Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-06-2021
Mijn vraag
Beste Tweakers,

Ik zit nu al anderhalfjaar lang met een probleem waar ik helemaal gek van word. Als ik een VideoGame speel dan reboot mijn pc uit het niets. Het gekke is dat er soms periodes zijn dat het juist helemaal perfect werkt er niks gebeurt. Ik heb het al met veel mensen over gehad en ik ben radeloos.
Dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen van dit probleem af te komen. Ik heb werkelijk alles geprobeerd wat ik in mijn hoofd heb zitten.

De Onderdelen blijven allemaal op een erg normale temperatuur en zouden 100% niet aan het overhitten zijn. Ook zit er geen stof in mijn kast. De Fans draaien allemaal. Meerdere tests uitgevoerd op softwarematig gebied.

Soms zit ik een tijdje in het spel en kan ik normaal spelen. En valt hij uit na een minuutje of soms een halfuurtje. Maar er zitten ook spellen bij die bij het opstarten mijn pc al laten crashen. De spellen hoeven niet grafisch super zwaar te zijn om mijn pc te laten rebooten. Bij MineCraft bijvoorbeeld reboot hij al na 5 minuten. Bij League Of Legends soms niet en soms gelijk ingame. Battlefield Hardline crasht niet meer. Vorige maand viel dat spel juist ieder moment uit...... Heel erg raar.

Het kan dus zo zijn dat volgende week Minecraft wel goed werkt en dat Battlefield weer naar gaat doen.
Call Of Duty Black Ops III kan ik niet eens opstarten en dat crasht hij al.

Ik heb deze computer 2 jaar nu. Het eerste halfjaar werkte hij uitstekend.

Computer:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 355,50€ 355,50
1MSI Z97 GAMING 5€ 139,-€ 139,-
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 745,95€ 745,95
1WD Red WD10EFRX, 1TB€ 59,95€ 59,95
1Thermaltake SopranoRS 101 (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 10 Pro 64bit OEM€ 28,49€ 28,49
1Cooler Master Seidon 120M€ 0,-€ 0,-
2Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9B€ 42,95€ 85,90
1Corsair RM550x€ 94,80€ 94,80
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.509,59

Randapparatuur:
#ProductPrijsSubtotaal
2Philips 247E4LHSB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon Skiller Pro€ 24,99€ 24,99
1Sharkoon Drakonia Black€ 29,99€ 29,99
1Logitech Webcam C170€ 18,80€ 18,80
1Trust GXT 38€ 64,99€ 64,99
1Turtle Beach Ear Force PX22 Pro€ 85,99€ 85,99
1Steelseries Qck€ 9,86€ 9,86
1HTC Vive€ 959,-€ 959,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.193,62

Ik heb maar letterlijk alles er neer gezet misschien helpt het.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Geheugen Vervangen.
- Videokaart getest. (ZIE "Het Gekste" Hier onder)
- Spanning van stekkerdoos getest.
- Voeding getest.
- Rechtstreeks op het stopcontact gezet.
- Andere (nieuwe) kabels gekocht en getest.
- Nieuwe koelpasta op de CPU.
- Alles gestresstest.
- Meer koeling.
- Dikke Airco er voor gezet.
- Temperaturen gemonitord. Blijven erg laag.
- SSD en HDD gecheckt voor Errors en dergelijke.
- Alle stof er uit geblaze. (Hier door deed hij het 1 dag zonder uit te vallen..... Daarna begon de ellende weer.)
- Ook een nieuwe Versie van windows geclean installed.
- Windows 7 getest. Gebeurt het ook bij.
- Alle drivers verwijderd en nieuwe geinstalleerd.
- Moederbord is ook bij de RMA geweest en ze konden niks vinden.
- Er komt ook geen BSOD naar boven. (ook aangezet).
- Op 1 Monitor Spelen IPV 2.
- Nieuw Moederbord. (MSI Z97 Gaming 5 Nieuw)
- De PC aan een geaarde wandcontactdoos hangen.
- Alle virtualisatie features in de bios disablen (VT-d etc).
Vervangen:
Graphics Card: AMD Radeon R9 290 Tri-X OC 4gb --> GTX 1080 MSI Gaming X 8GB
PSU: CoolerMaster GM750M --> Corsair RM550X
Moederbord: MSI Z97 Gaming 5 --> Nieuwe MSI Z97 Gaming 5

Niks heeft geholpen...

Het gekste
Ik heb al veel onderdelen terug gestuurd voor RMA's. Zoals: Voeding, Moederbord en Videokaart. Ik heb bijna alles bij Alternate gekocht. Toen mijn videokaart getest werd (R9 290 Tri-X OC van Radeon) vertelde ze me dat hij inderdaad kapot was en zorgde dat dat er voor zorgde dat hij rebootte.
Nou was ik hierdoor helemaal blij. Ik dacht dat het eindelijk opgelost was dus ik kocht een nieuwe videokaart bij hun. Een gtx 1080. Na een week zonder problemen gespeelt te hebben merkte ik het. Hij crashte weer!!! Zou Alternate het dan maar gewoon van me aangenomen hebben en hem niet getest omdat het toch een oude serie is met veel fouten???

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Anders weet ik het niet meer.

Met vriendelijke groeten,
Twan Otters

[ Voor 62% gewijzigd door Wooglut op 03-10-2016 12:02 ]

Steam: Wooglut

Beste antwoord (via Wooglut op 01-11-2016 14:21)

Twan Otters schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 12:13:
Mijn vraag
Ik zit nu al anderhalfjaar lang met een probleem waar ik helemaal gek van word. Als ik een VideoGame speel dan reboot mijn pc uit het niets.
Niet uit het niets hoor. :P

Lijkt erop dat de voeding moeite heeft met transient response of te wel snel wisselende loads van de videokaart. Zou je eens de PC kunnen belasten met catzilla en een keer met Furmark en hier posten wat er gebeurt.

Wat heb je trouwens allemaal getest aan de voeding en welke verschillende zijn gebruikt?

Overigens verdient een PC als deze ook wel een wat betere voeding. Als je zoveel geld over hebt voor de videokaart, waarom bespaar je dan zo op de voeding? Sowieso had je voor hetzelfde geld ook een veel betere 400/550W voeding kunnen halen, wat sowieso een betere keuze was geweest.
Manke schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:20:
Toen ik dit had, ooit, waren het elco's op het moederbord. Ga eens na of er 1 bol staat.
Moderne moederborden hebben al jaren geen elco's meer (op belangrijke plaatsen).

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 17-09-2016 09:59 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04 15:48
Kan je niks terug vinden in de Event Logs? Misschien dat daar wat in staat over de oorzaak.

Wat ik verder ook mis is de geïnstalleerde software. Heb je ook als eens getest om een volledige kale Windows met alleen de drivers geïnstalleerd te laten draaien?

Mogelijk dat er wat rotte software tussen zit die het doet herstarten.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:12
Alle software en games zijn legaal?
Heb je na de switch van Ati naar Nvidia nog een clean install gedaan?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:02:
Alle software en games zijn legaal?
Heb je na de switch van Ati naar Nvidia nog een clean install gedaan?
Ja alles is legaal. En Ja ook geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
Wylana schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:51:
Kan je niks terug vinden in de Event Logs? Misschien dat daar wat in staat over de oorzaak.

Wat ik verder ook mis is de geïnstalleerde software. Heb je ook als eens getest om een volledige kale Windows met alleen de drivers geïnstalleerd te laten draaien?

Mogelijk dat er wat rotte software tussen zit die het doet herstarten.
In de Event log staat alleen Critical, Windows was not shutdown properly.
En ook heb ik dat geprobeerd.
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
je hebt een uitgebreidere logviewer die je wat meer informatie kan geven.

Geheugen lijkt voor te komen op de QVL: https://www.msi.com/Mothe...GAMING-5.html#support-mem

Heb je in het BIOS al eens doorlopen op bepaalde instellingen zoals automatisch overklokken van CPU, RAM en/of GPU (ken het MSI BIOS niet)? Of wellicht staat het voltage of de timings van het geheugen niet goed?

Werkt 3D Mark wel? En 3D benchmarks zoals dit? https://unigine.com/en/products/benchmarks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:14:
je hebt een uitgebreidere logviewer die je wat meer informatie kan geven.

Geheugen lijkt voor te komen op de QVL: https://www.msi.com/Mothe...GAMING-5.html#support-mem

Heb je in het BIOS al eens doorlopen op bepaalde instellingen zoals automatisch overklokken van CPU, RAM en/of GPU (ken het MSI BIOS niet)? Of wellicht staat het voltage of de timings van het geheugen niet goed?

Werkt 3D Mark wel? En 3D benchmarks zoals dit? https://unigine.com/en/products/benchmarks
Bedankt voor je reactie, Waar kan ik die logviewer bekijken als ik vragen mag. En tijden 3D Mark crasht hij ook. De eerste keer draaide het zonder probleem en de 2e keer viel hij wel opeens uit.

En Hoe bedoel je dat met de QVL? Is mijn ram niet supported?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Toen ik dit had, ooit, waren het elco's op het moederbord. Ga eens na of er 1 bol staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Twan Otters schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:20:
[...]

Bedankt voor je reactie, Waar kan ik die logviewer bekijken als ik vragen mag. En tijden 3D Mark crasht hij ook. De eerste keer draaide het zonder probleem en de 2e keer viel hij wel opeens uit.

En Hoe bedoel je dat met de QVL? Is mijn ram niet supported?
Ik kan de 1e 3D Mark test ook niet draaien zonder crash (GTX970), was iets met absurd hoge framerates. De andere tests doet hij wel en doet het verder zonder probleem. Kan je niet proberen de eerste over te slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Wat je nog kunt proberen:

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 16-09-2016 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
Ik kan de 1e 3D Mark test ook niet draaien zonder crash (GTX970), was iets met absurd hoge framerates. De andere tests doet hij wel en doet het verder zonder probleem. Kan je niet proberen de eerste over te slaan?
Eerste overgeslagen, reboot na een minuutje.

[ Voor 51% gewijzigd door Wooglut op 16-09-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
Anoniem: 147126 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:37:
Wat je nog kunt proberen:
Bedankt voor je Reactie, Aan een geaarde wandcontactdoos heb ik al geprobeerd helaas. :-(
Ook heb ik alles al uit gezet in de Bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
Bedankt voor je reactie!
Heb even alles nagelopen en ze zien er allemaal perfect uit. Niks staat bol of is open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:07
Heb je je pc geoverclocked of niet? Al eens geprobeerd om de voltage van de CPU iets te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 11:21

eagle00789

Est. November 2005

Ga eens naar http://www.eightforums.co...start-enable-disable.html en voer daar option one eens uit. als dan de pc herstart tijdens een game en hij geeft een bluescreen dan blijft deze op beeld staan. Je zou dan (als het een bluescreen is) hier rustig een foto van kunnen maken en deze eens posten.

• Wooglut
eagle00789 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:50:
Ga eens naar http://www.eightforums.co...start-enable-disable.html en voer daar option one eens uit. als dan de pc herstart tijdens een game en hij geeft een bluescreen dan blijft deze op beeld staan. Je zou dan (als het een bluescreen is) hier rustig een foto van kunnen maken en deze eens posten.
Helaas komt er geen bluescreen..

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!
Twan Otters schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 12:13:
Mijn vraag
Ik zit nu al anderhalfjaar lang met een probleem waar ik helemaal gek van word. Als ik een VideoGame speel dan reboot mijn pc uit het niets.

Lijkt erop dat de voeding moeite heeft met transient response of te wel snel wisselende loads van de videokaart. Zou je eens de PC kunnen belasten met catzilla en een keer met Furmark en hier posten wat er gebeurt.

Wat heb je trouwens allemaal getest aan de voeding en welke verschillende zijn gebruikt?

Overigens verdient een PC als deze ook wel een wat betere voeding. Als je zoveel geld over hebt voor de videokaart, waarom bespaar je dan zo op de voeding? Sowieso had je voor hetzelfde geld ook een veel betere 400/550W voeding kunnen halen, wat sowieso een betere keuze was geweest.
Moderne moederborden hebben al jaren geen elco's meer (op belangrijke plaatsen).

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 17-09-2016 09:59 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
-The_Mask- schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 09:57:
[...]

[...]

toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie!

Ik heb deze voeding omdat ik door de jaren heen andere onderdelen er in heb geplaatst. En mijn Voeding is al bij een RMA geweest bij alternate. :P Ze zeiden dat hij gewoon moet werken. Ook heb ik eerst een halfjaar met deze voeding zonder probleem kunnen spelen. Dus het lijkt me wel raar als met een andere het wel werkt. Hij levert wel genoeg stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twan Otters schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:09:
[...]
En mijn Voeding is al bij een RMA geweest bij alternate. :P Ze zeiden dat hij gewoon moet werken.
Ik ben er vrij zeker van dat Alternate niet de apparatuur, kennis en kunde heeft om de voeding te testen. Ik zie al heel vaak dat ze niet eens iets simpels als een videokaart kunnen testen. Je ziet namelijk heel vaak op het forum mensen die een videokaart defect hebben hem vervolgens naar Alternate sturen, die zegt dan dat die goed is en vervolgens openen ze een topic op GoT. Waarin staat dat ze een probleem hebben met de PC, bijvoorbeeld artifacs tijdens games, maar dat het niet de videokaart is volgens Alternate. Vervolgens zeg je dan dat het waarschijnlijk wel de videokaart is en als ze hem dan nog een keer aanmelden als RMA is die in eens wel defect, krijgen ze een nieuwe en is het probleem opgelost. En dan is een videokaart testen nog simpel en daarvoor heb je geen tienduizenden euro's kostende apparatuur nodig zoals bij een voeding. Lijkt mij dan ook niet dat ze dat hebben en kunnen gebruiken, dus ik zet mijn geld nog steeds in op de voeding.
Hij levert wel genoeg stroom.
Dat is ook het probleem niet, zoals ik hierboven al zei. ;)

Al getest met Cadzilla en Furmark?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
-The_Mask- schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:31:
[...]

Ik ben er vrij zeker van dat Alternate niet de apparatuur, kennis en kunde heeft om de voeding te testen. Ik zie al heel vaak dat ze niet eens iets simpels als een videokaart kunnen testen. Je ziet namelijk heel vaak op het forum mensen die een videokaart defect hebben hem vervolgens naar Alternate sturen, die zegt dan dat die goed is en vervolgens openen ze een topic op GoT. Waarin staat dat ze een probleem hebben met de PC, bijvoorbeeld artifacs tijdens games, maar dat het niet de videokaart is volgens Alternate. Vervolgens zeg je dan dat het waarschijnlijk wel de videokaart is en als ze hem dan nog een keer aanmelden als RMA is die in eens wel defect, krijgen ze een nieuwe en is het probleem opgelost. En dan is een videokaart testen nog simpel en daarvoor heb je geen tienduizenden euro's kostende apparatuur nodig zoals bij een voeding. Lijkt mij dan ook niet dat ze dat hebben en kunnen gebruiken, dus ik zet mijn geld nog steeds in op de voeding.

[...]

Dat is ook het probleem niet, zoals ik hierboven al zei. ;)

Al getest met Cadzilla en Furmark?
toon volledige bericht
Ah okee, dat wist ik niet. Ik ga het meteen testen als ik thuis ben. Bedankt voor de reactie. Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
Ik heb nu een andere voeding er in gezet en tot nu toe is hij niet uitgevallen. Hopen dat dit over een week nog steeds zo is. Dankje -The_Mask- :D!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
-The_Mask- schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:03:
d:)b Nu wel voor meer kwaliteit gegaan in plaats van nutteloos veel vermogen en lage kwaliteit? :p
Op mijn werk hadden ze nog een Corsair RM550x. Die zit er nu in en bevalt me erg goed. :) :+

Ga nu een maand insane gamen. Als hij dan na een maand nog niet uitgevallen is, ben ik helemaal klaar. :P :o

[ Voor 15% gewijzigd door Wooglut op 27-09-2016 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is idd heel wat beter, zelfs de beste voeding onder de 100 euro op dit moment. Die past ook meer bij zo'n high-end PC.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
Het is weer gebeurt met deze voeding.... M'n Pc Reboot weer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
Het viel me op dat na een uurtje overwatch, hij uitviel toen ik op de knop: "Return to desktop" klikte. Dus niet ingame zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-04 09:11
Heb je al >1 dag memtest gedraait? Weet de exacte naam niet meer, maar het heet iets van memtest86+ en je draait het vanaf USB stick voordat Windows opstart.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
-The_Mask- schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 12:33:
Het is nu één keer gebeurt en alleen toen je de game afsloot?
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En daarvoor had je het veel vaker? Dan zou ik het vooralsnog even aankijken. Al is één keer al te veel.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 01-10-2016 19:20 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
-The_Mask- schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:20:
En daarvoor had je het veel vaker? Dan zou ik het vooralsnog even aankijken. Al is één keer al te veel.
Okee zal hem dit weekend wel goed belasten met fallout 4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-04 22:47
Zoals eerder is aangegeven, misschien is het handig als je je geheugen test met MEMTEST. Minimaal 24 uur achter elkaar. Als je error krijgt kan het daar aan liggen. Maar gezien je symptomen denk ik toch echt dat het aan de voeding ligt, maar dan heb je in ieder geval het geheugen problemen uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooglut
polli_ schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 23:18:
Zoals eerder is aangegeven, misschien is het handig als je je geheugen test met MEMTEST. Minimaal 24 uur achter elkaar. Als je error krijgt kan het daar aan liggen. Maar gezien je symptomen denk ik toch echt dat het aan de voeding ligt, maar dan heb je in ieder geval het geheugen problemen uitgesloten.
Zal ik doen! Dankje voor de reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wooglut
Memtest heeft niks gevonden maar ik heb wel goed nieuws, ik heb nu een paar weken al gegamed zonder dat hij uitgevallen is met mn nieuwe voeding!

Thanks -The_Mask-!!

Pagina: 1