Zoals ik al in een ander topic heb aangegeven ([Emigratie naar de VS. Welke Auto kopen?]) ben ik momenteel vanwege werk voor twee jaar woonachtig in de Verenigde Staten, specifieker New York City.
Voordat de uitzending een feit werd had ik al met mijn werkgever afgesproken om de twee jaar in New York af te sluiten met een drie maanden durende sabbatical. Qua timing is dit een ideaal moment in mijn vrouw en mijn leven om een sabbatical te namen, daar we nog geen kinderen hebben en na de twee jaar uitzending in Nederland weer een "nieuwe" baan beginnen.
Het duurde ongeveer vijf minuten voordat we hadden besloten hoe invulling te geven aan de sabbatical. Het lijkt ons machtig om de twee jaar in de VS af te sluiten met een roadtrip van drie maanden, waarin we het volledige land door willen kruisen. Het grote doel is natuurlijk om plezier te hebben, maar als kleiner extra doel lijkt het ons ook wel leuk om na de twee jaar alle staten van de VS te hebben bezocht. Daar we Alaska en Hawaii al hebben bezocht gaat het in deze trip dus echt om de 48 lagere staten.
Ondertussen zijn we al weer 16 Maanden in New York, hebben we inmiddels een auto gekocht om de reis mee te doen (Ford Mustang) en is het plannen van de reis begonnen. De echte bon vivant zal natuurlijk stellen dat je zo'n reis niet moet plannen maar over je heen moet laten komen, echter weet ik dat ik lekkerder in mijn stoel zit wanneer ik gewoon weet waar ik morgen ben en slaap. Vooral ook omdat sommige dingen nou eenmaal ruim van te voren geregeld moeten worden voor een specifieke datum en ik het zonde zou vinden om zulke dingen mis te lopen omdat ik niets heb gepland.
Initieel hebben we een high level route gemaakt die alle staten aan doet, behalve New England (daar zijn we ondertussen al vrij veel geweest:

ja.. er is iets fout gegaan tussen Missouri en Kansas. Denk daar even een lijn
Een prima start, maar nog niet echt specifiek genoeg. Dus de volgende stap is echt een gedetailleerde route te maken. En dat is ook waarbij ik hoop dat jullie kunnen helpen! Om het enigszins overzichtelijk te maken wil ik de route in vier blokken van 3 weken opsplitsen en ze een voor een uitwerken; te beginnen met het eerste deel: Zuid-Oost verenigde staten. Hieronder een plaatje met hoe de eerste versie van de route er nu uitziet:

Deze route heeft de volgende highlights:
Mijn vraag aan jullie is dan ook: Kijkend naar deze route en de zaken die ik tot dusver heb genoemd, zijn er nog dingen die ik in deze staten gemist heb en zeker moet bezoeken? Zijn er zaken die ik heb benoemd die ontzettend tegen vallen? Zijn er überhaupt nog tips?
Dank!
p.s. voor de liefhebber de daadwerkelijke route inclusief de afstanden.
Voordat de uitzending een feit werd had ik al met mijn werkgever afgesproken om de twee jaar in New York af te sluiten met een drie maanden durende sabbatical. Qua timing is dit een ideaal moment in mijn vrouw en mijn leven om een sabbatical te namen, daar we nog geen kinderen hebben en na de twee jaar uitzending in Nederland weer een "nieuwe" baan beginnen.
Het duurde ongeveer vijf minuten voordat we hadden besloten hoe invulling te geven aan de sabbatical. Het lijkt ons machtig om de twee jaar in de VS af te sluiten met een roadtrip van drie maanden, waarin we het volledige land door willen kruisen. Het grote doel is natuurlijk om plezier te hebben, maar als kleiner extra doel lijkt het ons ook wel leuk om na de twee jaar alle staten van de VS te hebben bezocht. Daar we Alaska en Hawaii al hebben bezocht gaat het in deze trip dus echt om de 48 lagere staten.
Ondertussen zijn we al weer 16 Maanden in New York, hebben we inmiddels een auto gekocht om de reis mee te doen (Ford Mustang) en is het plannen van de reis begonnen. De echte bon vivant zal natuurlijk stellen dat je zo'n reis niet moet plannen maar over je heen moet laten komen, echter weet ik dat ik lekkerder in mijn stoel zit wanneer ik gewoon weet waar ik morgen ben en slaap. Vooral ook omdat sommige dingen nou eenmaal ruim van te voren geregeld moeten worden voor een specifieke datum en ik het zonde zou vinden om zulke dingen mis te lopen omdat ik niets heb gepland.
Initieel hebben we een high level route gemaakt die alle staten aan doet, behalve New England (daar zijn we ondertussen al vrij veel geweest:

ja.. er is iets fout gegaan tussen Missouri en Kansas. Denk daar even een lijn
Een prima start, maar nog niet echt specifiek genoeg. Dus de volgende stap is echt een gedetailleerde route te maken. En dat is ook waarbij ik hoop dat jullie kunnen helpen! Om het enigszins overzichtelijk te maken wil ik de route in vier blokken van 3 weken opsplitsen en ze een voor een uitwerken; te beginnen met het eerste deel: Zuid-Oost verenigde staten. Hieronder een plaatje met hoe de eerste versie van de route er nu uitziet:

Deze route heeft de volgende highlights:
- Assateague State Park, Maryland: Nationaal park aan de kust waar zich wilde paarden bevinden
- Skyline Drive, Virginia: Scenic route door Shenandoah National Park
- Humpback Rocks, Virginia: Start van de route over Blue Ridge Parkway
- Lost World Caverns, West Virginia: Detour van Blue Ridge Parkway naar Grotten
- Asheville, North Carolina: Einde van de route over Blue Ridge Parkway
- Great Smoky Mountains, Tennessee Het nationale park in de VS met de meeste bezoekers
- Savannah, Georgia:Mooi Pittoresk stadje
- Okefenokee Swamp Park, Georgia: Een park in een moeras
- Pratville/Montgomery, Alabama:Miracle Cross Garden; een collectie kruisen en troep. En de grootste baksteen ter wereld
- Birmingham, Alabama:The Sloss Furnaces en Vulcan Park
- Nashville, Tennessee: Muziekaal hoogtepunt
- Mammoth Cave, Kentucky: Indrukwekkende grot
- Metropolis, Illinois: Stad van Superman, inclusief standbeeld en museum
- Memphis, Tennessee: Elvis en Graceland!
- Clarksdale, Mississippi: Slapen in een shack
- New Orleans, Louisiana: De stad waar ik de hoogste verwachtingen van heb gedurende de hele reis
- Natchitoches, Louisiana: Pittoresk dorpje
- Petit Jean State Park: Voor zover ik kan zien het mooiste park in Arkansas
Mijn vraag aan jullie is dan ook: Kijkend naar deze route en de zaken die ik tot dusver heb genoemd, zijn er nog dingen die ik in deze staten gemist heb en zeker moet bezoeken? Zijn er zaken die ik heb benoemd die ontzettend tegen vallen? Zijn er überhaupt nog tips?
Dank!
p.s. voor de liefhebber de daadwerkelijke route inclusief de afstanden.
Dag | Van | Naar | Miles | Omschrijving |
1 | New York City, NY | Assateague, MD | 237 | Halve dag in Assateague National Park |
2 | Assateague, MD | Sherando, VA | 335 | Shennedoah Highway en Blue Ridge Parkway |
3 | Sherando, VA | Hillsville, VA | 335 | Shennedoah Highway en Blue Ridge Parkway |
4 | Hillsville, VA | Asheville,VA | 182 | Shennedoah Highway en Blue Ridge Parkway |
5 | Asheville,VA | Great Smokey Mountains, TN | 88 | Halve dag in Park |
6 | Great Smokey Mountains, TN | Great Smokey Mountains, TN | - | Volle dag in Park |
7 | Great Smokey Mountains, TN | Savannah, GA | 388 | Reisdag naar Savannah |
8 | Savannah, GA | Savannah, GA | - | Volle dag in Savannah |
9 | Savannah, GA | Okefenokee Swamp Park, GA | 122 | Halve dag in Park |
10 | Okefenokee Swamp Park, GA | Montgomery, AL | 288 | Halve dag in Montgomery |
11 | Montgomery, AL | Birmingham, AL | 80 | Halve dag in Montgomery en Birmingham |
12 | Birmingham, AL | Nashville, TN | 192 | Halve dag in Birmingham |
13 | Nashville, TN | Nashville, TN | - | Volle dag in Nashville |
14 | Nashville, TN | Metropolis. Ill | 288 | Halve dag in Metropolis |
15 | Metropolis. Ill | Memphis, TN | 210 | Halve dag in Mephis |
16 | Memphis, TN | Clarksdale, MS | 77 | Driekwart dag in Memphis |
17 | Clarksdale, MS | New Orleans, LA | 335 | Reisdag naar New Orleans |
18 | New Orleans, LA | New Orleans, LA | - | Volle dag in New Orleans |
19 | New Orleans, LA | Natchitoches, LA | 272 | Halve dag in Natchitoches |
20 | Natchitoches, LA | Petit Jean Park, AR | 336 | Reisdag naar Petit Jean Park |
21 | Petit Jean Park, AR | Lake Taneyco, MO | 147 | Halve dag in Petit Jean Park |