander moederbord. :P

Ik denk dat het er toch op neer komt dat het beter is om de goede onderdelen te verkopen (buiten de SSD de voeding en de case om.) en een nieuw systeem te bouwen. :'( Een nieuw mobo is dermate kostbaar dat dat de moeite niet meer waard is.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Als het de voeding zou zijn dan zou je ook problemen moeten hebben met opstarten. Althans dat had ik. Daarbij had ik ook last van uitval tijdens gamen /spelen van een film.

Aangezien je dat al getest hebt denk ik dat het inderdaad je moederbord is.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• -The_Mask-
  • Niet online
Frostbite schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:52:
Als het de voeding zou zijn dan zou je ook problemen moeten hebben met opstarten. Althans dat had ik. Daarbij had ik ook last van uitval tijdens gamen /spelen van een film.
Nee er kan meer dan één ding defect zijn aan een voeding. Zo kan een 5Vsb elco stuk zijn dan heeft de voeding alleen moeite met starten, maar werkt voor de rest perfect. De voeding kan allemaal defecte secondaire elco's hebben, dan is de ripple die afgegeven wordt extreem hoog, dit zorgt voor extreme slijtage van de andere onderdelen terwijl je dit niet eens hoeft te merken. Maar de voeding kan ook problemen hebben met snel wisselende stroom. Kan zo maar in een milliseconde 10A meer of minder zijn. Hierbij zie je voor de rest niks aan de voeding in tegenstelling tot de vorige twee problemen. Dit zijn trouwens de meest voorkomende problemen met voedingen.
mrtnptrs schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:45:
Ik heb de laatste paar dagen ook ineens last van een uitvallende PC tijdens het gamen, vooral bij Just cause 3. Memtest had hier ook niks gevonden.
Je kunt beter je eigen topic maken, want jouw probleem heeft toch niks met zijn probleem nodig.
Specs:
• Mugen MAX, Actieve CPU koeler
• STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5, grafische kaart
• Windows 10
• Core™ i7-4790K, 4,0 GHz (4,4 GHz Turbo Boost) 1150 processor
• G750M, 750 Watt voeding
• CM 690 III Window, behuizing
• GH-24NS, DVD-brander
• 850 EVO MZ-75E500B/EU, 500 GB SSD
• Shadow Wings SW1 120 mm PWM, koeler
• GA-Z97X-Gaming 5, socket 1150 moederbord
• Black, 2 TB harde schijf
• 16 GB DDR3-1600 Kit, geheugen
De gekozen voeding is iig een slechte keuze geweest en die zou ik ook als eerste verdenken. Je hebt nu een nutteloos overdreven voeding gekozen en bespaart op kwaliteit, terwijl je het andersom moet doen. Een voeding die gewoon genoeg kan leveren met veel meer kwaliteit voor hetzelfde geld.

De temperaturen zijn allemaal 70 graden of daaronder wanneer de computer uitvalt. Laatste BIOS-updates geinstalleerd. Ook Killer-suite verwijderd, aangezien dat ook vaak voor problemen zorgde. Werkte allemaal niet.
Ik draai wel de laatste Windows 10 insider versie. Draait @Lars. die ook? Zo ja, dan zit er gewoon een bug in de laatste insider-versie van Windows 10.
Het is sowieso geen Windows probleem.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Tijd voor een nieuwe PC! Geen ideale oplossing, maar wel een oplossing!
Pagina: 1